Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!  (gelezen 16098 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #30 Gepost op: 15 mei 2020, 08:46:08 »
Die motor dimmer kan je hier uitvoeren met een PNP transitor en een potmeter. Door een PNP type te gebruiken kan je een gedeeltelijke ground lijn blijven gebruiken. Met de potmeter kan je de tranistor 'dichtknijpen' waardoor de motoren langzamer draaien.

Echter omdat we toch tandwielkasten hebben, kan je net zo goed alsnog een PBM regeling gebruiken. We hebben het nu toch over dutcycles van 80%-100%. Ik zie alleen die 3V en die serie schakeling niet zo zitten. Wss werkt het wel, maar beter lijkt het mij om 5x 12V motoren te gebruiken en die parallel aan te sluiten. Heb je al spulletjes gekocht?

Maar eh, ik heb nog even goed gelezen. En ik dacht dat die leds er al bij zaten, daar had ik overheen gelezen. Dat is misschien toch iets wat je moet gaan programmeren. Misschien dat je een kant en klaar ding kan vinden en zo'n kant en klaar ding kost zomaar 100+ euro en dan heb je nog de vraag of hij het zal doen zoals je wilt.

Als je gaat programmeren dan is het probleem van de servo besturing in ieder geval al getackled.

Ik zit qua programma nog te denken voor je. Wat bijvoorbeeld voor een ledkubus wenselijk is, is dat je animaties opslaat op een SD kaart en je je arduino de inhoud van de sd kaart (de animiaties) doorstuurt naar de outputs. Als je dan iets wilt wijzigen, dan stop die je SD kaart ff in je computer en je voert zo de wijzigingen door. Dan kan je een arduino gebruiken zonder zelf veel te programmeren.

Probleem bij dit ding is dat er verscheidene licht animaties parallel lopen, asynchroon. Je hebt per animatie een tekst bestandje nodig. Arduino's SD kaart library kan met meerdere bestanden werken maar ik meen dat het 512 bytes aan variabele geheugen vreet per bestand. Daarom heb je al een arduino mega nodig voor het extra geheugen. En de extra I/O van dat ding ga je denk ik ook nodig hebben. De leds knipperen niet bijzonder snel, dus ik denk dat de performance van een Arduino volstaat.
Bij de mega heb je ook 15 PBM pinnen die je kan gebruiken om eventueel sommige ledjes dimbaar te maken. Als ik naar het filmpje kijk, zit er een dimbaar circuit in die verder met transistors is onderverdeeld in sub-circuits. Hij gebruikt 1 pbm kanaal voor het dim niveau en meerdere outputs om de led groepjes individueel mee te laten dimmen of om helemaal uit te zetten. Ik denk althans dat hij het zo doet.

Een andere methode is dat we alle animaties hard-coden in het programma. Dat houdt in dat als je een animatie wilt wijzigen, je het programma moet wijzigen. Het programma krijgt natuurlijk wel zo'n structuur dat je dat ook kan zonder dat je al te veel programmeerkennis nodig heb.

Bedenk dat je dan dit soort syntax te zien krijgt:
...
case 3: PORTB = 0b10010010; time = 100; break; // 8 ledjes lopen van links naar rechts
case 4: PORTB = 0b01001001; time = 100; break; // je mag hier ook doen PORTB  >>= 1;  dit schuift alles 1 naar rechts, maar zet de voorste bit niet aan voor je
case 5: PORTB = 0b00100100; time = 100; break;
case 6: PORTB = 0b10010010; time = 100; break;
...
Met die nulletjes en eentjes kan je dan kiezen welke ledjes je aanzet en met de waarde achter 'time' kan je de tijdsduur opgeven. Als je dit wilt uitbreiden dan kopieer je zo'n regel, verhoogt het case nummer, je kiest uit welke leds aan en uit moeten en hoe lang dat moet duren. En volia je hebt je animatie uitgebreid.

Per led circuit kan je dan meerdere van dit soort blokken verwachten zodat je per led circuit meerdere animaties kan maken. Die blokjes worden dan achter elkaar of in een willekeurige volgorde aangeroepen. En zonder problemen kunnen we zo meerdere led circuits laten lopen die mekaar niet (of juist wel, als je meerdere ciruits samen ies wilt laten doen) beinvloeden.

Dit systeem heeft zelf mijn voorkeur. Ik of iemand anders kan je dan een code structuur aanleveren, waar deze blokken in staan en dan jij de blokken naar believen aanpassen.

Het zal ook nog wel even duren voordat we daar zijn, aangezien de leds nog op de kraken moeten komen en dan moet de elektronica nog gefabriceerd worden. Maar je hebt nu een indruk wat je kan verwachten indien je leds wilt programmeren. Het is wel erg leuk om zoiets te programmeren kan ik je vertellen, ook voor beginners is het een leuke instap. Ik heb zelf wel eens een klein 3x3x3 led kubusje gemaakt met een arduino toen ik nog op school zat. Ik had er veel plezier van.

Mvg,

Bas

P.S.
Nog een grappig weetje. Ik heb een machine geprogrammeerd die fietswielen kan tapen en stabilizeren. Dat stabilizeren houdt in dat we met 2 kunststof blokken
tegen de spaken drukken om ze uit te rekken. Dit proces noemen we hier op de werkvloer ook wel 'kraken'. Als programmeur is het je plicht om af en toe een grapje te maken in je code. Desondanks ik alles engels heb getikt, heb ik de desbetreffende cilinders 'kraken' genoemd. Dan staat er in de code kraken = 1; of nextState(turn2kraken);


@NL-modelspoor. Ik denk dat er eerder iets afbreekt dan dat die motor stopt met draaien  ;D ;D. Die tandwieldingen kunnen soms veel koppel hebben.
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2020, 08:47:58 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #31 Gepost op: 15 mei 2020, 09:12:42 »
Wes,
Als ik jouw schema zie met looplichten, continu lichten, motoren en servo's dan is een arduino een prima mogelijkheid voor aansturing.
Als ik zie hoe het Mardec programma van Nico Teering mijn wissels met de gewenste snelheid door de servo's kan laten draaien en daarnaast nog de diverse andere functies heeft dan zou ik haast zeggen: neem eens contact met Nico Teering op en vraag hem eens wat mogelijk is.
Er zijn meerdere modellen, zoals bijvoorbeeld een Reuzenrad, die ook met looplicht, continu licht en motorsnelheid te maken hebben.
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2020, 09:14:35 door Henk Boshuyzen »

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
    • Facebook
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #32 Gepost op: 15 mei 2020, 11:23:26 »
Mannen, thanks voor het meedenken!

Citaat
Ik zie alleen die 3V en die serie schakeling niet zo zitten. Wss werkt het wel, maar beter lijkt het mij om 5x 12V motoren te gebruiken en die parallel aan te sluiten. Heb je al spulletjes gekocht?
Helaas bestaan er naar mijn weten geen (goedkope) 12v motortjes op dit formaat. De motortjes zijn inderdaad al gekocht. Overigens is het juist wat fijn dat ze maar 2,4 volt krijgen, want dan draaien ze iets rustiger zodat de rpm correcter is.

Citaat
Dat is misschien toch iets wat je moet gaan programmeren.
Tsja, als het alle opties kan toepassen vind ik het alleen maar mooi! Ik ben alleen bang dat ik het dan hapklaar aangeleverd zou moeten krijgen of iemand moet het geduld hebben om het mij uit te willen leggen...  ;D Ik vrees dat ik de helft van het verhaal niet kan plaatsen door de termen die nieuw zijn.

Citaat
Nog een grappig weetje.
;D ;D ;D
Check ook mijn Facebook

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 501
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #33 Gepost op: 15 mei 2020, 12:33:49 »
is een afweging het ding DCC te maken
er zijn tegenwoordig hele kleine decoders
en je heb aan 2 sleepringen genoeg
servo decoders bestaan er toch ook ?

Cor

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #34 Gepost op: 15 mei 2020, 13:16:12 »
De servo zit volgens mij in de basis. Alle bewegende delen zijn alleen motoren en continu brandende leds. Dus een decoder in het draaiende deel is al niet nodig.

Ik denk niet dat je daar gelukkig van wordt. Is het wel mogelijk om met je CV instelling al die lichtanimaties in zo'n decoder goed te krijgen? Zelfs als je al 2 of misschien wel 3 decoders zo weet in te stellen dat ze je lichtjes aansturen op een acceptabele manier dan heb je nog het probleem dat je ook nog de DCC signalen moet sturen.

Dan moet je ook een centrale zo configureren met een soort "pendeldienst" om die decoders continu aan te sturen. En ik denk dat dingen zoals een looplichtje van 10 leds al onmogelijk is om het met DCC decoders te realiseren.

Een centrale met pendeldiensten die kosten ook een aardige duit. Dan heb je ook nog de grootte van dat ding. Zo'n M* Cs3 of een Ecos die zijn niet echt bepaald klein. Dan zou ik weer zeggen, "gebruik een arduino als DCC centrale voor < €10,-". Maar dan zijn we weer beland op het punt waar we zijn begonnen.

TL;DR versie:  DCC is veel te duur, veel te groot, veel te ingewikkeld en hoogstwaarschijnlijk veel te onhaalbaar.

Wel een +1 voor het out-of-the-box denken  ;)

Tsja, als het alle opties kan toepassen vind ik het alleen maar mooi! Ik ben alleen bang dat ik het dan hapklaar aangeleverd zou moeten krijgen of iemand moet het geduld hebben om het mij uit te willen leggen...  ;D
Komt goed. Ik doe beiden  ;) als prijs vraag ik wel dat je goede filmpjes post als het ding af is  ;)

Mvg,

Bas
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2020, 13:17:47 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
    • Facebook
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #35 Gepost op: 15 mei 2020, 13:18:10 »
@Cor: Die overweging had ik ook gemaakt, maar ik wil niet steeds de multimaus erbij moeten pakken. Ik wil het immers niet verwerken in een modelbaan, maar een op zichzelf staand object in een kleine vitrine oid. En daarnaast zijn er te weinig lichteffecten te regelen... Maar wel goed idee!

Citaat
Komt goed. Ik doe beiden  ;) als prijs vraag ik wel dat je goede filmpjes post als het ding af is  ;)

 ;D :angel: Deal! Ga als het gebeuren met motortjes in elkaar zit sowieso film-updates plaatsen. En, voornemende om naar een beurs te gaan, neem ik het ding mee. :-D
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2020, 13:53:46 door WeKra »
Check ook mijn Facebook

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
    • Facebook
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #36 Gepost op: 15 mei 2020, 14:33:39 »
Gondels

Ondertussen ga ik nog door...

Uit mijn jeugd herinnerde ik altijd de gondels (karretjes) met de enge gezichten.


Deze vind ik zo karakteristiek voor deze attractie dat ik deze ook wil. Echter heeft de Octopussy deze gondels niet, en zouden ze eigenlijk beplakt moeten worden met kleine stickers. Dat gaan we natuurlijk niet doen, dus, zelf aan de slag..
Eerste idee.. 3D tekenen. Dat is iets wat ik zeker nog eens wil doen (en eventueel aanbieden).. maar niet nu. Dus beginnen met wat we hebben en wat grafisch ontwerpen.
Allereerst wat gezichtjes getekend in inkscape..


Dan nog de kleuren... Die plastic-look is lelijk, dus zelf spuiten. Begonnen met zachtroze.


Dan die oogjes.. Die zijn eigenlijk grote koplampen maar in de gondels ga ik geen stroom verwerken. In de trammetjes gebruiken we van die kleine nep-diamantjes die dames in hun nagels verwerken of naast hun oog plakken (snap daar niks van) maar die werken ook uitstekend als imitaties lichtjes. En het leuke: Nog geen 2 euro inclusief verzenden voor een doosje van 1200 van die lampjes van meneer Ali Express.


Ook aan de zijkanten zitten dan witte lampjes en aan de achterkant komt het The Kraken logo omdat ik dat leuk vind. Na afwerken van beugeltjes, die eerst zilver zijn gespoten want anders zijn ze allemaal plastic-rood uit de Faller doos:


De eerste 5 zijn gereed! Nu nog 20... Die ga ik per 5 spuiten in andere kleuren. Rood, geel, oranje en paars.


Check ook mijn Facebook

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #37 Gepost op: 15 mei 2020, 14:49:23 »
Waarom zitten er eigenlijk maar 5 armen aan, een kraak heeft er toch 8?  🐙
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2020, 20:10:09 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Dave.......

  • Online Online
  • Berichten: 3843
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #38 Gepost op: 15 mei 2020, 15:59:39 »
Leuk!

Het spuiten van de bakjes is al echt een verbetering!
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 988
    • Windhoven
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #39 Gepost op: 15 mei 2020, 19:33:45 »
@NL-modelspoor. Ik denk dat er eerder iets afbreekt dan dat die motor stopt met draaien  ;D ;D. Die tandwieldingen kunnen soms veel koppel hebben.

Afgelopen weekend was ik nog met dezelfde soort 3 Volt motortjes bezig, dan wel de versie zonder tandwielen. Maar die motortjes stonden toch best makkelijk stil waarbij de opgenomen stroom wel opliep.
Johan

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #40 Gepost op: 15 mei 2020, 19:54:27 »
Als ik me niet vergis is het niet handig om de motortjes in serie te zetten. Wanneer bijvoorbeeld één motortje vast zou lopen (mechanisch) dan krijgen de andere motortjes een hoger voltage te verwerken.
Fout. De spanning zal dalen, omdat de geblokkeerde motor een veel grotere stroom gaat trekken en dus een grotere spanningsval oplevert.

@ WeKra: vergeet motoren in serie zetten. Dat gaat echt niet goed in jouw toepassing.
Wat betreft de sleepcontacten: denk goed na over je middelpunt. Misschien kan jij daar nu niets mee zoals het nu zit, maar door er een constructie onder te bouwen, heb je misschien toch het middelpunt dat je zoekt.

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #41 Gepost op: 15 mei 2020, 22:16:01 »
QAls je tegen vervelende problemen komt met individuele aandrijving in de armen dan is wellicht iets zoals de flexibele assen voor Proxxon/Dremel maar dan in minivorm. Ik denk dan aan fietsremkabels of zelfs een versnellingskabel.
Ik weet dat flexibele assen een klok en antiklokwijs gedraaide binnenkabel hebben, maaar ja bij jou hoef je geen koppel over te brengen.

Succes, Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #42 Gepost op: 15 mei 2020, 22:31:15 »
Hoi Wes,

Mocht je problemen houden met het toerental van die kleine motortjes, je hebt ze ook met aangebouwde vertragingskast:



Deze vond ik in het objectief van een kapotte beamer. Ze hebben een bescheiden toerental op 5 volt. Je mag ze zo van mij hebben.

Mvg, Paul
Boomshanka!

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #43 Gepost op: 15 mei 2020, 22:33:35 »
PB gestuurd met foto's van slipringen.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
    • Facebook
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #44 Gepost op: 16 mei 2020, 01:03:57 »
@ WeKra: vergeet motoren in serie zetten. Dat gaat echt niet goed in jouw toepassing.
Oké, wat is dan je voorstel?

Citaat
Wat betreft de sleepcontacten: denk goed na over je middelpunt. Misschien kan jij daar nu niets mee zoals het nu zit, maar door er een constructie onder te bouwen, heb je misschien toch het middelpunt dat je zoekt.

Dat middelpunt werkt echt niet, check anders hier hoe het gebeuren in elkaar zit (pagina 16 en 17). Maar.... ik heb al een ander idee! :-)

@Paul: Nice! Op Ali heb ik reeds een bestelling gedaan dus ik wacht die even af, anders wil ik wel gebruik maken van je aanbod.
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2020, 14:38:43 door 44. Reden: koppeling in orde gemaakt »
Check ook mijn Facebook