Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door ES44C4
Vandaag om 21:16:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: Digikeijs centrale en bezetmelders, Loconet. Meldingen niet doorgegeven.  (gelezen 5848 keer)

Ton van W

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
  • Als je het kan bedenken wordt het ook mogelijk.
iTrain - Digikeijs DR 5000, DR 4088(LN), DR 4018 - Ho - Fleischmann profi

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: Digikeijs centrale en bezetmelders, Loconet. Meldingen niet doorgegeven.
« Reactie #16 Gepost op: 13 mei 2020, 18:29:30 »
Ton,
is jou probleem ondertussen opgelost en zoja, hoe. Kijkt me een interessant gegeven.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
Re: Digikeijs centrale en bezetmelders, Loconet. Meldingen niet doorgegeven.
« Reactie #17 Gepost op: 13 mei 2020, 21:35:11 »
Hallo Eric,

Als je een Loconet bezetmelder programmeert, geef je het beginadres op en het aantal bezetmeldingen dat hij moet ontvangen. Dus voor de eerste Loconet bezetmelder zonder verdere modules erachter wordt dat 1, 16, voor de tweede met een extra bezetmeldmodule erachter wordt het dan 17, 32, enz. Je programmeert dus geen eindadres als tweede getal, maar altijd een veelvoud van 16, anders gaat er veel fout
Heb je al naar de mogelijkheid van een aardlus gekeken, zoals ik eerder heb gesuggereerd. Aardlussen kunnen de zaak ook aardig in de war schoppen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Digikeijs centrale en bezetmelders, Loconet. Meldingen niet doorgegeven.
« Reactie #18 Gepost op: 13 mei 2020, 22:04:19 »
Ik vermoed eerder dat er een fout in de adres programmering zit.
Jij haalt adressen en het aantal contacten erachter door elkaar. Ge geeft alleen het startadres op en het aantal contacten. GEEN eindadres.

Eric kun je eens duidelijk aangeven hoe de drie strengen eruit zijn en hou je daarin de adressen hebt aangegeven.

Even terughakend op deze reactie van je:
neen je telling klopt niet is geen dubbele melding bezetmelder heeft adressen 17 tot en met 32 de volgende bezetmelder is gekoppeld met een S88 en heeft als adressen 33 tot en met 64 ( 16 voor de loconet bezetmelder en 16 voor de S 88.
Blijkbaar heb je een DR4088LN met adres 1. Dit geeft contacten 1-16 in de DR5000.
Vervolgens heb je een streng met een DR4088LN + een extra S88. Dan wordt de adressering van de LN inderdaad 17 en in totaal 32 melders. Zoals Cees al aangaf zijn dit dan de contacten 17 t/m 48 in de DR5000.
Maar dan geef je aan dat er vervolgens weer een streng komt die je laat beginnen met adres 33 en ook 32 contacten telt. Dat geeft dan de contacten 33 t/m 64. Maar dat overlapt dus met je tweede streng en wel de contacten 33 t/m 48.
Voor de juiste streng moet je de DR4088LN dus laten beginnen op adres 49 en met een extra S88 totaal 32 contacten opgeven.
Deze zijn dan te zien in de DR5000 als contacten 49 t/m 80.

Daarom geef even precies aan hoe het bij jou opgebouwd is met welke adressen, dan kunnen we aangeven waar het fout zit.
Gr.
Eric

Ton van W

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
  • Als je het kan bedenken wordt het ook mogelijk.
Re: Digikeijs centrale en bezetmelders, Loconet. Meldingen niet doorgegeven.
« Reactie #19 Gepost op: 13 mei 2020, 22:11:53 »
Ton,
is jou probleem ondertussen opgelost en zoja, hoe. Kijkt me een interessant gegeven.

Dirk
Nee, helaas niet....ben helaas al enige tijd fysiek niet in staat hier wat aan te doen.
Maar misschien heeft de Topicstarter iets aan die info.
iTrain - Digikeijs DR 5000, DR 4088(LN), DR 4018 - Ho - Fleischmann profi

ericvervliet

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Digikeijs centrale en bezetmelders, Loconet. Meldingen niet doorgegeven.
« Reactie #20 Gepost op: 20 mei 2020, 21:13:04 »
Ben bezig geweest te testen, heb alles opnieuw adressen gegeven en module per module getest waarbij ze perfect werkten en enkel binnen de grenzen van de adressen.
wanneer alles verbonden is loopt de test niet van 1 tot 464 maar worden er blijkbaar verschillende lijnen samen getest maar misschien is dit normaal ( ik zie 3 balkjes samen naar beneden lopen ).
Ik gebruik de locohub voeding van avontuur in miniatuur, wanneer alles hierop is aangesloten vallen er alweer een aantal bezetmeldingen weg , ik heb de indruk dat de modules welke gevoed worden door de hub niet altijd uitgelezen worden.
in bijlage de verdeling van de modules. de lijst met adressen en aansluitingen zijn de wissels en servoaandrijvingen.
de groene modules zijn momenteel aktief en op 4 plaatsen staat in oranje de aangekoppelde module S88. de vrije modules moeten in de toekomst dienen voor de verdere uitbouw van de baan maar zijn niet geplaatst.
verdeelplaat 2 en 3 zitten samen aan loconet hub met aparte voeding, verdeelplaten 4 en 5 ook samen deze zijn doorverbonden via hub naar centrale, verdeelplaten 6en 7 samen aan hub met aparte voeding.
Blijkbaar kan ik geen bijlage of afbeelding meesturen

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Digikeijs centrale en bezetmelders, Loconet. Meldingen niet doorgegeven.
« Reactie #21 Gepost op: 20 mei 2020, 21:54:17 »
Je kan alleen plaatjes toevoegen.
Zie links in het menu voor de handleiding.

Maak dan een foto van je document en plaats die hier.
Gr.
Eric

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: Digikeijs centrale en bezetmelders, Loconet. Meldingen niet doorgegeven.
« Reactie #22 Gepost op: 20 mei 2020, 22:21:41 »
Nu volg ik heel geïnteresseerd, ik heb juist hetzelfde aan de hand, Op het burenforum heb ik het volgende gepost
Citaat
Allen,
Ik gebruik voor de terugmelding van de baan 3 reeksen S88 melders waarvan de eerste module in de reeks telkens een Loconet module is. Het programmeren lukt wel, als ik per reeks controleer in de DR5000 monitor dan krijg ik een opeenvolgende reeks van meldingen, dus van bvb 16 als eerste en 48 als laatste. Dat is 1 DR4088LN met 2 DR4088cs modules achteraan. Als ik nu de volgende string zet van 49 en zeg dat er 32 contacten zijn dan heb ik idd de reeks van 48 tot tot 81 Dus dat is 1 DR4088LN met 2 DR4088CS eraan. dat gaat goed, dus ook een mooie meldingsreeks die gaat van laag naar hoog. Echter als ik de 2 Loconet melders inplug heb ik een irrelevante volgorde van meldingen op de monitor. Dus dan springen de meldpunten helemaal door elkaar. In de centrale DR5000 staan de S88 modules op 0. Ik heb geen idee of dat normaal is of dat als alles goed is er een mooie regelmatige reeks moet melden van 16 tot 81. Ik heb ook al geprobeerd met een "gap" om zeker geen overlapping te krijgen, maar het blijft hetzelfde resultaat.
Bewerk bericht

helaas nog geen reactie gekregen. Dus ik kijk uit naar de reacties

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

ericvervliet

  • Offline Offline
  • Berichten: 17

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
Re: Digikeijs centrale en bezetmelders, Loconet. Meldingen niet doorgegeven.
« Reactie #24 Gepost op: 21 mei 2020, 21:00:08 »
Hallo Naamgenoot,

Als ik je quote lees, klopt er volgens mij toch nog iets niet.
Je schrijft dat je eerste string begint bij adres 16 en vervolgens heb je '48' geprogrammeerd. Dat is op zich al een vreemde combinatie, omdat je beginadres altijd oneven is, namelijk een geheel getal na een veelvoud van 16. Nu zou namelijk je eerste bezetmelder beginnen op de laatste aansluiting van de eerste melder (1.16). Als ik ervan uitga dat je beginadres 17 is, dus de eerste aansluiting van de tweede module en je als tweede getal 48 ingeeft heb je een string van 3 modules (inclusief de eerste Loconet module), die loopt van de adressen 17 (2.01) tot en met 64 (4.16). De volgende string begint dan op adres 65. Als dat weer een string is van 3 modules (inclusief de Loconet module), is het tweede getal dat je invoert dus weer 48.

Bij mij zijn de strings als volgt samengesteld:

String 1 Beginadres 1, 128 aanslutingen (Modules 1 t/m 8)
String 2 Beginadres 129 (=128+1), 64 aansluitingen (Modules 9 t/m12)
String 3 Beginadres 183 ,64 aansluitingen (Modules 13 t/m 16)
String 4 Beginadres 257, 128 aansluitingen (Modules 17 t/m 24)
String 5 Beginadres 385, 128 aansluitingen (Modules 25 t/m 32)

De aangegeven getallen zijn ook de getallen die je invoert bij het programmeren van de Loconet modules.

« Laatst bewerkt op: 21 mei 2020, 21:01:55 door phdirk »
Met beste groeten,

Dirk Meijer

ericvervliet

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Digikeijs centrale en bezetmelders, Loconet. Meldingen niet doorgegeven.
« Reactie #25 Gepost op: 21 mei 2020, 21:09:49 »
neen op de tekening zijn de in groen gemerkte modules de loconetmodules met hun adressen, en voorlopig zijn er op 4 loconetmodules S88 doorverbonden ( Max 1 module ) dit zijn de in oranje gemerkte modules gekoppeld met de net bovenstaande groene ( zo is voor verdeelplaat 1 de locomodule 1-16 gekoppeld met S 88 17-32 de locomodule is geprogrammeerd 1 en daarna 32) voor verdeelplaat 4 Locomodule 129-144 gekoppeld met S88 145-160 en geprogrammeerd 129 en 32)

ericvervliet

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Digikeijs centrale en bezetmelders, Loconet. Meldingen niet doorgegeven.
« Reactie #26 Gepost op: 22 mei 2020, 22:00:59 »
Na nogmaals alles getest te hebben kan ik geen enkele overlapping vinden elke module werkt en controleert de ingegeven adressen, als ik dan alles koppel aan de hub loopt het mis, zie dan net zoals hierboven op de monitor van de centrale de test over en weer springen in plaats van een test te beginnen van 1 tot laatste adres. heb de hub vervangen door rechtstreekse aan sluiting maar geen resultaat. vermits alle modules doen wat ze moeten is er volgens mij iets mis met de centrale en de manier waarop de controle van de melders gedaan is. daar mogelijk een foute instelling of toch een defect aan de sturing van loconet?
Ik hoop dat de tekening duidelijk is voor gebruik adressen modules

ericvervliet

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Digikeijs centrale en bezetmelders, Loconet. Meldingen niet doorgegeven.
« Reactie #27 Gepost op: 10 juni 2020, 21:12:23 »
probleem is opgelost, gewoon digikeijs centrale waarvan loconet niet naar behoren werkt. nu Roco Z 21 geplaatst en problemen onmiddellijk opgelost, alle bezetmelders doen het foutloos.
Maanden aan het knoeien voor niets.
Helaas stopt op een moment de goede raad van het forum, men vraagt een tekening om niet meer te reageren, spijtig.

Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Digikeijs centrale en bezetmelders, Loconet. Meldingen niet doorgegeven.
« Reactie #28 Gepost op: 10 juni 2020, 21:55:02 »
Hoi Eric,

Fijn dat het is opgelost.
Wel een beetje jammer van die laatste opmerking - soms is er ook maar zoveel wat je op afstand aan goede raad kan geven, dus de stroom van 'algemene opmerkingen droogt op gegeven moment op'. Als er uit de tekening/schema ook niets kan worden afgeleid dan hoor je inderdaad niets. Niemand zit te wachten op 100-en 'ik weet het ook niet meer' reacties.

Nu weer gewoon lekker gaan treinen :-)

Remco.
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Digikeijs centrale en bezetmelders, Loconet. Meldingen niet doorgegeven.
« Reactie #29 Gepost op: 10 juni 2020, 22:02:21 »
probleem is opgelost, gewoon digikeijs centrale waarvan loconet niet naar behoren werkt.
Maanden aan het knoeien voor niets.
Helaas stopt op een moment de goede raad van het forum, men vraagt een tekening om niet meer te reageren, spijtig.
Een ondeugdelijke loconet is iets wat we niet zo snel vermoed hebben. Zo zie je maar dat de fout soms in een onverwachte hoek ligt/
Gezien je eerdere omschrijvingen leek het meer op verkeerde adressering. Vandaar dat we daar op concentreerden.

En ja, als we ook niet verder weten waar te zoeken wordt het wat zinloos om te reageren. Dan gebeurt het wel vaker dat een draadje stokt.
Uit je plaatje bleek nl dat de adressering wel klopte.
Dan wordt het daarna echt gokwerk.

Maar hoe ben je erachter gekomen?
Gr.
Eric