Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 10:24:10
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Onshape cursus  (gelezen 48952 keer)

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: Onshape cursus
« Reactie #30 Gepost op: 09 juni 2020, 22:44:41 »
Hallo hans, je hebt een pb (was vergeten het hier ook te melden)

Groeten Jan
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Onshape cursus
« Reactie #31 Gepost op: 10 juni 2020, 01:55:29 »
Dag Hans,

PB verstuurd. Het lijkt me een prima idee om eerst eens te kijken of ik met de software uit de voeten kan alvorens ik over ga tot de aanschaf van een 3D printer.
Ik ben benieuwd  (y)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: Onshape cursus
« Reactie #32 Gepost op: 10 juni 2020, 06:42:52 »
Zoals Jan Wiegerinck al opmerkte, werkt Onshape ook op je smartphone. Hoewel je er met je vinger op kunt tekenen, geef ik de voorkeur aan het werken op een groter scherm en tekenen met een muis. Jan Bouwman daarentegen tekent liever met een stylus op zijn iPad. Waar ik de telefoon dan weer wel voor gebruik is het bekijken van (gedeelde) ontwerptekeningen als ik even iets wil checken, met een ander iets wil bespreken of er commentaar op wil geven. Als docent/trainer is dat erg handig. Jan Bouwman en ik werken op deze manier al een aantal jaren samen aan onze ontwerptekeningen.

Jan Wiegerinck liet gisteren een tekening zien van een rooster. Op mijn telefoon maakte ik daar even een vergroting van:



Hier kun je mooi zien hoe de draden het dunne randje raken van het gekromde uitgeholde vlak. Het zou zelfs mogelijk zijn geweest, om ipv zo’n uitholling een uitsnede te maken, waardoor het rooster daadwerkelijk gaten heeft. Alleen zal eea dan zo filigraan worden dat het niet meer geprint kan worden. De oplossing van Jan is in dit geval de betere, denk ik.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: Onshape cursus
« Reactie #33 Gepost op: 19 juni 2020, 09:50:00 »
Het is nog erg “stil” hier. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wie de bal daadwerkelijk heeft opgepakt? En wat de eerste ervaringen met het tekenen zijn?

Gr, Hans

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: Onshape cursus
« Reactie #34 Gepost op: 19 juni 2020, 10:14:01 »
Ik zit met een probleem dat anderen wellicht herkennen:

Mijn modelbouwtijd is beperkt want vrouw, kinderen, sociale contacten et cetera hebben ook hun deel. Over werk en andere verplichtingen heb ik het dan nog niet eens.

In die schaarse tijd ga ik liever iets bouwen of ontwerpen met de vaardigheden die ik al in huis heb dan dat ik de tijd gebruik om nieuwe vaardigheden op te doen waar ik later profijt van heb.

Kortom: de korte termijn baten zitten de lange termijn baten in de weg  :)

mvg, Paul
Boomshanka!

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: Onshape cursus
« Reactie #35 Gepost op: 19 juni 2020, 10:45:15 »
@Pauldg,

Wat jij beschrijft, heb ik nu met elektronica. Nodig, maar lastig om te leren vanaf de basis. Zeker op mijn leeftijd. 😎 Maar toch ben ik er mee begonnen; wel met hulp dan.
Voor het succes op korte termijn, zijn de eerste twee lessen voldoende om kleine objecten te tekenen voor je modelbaan. Dingen die het net leuk maken, en relatief eenvoudig zijn. Hier een aantal voorbeeldjes van kleine frutsels getekend door kinderen van 11/12 jaar oud:



Gr, Hans

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: Onshape cursus
« Reactie #36 Gepost op: 19 juni 2020, 10:56:20 »
Je weet het wel goed te verkopen Hans! Ik ga er snel mee aan de slag. Dit moet toch echt lukken.  (y)
Boomshanka!

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Onshape cursus
« Reactie #37 Gepost op: 19 juni 2020, 11:13:25 »
Tsja, ik worstel ook met de beschikbare tijd. En vrouw, en kind, en sport, en tuin en ... En soms ben ik gewoon bekaf en moet ik echt even afstand nemen van alles.

Neemt niet weg dat ik wel degelijk hier tijd in ga steken en ik heb ook al iets in mijn hoofd wat ik graag wil maken. En dat is iets kleins. Dus als je dan werkelijk met iets kleins een snel resultaat kunt boeken, dan wil ik wel eens kijken of ik er wat mee kan doen op korte termijn.

Gr.

Edsko

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: Onshape cursus
« Reactie #38 Gepost op: 19 juni 2020, 11:50:21 »
Je weet het wel goed te verkopen Hans! (y)

@Pauldg,

Nee, ik verkoop letterlijk niets. Sterker ik pleit voor gratis hobby gebruik.

@Edsko,

Ik heb met Servé Wouters afgesproken dat ik wat materiaal mbt Onshape aanlever voor de BNLS encyclopedie. Daar kan ik wat handige tips geven voor veel voorkomende zaken voor modelspoor. Neem als voorbeeld deuren en ramen. Waarom zouden we niet een bibliotheekje kunnen maken van waaruit iedere BNLS-er die elementen kan ophalen. Daar kunnen we ook elkaars bestanden opslaan.
Wel moeten deze bestanden niet opgeslagen worden als .STL maar als Parasolid. Het verschil zal ik in de Ency wel uitleggen.

Gr, Hans

Bart Zegers

  • Offline Offline
  • Berichten: 858
    • Mijn gescande foto's op Flickr
Re: Onshape cursus
« Reactie #39 Gepost op: 19 juni 2020, 15:29:52 »
Ik ben blijven hangen bij Klassikale oefening K1.2. Ook bij mij ontbreekt het aan voldoende tijd om er continue mee bezig te zijn. Maar ik vind het best een prettig programma om mee te werken.
Met vriendelijke groet, Bart

Van NS 600 naar Strukton 300609
Een Roco NS

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1947
  • Allegra" treinstel
Re: Onshape cursus
« Reactie #40 Gepost op: 19 juni 2020, 16:54:31 »
Ik heb van hans via de mail ook nog wat links gekregen van onshape filmpjes op Youtube.
Deze zijn ook best leerzaam voor beginners met onshape
ik ga komende dagen ook weer lekker aan de gang met onshape

Bergland express

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re: Onshape cursus
« Reactie #41 Gepost op: 19 juni 2020, 17:49:16 »
Ook ik ben lekker aan het prutsen :o, vanavond begin ik aan hfd 2. Ik vind het handig dat je de tijd zelf indeelt en zelf bepaalt wanneer je verder gaat. Misschien duurt het daardoor langer voordat je reacties krijgt over hoe het bevalt.
Zeker in deze periodes met lekker weer kan ik me voorstellen dat Onshape niet het eerste is waar je mee verder gaat. 8) Ik ben in ieder geval erg blij met dit initiatief! (y)

Er zijn meerdere wegen naar Rome, dat heb ik al gemerkt. En in mijn geval werkt "try and error" het beste, zolang ik de "error" er ook maar uit kan halen. ;) En als dat niet zelf lukt is het handig dat ik andere lastig kan vallen met mijn "errors". ;D

@Hans: Een verzamelplek voor handige tips, links e.d. kan zeker helpen. Als je het een tijdje niet gebruikt hebt kan een naslag werk handig zijn en dat mis je nu. (Overigens om begrijpelijke redenen)

Voor de anderen; gewoon beginnen en succes! :angel:

Groeten,
Marcel
Zillertalbahn in H0e, fijn maar klein.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
Re: Onshape cursus
« Reactie #42 Gepost op: 19 juni 2020, 22:49:35 »

Wel moeten deze bestanden niet opgeslagen worden als .STL maar als Parasolid. Het verschil zal ik in de Ency wel uitleggen.

Gr, Hans

Tsja, dan sluit je wel een hele groep 3d printenden uit die daar niets mee kan...

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: Onshape cursus
« Reactie #43 Gepost op: 20 juni 2020, 00:04:02 »
@Borotof,

Het verschil is dat een .STL bestand "af" is. Je kunt het dan printen, maar niet meer, of lastig hergebruiken in een andere tekening. Een raam of deur kan met een parasolid bestand geïmporteerd worden in een andere tekening. Daarmee kun je dus veel makkelijker combineren. Je kunt zo'n bestand zelfs in een ander tekenprogramma importeren.

Het is zelfs mogelijk om grote groepen mensen samen iets te laten maken. Eentje doet het dak, een ander de muren, een derde de vensters enz. En in een gezamenlijk bestand wordt alles gecombineerd.

Een voorbeeld is deze racewagen. Hieraan werkten 250 mensen over de gehele wereld simultaan met Onshape.



Gr, Hans

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 405
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: Onshape cursus
« Reactie #44 Gepost op: 20 juni 2020, 09:11:00 »
Het is nog erg “stil” hier. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wie de bal daadwerkelijk heeft opgepakt? En wat de eerste ervaringen met het tekenen zijn?

Gr, Hans
Hallo Hans,

Ik heb afgelopen weekend de eerste stappen gezet en ben met hoofdstuk 1 bezig geweest. Het was even wennen aan bijvoorbeeld termen als 'planes', maar het idee achter het tekenen begint te landen. Ik heb ook flink wat tijd besteed om er achter te komen hoe je een vlak schuin krijgt, maar dat is uiteindelijk gelukt.
Verder stoei ik net als anderen met beschikbare tijd. Ik wil het graag eigen worden, omdat ik het leuk vind steeds nieuwe dingen te leren en om wat leuke dingen te gaan maken (insteek: modelbaan, maar wie weet wat voor ideeën er ineens geboren worden), maar als ik zie wat er tegenwoordig allemaal op mijn activiteitenlijst staat, word ik daar niet vrolijk van.
Maar dat neemt niet weg dat de wil er is!

Groetjes,
Hans
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!