Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Doornvliet door Wim Vink
Vandaag om 11:25:08
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 11:25:01
De (3d) knutsels van Ronald. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:21:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 11:18:53
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
  

Auteur Topic: Initiatief Tramweg-Stichting voor behoud SUN-tramstel (Ut) scoort eerste succes  (gelezen 8684 keer)

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6340
En volgens mij is dat allemaal nog te herleiden tot de ontwikkeling van de PCC-car. Na verschillende ontwerpen bleek dat voor de voorruit een hellingshoek van 30 procent ideaal was voor de reflectie van zonlicht en koplampen. Dat is later overgenomen in de Düwag trams (je ziet daar gewoon PCC elementen in terug) en daarna natuurlijk ook weer in de jaren zeventig en tachtig ontwerpen.
Boomshanka!

Arjen B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
Eerder in dit draadje werd gevraagd of de trams bij de revisie een nieuwe kop hebben gekregen. Dat is niet het geval. Als je goed kijkt naar de huidige trams, zie je dat er alleen een glazen cabineruit is geplaatst op de plek waar eerst 'lucht' zat. De oude kopvorm zie je zó terug in de huidige trams.


Groeten,
Arjen

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Hier kun je dat goed zien.. (foto van de website van Nico Spilt genomen door Remy den Hartog.)
Vr. groeten,
Bob

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6340
Ha! Ik zie al waar de relatie zit: ook de commissie die verantwoordelijk was voor de Haagse dubbelgelede tram heeft naar de P8 van Düwag gekeken en daar ook een bestek voor ontvangen. Beetje jammer voor Düwag dat ze iedereen blijkbaar inspireren, maar dat de opdracht daarna ergens anders heen gaat (SIG, BN).

Ook vond ik ergens een bestek van de P8 waarin stond dat de koppen in zijn geheel van versterkt fiberglas waren waardoor ze eenvoudig 'ausgetauscht' konden worden. Als dat bij de SUN stellen ook zo was zou het dan weer niét logisch zijn dat alleen de voorruit zou zijn vervangen, maar ik geef toe dat die foto overduidelijk is.

mvg, Paul
« Laatst bewerkt op: 08 juni 2020, 12:51:19 door Pauldg »
Boomshanka!

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
En dan ben ik benieuwd of er spullen bewaard zijn gebleven voor terugbouw (ooit...) of dat we aan de laatste uitvoering vastzitten.
No dress rehearsel, this is our life.

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6340
Stel dat er niets bewaard is gebleven (en die kans is groot) zit je nog niet gelijk vast aan de laatste uitvoering hoor. Dat hoekige front weer tevoorschijn halen en een paar voorruiten laten snijden is vast wel te doen. Alles wat er op en aan zit zoals koplampen, ruitewissers, spiegels en alle knopjes en metertjes van het bedieningspaneel lijkt me nogal gestandaardiseerd periodespul. Dat vind je wel bij elkaar geharkt.
Boomshanka!

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Dat is dan ook wel weer zo.
Opel Ascona koplampen erop en hobbelen maar!
No dress rehearsel, this is our life.

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6340
 ;D
Boomshanka!

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Zijn jullie ook van plan geld en menskracht daarvoor ter beschikking te stellen?
Zo niet, allemaal luchtfietserij!
Mvrgr
Koopmans

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Er kan een hoop, zoals als met de Vlaardingse Amsterdamse Metro:



En daar moest/moet heel veel meer aan gebeuren, of het SUN tramstel moet jaren wachten op een nieuwe toekomst...
Vr. groeten,
Bob

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6340
Zijn jullie ook van plan geld en menskracht daarvoor ter beschikking te stellen?
Zo niet, allemaal luchtfietserij!
Mvrgr
Koopmans

@JJG Koopmans, waar komt dit ineens vandaan? Luchtfietserij vast en zeker, maar dit komt ook wel heel erg uit de lucht vallen. We zijn gewoon gezellig en vrijblijvend aan het keuvelen. Een beetje raar om dan ineens, zonder aankondiging daar een verwijt in te gooien. Je weet wel de sfeer om te buigen, in ieder geval bij mij.
« Laatst bewerkt op: 08 juni 2020, 16:37:09 door Pauldg »
Boomshanka!

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1350
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Van mij mag die tram wel blijven als herrinnering , omdat ik a bij tramhalte Batau-Noord woon en hem elke dag zowat voorbij en en zie aan komen en b het gewoon een tram is die voor mij prettig rijdt . Er is vorige week of 2 weken terug zo´n petitie getart om een stel te behouden , ik heb dat toen ondertekend , geen luchtfietserij .Ik kreeg toch de indruk  dat het wel serieus was en ik sta achter Pauldg  zijn opties en opmerkingen.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
En volgens mij is dat allemaal nog te herleiden tot de ontwikkeling van de PCC-car. Na verschillende ontwerpen bleek dat voor de voorruit een hellingshoek van 30 procent ideaal was voor de reflectie van zonlicht en koplampen. Dat is later overgenomen in de Düwag trams (je ziet daar gewoon PCC elementen in terug) en daarna natuurlijk ook weer in de jaren zeventig en tachtig ontwerpen.
En nog veel belangrijker, het licht uit het interieur weerkaats zo naar beneden, ipv naar de chauffeur toe ;)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Bewaren en ergens opslaan is in alle gevallen toch stap 1? Zo ongeveer alle museumorganisaties hebben zo hun collecties opgebouwd. De keus slopen of opknappen komt later pas.

Onderliggend sentiment is waarschijnlijk dat er nog zoveel museaal behouden materieel onder een zeil staat te wachten op herbouw / restauratie en dat geld en menskracht eerder daarin zouden moeten worden gestoken.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6340
Tja, dat is een tragisch en overbekend probleem wat iedere modelspoorder in het klein ook herkent. Er ligt nog van alles te wachten wat in dit mensenleven niet meer gaat worden voltooid en daarna gooien de erven alles in een container. Moet je daarom stoppen met het aannemen van nieuwe projecten?

De complicerende factor met museummaterieel is dat er meestal maar één moment is waarop je het materieel kan verwerven, bewaren en onder een doek kan stoppen, daarna is het weg. Strategische vraag: gaan we daar dan helemaal mee stoppen? Gaan we eerst allemaal hopeloze historische projecten opruimen en plaats maken voor nieuwe projecten of stoppen we deze vraag diep weg en schaffen we meer doekjes aan?  :)
Boomshanka!