Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde Koemo ballast ??? door Paulus
Vandaag om 11:12:49
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 10:49:27
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:03:18
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
"Nederlandse" modellen door Besselspoor
Vandaag om 08:14:36
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
  

Auteur Topic: Schaduwstation analoog of digitaal beveiligen  (gelezen 3176 keer)

19PWV54

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Schaduwstation analoog of digitaal beveiligen
« Gepost op: 01 mei 2020, 21:05:41 »
Goedenavond iedereen,
Onlangs ben ik met de opbouw van een nieuwe modelbaan begonnen in 2-rail gelijkstroom. Bij mijn vorige analoge baan werkte ik met componenten van Mecktronics, maar vooral  de beveiliging van het schaduwstation bleef problemen geven.
Nu twijfel ik of ik weer analoog of toch digitaal verder ga. Mijn grootste probleem is dus het schaduwstation.
Ik heb eigenlijk geen idee hoe of wat bij digitale besturing/beveiliging er komt kijken. Ik ben totaal leek, dus eigenlijk zou iemand bij de hand moeten nemen en advies / schema’s moeten willen geven...
Veel vragen, maar misschien kan ik met hulp verder?
Bedankt alvast voor een reactie.
Pieter

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Schaduwstation analoog of digitaal beveiligen
« Reactie #1 Gepost op: 01 mei 2020, 21:28:59 »
Wat wil je precies? Automatisch? één trein in en daarna één trein uit? Hoe digitaal wil je gaan? Alleen een digitale centrale of ook met de computer.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re: Schaduwstation analoog of digitaal beveiligen
« Reactie #2 Gepost op: 01 mei 2020, 21:35:06 »
Hallo
Je kan bij het Koploperforum alles vinden over digitale besturing ,maar mss wil je heel anders digitaal besturen.
 Blijkbaar heb je al wel ervaring met een modelbaan ,dan zou ik zeggen   ,net als mijn voorganger hier ,eerst bedenken wat je wilt met het organiseren van een schaduwstation.
Alles kan , maar je moet wel weten wat  je wilt ,nog maals !
Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

19PWV54

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Schaduwstation analoog of digitaal beveiligen
« Reactie #3 Gepost op: 01 mei 2020, 21:57:45 »
Hallo Ronald,
Gezien de grootte van mijn baan wil zelf 1 van de 3 sporen vrijgeven en dan zie ik wel wat er boven komt. De afmeting van mijn HO baan is 480 bij 130 cm. en zal een station krijgen dat in ieder geval handbediend wordt en is eigenlijk een dubbelsporig ovaal met in iedere richting een schaduwstation van slechts 3 sporen. Ik wil geen computer gebruiken bij digitale besturing maar wel eventueel van Esu of Maerklin een centrale. Dit is tenminste op dit moment het idee...
Bedankt weer voor de reactie.

VvKan

  • Gast
Re: Schaduwstation analoog of digitaal beveiligen
« Reactie #4 Gepost op: 01 mei 2020, 22:32:38 »
Wil je het inrijden van het schaduwstation automatiseren, dus de keuze van de 3 sporen ?
Voor het laten stoppen en weer (handmatig) laten wegrijden zou je kunnen denken aan het ABC systeem.
Veroniek

19PWV54

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Schaduwstation analoog of digitaal beveiligen
« Reactie #5 Gepost op: 04 mei 2020, 10:44:16 »
Het inrijden van het schaduwstation zou uiteraard moeten gaan naar het spoor dat op dat moment vrij is. Hangt dus af van welk spoor werd vrijgegeven. Inrijden moet in elk geval automatisch/beveiligd gebeuren, terwijl het uitrijden dus handmatig kan gebeuren.
Blijft voor mij de vraag/probleem wat je allemaal nodig hebt als ik over zou gaan naar het digitale gebeuren voor de gehele baan. Kan ik niet overzien als leek.
Met de componenten van Mecktronics die ik nog heb, kan ik redelijk zelf overweg, behalve dus het schaduwstation.
Groeten
Pieter

VvKan

  • Gast
Re: Schaduwstation analoog of digitaal beveiligen
« Reactie #6 Gepost op: 04 mei 2020, 11:18:49 »
Je plant 3 sporen.  Stel dat je een trein laat weg rijden van spoor 2, dus de uitrij wissel(s) goed zet. Als je daar de inrij wissel(s) aan koppelt, dan zal de volgende binnenkomende trein dus naar spoor 2 rijden.  Idem met de andere sporen.  LET OP:  als je wilt in- of uitrijden, moet dus de wisselbediening geblokkeerd blijven tot de trein geheel vertrokken is of binnengelopen is. Tenzij je de discipline hebt om te wachten totdat de uit-inrij procedure afgelopen is. Omdat je een niet te grote baan hebt lijkt me dat goed mogelijk als je de toestanden op een bedieningspaneeltje zichtbaar maakt (bezetmeldingen, wisselstanden).
De bezetmelding van de sporen kun je makkelijk terugvoeren naar het voorgaande blok (ABC of ander systeem), dus de trein kan het ingestelde spoor pas inrijden als de voorgaande trein het spoor verlaten heeft.
Elk van de 3 sporen heeft zijn eigen bezetmelding, gekoppeld aan het voorgaande blok, maar gestuurd door de stand van de wissel(s).  Dus als spoor 1 bezet is en de wissel(s) staan naar spoor 1, dan zal de trein pas binnenlopen als spoor 1 vrijkomt.  Ongeacht het al dan niet bezet zijn van de andere sporen.  Daar wordt het bezet-signaal niet van doorgegeven, omdat dat niet relevant is.
De bezetmelding van het uitgaande spoor zorgt ervoor, dat het vrijkomende spoor weer op STOP komt te staan, om te voorkomen, dat een volgende trein ook weer meteen vertrekt.
Veroniek

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Schaduwstation analoog of digitaal beveiligen
« Reactie #7 Gepost op: 04 mei 2020, 18:25:25 »
Er zijn vele, vele wegen te gaan bij analoge schaduwstations; kijk een bij Jaap's Modeltreinbaan (2012).
Het grootste verschil met digitaal: analoog schakel je de rijspanning uit om een trein te stoppen, digitaal niet.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

VvKan

  • Gast
Re: Schaduwstation analoog of digitaal beveiligen
« Reactie #8 Gepost op: 05 mei 2020, 10:32:47 »
Gevolg:  analoog = abrupt stoppen,  digitaal = afremmen tot stop volgens instelling decoder

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Schaduwstation analoog of digitaal beveiligen
« Reactie #9 Gepost op: 05 mei 2020, 10:41:44 »
In een schaduwstation vind ik dat abrupt stoppen niet erg. Op mijn baantje Heuvelland (voorheen Without) doe ik dat ook. Bij het binnenrijden van de wisselstraat gaat de trein vertragen, als de eindpositie is bereikt geldt: boem is ho.

VvKan

  • Gast
Re: Schaduwstation analoog of digitaal beveiligen
« Reactie #10 Gepost op: 07 mei 2020, 10:09:52 »
Hoe doe je dat vertragen analoog ?  En hoe zou je dat digitaal willen doen ? 
Abrupt stoppen vanuit normale/hogere snelheid zou bij mij tot ontsporingen leiden van de wagons achter de loc.  En hoe zou je zoiets kunnen doen met een geduwde trein of met een loc voor en achter?

Ik gebruik ABC, maar ben zeer benieuwd naar andere mogelijkheden. 

Veroniek

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Schaduwstation analoog of digitaal beveiligen
« Reactie #11 Gepost op: 07 mei 2020, 10:21:08 »
Dat vertragen analoog doe ik door de rijspanning te verminderen.
Bij digitaal kan dat met ABC, maar ook via computerbesturing.
Abrupt stoppen in bij lage snelheid geen probleem.
Geduwde treinen is ook geen probleem. Ik zorg er voor dat altijd de vooroplopende wagen stroom afneemt. Zodra die wordt gedetecteerd gaat de rijspanning naar beneden. En het maakt dan niet uit waar de loc zich bevindt.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Schaduwstation analoog of digitaal beveiligen
« Reactie #12 Gepost op: 03 juni 2020, 17:48:47 »
Bij mijn vorige analoge baan werkte ik met componenten van Mecktronics, maar vooral  de beveiliging van het schaduwstation bleef problemen geven.
Pieter is helaas sinds 7 mei niet meer online geweest. Maar als je vandaag de dag de site van Mectronics bezoekt, dan blijkt de documentatie van systemen (die ze nog wel verkopen) niet meer is te vinden, of niet langer openbaar is. Een dag later is de documentatie wel te vinden. Maar het gevonden document bevat slecht 4 pagina's, terwijl het oorspronkelijk document meer dan 27 pagina's bevatte.
 
In 2016 werd ontdekt dat er een fout in stond (in de documentatie van het schaduwstation). Geen wonder dat Pieter daarmee problemen kreeg, denk ik dan.

Het Mectronics schaduwstation was vroeger een nogal complex systeem van meerdere soorten prints, o.a. omdat het modulair was opgebouwd, en gebaseerd op treindetectie, bloksysteem, seinsysteem en  wisselsysteem. Voor een schaduwstation had  je altijd meerdere (soorten) prints nodig.

Het is mogelijk dat die collectie prints van toen vervangen zijn door één nieuwe print die alles doet, en dat daarom de documentatie van toen nu ontbreekt. Maar de huidige schaduwstation producten geven afgezien van de prijs geen enkele informatie.

Je moest tamelijk veel voorkennis hebben om ermee te kunnen werken in het verleden. De prints waren niet beveiligd (gezekerd) tegen invloeden van kortsluiting (ballastlijm of een ontspoorde loc kon een print opblazen), maar was wel aan te passen als je wist wat je deed. Het forum gaf daarvoor goede tips (2008-2015).

Ik zou hun prints niet zo snel (tweedehands) aanschaffen, omdat er veel mee  fout kon gaan (bouwpakketten met soldeerfouten, bijvoorbeeld), omdat meerdere (verbeterde) versies van prints in omloop zijn, omdat fouten stonden in tekst op prints (wat leidde tot aansluitfouten), en omdat de documentatie van het toenmalige en huidige  systeem ontbreekt.

En dat alles leidt tot een systeem dat zich, wat mij betreft, als onbetrouwbaar uit de (huidige) markt prijst.

Hierbij nodig ik de huidige firma uit om dat hier of op hun eigen site nog eventjes recht te zetten, liefst in 2020, en dan niet door hun forum ook te verwijderen.
« Laatst bewerkt op: 04 juni 2020, 16:47:21 door Te 2/2. Reden: beperkte documentatie nu wel te downloaden »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Schaduwstation analoog of digitaal beveiligen
« Reactie #13 Gepost op: 03 juni 2020, 21:18:34 »
Hier nog zoiets, binnenkomende trein schakelt wissels naar volgende vrije spoor, laatste trein laat eerste vertrekken. Kan ook met meer of minder sporen.


« Laatst bewerkt op: 03 juni 2020, 21:22:46 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH