Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 07:06:45
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Peter J K
Vandaag om 02:28:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door DJV
Vandaag om 01:30:48
Mijn geweatherde modellen door DJV
Vandaag om 01:30:22
Overstap naar HTM door Dave.......
Vandaag om 00:50:06
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
24 October 2025, 23:41:26
Rocky Rail 6400 door ceuleer
24 October 2025, 23:22:35
Raadplaatje door Dpc Fo
24 October 2025, 23:14:01
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Taigagaai
24 October 2025, 22:57:51
Bf Kibronn door Benelux795
24 October 2025, 22:56:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
24 October 2025, 22:49:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
24 October 2025, 22:43:01
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
24 October 2025, 22:19:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VulcanRaven
24 October 2025, 21:08:50
Yet Another Servo Decoder door spock
24 October 2025, 21:02:54
Artitec 6300 door ModelWessel
24 October 2025, 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
24 October 2025, 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
24 October 2025, 20:35:22
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
24 October 2025, 20:18:02
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
24 October 2025, 20:13:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
24 October 2025, 19:44:52
Project seaside Germany door Frank 123
24 October 2025, 19:35:40
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
24 October 2025, 19:28:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
24 October 2025, 19:23:43
MoBaBro.de door henk
24 October 2025, 19:22:58
Nederlands-materieel in Spoor-1 door FritsT
24 October 2025, 19:20:09
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
24 October 2025, 19:18:31
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
24 October 2025, 19:06:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
24 October 2025, 17:49:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
24 October 2025, 16:22:48
  

Auteur Topic: Verlichting bij pendeltreinen  (gelezen 1329 keer)

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • opbouw blog treinbaan
Verlichting bij pendeltreinen
« Gepost op: 26 May 2020, 17:17:27 »
Naar aanleidng van mijn vorige topic de richting van eeen loc bij Duitse stoom pendeltreinen https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93536.msg3222120354#msg3222120354
Mijn volgende vraag.

De stuurstanden hebben meestal wisselende verlichting naar gelang de rijrichting.
Wit als ze als stuurstand functioneren en rood als ze de laatste wagon zijn.

Aangezien de stoomlocomotief met de schoorsteen naar de rijtuigen staat hoe moet de loc verlichting voeren?
Als de stuurstand witte verlichting voert heeft de loc dus de voorverlichting aan en geen achter verlichting, dus tussen de wagons. Dat lijkt me vrij zinloos.
Als de stuurstand rode verlichting voert heeft de loc de achter verlichting aan en dus de voorkant van de trein, dat vind ik logisch.
 
Zijn hier nog bepaalde richtlijnen voor? Want als de loc dus duwt voert hij achter geen verlichting.

Groeten Marco

H0eGenaamd

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: Verlichting bij pendeltreinen
« Reactie #1 Gepost op: 26 May 2020, 18:24:44 »
Een trein voert i.p. alleen front- en sluitverlichting aan resp. de voor- en achterkant. Tussen de verschillende treindelen wordt geen verlichting gevoerd*. Dat is ook één van de manieren om een ongewilde ontkoppeling te herkennen: een stuk trein ZONDER valide front- of sluitverlichting. 
Bij een trek/duw combinatie zijn de lichten van de locomotief aan de 'treinzijde' dus altijd gedoofd. En als een stuurstandrijtuig ergens middenin een trein meeloopt, voert deze ook geen kopverlichting.

Bij jouw stoompendel zou de lok dus aan de treinzijde nooit verlichting moeten voeren, en aan de andere kant óf frontverlichting, of iets van een sluitsein. Kan een lamp zijn, maar misschien ook een zugschluss-scheibe.

Roald


*niet-gekoppelde nachschiebeloks die op vrije baan hun opgedrukte trein laten gaan en weer terugrijden voeren vziw wel zelfstandig verlichting. Maar er zijn hier vast mensen die daar beter in thuis zijn...
Ik heb dingen gezien die nu nauwelijks meer te bevatten zijn. Stoom op de Thörlerbahn. Goederenvervoer in Oberfeistritz. GmP's in het Ybbstal, zó lang dat zelfs de sterkste machine er bijna geen beweging in kreeg. Allemaal...geschiedenis  :'( .

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Verlichting bij pendeltreinen
« Reactie #2 Gepost op: 27 May 2020, 07:50:14 »
In Duitsland warende regels voor verlichting voeren anders dan in Nederland. Een trein had normaal drie witte frontseinen en een of twee rode sluitseinen. Een rangeerdeel mocht onverlicht of aan beide zijden 3 witte lampen rijden.
Dus een terugrijdende duwloc moest rood achter en wit voor hebben.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2308
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Verlichting bij pendeltreinen
« Reactie #3 Gepost op: 27 May 2020, 12:00:43 »
De stuurstanden hebben meestal wisselende verlichting naar gelang de rijrichting.
Wit als ze als stuurstand functioneren en rood als ze de laatste wagon zijn.

Aangezien de stoomlocomotief met de schoorsteen naar de rijtuigen staat hoe moet de loc verlichting voeren?

Gewoon, door de lampen naar de achterzijde te verplaatsen en er een rode lens voor te zetten óf ze aan de voorkant doven en achterop sluitborden te voeren.
Met groet,

Ger.