Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Projekt 083-338 door ex44
Vandaag om 00:17:44
Roco VSM BR 23 - Daar is die dan door Ruud-64
29 April 2026, 23:51:21
Raadplaatje door Whis
29 April 2026, 23:26:19
Een baantje in de Limburgse heuvels door SuperSylvester
29 April 2026, 23:10:50
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door hmmglaser
29 April 2026, 23:06:06
US diorama in H0 door Wim Vink
29 April 2026, 23:04:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
29 April 2026, 23:03:00
MFX herkenning voor Märklin loks volledig uitschakelen op IB door hmmglaser
29 April 2026, 23:00:17
Laserpen gebruiken om rails netjes uit te lijnen? door Ferdinand Bogman
29 April 2026, 22:45:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
29 April 2026, 22:42:32
Vsm werkplaats Apeldoorn h0 door Joz
29 April 2026, 22:42:15
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
29 April 2026, 21:58:17
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
29 April 2026, 21:44:44
Toon hier je (model)TRAM foto's. door D_Loc
29 April 2026, 21:37:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
29 April 2026, 21:13:56
Lucien gaat vreemd Southern Style: normaalspoor, engels en ook nog schaal 0..... door Johan Vermij
29 April 2026, 21:08:24
Halma ladies gaan bouwen voor....... OntraXS 2027! door Ronald Halma
29 April 2026, 20:53:28
Bouwbeschrijving mat' 54 hondekop ElD-4 van FRIE door Rob Bennis
29 April 2026, 20:48:00
Mooi weer om buiten te spelen door BrightonBelle
29 April 2026, 20:24:47
Defecte koppelingen van Trix Koploper. door henk
29 April 2026, 19:44:24
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Gerard van de Weijer
29 April 2026, 19:44:03
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Simplex
29 April 2026, 17:55:59
NCS-72 / NS-3600 door FritsT
29 April 2026, 16:36:36
Palisade Canyon door RobVille
29 April 2026, 15:32:13
Inbouwen Loksound 5 in ROCO 2200 door Biesje
29 April 2026, 14:55:02
Smalspoor op eiland Rugen door spoorijzer
29 April 2026, 14:11:26
Baan in Los Angeles door thevandijks
29 April 2026, 11:57:06
DR4088LN hoe pius en min aansluiten door Jip
29 April 2026, 11:29:48
Ronald bouwt opnieuw een US Micro Layout! door Ronald Halma
29 April 2026, 10:44:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Montanbahn
29 April 2026, 10:37:25

Auteur Topic: Initiatief Tramweg-Stichting voor behoud SUN-tramstel (Ut) scoort eerste succes  (gelezen 11529 keer)

Pauldg

• Offline Offline
En volgens mij is dat allemaal nog te herleiden tot de ontwikkeling van de PCC-car. Na verschillende ontwerpen bleek dat voor de voorruit een hellingshoek van 30 procent ideaal was voor de reflectie van zonlicht en koplampen. Dat is later overgenomen in de Düwag trams (je ziet daar gewoon PCC elementen in terug) en daarna natuurlijk ook weer in de jaren zeventig en tachtig ontwerpen.
Mijn kat is gechipt, mijn locs niet

Arjen B.

• Offline Offline
Eerder in dit draadje werd gevraagd of de trams bij de revisie een nieuwe kop hebben gekregen. Dat is niet het geval. Als je goed kijkt naar de huidige trams, zie je dat er alleen een glazen cabineruit is geplaatst op de plek waar eerst 'lucht' zat. De oude kopvorm zie je zó terug in de huidige trams.

Groeten,
Arjen

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Hier kun je dat goed zien.. (foto van de website van Nico Spilt genomen door Remy den Hartog.)
Vr. groeten,
Bob

Pauldg

• Offline Offline
Ha! Ik zie al waar de relatie zit: ook de commissie die verantwoordelijk was voor de Haagse dubbelgelede tram heeft naar de P8 van Düwag gekeken en daar ook een bestek voor ontvangen. Beetje jammer voor Düwag dat ze iedereen blijkbaar inspireren, maar dat de opdracht daarna ergens anders heen gaat (SIG, BN).

Ook vond ik ergens een bestek van de P8 waarin stond dat de koppen in zijn geheel van versterkt fiberglas waren waardoor ze eenvoudig 'ausgetauscht' konden worden. Als dat bij de SUN stellen ook zo was zou het dan weer niét logisch zijn dat alleen de voorruit zou zijn vervangen, maar ik geef toe dat die foto overduidelijk is.

mvg, Paul
« Laatst bewerkt op: 08 June 2020, 12:51:19 door Pauldg »

Marc tramt

• Offline Offline
En dan ben ik benieuwd of er spullen bewaard zijn gebleven voor terugbouw (ooit...) of dat we aan de laatste uitvoering vastzitten.
No dress rehearsel, this is our life.

Pauldg

• Offline Offline
Stel dat er niets bewaard is gebleven (en die kans is groot) zit je nog niet gelijk vast aan de laatste uitvoering hoor. Dat hoekige front weer tevoorschijn halen en een paar voorruiten laten snijden is vast wel te doen. Alles wat er op en aan zit zoals koplampen, ruitewissers, spiegels en alle knopjes en metertjes van het bedieningspaneel lijkt me nogal gestandaardiseerd periodespul. Dat vind je wel bij elkaar geharkt.

Marc tramt

• Offline Offline
Dat is dan ook wel weer zo.
Opel Ascona koplampen erop en hobbelen maar!
No dress rehearsel, this is our life.

Pauldg

• Offline Offline
 ;D

jjg koopmans

• Offline Offline
Zijn jullie ook van plan geld en menskracht daarvoor ter beschikking te stellen?
Zo niet, allemaal luchtfietserij!
Mvrgr
Koopmans

Jos is december 2025 overleden

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Er kan een hoop, zoals als met de Vlaardingse Amsterdamse Metro:

En daar moest/moet heel veel meer aan gebeuren, of het SUN tramstel moet jaren wachten op een nieuwe toekomst...
Vr. groeten,
Bob

Pauldg

• Offline Offline
Zijn jullie ook van plan geld en menskracht daarvoor ter beschikking te stellen?
Zo niet, allemaal luchtfietserij!
Mvrgr
Koopmans

@JJG Koopmans, waar komt dit ineens vandaan? Luchtfietserij vast en zeker, maar dit komt ook wel heel erg uit de lucht vallen. We zijn gewoon gezellig en vrijblijvend aan het keuvelen. Een beetje raar om dan ineens, zonder aankondiging daar een verwijt in te gooien. Je weet wel de sfeer om te buigen, in ieder geval bij mij.
« Laatst bewerkt op: 08 June 2020, 16:37:09 door Pauldg »

Reeks77

• Offline Offline
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Van mij mag die tram wel blijven als herrinnering , omdat ik a bij tramhalte Batau-Noord woon en hem elke dag zowat voorbij en en zie aan komen en b het gewoon een tram is die voor mij prettig rijdt . Er is vorige week of 2 weken terug zo´n petitie getart om een stel te behouden , ik heb dat toen ondertekend , geen luchtfietserij .Ik kreeg toch de indruk  dat het wel serieus was en ik sta achter Pauldg  zijn opties en opmerkingen.

Thom

• Offline Offline
En volgens mij is dat allemaal nog te herleiden tot de ontwikkeling van de PCC-car. Na verschillende ontwerpen bleek dat voor de voorruit een hellingshoek van 30 procent ideaal was voor de reflectie van zonlicht en koplampen. Dat is later overgenomen in de Düwag trams (je ziet daar gewoon PCC elementen in terug) en daarna natuurlijk ook weer in de jaren zeventig en tachtig ontwerpen.
En nog veel belangrijker, het licht uit het interieur weerkaats zo naar beneden, ipv naar de chauffeur toe ;)

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Bewaren en ergens opslaan is in alle gevallen toch stap 1? Zo ongeveer alle museumorganisaties hebben zo hun collecties opgebouwd. De keus slopen of opknappen komt later pas.

Onderliggend sentiment is waarschijnlijk dat er nog zoveel museaal behouden materieel onder een zeil staat te wachten op herbouw / restauratie en dat geld en menskracht eerder daarin zouden moeten worden gestoken.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Pauldg

• Offline Offline
Tja, dat is een tragisch en overbekend probleem wat iedere modelspoorder in het klein ook herkent. Er ligt nog van alles te wachten wat in dit mensenleven niet meer gaat worden voltooid en daarna gooien de erven alles in een container. Moet je daarom stoppen met het aannemen van nieuwe projecten?

De complicerende factor met museummaterieel is dat er meestal maar één moment is waarop je het materieel kan verwerven, bewaren en onder een doek kan stoppen, daarna is het weg. Strategische vraag: gaan we daar dan helemaal mee stoppen? Gaan we eerst allemaal hopeloze historische projecten opruimen en plaats maken voor nieuwe projecten of stoppen we deze vraag diep weg en schaffen we meer doekjes aan?  :)