Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
Vandaag om 22:19:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door 741230
Vandaag om 22:02:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VulcanRaven
Vandaag om 21:08:50
Yet Another Servo Decoder door spock
Vandaag om 21:02:54
Artitec 6300 door ModelWessel
Vandaag om 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
Vandaag om 20:35:22
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 20:29:44
Rocky Rail 6400 door W. Dagevos
Vandaag om 20:23:54
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
Vandaag om 20:18:02
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 20:13:43
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 19:46:22
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 19:44:52
Project seaside Germany door Frank 123
Vandaag om 19:35:40
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 19:28:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:23:43
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 19:22:58
Nederlands-materieel in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 19:20:09
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 19:18:31
Mijn geweatherde modellen door Casmir
Vandaag om 19:09:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
Vandaag om 19:06:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 18:49:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:34:24
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 17:49:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 16:22:48
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:04:50
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 15:52:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 15:36:47
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 15:29:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:20:15
  

Auteur Topic: Verlichting bij pendeltreinen  (gelezen 1327 keer)

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • opbouw blog treinbaan
Verlichting bij pendeltreinen
« Gepost op: 26 May 2020, 17:17:27 »
Naar aanleidng van mijn vorige topic de richting van eeen loc bij Duitse stoom pendeltreinen https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93536.msg3222120354#msg3222120354
Mijn volgende vraag.

De stuurstanden hebben meestal wisselende verlichting naar gelang de rijrichting.
Wit als ze als stuurstand functioneren en rood als ze de laatste wagon zijn.

Aangezien de stoomlocomotief met de schoorsteen naar de rijtuigen staat hoe moet de loc verlichting voeren?
Als de stuurstand witte verlichting voert heeft de loc dus de voorverlichting aan en geen achter verlichting, dus tussen de wagons. Dat lijkt me vrij zinloos.
Als de stuurstand rode verlichting voert heeft de loc de achter verlichting aan en dus de voorkant van de trein, dat vind ik logisch.
 
Zijn hier nog bepaalde richtlijnen voor? Want als de loc dus duwt voert hij achter geen verlichting.

Groeten Marco

H0eGenaamd

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: Verlichting bij pendeltreinen
« Reactie #1 Gepost op: 26 May 2020, 18:24:44 »
Een trein voert i.p. alleen front- en sluitverlichting aan resp. de voor- en achterkant. Tussen de verschillende treindelen wordt geen verlichting gevoerd*. Dat is ook één van de manieren om een ongewilde ontkoppeling te herkennen: een stuk trein ZONDER valide front- of sluitverlichting. 
Bij een trek/duw combinatie zijn de lichten van de locomotief aan de 'treinzijde' dus altijd gedoofd. En als een stuurstandrijtuig ergens middenin een trein meeloopt, voert deze ook geen kopverlichting.

Bij jouw stoompendel zou de lok dus aan de treinzijde nooit verlichting moeten voeren, en aan de andere kant óf frontverlichting, of iets van een sluitsein. Kan een lamp zijn, maar misschien ook een zugschluss-scheibe.

Roald


*niet-gekoppelde nachschiebeloks die op vrije baan hun opgedrukte trein laten gaan en weer terugrijden voeren vziw wel zelfstandig verlichting. Maar er zijn hier vast mensen die daar beter in thuis zijn...
Ik heb dingen gezien die nu nauwelijks meer te bevatten zijn. Stoom op de Thörlerbahn. Goederenvervoer in Oberfeistritz. GmP's in het Ybbstal, zó lang dat zelfs de sterkste machine er bijna geen beweging in kreeg. Allemaal...geschiedenis  :'( .

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Verlichting bij pendeltreinen
« Reactie #2 Gepost op: 27 May 2020, 07:50:14 »
In Duitsland warende regels voor verlichting voeren anders dan in Nederland. Een trein had normaal drie witte frontseinen en een of twee rode sluitseinen. Een rangeerdeel mocht onverlicht of aan beide zijden 3 witte lampen rijden.
Dus een terugrijdende duwloc moest rood achter en wit voor hebben.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2308
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Verlichting bij pendeltreinen
« Reactie #3 Gepost op: 27 May 2020, 12:00:43 »
De stuurstanden hebben meestal wisselende verlichting naar gelang de rijrichting.
Wit als ze als stuurstand functioneren en rood als ze de laatste wagon zijn.

Aangezien de stoomlocomotief met de schoorsteen naar de rijtuigen staat hoe moet de loc verlichting voeren?

Gewoon, door de lampen naar de achterzijde te verplaatsen en er een rode lens voor te zetten óf ze aan de voorkant doven en achterop sluitborden te voeren.
Met groet,

Ger.