Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:22:50
Albert's fantasie in schaal 0e door Noordernet
Vandaag om 15:04:25
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
Vandaag om 15:03:37
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 14:58:39
Opstelbaan door meesterpaul
Vandaag om 14:43:29
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:41:05
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Herb73
Vandaag om 14:30:49
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door KNed
Vandaag om 14:27:30
Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 14:14:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:10:59
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door wob
Vandaag om 14:09:20
The Summer of 69 door Gert Arkema
Vandaag om 13:08:55
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:45:45
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Sven
Vandaag om 12:45:16
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
Vandaag om 12:30:05
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door Vonkentrekker
Vandaag om 11:38:07
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:23:08
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Eric v C
Vandaag om 11:19:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:01
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 10:50:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 10:47:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:41:32
RTM in 0m door BartvD
Vandaag om 10:26:53
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door bask185
Vandaag om 10:20:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:44:52
Dönsdorfer Bauberichte door spoorzeven
Vandaag om 09:41:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:38:37
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 09:04:54
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door BartvD
Vandaag om 08:49:53
Ronald doet de Fork Challenge! door tothebeach
Vandaag om 07:58:49
  

Auteur Topic: Initiatief Tramweg-Stichting voor behoud SUN-tramstel (Ut) scoort eerste succes  (gelezen 10374 keer)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7489
En volgens mij is dat allemaal nog te herleiden tot de ontwikkeling van de PCC-car. Na verschillende ontwerpen bleek dat voor de voorruit een hellingshoek van 30 procent ideaal was voor de reflectie van zonlicht en koplampen. Dat is later overgenomen in de Düwag trams (je ziet daar gewoon PCC elementen in terug) en daarna natuurlijk ook weer in de jaren zeventig en tachtig ontwerpen.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Arjen B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 253
Eerder in dit draadje werd gevraagd of de trams bij de revisie een nieuwe kop hebben gekregen. Dat is niet het geval. Als je goed kijkt naar de huidige trams, zie je dat er alleen een glazen cabineruit is geplaatst op de plek waar eerst 'lucht' zat. De oude kopvorm zie je zó terug in de huidige trams.


Groeten,
Arjen

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8242
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Hier kun je dat goed zien.. (foto van de website van Nico Spilt genomen door Remy den Hartog.)
Vr. groeten,
Bob

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7489
Ha! Ik zie al waar de relatie zit: ook de commissie die verantwoordelijk was voor de Haagse dubbelgelede tram heeft naar de P8 van Düwag gekeken en daar ook een bestek voor ontvangen. Beetje jammer voor Düwag dat ze iedereen blijkbaar inspireren, maar dat de opdracht daarna ergens anders heen gaat (SIG, BN).

Ook vond ik ergens een bestek van de P8 waarin stond dat de koppen in zijn geheel van versterkt fiberglas waren waardoor ze eenvoudig 'ausgetauscht' konden worden. Als dat bij de SUN stellen ook zo was zou het dan weer niét logisch zijn dat alleen de voorruit zou zijn vervangen, maar ik geef toe dat die foto overduidelijk is.

mvg, Paul
« Laatst bewerkt op: 08 June 2020, 12:51:19 door Pauldg »
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10770
En dan ben ik benieuwd of er spullen bewaard zijn gebleven voor terugbouw (ooit...) of dat we aan de laatste uitvoering vastzitten.
No dress rehearsel, this is our life.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7489
Stel dat er niets bewaard is gebleven (en die kans is groot) zit je nog niet gelijk vast aan de laatste uitvoering hoor. Dat hoekige front weer tevoorschijn halen en een paar voorruiten laten snijden is vast wel te doen. Alles wat er op en aan zit zoals koplampen, ruitewissers, spiegels en alle knopjes en metertjes van het bedieningspaneel lijkt me nogal gestandaardiseerd periodespul. Dat vind je wel bij elkaar geharkt.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10770
Dat is dan ook wel weer zo.
Opel Ascona koplampen erop en hobbelen maar!
No dress rehearsel, this is our life.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7489
 ;D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 478
Zijn jullie ook van plan geld en menskracht daarvoor ter beschikking te stellen?
Zo niet, allemaal luchtfietserij!
Mvrgr
Koopmans

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8242
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Er kan een hoop, zoals als met de Vlaardingse Amsterdamse Metro:



En daar moest/moet heel veel meer aan gebeuren, of het SUN tramstel moet jaren wachten op een nieuwe toekomst...
Vr. groeten,
Bob

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7489
Zijn jullie ook van plan geld en menskracht daarvoor ter beschikking te stellen?
Zo niet, allemaal luchtfietserij!
Mvrgr
Koopmans

@JJG Koopmans, waar komt dit ineens vandaan? Luchtfietserij vast en zeker, maar dit komt ook wel heel erg uit de lucht vallen. We zijn gewoon gezellig en vrijblijvend aan het keuvelen. Een beetje raar om dan ineens, zonder aankondiging daar een verwijt in te gooien. Je weet wel de sfeer om te buigen, in ieder geval bij mij.
« Laatst bewerkt op: 08 June 2020, 16:37:09 door Pauldg »
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1396
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Van mij mag die tram wel blijven als herrinnering , omdat ik a bij tramhalte Batau-Noord woon en hem elke dag zowat voorbij en en zie aan komen en b het gewoon een tram is die voor mij prettig rijdt . Er is vorige week of 2 weken terug zo´n petitie getart om een stel te behouden , ik heb dat toen ondertekend , geen luchtfietserij .Ik kreeg toch de indruk  dat het wel serieus was en ik sta achter Pauldg  zijn opties en opmerkingen.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
En volgens mij is dat allemaal nog te herleiden tot de ontwikkeling van de PCC-car. Na verschillende ontwerpen bleek dat voor de voorruit een hellingshoek van 30 procent ideaal was voor de reflectie van zonlicht en koplampen. Dat is later overgenomen in de Düwag trams (je ziet daar gewoon PCC elementen in terug) en daarna natuurlijk ook weer in de jaren zeventig en tachtig ontwerpen.
En nog veel belangrijker, het licht uit het interieur weerkaats zo naar beneden, ipv naar de chauffeur toe ;)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4221
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Bewaren en ergens opslaan is in alle gevallen toch stap 1? Zo ongeveer alle museumorganisaties hebben zo hun collecties opgebouwd. De keus slopen of opknappen komt later pas.

Onderliggend sentiment is waarschijnlijk dat er nog zoveel museaal behouden materieel onder een zeil staat te wachten op herbouw / restauratie en dat geld en menskracht eerder daarin zouden moeten worden gestoken.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7489
Tja, dat is een tragisch en overbekend probleem wat iedere modelspoorder in het klein ook herkent. Er ligt nog van alles te wachten wat in dit mensenleven niet meer gaat worden voltooid en daarna gooien de erven alles in een container. Moet je daarom stoppen met het aannemen van nieuwe projecten?

De complicerende factor met museummaterieel is dat er meestal maar één moment is waarop je het materieel kan verwerven, bewaren en onder een doek kan stoppen, daarna is het weg. Strategische vraag: gaan we daar dan helemaal mee stoppen? Gaan we eerst allemaal hopeloze historische projecten opruimen en plaats maken voor nieuwe projecten of stoppen we deze vraag diep weg en schaffen we meer doekjes aan?  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!