Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 14:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: Smalspoor trammetje (H0e 9mm)  (gelezen 9046 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Smalspoor trammetje (H0e 9mm)
« Reactie #30 Gepost op: 22 mei 2020, 12:45:20 »
Zo zie je maar weer, ik weet niet veel van kleuren af. Ik vraag mijn 9 jarige zoon om advies, die heeft er meer kijk op.  ;D
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

JurS

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • Swindon, UK
Re: Smalspoor trammetje (H0e 9mm)
« Reactie #31 Gepost op: 22 mei 2020, 16:41:44 »
Nou, de groene verf is gearriveerd, en na wat testjes heb ik een van mijn Egger goederenwagentjes onder handen genomen (een bruine). Het ziet er zo uit:



Mijn versie in het midden, geflankeerd door een standaard bruine en groene Egger.

Ik ben hier wel tevreden mee, het is zo'n beetje wat ik voor ogen had. 'Helder groen' zoals meneer Nieweg het beschrijft, maar niet te fel (zeker niet lichtgevend :) ). Het komt het meest in de buurt van het groen op mijn Brigadelok, maar niet zo hel als het Jouef/Egger tramlokje.



Deze verf droogt heel mat, ok voor een goederenwagon maar op een rijtuig zal ik denk ik nog een laagje satin varnish eroverheen spuiten.

De verf gaf wel wat problemen in mijn airbrush, de 0.2 mm nozzle raakte verstopt ook al zegt het potje dat je het direkt in de airbrush kunt doen, en ook al had ik het toch nog een beetje verdund. De nozzle ligt nu te weken in cleaner, ik heb het wagentje gespoten met de 0.4 mm, gaat wel zo snel :)

Ik zie dat er nog wel een laagje overheen kan, en rond de daklijn en de roosters moet  ik nog wat groen opbrengen, en dan een lichte wash, maar voor een eerste probeersel met overspuiten ben ik niet ontevreden. Morgen maar eens wat geel aanbrengen op de rijtuigjes.
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2020, 17:29:24 door JurS »
Groetjes, Jur

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: Smalspoor trammetje (H0e 9mm)
« Reactie #32 Gepost op: 24 mei 2020, 14:57:08 »
Hoi Jur,
Er mooi wat je allemaal qua materieel aan het doen bent met bestaande modellen en erg inspirerend... heb zelf ook zo’n Minitrains lokje

Nog even wat foto’s van de Geldersch Overijsselsche Stoomtram Maatschappij (GOSM). Allereerst een van de Henschel locomotieven met een tweetal 2-assige gesloten rijtuigen (een aantal zijn later verbouwd naar 4-assig) en een 4-assig open rijtuig. De locomotieven waren inderdaad groen, maar de rijtuigen waren bruin-rood met crème. Foto is genomen bij de opstap plaats aan de IJssel op het Pothoofd in Deventer.



En een Henschel locomotief bij het tramstation in Borculo met een tweetal 2-assige gesloten rijtuigen.



Groet,

Jeroen

JurS

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • Swindon, UK
Re: Smalspoor trammetje (H0e 9mm)
« Reactie #33 Gepost op: 24 mei 2020, 17:41:38 »
Leuke foto's Jeroen! Die eerste ben ik ingekleurd tegengekomen, met de rijtuigen groen-creme:



Ik weet niet waar dat op gebaseerd is. Volgens H. Nieweg in 'Op smalspoor door Oost Gelderland' waren de GOSM rijtuigen oorspronkelijk onder de ramen in twee kleuren geschilderd: het bovenpaneel bruin, het smallere onderpaneel geel. Hij zegt er niet bij wat de kleur was boven de ramen! Ik vermoed geel zoals het onderpaneel.

De GOSM loks waren wat donkerder dan die van de GSTM - 'brons-groen', met de Backertjes misschien een wat donkerder kleur. Ik vind de Minitrains lok veel te donker, het lijkt wel grijs. Ik weet nog niet wat ik daar aan ga doen.

Ik heb wat proef gespoten met mijn kleur geel en loop nog te twijfelen, zeker nadat Rob achterhoek mij heeft verteld dat het bewaarde rijtuig overgeschilderd is in creme in de jaren '50. Ik heb een flesje Vallejo  'yellow ochre' en misschien dat ik dat probeer als de kleur geel. Het staat denk ik toch wel aardig met 'mijn' kleur helgroen:





« Laatst bewerkt op: 24 mei 2020, 18:07:28 door JurS »
Groetjes, Jur

JurS

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • Swindon, UK
Re: Smalspoor trammetje (H0e 9mm)
« Reactie #34 Gepost op: 24 mei 2020, 18:04:35 »
Het heeft even geduurd maar ik heb nu toch een oplossing voor de draaistellen. Er waren twee problemen: de 'steeltjes' op de Peco draaistellen zijn nogal kort en de Atlas bodemplaat is te dik, waardoor ze niet goed pasten. Ten tweede zaten er cirkelvormige verdiepingen onder de bodem zodat de draaistellen te dicht op de bodem kwamen te zitten en de wieltjes gingen aanlopen.

Na wat paniekerige afdwalingen in de richting van een kompleet nieuwe bodemplaat te maken kwam ik op het volgende veel simpeler idee dat beide problemen in een klap oplost: ik heb eerst de oorspronkelijke gaten in de bodem wat uitgeboord zodat de steeltjes er helemaal vrij in passen. Daarna heb ik van plastic card twee rondjes gevijld die in de cirkelvormige uitsparingen passen, en hierin ook weer gaten geboord van 4 mm. waar de steeltjes doorheen passen. Deze rondjes op hun plek gelijmd met secondelijm. Door de plastic plaatjes is er nu voldoende afstand tussen de bodemplaat en de draaistellen zodat de wieltjes vrij draaien, en omdat het plastic plaat dunner is dan de oorspronkeljke bodem worden de steeltjes op de normale wijze geborgd.









Het interieur past er gewoon op, om zeker te zijn dat de draaistellen vrij kunnen draaien heb ik er gaten in geboord precies boven de steeltjes.

Het werkt allemaal, ik ben blij met deze oplossing want de Atlas bodemplaat is van metaal en geeft een mooi gewicht aan het rijtuig. Bovendien past de kap er natuurlijk perfect op.

Ondertussen de bakjes in de primer gezet:



Het is nog wel vallen en opstaan met mijn nieuwe airbrush. De 0.2 mm nozzle is nog steeds geblokkeerd, denk ik, ondanks uren weken in de thinner, dan in IPA, en nu uit wanhoop in aceton. Er komt wel lucht uit de spuit maar geen verf. Ik hoop niet dat ik de nozzle voorgoed vermoerd heb want dan moet ik een nieuwe kopen, na 20 minuten gebruik!

Gelukkig werkt de 0.4 mm nozzle wel goed, maar daar komt wel een hoop verf uit in een keer dus het is oppassen geblazen.
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2020, 18:20:16 door JurS »
Groetjes, Jur

JurS

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • Swindon, UK
Re: Smalspoor trammetje (H0e 9mm)
« Reactie #35 Gepost op: 24 mei 2020, 18:19:24 »
Door het gesleutel aan de twee-assers heb ik de Liliput Waldenburg onderstelletjes over. Ik kwam een foto tegen van een geweldig mooi open rijtuig:



Dit is overigens een normaalspoor rijtuig, volgens mij van het GVB.

Wat nu als ik een van mijn 3 Jouef 'baladeuses' in mootjes hak, inkort en op een Waldenburg onderstel pruts? Wel zonde aan een kant, maar ik heb er 3 en op mijn Paris 1886 baantje rij ik met 2 maximaal. Je zou dus kunnen zeggen dat ik er een over heb :)





De vraag is of ik het geheel weer strak en netjes kan krijgen na de operatie. Hmm, nog maar eens een nachtje over slapen.
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2020, 18:21:23 door JurS »
Groetjes, Jur

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: Smalspoor trammetje (H0e 9mm)
« Reactie #36 Gepost op: 24 mei 2020, 21:51:28 »
De vraag is of ik het geheel weer strak en netjes kan krijgen na de operatie. Hmm, nog maar eens een nachtje over slapen.

... misschien helpt deze foto ... open rijtuig van de GOSM ...  ;D



Wat de kleur van de GOSM rijtuigen betreft, lijken ook die over de jaren heen veranderd te zijn. De ingekleurde foto klopt echter niet. In het boek "Gelderse Tramwegen" van A. Ligtenbarg is een foto uit 1910 te zien (met een Backertje ervoor) waarbij het onderste paneel een lichtere kleur heeft en de rest (ook boven de ramen) donkerder is. Bruin en geel wordt ook in het boek "De rijtuigen van de Nederlandse paarden-, stoom- en motortramwegen" als de kleur van de GOSM rijtuigen aangegeven ... exacte tinten helaas niet. In de jaren 20 werden de rijtuigen gemoderniseerd en geheel groen. Zie ook onderstaande foto van een GOSM tram, ook genomen bij de opstap plaats aan de IJssel op het Pothoofd in Deventer.



De gesloten rijtuigen beginnen erg mooi te worden! Wat de airbrush betreft, spuit je toch met acryl verf? Daarvoor werk Vallejo Airbrush cleaner heel goed.
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2020, 23:55:14 door Spoors »

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Smalspoor trammetje (H0e 9mm)
« Reactie #37 Gepost op: 25 mei 2020, 00:05:16 »
Vallejo gewoon met water 1:1 mengen (dan een drupje meer water). Op een gegeven moment heb je wel door hoe dun het moet aanvullen. Als melk, zegt men.  0.4 mm nozzle is perfect voor oppervlakken. De 0.2 gebruik ik alleen voor verwering, als je de verfpuntjes niet wilt zien. Als je teveel verf hebt, trek je te hard aan de trekker. Of de druk is te hoog. Ik spuit met 1.8 bar, maar dat schijnt al te veel te zijn.

Oppassen als je je het Minitrains trammodel wilt spuiten. Heb ik ook met Vallejo gedaan, zonder primer, en dat veeg je er zo af. Het is raar, taai plastic, lijkt op dat spul dat ik bij goedkope plastic soldaatjes ben tegengekomen. Daar hadden ze in de miniaturenscene geen oplossing voor. Ik kijk dus graag hoe jij dit aanpakt.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

JurS

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • Swindon, UK
Re: Smalspoor trammetje (H0e 9mm)
« Reactie #38 Gepost op: 25 mei 2020, 10:10:56 »
De 0.4mm spuit gaat wel, ik ben een komplete beginner en verwacht nog geen meesterwerken! Ik heb wat muurtjes gespoten en dat ging goed. De primer is ok, het dekt niet helemaal op sommige plekken, ik ben misschien te benauwd om een te dikke laag te krijgen. Ik moet nog wat bobbels en gaatjes op de balkons bijwerken en dan gaat de kleur er op.

Ik denk nu dat ik de kleine wagentjes GOSM bruin en geel ga maken, dat geeft wat afwisseling.

De 0.2 spuit onder de loep genomen - letterlijk. Er zit een minuscuul knikje aan het eind van de naald, dus die heb ik vernaggelt. Waarschijnlijk bij mijn eerste onhandige pogingen om de spuit in en it elkaar te halen. Ik ben daarinmiddels veel handiger in. Een nieuwe naald is besteld - leergeld, zullen we maar zeggen.

Leuk om te zien dat de GOSM vierassige open rijtuigen had. Deze lijkt als twee druppels water op het Jouef ding dus die kan ik zo inzetten. Maar toch heb ik de kriebels om eentje van de drie onder handen te nemen en in te korten. We zullen zien.

Sven, bedankt voor de tip over het Minitrains lokje. Ik heb nog nachtmerries van het verven van de zacht plastic Airfix soldaatjes! De ketel zit geloof ik vast aangegoten, dat wordt nog een heisa met afplakken. Misschien laat ik hem maar zoals hij is. Ik heb overigens je detaillerings setje, hierover een vraagje: waarom de lok ophogen? Is dat puur kosmetisch?

In ander nieuws ben ik er in geslaagd een van mijn Feuriger Elias rijtuigen uit elkaar te halen. Dat moet wel omdat ik het logo eraf wil schuren, en dan moet hij overgespoten worden ==> de raampjes moeten eruit ==> het dak moet eraf....enzovoorts enzovoorts! De zaak zit zeer 'gruendlich' in elkaar gelijmd maar ik kon een klein spleetje onder het dak openwrikken en toen kwam het zonder beschadiging los. Ik moest wat snijden in de glaskonstruktie maar ook dat kwam er heelhuids uit. Wel kwamen de treeplankjes eraf, erg kwetsbaar.



Nu denk ik erover om de draaistellen te verplaatsen, meer naar binnen toe. 

Ik kan de verkeerde balkons simpelweg open maken door de kopwandjes te verzagen. Of, de balkons helemaal dicht maken en een nieuw eenvoudig dakje erop zodat het geheel meer gaat lijken op het bewaarde GSM rijtuig:



Zo blijf je bezig!
Groetjes, Jur

locofiel

  • Gast
Re: Smalspoor trammetje (H0e 9mm)
« Reactie #39 Gepost op: 25 mei 2020, 10:53:45 »
JurS,

Hierbij een kleurenfoto van een tram te Doesburg met de verantwoording.
Misschien heb je er wat aan.




Gr,


Dirk

JurS

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • Swindon, UK
Re: Smalspoor trammetje (H0e 9mm)
« Reactie #40 Gepost op: 25 mei 2020, 15:55:36 »
Bedankt Dirk, wat een sfeertje he? Als die tram altijd zo vol had gezeten als bij de afscheidsrit dan was hij nooit verdwenen!

Weer wat gespoten vandaag, de 0.4 mm werkt prima. De wagentjes in het geel en het Egger rijtuig (met afgeschuurd logo) in de grondverf.

Airbrush artiesten, hoe lang wachten jullie doorgaans met afplakken na een spuitbeurt voor een volgende kleur? 24 uur? 48 uur? Ik gebruik acrylverf (Vallejo en soortgelijks).

Groetjes, Jur

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Smalspoor trammetje (H0e 9mm)
« Reactie #41 Gepost op: 26 mei 2020, 01:25:15 »
Ik heb overigens je detaillerings setje, hierover een vraagje: waarom de lok ophogen? Is dat puur kosmetisch?
Ja. Zo laag is het geen gezicht met het andere stoomtrammateriaal.

Ik heb zelf geen geduld voor het drogen. Binnen een half uur ben ik wel aan het afplakken. Bij Vallejo geven ze aan dat je 6 uur moet wachten tussen elke laag, maar ik ga er van uit dat dat geldt als je het met de kwast doet. Als je het nog sneller wilt, even de haardroger er op. Alleen bij de laatste vernislaag ben ik geduldig. Dunne eerste laag, dan na 15 minuten nog een dunne laag, en dan eventueel de volgende ochtend nog eentje als het nodig is. Als je teveel doet, slaat het gelijk wit uit. En dat is al heel snel.

Primer hoeft niet perfect dekkend te zijn. Als de verf maar houvast heeft.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: Smalspoor trammetje (H0e 9mm)
« Reactie #42 Gepost op: 30 mei 2020, 13:45:10 »
Hoi Jur,
Jouw voorbeeld gevolgd en ook naar eens aan de slag gegaan ...


JurS

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • Swindon, UK
Re: Smalspoor trammetje (H0e 9mm)
« Reactie #43 Gepost op: 30 mei 2020, 14:19:05 »
Leuk!

Ik ben ongeveer ook zover, behalve dat ik het geheel een ander kleurtje heb gegeven. 



Wat voor draaistellen heb je eronder gezet?

Ik heb wat problemen met het terugplaatsen van de bak op het onderstel, er zit ergens iets scheef, nog even uitzoeken waardoor dat komt. Dan nog de daksteunen plaatsen.
Groetjes, Jur

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: Smalspoor trammetje (H0e 9mm)
« Reactie #44 Gepost op: 30 mei 2020, 15:20:36 »
Ik heb ook de Peco L&B Wagon Bogies gebruikt... had nog een setje liggen. Heb de originele wielen gebruikt, maar die wil ik nog vervangen.