Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kortsluiting bij wissels door Mark D.
Vandaag om 15:59:56
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 15:50:22
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 15:44:10
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 14:59:47
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 14:46:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
  

Auteur Topic: Initiatief Tramweg-Stichting voor behoud SUN-tramstel (Ut) scoort eerste succes  (gelezen 8790 keer)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6489
En volgens mij is dat allemaal nog te herleiden tot de ontwikkeling van de PCC-car. Na verschillende ontwerpen bleek dat voor de voorruit een hellingshoek van 30 procent ideaal was voor de reflectie van zonlicht en koplampen. Dat is later overgenomen in de Düwag trams (je ziet daar gewoon PCC elementen in terug) en daarna natuurlijk ook weer in de jaren zeventig en tachtig ontwerpen.
Boomshanka!

Arjen B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 213
Eerder in dit draadje werd gevraagd of de trams bij de revisie een nieuwe kop hebben gekregen. Dat is niet het geval. Als je goed kijkt naar de huidige trams, zie je dat er alleen een glazen cabineruit is geplaatst op de plek waar eerst 'lucht' zat. De oude kopvorm zie je zó terug in de huidige trams.


Groeten,
Arjen

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8146
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Hier kun je dat goed zien.. (foto van de website van Nico Spilt genomen door Remy den Hartog.)
Vr. groeten,
Bob

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6489
Ha! Ik zie al waar de relatie zit: ook de commissie die verantwoordelijk was voor de Haagse dubbelgelede tram heeft naar de P8 van Düwag gekeken en daar ook een bestek voor ontvangen. Beetje jammer voor Düwag dat ze iedereen blijkbaar inspireren, maar dat de opdracht daarna ergens anders heen gaat (SIG, BN).

Ook vond ik ergens een bestek van de P8 waarin stond dat de koppen in zijn geheel van versterkt fiberglas waren waardoor ze eenvoudig 'ausgetauscht' konden worden. Als dat bij de SUN stellen ook zo was zou het dan weer niét logisch zijn dat alleen de voorruit zou zijn vervangen, maar ik geef toe dat die foto overduidelijk is.

mvg, Paul
« Laatst bewerkt op: 08 juni 2020, 12:51:19 door Pauldg »
Boomshanka!

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
En dan ben ik benieuwd of er spullen bewaard zijn gebleven voor terugbouw (ooit...) of dat we aan de laatste uitvoering vastzitten.
No dress rehearsel, this is our life.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6489
Stel dat er niets bewaard is gebleven (en die kans is groot) zit je nog niet gelijk vast aan de laatste uitvoering hoor. Dat hoekige front weer tevoorschijn halen en een paar voorruiten laten snijden is vast wel te doen. Alles wat er op en aan zit zoals koplampen, ruitewissers, spiegels en alle knopjes en metertjes van het bedieningspaneel lijkt me nogal gestandaardiseerd periodespul. Dat vind je wel bij elkaar geharkt.
Boomshanka!

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Dat is dan ook wel weer zo.
Opel Ascona koplampen erop en hobbelen maar!
No dress rehearsel, this is our life.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6489
 ;D
Boomshanka!

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Zijn jullie ook van plan geld en menskracht daarvoor ter beschikking te stellen?
Zo niet, allemaal luchtfietserij!
Mvrgr
Koopmans

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8146
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Er kan een hoop, zoals als met de Vlaardingse Amsterdamse Metro:



En daar moest/moet heel veel meer aan gebeuren, of het SUN tramstel moet jaren wachten op een nieuwe toekomst...
Vr. groeten,
Bob

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6489
Zijn jullie ook van plan geld en menskracht daarvoor ter beschikking te stellen?
Zo niet, allemaal luchtfietserij!
Mvrgr
Koopmans

@JJG Koopmans, waar komt dit ineens vandaan? Luchtfietserij vast en zeker, maar dit komt ook wel heel erg uit de lucht vallen. We zijn gewoon gezellig en vrijblijvend aan het keuvelen. Een beetje raar om dan ineens, zonder aankondiging daar een verwijt in te gooien. Je weet wel de sfeer om te buigen, in ieder geval bij mij.
« Laatst bewerkt op: 08 juni 2020, 16:37:09 door Pauldg »
Boomshanka!

Reeks77

  • Online Online
  • Berichten: 1355
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Van mij mag die tram wel blijven als herrinnering , omdat ik a bij tramhalte Batau-Noord woon en hem elke dag zowat voorbij en en zie aan komen en b het gewoon een tram is die voor mij prettig rijdt . Er is vorige week of 2 weken terug zo´n petitie getart om een stel te behouden , ik heb dat toen ondertekend , geen luchtfietserij .Ik kreeg toch de indruk  dat het wel serieus was en ik sta achter Pauldg  zijn opties en opmerkingen.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
En volgens mij is dat allemaal nog te herleiden tot de ontwikkeling van de PCC-car. Na verschillende ontwerpen bleek dat voor de voorruit een hellingshoek van 30 procent ideaal was voor de reflectie van zonlicht en koplampen. Dat is later overgenomen in de Düwag trams (je ziet daar gewoon PCC elementen in terug) en daarna natuurlijk ook weer in de jaren zeventig en tachtig ontwerpen.
En nog veel belangrijker, het licht uit het interieur weerkaats zo naar beneden, ipv naar de chauffeur toe ;)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4116
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Bewaren en ergens opslaan is in alle gevallen toch stap 1? Zo ongeveer alle museumorganisaties hebben zo hun collecties opgebouwd. De keus slopen of opknappen komt later pas.

Onderliggend sentiment is waarschijnlijk dat er nog zoveel museaal behouden materieel onder een zeil staat te wachten op herbouw / restauratie en dat geld en menskracht eerder daarin zouden moeten worden gestoken.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6489
Tja, dat is een tragisch en overbekend probleem wat iedere modelspoorder in het klein ook herkent. Er ligt nog van alles te wachten wat in dit mensenleven niet meer gaat worden voltooid en daarna gooien de erven alles in een container. Moet je daarom stoppen met het aannemen van nieuwe projecten?

De complicerende factor met museummaterieel is dat er meestal maar één moment is waarop je het materieel kan verwerven, bewaren en onder een doek kan stoppen, daarna is het weg. Strategische vraag: gaan we daar dan helemaal mee stoppen? Gaan we eerst allemaal hopeloze historische projecten opruimen en plaats maken voor nieuwe projecten of stoppen we deze vraag diep weg en schaffen we meer doekjes aan?  :)
Boomshanka!