Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Fleischmann Profi-rails, productie wordt gestaakt!  (gelezen 12307 keer)

Silver Fox 2512

  • Offline Offline
  • Berichten: 498
Re: Fleischmann Profi-rails, wordt het nog gemaakt?
« Reactie #15 Gepost op: 25 mei 2020, 17:57:39 »
Zoals ik al eerder meldde is deze beslissing waarschijnlijk niet met het hoofd maar met de portemonnee van de eigenaar van Modelleisenbahn München genomen. Velen, waaronder mijn vaste modelbouwwinkelier, vinden deze stap onbegrijpelijk. Er is nog genoeg vraag naar Profi-Gleis om een investering in een nieuwe machine voor de flexrails te verantwoorden. Voor die ontkoppelrail zijn binnen het Fleischmann assortiment alternatieven, dus daar hoeft men geen geld in te steken. Toch besluit men om er helemaal mee te stoppen. De tussenoplossing, de rest blijven produceren totdat ook die machines ook door hun hoeven zakken, is blijkbaar ook afgeketst. Het zal wel...

@44; het raster van het Roco-Line assortiment is niet echt te vergelijken met dat van Profi-Gleis. Idem voor de vorm van de bedding. Kun je dan spreken van een doublure? En was het geoLine assortiment niet tijdelijk weer in productie genomen? Daar staat me iets van bij.

@hgr: FL6437 is bedoeld om code 100 rails (2,5 mm) te verbinden met code 83 rails (2,1 mm). Profi-Gleis is code 100. Dan zou je denken dat je daar geen aparte raillassen voor nodig hebt als je het combineert met PECO code 100 rails. En anders kun je waarschijnlijk FL6436 gebruiken.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Fleischmann Profi-rails, wordt het nog gemaakt?
« Reactie #16 Gepost op: 25 mei 2020, 18:24:52 »
Niet alleen de geometrie, maar ook het profiel en dan met name de hoogte verschilt. En de respectievelijke beddingen zijn inderdaad niet te vergelijken.
Een doublure in die zin dat er nu twee H0-systemen met bedding onder één dak aanwezig zijn en twee van die systemen in stand houden betekent dus ook dubbele kosten: vandaag is het de 6106-machine, morgen de 42538-machine.
Hoofd en beurs zullen in deze een even grote rol spelen, vermoed ik.
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2020, 19:44:00 door 44. Reden: Iets te botte zin weggehaald »

hgr

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: Fleischmann Profi-rails, wordt het nog gemaakt?
« Reactie #17 Gepost op: 25 mei 2020, 19:56:57 »
@Silver Fox 2512: Bedankt wb opmerking over raillasjes. Ik had die hoogte van de rail niet gezien, alleen die kromming wat ik in eerste instantie dacht dat dit de overgang was van de bedding van de profirails.
Groeten

Herbert
---------------------------------------
2-rail, Yamorc YD7001 (omgebouwde DR5000) centrale, DCC-next, ARLOCO en 1 DR40888LN-CS. PECO code 100 rails

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Fleischmann Profi-rails, wordt het nog gemaakt?
« Reactie #18 Gepost op: 25 mei 2020, 20:36:44 »
Voor elk van deze systemen zijn argumenten aan te voeren om ze te behouden. Enkel het Profigleis-programma vormt met het Rocoline-programma (met bedding) een 'doublure'.
"Toevallig" moet hier het Profigleis het veld ruimen en heb je de betreffende gelovigen op de kast. Was het Rocoline-programma gekozen, had je die sekte in de gordijnen gehad.

Ik kan me voorstellen dat het minste of geringste als aanleiding gegrepen wordt...

Overigens, ook het Geolineprogramma staat op de tocht, heb ik begrepen.

De productie van Geoline is al gestaakt ten gunste van Rocoline met bedding dat immers jaren uit productie is geweest.
Ik zie niet veel doublure tussen Profi en Rocoline met bedding. Ook weinig kans dat mensen overstappen van Profi naar Rocoline. Toch wel andere doelgroepen. Ik kan nog steeds niet helemaal volgen waarom de volledige productie van Profi wordt gestaakt. Tenzij het qua afname al een aflopende zaak was, maar dat lees ik ergens.

Overigens behoor ik tot de sekte "ik ballast zelf wel" dus geen belang bij één van de twee systemen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Fleischmann Profi-rails, wordt het nog gemaakt?
« Reactie #19 Gepost op: 25 mei 2020, 22:54:07 »
Dat van die Geoline klopt dus. Ik geloof niet dat er veel mensen een traan om zullen laten. Dat dat wel gedaan wordt vanwege het verscheiden van de Profigleis wil ik wel geloven, daar zijn bij wijze van spreken hele generaties mee opgegroeid, misschien wel meer dan met Rocoline, al dan niet met bedding. Vanuit die hoek gezien zou ik zeggen dat ze beter de Profirail hadden kunnen houden dan de Rocoline.
Hoe dan ook, elk railprogramma neemt z'n kosten wel mee, denk aan onderhoud van de machines, personeel en ruimte op de werkvloer en zo, en ik kan me zomaar voorstellen dat de werkelijke eigenaren (de Raiffeisenbank bijvoorbeeld) juist daar wel willen minderen. Efficiëntie en kostenbeheersing zullen de doorslaggevende argumenten wel geweest zijn, gok ik maar zo.

Maar goed, ik ben ook maar ik en ik kan niet bij hen in de keuken kijken, wat dat betreft is het allemaal speculaas van mijn kant.

Overigens ben ik geen gebruiker van de Profigleis en ook de Rocoline zal ik voor een eventuele volgende baan links laten liggen. Wat het wel wordt weet ik nog niet, wel dat het een beddingloze rail zal zijn, want wat dat betreft hoor ik tot dezelfde sekte als Henk: ik maak m'n bedding zelf.
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2020, 00:04:21 door 44 »

-Anton-

  • Offline Offline
  • Berichten: 289
Re: Fleischmann Profi-rails, wordt het nog gemaakt?
« Reactie #20 Gepost op: 26 mei 2020, 09:37:50 »
Ik vind het erg jammer dat het verdwijnt, ik ben er zo een die er echt mee opgegroeid is.
Het was mooie rails om even als kind gouw wat in elkaar te knutselen en te rijden.
De rails is erg degelijk gemaakt, en het kon heel veel hebben als tapijt rijder.
Maar tijden veranderen, en ik heb een paar jaar terug ook het roer omgegooid naar Peco code 100.
In ieder geval voor het zichtbare deel van de baan, de rest in nog steeds Profi en dat blijkt ook wel zo.
Ik heb gelukkig voor dat deel ook niets meer nodig.
IB, Traincontroller, ESU loc programmer, Arduino, Daisy II

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Fleischmann Profi-rails, wordt het nog gemaakt?
« Reactie #21 Gepost op: 26 mei 2020, 10:26:14 »
Ook de Rocoline zal ik voor een eventuele volgende baan links laten liggen.

Wellicht overbodige tip: Rocoline is ook te verkrijgen zonder bedding ;-)

Gebruik het zelf al een paar jaar na de overstap te hebben gemaakt van, inderdaad, Profirail.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Fleischmann Profi-rails, wordt het nog gemaakt?
« Reactie #22 Gepost op: 26 mei 2020, 15:15:12 »
Zoals ik al eerder meldde is deze beslissing waarschijnlijk niet met het hoofd maar met de portemonnee van de eigenaar van Modelleisenbahn München genomen. Velen, waaronder mijn vaste modelbouwwinkelier, vinden deze stap onbegrijpelijk. Er is nog genoeg vraag naar Profi-Gleis om een investering in een nieuwe machine voor de flexrails te verantwoorden.
Zijn hoofd en portemonnaie niet vaak hetzelfde? Hart en portemonnaie willen nog wel eens verschillen ;)

We hebben het over een commerciele onderneming die dus winst wil maken. Als de eigenaar nog winstkansen ziet (zonder al te veel risico), zal hij dat normaliter niet laten schieten.
Blijkbaar is de vraag toch niet voldoende om uit de kosten te komen. Als het een bestaande machine is, zullen de kosten relatief laag zijn (al kan dat nog tegenvallen, extra personeel, ruimte voor de machines, onderhoud, enz).
Echter als er een nieuwe investering moet worden gedaan, is het een ander verhaal. Die investering moet worden terugverdiend. Dan heb je het over een lange termijn (vele jaren voor spuitgietmatrijsen). Hoe zeker kan de fabrikant zijn dat de vraag nog jaren op hetzelfde niveau blijft? Zeker voor een railsysteem dat al 40 jaar oud is.

Daarnaast kan hij zijn geld maar 1 x uitgeven. Waarschijnlijk zijn er andere investeringen die veel meer geld opleveren. Een nieuwe lok bv. En die kan ook op de andere railsystemen rijden...
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Fleischmann Profi-rails, wordt het nog gemaakt?
« Reactie #23 Gepost op: 26 mei 2020, 15:26:25 »
Hoe dan ook, het blijft jammer.  :(
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Fleischmann Profi-rails, wordt het nog gemaakt?
« Reactie #24 Gepost op: 26 mei 2020, 16:57:18 »
Ben zelf de afgelopen 5 jaar nog al een groot gebruiker geweest van Profirails.

Zoals anderen zeggen, ermee opgegroeid, en toen ik 5 jaar geleden op nieuw ben begonnen inmiddels zo'n 250 meter besteld.

Citaat
Ik kan nog steeds niet helemaal volgen waarom de volledige productie van Profi wordt gestaakt.

5 jaar geleden zal alles er goed uit, maar de laatste twee jaar zag je de rails in qualiteit achteruit gaan. Met name de 6100 en 6131/32/33 rails gaven problemen: het plastic is soms groter dan het metaal, met als gevolg ruimte tussen de rail lassen. Heb voor aardig wat rails wat plastic moeten wegsnijden. Als ik echt zou willen, zou ik nog wel naar voorbeelden op zoek willen gaan en daar hier fotos van willen plaatsen, maar zoals gezegd, heb er weinig zin in omdat de baan klaar is, en de overbleven rails is opgeborgen.

Ik ben toen gaan informeren hoe dit kan, uiteindelijk was er 1 persoon die me duidelijke uitleg kon geven, ook met het verhaal erbij dat Fleischmann dus gaat stoppen met de rails, dit was al meer dan een jaar geleden, voordat Fleichmann hetzelf heeft geopenbaard in publiek (dit was kort na Neurenberg 2019). Redenen:
- Machines moesten worden verplaatst, wat ze geen goed hebben gedaan.
- Mallen zijn versleten.

Mallen zouden nog wel te vervangen zijn, maar het vervangen van de machines zou een zeer kostbare aangelegenheid worden. Eigenlijk totaal nieuw ontwerp en installatie van machines voor het maken van rails die bijna 40 jaar oud is/zijn.

Heb belooft die goede man niet bij anderen bij naam te noemen, omdat ze nogal een grote afnemer zijn van Roco/Fleischmann, en het me in vertrouwen is verteld omdat ik dus problemen met de rails had.


Silver Fox 2512

  • Offline Offline
  • Berichten: 498
Re: Fleischmann Profi-rails, wordt het nog gemaakt?
« Reactie #25 Gepost op: 26 mei 2020, 17:30:17 »
Als ik Andre zijn verhaal lees is er meer aan de hand dan men wil zeggen. Als je het hele machinepark moet vervangen kan dat inderdaad een goede reden zijn om de stekker er maar helemaal uit te trekken. Het alternatief, nieuwe machines en daarbij gelijk het assortiment moderniseren met bijvoorbeeld R5 bogen (en groter) en 300 mm lange rechte en Engelse wissels, was blijkbaar niet meer rendabel. Jammer maar begrijpelijk.

Bij het zoeken naar de laatste productielocatie kwam ik op de site www.modellbahn.net een artikel over het einde van het Fleischmann H0 assortiment tegen met deze slotopmerking:
Nachtrag Oktober 2018: Die Produktion des H0 profi-Gleises wird nach dem Umzug der Formen nach Rumänien aus technischen Gründen nicht wieder aufgenommen. Die Fertigungsanlage ist wohl defekt. Es gibt aber noch großen Lagerbestand im Handel.

Met andere woorden, het was al in oktober 2018 duidelijk dat het Profi-Gleis assortiment door een mislukte verhuizing van de machines niet meer geproduceerd zou worden...

Groeten,
Peter
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2020, 17:46:36 door Silver Fox 2512 »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Fleischmann Profi-rails, wordt het nog gemaakt?
« Reactie #26 Gepost op: 26 mei 2020, 18:25:53 »
Vanuit die hoek gezien zou ik zeggen dat ze beter de Profirail hadden kunnen houden dan de Rocoline.

Sorry, dat ben ik niet met je eens ;) De Rocoline is echt stukken beter dan het Profirail systeem. Ziet er beter uit, betere railhoogte en profiel en een mooiere geometrie. Profirail is wat dat betreft ook echt "uit de tijd" (zonder de gebruikers te willen beledigen).

En we kunnen blijven huilen; als men er geen heil meer in ziet is het beter dat ze ermee stoppen. Ze hebben al genoeg financiele klappen gehad de afgelopen jaren.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Fleischmann Profi-rails, wordt het nog gemaakt?
« Reactie #27 Gepost op: 26 mei 2020, 19:59:46 »
Dat ben ik wel met je eens hoor. Maar ik zei dan ook: "Vanuit die hoek gezien...".
Van alle huidige railsystemen die door de "gangbare" fabrikanten (Piko, "Fleischmann", Roco) nog op de markt gezet worden vind ik de Rocoline ook de minst slechte. Maar voor een beter en mooier beeld zou ik vandaag de dag voor bijvoorbeeld Tillig gaan, of Peco (code 70), om maar wat te noemen. En als mijn budget onbeperkt zou zijn, zou ik bij Weinert gaan winkelen....

Even een kleine toevoeging:

Bovenstaande is mijn eigen, persoonlijke opvatting/mening. Ik kan me heel goed voorstellen dat het voor iemand die bezig is met de Profigleis, heel verontrustend is te horen dat het favoriete railsysteem uit productie gaat.
Een hele poos geleden waren er ook mensen die de wanhoop nabij waren toen aangekondigd werd dat het "Modell-Gleis" van Fleischmann uit productie ging. Idem dito toen M* met de metalen  rails stopte. Echter, de ervaring leert dat vrijwel alle elementen van beide systemen nog op beurzen en dergelijke te koop aangeboden worden, dus ik zou als Profigleisgebruiker nog niet al te erg in de stress schieten.
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2020, 20:34:51 door 44. Reden: toevoeging toegevoegd »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Fleischmann Profi-rails, wordt het nog gemaakt?
« Reactie #28 Gepost op: 26 mei 2020, 20:54:19 »
Als je naar de ontwikkeling van railsystemen kijkt, dan kan je denk ik geheel objectief vaststellen dat Rocoline moderner is. Het was best gedurfd wat Roco ook alweer bijna 40 jaar geleden deed. Tot dan waren lagere profielen en lange wissels het domein van specialisten als Shinohara.

En mensen kunnen nog altijd geheel subjectief een voorkeur hebben voor Profi.

Ik ben toen gaan informeren hoe dit kan, uiteindelijk was er 1 persoon die me duidelijke uitleg kon geven […]

Bedankt, klinkt plausibel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Fleischmann Profi-rails, wordt het nog gemaakt?
« Reactie #29 Gepost op: 26 mei 2020, 21:11:38 »
... Echter, de ervaring leert dat vrijwel alle elementen van beide systemen nog op beurzen en dergelijke te koop aangeboden worden, dus ik zou als Profigleisgebruiker nog niet al te erg in de stress schieten.


Precies, ik heb zelf twee jaar geleden nog mijn complete bovenleiding bij elkaar geshopt op één beurs in Houten (...) en dat was nog het oude Marklin systeem. Gewoon nieuw in doosjes kunnen vinden  :)

Overigens ben ikzelf wel Fleischmann Profi fan vanwege het makkelijk leggen ervan. Ik heb zelf ballasten nooit echt onder de knie gekregen. Heel veel verschillende "recepten" geprobeerd maar het zag er nooit uit. Profi is dan wel heel fijn  ;)