Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 00:41:57
20 jaar BNLS door Tomasso
02 July 2025, 23:50:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
02 July 2025, 23:46:25
Yet Another Servo Decoder door spock
02 July 2025, 23:19:12
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door becasse
02 July 2025, 22:31:24
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 July 2025, 22:30:50
rommenholler gasketelwagens door ArjanB
02 July 2025, 22:29:52
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door j.ossebaar
02 July 2025, 22:05:27
Roco 290 digtaliseren door Herb73
02 July 2025, 22:05:20
The Rolling Tables… (ofwel: eten tussen de rails wordt nieuw leven ingeblazen) door Bob R.
02 July 2025, 21:58:53
NL-baan in Canada door ArjanB
02 July 2025, 21:44:10
Raadplaatje door Klaas Zondervan
02 July 2025, 19:42:38
Zaagsel? door Besselspoor
02 July 2025, 18:15:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 July 2025, 17:10:05
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
02 July 2025, 16:49:10
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
02 July 2025, 16:37:57
Piko 2025 door spoorijzer
02 July 2025, 15:42:59
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
02 July 2025, 15:32:28
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
02 July 2025, 14:01:12
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
02 July 2025, 10:29:51
US diorama in H0 door Montanbahn
02 July 2025, 09:13:55
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door prutser
01 July 2025, 23:56:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
01 July 2025, 23:41:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
01 July 2025, 23:21:41
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Luit
01 July 2025, 23:07:31
Spin Off BentheimerEisenbahn, aanrijding in Lauenbruck door Thom
01 July 2025, 22:40:15
Een nieuw begin door bask185
01 July 2025, 22:31:23
Hornby-international 2025 door Quinzeedied
01 July 2025, 21:41:08
VERPLAATST: Zaagsel? door Duikeend
01 July 2025, 20:47:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
01 July 2025, 20:03:51
  

Auteur Topic: Keerlus Numansbaan  (gelezen 1859 keer)

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 169
    • Numansbaan
Keerlus Numansbaan
« Gepost op: 29 May 2020, 10:36:21 »

Goeie morgen,

Ik dacht een goed ontwerp te hebben voor mijn nieuwe baan. Op niveau 2 heb ik een keerlus bedacht. Zie blauwe stuk spoor. Als de trein via het CS > blauwe spoor > Goederen station (GS) terug rijdt zit de polarisatie van de rails goed. Ik had alleen even niet gedacht aan het grijze stuk spoor.
Op het punt waar het GS spoor en het grijze spoor bij elkaar komen zal kortsluiting zijn.
Een oplossing zou kunnen zijn om van het diagonale stuk spoor (GS) de keerlus te maken. Maar dat zijn wel erg veel sporen. Of van het grijze spoor ook een keerlus maken of wissel tussen grijs en blauw opnemen in een keerlus? Kortom ik kom er niet uit.
Voor de blok/wissel scheidingen isoleer ik beide railstaven. Ik weet niet of dit nog relevant is voor de oplossing.


Zien jullie een oplossing?


Groet,

Ton
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26595
    • Pagina van klaas
Re: Keerlus Numansbaan
« Reactie #1 Gepost op: 29 May 2020, 12:35:45 »
Je noemt zelf al de twee mogelijkheden.
1. van het grijze spoor ook een keerlus maken.
2. van het diagonale deel een keerlus maken. Dat het veel sporen zijn hoeft geen probleem te zijn.

De laatste mogelijkheid heeft wel wat beperkingen. Er is nauwelijks ruimte voor aanmeldsecties, dus je kunt alleen maar een keerlusmodule gebruiken die werkt op basis van kortsluitdetectie.
Het GS heeft 2 aansluitingen met het ovaal. Je kunt niet over beide aansluitingen tegelijk een trein laten rijden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 169
    • Numansbaan
Re: Keerlus Numansbaan
« Reactie #2 Gepost op: 29 May 2020, 12:56:54 »

Klaas,
Als ik voor optie 1 ga wat gebeurt er dan als ik van blauw doorrij naar grijs. Ik moet volgens mij dan de beide keerlussen intelligent koppelen.
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26595
    • Pagina van klaas
Re: Keerlus Numansbaan
« Reactie #3 Gepost op: 29 May 2020, 13:21:49 »
Je hoeft niks intelligent te koppelen. Gewoon het rode wissel wat er tussen zit aan het GS houden. Dus grijs en blauw niet direct tegen elkaar leggen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 169
    • Numansbaan
Re: Keerlus Numansbaan
« Reactie #4 Gepost op: 29 May 2020, 19:12:32 »

Klaas,
Dit gaat 'm worden. De baan naar het diagonale goederenstation laat ik eerder beginnen. Rechtsonder vanaf de wissel en dan dubbelspoor naar GS. Ik heb dan lengte genoeg voor de keerlus. Ik kan het zo ook beperken tot 1 keerlus.
Bijkomend voordeel is dat bij rangeren bovenin het GS de trein ook niet direct op de hoofdrijbaan komt.

Ton


Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26595
    • Pagina van klaas
Re: Keerlus Numansbaan
« Reactie #5 Gepost op: 29 May 2020, 21:35:29 »
Dat is een elegante oplossing. (y)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.