Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:01:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 16:44:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:43:58
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
Einde Koemo ballast ??? door Frank 123
Vandaag om 16:37:43
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 16:35:01
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hans GJ
Vandaag om 16:32:48
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
  

Auteur Topic: Smalspoor trammetje (H0e 9mm)  (gelezen 9124 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Smalspoor trammetje (H0e 9mm)
« Reactie #15 Gepost op: 21 mei 2020, 09:42:19 »
Suggestie, 0.5 pianosnaar. Maar misschien was je dit allang van plan. :)

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Smalspoor trammetje (H0e 9mm)
« Reactie #16 Gepost op: 21 mei 2020, 10:05:10 »
Gaaf.

Benieuwd naar die atlas ombouw.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

JurS

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • Swindon, UK
Re: Smalspoor trammetje (H0e 9mm)
« Reactie #17 Gepost op: 21 mei 2020, 11:50:22 »
Zoiets ja, maar dan wel wat rechter dan wat jij er hier van maakt :D

Ik heb geloof ik nog wel wat Evergreen rod ergens heb liggen.

Ook vond ik nog een zakje met Chinese plastic bankjes schaal 1:50 die ik per ongeluk misgeklikt had op Ebay. Perfect om te kannibaliseren als langsbankjes. Er is niet veel stahoogte binnenin dus zonder pootjes. Alles wordt vastgezet na het verven van het interieur. A propos, wat zou een goeie kleur zijn voor de binnenwanden? Ik ben van plan de buitenkant creme over groen te verven.

« Laatst bewerkt op: 21 mei 2020, 11:59:30 door JurS »
Groetjes, Jur

JurS

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • Swindon, UK
Re: Smalspoor trammetje (H0e 9mm)
« Reactie #18 Gepost op: 21 mei 2020, 11:54:50 »
Ik ook, Martijn :)

Ik ben nog aan het dubben over de draaistellen. Vandaag maar eens de Dundas examplaren in de verf zetten, en zien of die eronder passen. Anders wat hakken in de Peco's. Het bevalt me allemaal maar matig. Ik snap niet waarom Atlas best veel en leuk detail aan het model aanbrengt, en dan zoiets dwazigs doet met de draaistellen. Waarom niet gewoon een paar echte eronder zetten? De gaten ervoor zitten notabene al in het onderstel.

Mind you, het was een normaalspoording dus er zou zowiezo aan gesleuteld moeten worden.

Verder wordt er nog wat geplamuurd aan de bak. Ik wacht nog op mijn airbrush compressor en dan kan ik eens wat kleur opbrengen.

EDIT: Ik krijg ineens een brainwave, ik lijm een plastic buisje over de Peco 'steeltjes' om ze langer te maken, omhoog door de vloer, en een iets breder dopje erop of een schroefje erin om ze te borgen . Op Internetjacht maar weer!
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2020, 12:53:11 door JurS »
Groetjes, Jur

JurS

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • Swindon, UK
Re: Smalspoor trammetje (H0e 9mm)
« Reactie #19 Gepost op: 21 mei 2020, 11:58:43 »
En toen waren er ineens twee  ;D

Groetjes, Jur

JurS

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • Swindon, UK
Re: Smalspoor trammetje (H0e 9mm)
« Reactie #20 Gepost op: 21 mei 2020, 12:09:39 »
Over het molesteren van trammetjes gesproken, ik ben ook nog dit elektrieke exemplaar:



aan het ombouwen naar een 1 pk versie:



Dit wordt wel een ongemotoriseerd geval  ;D

Groetjes, Jur

achterhoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: Smalspoor trammetje (H0e 9mm)
« Reactie #21 Gepost op: 21 mei 2020, 12:24:06 »
En toen waren er ineens twee  ;D



Van die twee kun je er weer één maken. Dit heb ik zo'n 40 jaar geleden als eens gedaan.



groet, Rob
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2020, 12:32:12 door achterhoek »

JurS

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • Swindon, UK
Re: Smalspoor trammetje (H0e 9mm)
« Reactie #22 Gepost op: 21 mei 2020, 12:45:55 »
Oooh heel mooi!



Groetjes, Jur

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Smalspoor trammetje (H0e 9mm)
« Reactie #23 Gepost op: 21 mei 2020, 14:54:05 »
Binnenkant beige schilderen met rood-bruin als een wash er over heen. Gewoon gevernisd hout dus. Kunt het ook bij beige laten, is prima wanneer gezien van de buitenkant.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

JurS

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • Swindon, UK
Re: Smalspoor trammetje (H0e 9mm)
« Reactie #24 Gepost op: 21 mei 2020, 16:34:21 »
Dank je Sven. Dat zal ik proberen, met de bankjes een wat donkerder bruin.. De vloer grijs en het dak van binnen licht creme lijkt me wel goed.

Dan is er nog de eindeloze zoektocht naar het beste groen en het beste geel voor de buitenkant van de rijtuigen. Volgens H. Nieweg in zijn boek over de Geldersche tramwegen was het een 'helder groen' en 'okergeel'. Ik weet niet hoe origineel de kleuren zijn van het bewaard materieel, het geel daarop lijkt meer creme dan okergeel, wat best een donkere kleur is. Er zijn wel wat oude kleurenfotos maar die ogen een beetje verbleekt.

Na een paar uur Internetten word ik er groen en geel van!

Uiteindelijk denk ik dat ik deze kleur groen eens ga proberen:



Lekker helder!

Echt geel wordt wel een beetje erg jolig naar mijn smaak, dus eerst zal ik dit proberen:



Duidelijk wat geler dan creme, zonder dat het te wild wordt. Maar eens proberen, in het echt lijkt het misschien helemaal niks.

Ik heb nu alle spullen van mijn nieuwe airbrush binnen dus eerst maar eens wat oefenen. Dekking zoeken, mannen!
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2020, 20:45:42 door JurS »
Groetjes, Jur

achterhoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: Smalspoor trammetje (H0e 9mm)
« Reactie #25 Gepost op: 21 mei 2020, 20:11:38 »
Ik denk dat je met het groen wel goed zit. Misschien dat het in 1:87 wat donker overkomt. Ik denk dat het geel wat meer naar oker neigde. De gele kleur op het enige bewaarde rijtuig is er later op aangebracht. In de jaren vijftig was het crème geschilderd. Daarvoor zou het meer okergeel moeten zijn geweest. Ik heb het ook allemaal maar uit de boeken zonder het op foto’s of in het echt gezien te hebben.
Vroeger was men niet zo heel precies met de kleuren. Ook verkleurde het schilderwerk in de loop der tijd.
Voor een realistisch beeld kan je, als je nog meerdere wagens maakt ook een beetje variëren met de tinten.
Ik denk dat jouw kleur geel voor het model wel een goede keuze is. Voor het groen gebruik ik zelf voor spoor nul modellen RAL 6010 grasgroen en RAL 6002 voor wat variatie.

Rob

JurS

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • Swindon, UK
Re: Smalspoor trammetje (H0e 9mm)
« Reactie #26 Gepost op: 21 mei 2020, 20:58:05 »
Bedankt Rob. Zoals je zegt was het vroeger allemaal misschien wat minder geregimenteerd en meer variabel. De term 'Huisstijl' kwam pas op in de jaren 60-70 geloof ik. Het belangrijkste voor mij is dat ik me niet loop te ergeren aan de kleuren! Proefstukjes maken is het motto.

Okergeel loopt van donker geel tot bijna oranje. Dat vind ik gewoon niet echt mooi op een trammetje.

Het groen is trouwens Mission Models MMP-124, Farm Tractor Green. Ik heb een flesje besteld en ben benieuwd hoe het uitpakt.

RAL is overigens wel een beetje een rekbaar begrip - als je Googled naar RAL 6010 krijg je een dozijn verschillende tinten groen te zien. Helpt niet echt!
Groetjes, Jur

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Smalspoor trammetje (H0e 9mm)
« Reactie #27 Gepost op: 21 mei 2020, 23:08:53 »
De juiste kleur groen... Ha, daar heb ik ook een heel onderzoek naar gedaan. Alle groene flesjes van Vallejo daarvoor gekocht en monsters gemaakt. Als je bij mijn bouwhandleidingen kijkt, zie je de kleuren die ik gebruikt heb voor de trammodellen: https://tramfabriek.nl/instructions.html Het aparte met het groen van Silvolde is dat het altijd een lichtgroene kleur lijkt, maar als de zon er niet op staat is ie toch weer donker. Ik vind jouw groen eerlijk gezegd wel bijna fluoriserend groen, maar dat kan uiteraard ook liggen aan de weergave op mijn scherm. Misschien een drupje zwart erbij?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

JurS

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • Swindon, UK
Re: Smalspoor trammetje (H0e 9mm)
« Reactie #28 Gepost op: 22 mei 2020, 08:51:51 »
Het is een linke soep om kleuren te beoordelen op het computerscherm. De kleur Vallejo 70.823 die jij aanbeveelt voor jouw tram model komt op mijn monitor over als grijs-groen, niet echt 'helder'. Maar het is ook mogelijk dat de kleur die ik heb besteld veel te fel is. Het flesje zit nog in de post, we zullen zien hoe het uitpakt (op een proefstukje eerst!).

Lockdown vertraagt alles. Er zit een Games Shop 5 minuten lopen bij mij vandaan en die verkopen allerlei verf, maar die nu is natuurlijk dicht. Ik weet niet of ze ooit weer open gaan...

Geeft me wel tijd om te oefenen met mijn nieuwe airbrush.
Groetjes, Jur

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
Re: Smalspoor trammetje (H0e 9mm)
« Reactie #29 Gepost op: 22 mei 2020, 10:29:42 »
Als het groen wel heel erg groen is zoals Sven omschrijft dan is de kleur te verzadigd. Dat kun je oplossen met een complementaire kleur, bijvoorbeeld een HEEL KLEIN drupje rood. Zwart helpt niet echt, daar wordt alleen maar donkerder van.

Albert

edit: Wij mensen zien kleuren anders dan ze in werkelijkheid zijn. Wij houden van verzadigde kleuren terwijl in de natuur verzadigde kleuren bijna niet voorkomen. Wij hebben dus de neiging kleuren feller (verzadigder) de maken dan ze in werkelijkheid zijn. Wat helpt (nodig is) is de kleur die je mengt vergelijken met de kleur die je wil bereiken. Maar dat is met uitgestorven trammetjes wat lastig...........
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2020, 10:36:25 door Scratchbuilt »
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran