Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?  (gelezen 6714 keer)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen ?
« Reactie #15 Gepost op: 14 juni 2020, 00:11:20 »
Door het geheel modulair op te bouwen. Vijf modules van 2.050 mm lang en 180 mm breed: dubbelsporig hoofdtraject. Aan de ene kant een kopstation (breedte 400 mm) en aan de andere kant een keerlus.

De keerlus was in eerste instantie met een samenvoegwissel en een splitsing naar de keerlus. Zoals in de 60/70-er jaren bij Vork toen de bogen naar Elst en Nijmegen enkelsporig werden gemaakt. Maar die wissels heb ik vrijwel direct vervangen door een kruiswissel (= 4 wissels met een kruising).

Het geheel heb ik op ruitjespapier (5 mm) uitgetekend: schaal 1:10. Met behulp van wat wiskunde de keerlus berekend. Met de geometrie van Märklin K-rails bleek dat wonderwel eenvoudig uit te voeren. Tegenwoordig doe ik zoiets in Excel.

Om het geheel toch wat compact te houden, werden twee hoekmodules van 90 graden gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2020, 00:14:54 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
« Reactie #16 Gepost op: 14 juni 2020, 08:09:07 »
Ook ik ben een enthousiast gebruiker van Anyrail. Toch maak ik steeds vaker gebruik van het ontwerpen met Onshape, omdat ik daarmee een virtuele maquette kan maken. Het grote voordeel daarvan is dat de gebouwen die ik daarvoor gebruik ook meteen gemaakt kunnen worden met 3D geprinte of gelaserde parts.

Dit is een stukje van de baan van mijn mede EMV lid Nico. Hij is nu zelf het VAM station aan het tekenen.



Het zou nog mooier zijn als ik het Anyrail plan zou kunnen importeren in Onshape.

Gr, Hans

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
« Reactie #17 Gepost op: 14 juni 2020, 09:06:54 »
Old school; alles tekenen.

Ik ben sowieso meer van het landschap dan van het spoor. Ik ontwerp dus eerst het landschap en allerlei gebouwen en scenes. Inspiratie haal ik uit voorbeelden uit de werkelijkheid (gewoon foto's maken) of afbeeldingen vanaf internet verzamelen.

Daarna is het alleen maar tekenen en schrappen om alles samen met het spoor tot een ontwerp te maken.

De volgende stap is alles 1 : 1 op de achterkant van rollen behangpapier uit te tekenen, om te kijken of het echt past. Hierbij kan ik het zelf goed in mijn hoofd in 3D visualiseren om te kijken hoe de verhoudingen zijn.

Daarna bouwen en dan blijkt weer dat het toch nog net even anders kan en verander je nog wat kleine dingen.

Maar mijn grootste houvast zijn toch de tekeningen op die rollen behangpapier. Ik heb een doos met 15 ongebruikte rollen verzameld in mijn leven ondertussen.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 337
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
« Reactie #18 Gepost op: 16 juni 2020, 17:15:16 »
Allen dank voor het delen van de ervaringen en aanpak, er zitten zeker bruikbare tips tussen.

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
« Reactie #19 Gepost op: 16 juni 2020, 18:10:36 »
Goed

groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
« Reactie #20 Gepost op: 17 juni 2020, 15:10:54 »
Eigenlijk een mix van van alles.
1st bepalen hoe groot de beschikbare ruimte is.
Nadenken over wat ik wil uitbeelden,dan op internet heeeeeeelllllll lang zoeken naar voorbeelden en foto's die zinnig kunnen zijn voor wat ik wil (na) maken.
Is bovenstaande gedaan,dan Anyrail erbij pakken(ben een slechte reken en teken figuur dus geen papier hier)
In anyrail maten ingeven van de uiteindelijke totale baan en aan de hand daarvan gaan proberen iets te fabriceren in anyrail wat me wat lijkt.
Als dat is gelukt,spul printen en uitleggen op de vlakke bakken van de baan en zien of t past,daarna verder invullen aan de hand van je gevonden voorbeelden van internet.
Nog steeds happy ?
Dan maar gaan bouwen en spullen kopen,om er gaandeweg toch nog kleine dingen in aan te passen,zo gaat t bij iedereen  ;D
(inzicht veranderd met de tijd,en vorderende kennis helpt daar ook een handje bij  ;) )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
  • Steel is king!
Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen ?
« Reactie #21 Gepost op: 17 juni 2020, 15:41:22 »
stap1
wat wil ik
stap 2
Heel veel ideeen en uit de losse hand een schets
stap 3
Dit lukt niet
stap 4
ontwerpprogamma
stap 5
praktijk wordt toch weer anders

Stap 1 was al snel duidelijk, Hoogovencomplex met cokes oven en oude mijn. Tijdperk 1930-1950
Stap 2 heb ik over geslagen dus had ik ook geen probleem met stap 3  ;D
Stap 4 was van meet af aan duidelijk, Anyrail. Gewoon een licentie gekocht, ten opzichte van de prijs van de baan kost dit 'geen drol' :-X
Stap 5 gaan we meemaken.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
« Reactie #22 Gepost op: 17 juni 2020, 15:48:13 »
….dan Anyrail erbij pakken(ben een slechte reken en teken figuur dus geen papier hier)
Dat is nou zo'n opmerking waar ik me hogelijk over verbaas. Je bent niet in staat om de beschikbare ruimte op papier te tekenen, maar je ziet wel kans om het in Anyrail in te voeren? Onbegrijpelijk.

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
« Reactie #23 Gepost op: 17 juni 2020, 17:30:47 »
Direct bij aankoop huis hebben we de buit verdeeld en kreeg ik de kamer op zolder. Ik wilde de inloopkast erbij en mijn werktafel in een tegenoverliggende kamer maar daar kreeg ik geen toestemming voor van mijn vrouw die net als bij (bijna) iedereen de baas is in huis  ;D

Daarna de ruimte gaan opmeten en, rekening houdend met mijn slechte rug en een raam wat nog open kan, de zichtbaan, schaduwbaan, klimspiraal en werktafel vanuit een schets in klad opgezet en de treinbaan daarna gebouwd met vurenhouten balkjes en MDF plaatjes. Heerlijk proces  (y)

Toen pas gekeken hoeveel rails ik kwijt kan in de schaduwbaan en na weken met rails prutsen en compromissen sluiten ligt er nu een schaduwbaan.
Ben nu bezig met Rocrail om de software en de schaduwbaan te testen en volgend jaar of later volgt de zichtbaan waar ik nog helemaal geen ontwerp voor heb.

Ik denk dat dit een absoluut verkeerde volgorde is geweest maar wat een heerlijke vrijetijdsbesteding  ;D
Met vriendelijke groet, Martin

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2478
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
« Reactie #24 Gepost op: 17 juni 2020, 19:20:35 »
Bij ons ging het net zoals bij Martin,
Tijdens de bouw heb ik de zolder al tot mij genomen en de vrouw de rest van het huis.

Cor

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
« Reactie #25 Gepost op: 17 juni 2020, 19:31:43 »
Het zou nog mooier zijn als ik het Anyrail plan zou kunnen importeren in Onshape.
Anyrail kan exporteren naar stl, dae, 3ds, obj etc etc... dat moet ongetwijfeld kunnen.
Kan anyrail ook naar sketchup exporteren...

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
    • opbouw blog treinbaan
Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
« Reactie #26 Gepost op: 17 juni 2020, 20:45:30 »
Beetje laat, maar beter laat dan nooit.

Hoe heb ik het gedaan.

1. tekening gemaakt van de ruimte en plek om te bouwen.
2. op internet heel veel websites bezocht en ideeën opgedaan.
3. ruwe schets gemaakt.
4. In Anyrail alles uitgetekend. 2 verdiepingen met klimspiraal.
5. De rails allemaal uitgelegd en vastgelijmd
6. proefrijden
7. Plan weer aangepast.
8. Rails nu definitief gelegd en begonnen met de scenery.

Groeten Marco

PS het klimspiraal gaat er nu weer uit omdat ik niet op iedere raillas een stroomaansluiting had gemaakt.
Aangezien ik toch wel op 2 plekken storing (lees geen stroom) heb ga ik dit aanpassen.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
« Reactie #27 Gepost op: 17 juni 2020, 23:01:08 »
Dat is nou zo'n opmerking waar ik me hogelijk over verbaas. Je bent niet in staat om de beschikbare ruimte op papier te tekenen, maar je ziet wel kans om het in Anyrail in te voeren? Onbegrijpelijk.
Ow nee zo zit t niet in elkaar,die ruimte qua outline's op papier teken is niet t punt.
Het dan verder invullen,daar zit mijn probleem,wel te verstaan,zodanig dat wat ik invul ook werkelijk kan en past.
Of je daar dan nog steeds verbaast over bent,en of t nog steeds onbegrijpelijk is,tja das voor jouw dan vaag en voor mij als probleem zijnde een blok aan mn been.
Ik denk dat ik eerder gefrustreerd blijf over het laatste dan over t feit dat het voor jouw onbegrijpelijk is,je kan maar ergens last van hebben in je leven  :-X
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
« Reactie #28 Gepost op: 30 juni 2020, 07:04:37 »
Bij mijn baan, organisch groeiend, baserend op de echte tekeningen van het 1:1. Dus aangepast op de tafel, tot het past.

En Klaas ik begrijp Floris ergens wel. Er zijn er hier die een wissel precies uittekenen kunnen op papier, en zo een baan kunnen plannen. Er zijn er ook die op anyrail meters rails kunnen leggen met een paar clicks, maar op de tafel blijkt het dan toch niet echt te werken.

Het moeilijke aan baanplannen is de visie hoe iets er in 3d uit gaat zien, als het 2d getekend is. Meestal worden gebouwen vergeten en te veel rails geplant.

De mooiste banen hier zijn een schets, minder rails en uitproberen en aanpassen waar nodig. Organisch bouwen 8)

gr  Joke

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
« Reactie #29 Gepost op: 30 juni 2020, 09:46:21 »
Anyrail kan exporteren naar stl, dae, 3ds, obj etc etc... dat moet ongetwijfeld kunnen.

@Jowi,

Dat wist ik niet. Komt ook omdat je Anyrail niet zo vaak gebruikt.

Maar toch heb ik vorige week wat leuks ontdekt. Met Templot kan ik echte railfiguren ontwikkelen, op basis waarvan ik met .DXF bielzenmatten kan snijden. Heb daarover een apart draadje geopend.

Templot is bepaald wat ingewikkelder dan Anyrail. Maar er zit een prima help functie in.



Gr, Hans