Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 06:59:04
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 05:08:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
  

Auteur Topic: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen  (gelezen 46786 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #75 Gepost op: 25 september 2020, 23:18:28 »
Met de laatste rijdag alweer langer dan een maand geleden en voorlopig geen rijdagen in het verschiet ben ik op uitnodiging van Jelle  (y) samen met Cor vanmiddag op bezoek geweest bij vrijwel onze voltallige BMB-afdeling Zuid. Alleen Bjorn ontbrak. In 2016 en 2017 hebben we met de BMB bij de EMV in Best een paar rijdagen gehouden, maar daarna zijn we er jammer genoeg eigenlijk niet meer geweest. Na in Best aangekomen te zijn hebben we eerst weer eens een beetje bijgepraat en ook enigszins gezien en gehoord hoe zo'n modelspoorclub met de coronatoestand omgaat. Er zijn regels t.b.v. het vermijden van gezondheidsrisico's en dus mogen er bijv. maar een beperkt aantal personen tegelijk in een ruimte.  Ik begrijp dat het voor zowel club als leden geen gemakkelijke periode is.  :-\ Fijn trouwens dat we ondanks alles vanmiddag toch langs konden komen!  (y)

Na een korte bezichtiging konden we, nadat we het meeste NS- en DB-materieel op non-actief gezet hadden, samen met Paul een mini-rijdagje organiseren op de baan "Eindhoven" in aanbouw.  ;) Het spoor is op dit moment ovaalvormig en er staat al een aantal voor Eindhoven typerende gebouwen op. Ik heb er een trein opgezet met maximaal 11 magneetgekoppelde rijtuigen. Na wat aanloopproblemen hebben we de trein een paar uurtjes lekker de benen kunnen laten strekken, eerst met een BR Class 47 en daarna met een LMS Black 5 lok.
We hebben het vanmiddag reuze naar ons zin gehad en het is wat ons betreft zeker voor herhaling vatbaar!  (y)


De Class 47 met een trein:


Cor ziet erop toe dat de boel in de rails blijft:


Paul bestuurt een trein met de WLAN muis:


Werner en Jelle op het grote scherm aan het stoeien met de programmatuur:


Hierbij een video van de LMS Black Five met een trein met 10 rijtuigen:
<a href="https://www.youtube.com/v/UdWRBG7ABHk&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/UdWRBG7ABHk&amp;feature=youtu.be</a>

Op een bepaalde plek halverwege de baan ontspoort de lok steeds als hij langzaam rijdt. Daarom roep ik op een gegeven moment in de video "harder harder", zodat Cor hem meer snelheid kan geven.  ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 26 september 2020, 20:55:29 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #76 Gepost op: 10 oktober 2020, 17:41:53 »
Er is nieuws over de Verzamelaarsbeurs.

.............na het afgelasten van de Verzamelaarsbeurs in april jl. zijn we gelijk weer uitgenodigd voor de volgende Verzamelaarsbeurs van november a.s. Dat is twee weken na Eurospoor en het is momenteel het enige wat wij nog op de agenda hebben staan. De komende tijd verwacht ik niet dat er veel zal bijkomen. Een optreden in de Jaarbeurs zou natuurlijk zeer welkom zijn en op de website van de Verzamelaarsbeurs is er tot op heden gelukkig nog geen sprake van een afgelasting  (y)......

In stilte hoop ik dat............de Verzamelaarsbeurs ook een succesvolle aanpak zal weten neer te zetten voor de komende beurzen. Het is een gigagroot en gigadruk evenement, maar in de hoek waar wij staan is het meestal vrij rustig en dus lopen we er niet zoveel risico.......

Eerst maar eens voorzichtig afwachten hoe de situatie zich de komende tijd zal ontwikkelen....  ::)

Ja, een optreden in de Jaarbeurs zou natuurlijk zeer welkom zijn en de situatie is zich nog steeds verder aan het ontwikkelen. Maar het was te verwachten: de Verzamelaarsbeurs van november a.s., het enige wat er nog op onze agenda stond, is nu ook definitief afgelast  :-\:


Het gaat lekker zo, er staat nu helemaal niets meer op onze agenda.  :'(
OK, als BMB hadden we al besloten om voorlopig niet meer aan publieke beurzen mee te doen, dat is waar. Maar dat sluit niet uit dat we evt. met een paar individuele deelnemers van de BMB, de Forumbaan en misschien Modulebaan.nl nog hadden kunnen kijken wat er gezamenlijk mogelijk zou zijn geweest. Iedereen zit er nu eenmaal niet op dezelfde manier in. Met een flink aantal utilitaire bakken is er ook met weinig deelnemers nog best een aardige baan samen te stellen. Gelukkig kunnen we als bezoeker nog wel naar de platen- en CD-beurs.  ;D

Leen.


Nostalgie: op vrijdag 15 november 2019 wordt in de Jaarbeurs de BMB-baan t.g.v. de Verzamelaarsbeurs opgebouwd.
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2020, 12:21:01 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #77 Gepost op: 01 november 2020, 17:56:40 »
De komende tijd valt er met de BMB niet veel te beleven. Er zijn vanwege de penibele coronasituatie geen evenementen en rijdagen meer gepland en we weten ook niet wanneer er weer iets mogelijk zal zijn.  :-\ Maarrr.....er is geen toekomst zonder verleden en ook al ziet de toekomst er op dit moment niet al te florissant uit hebben we gelukkig wel een mooi verleden om op terug te kijken.  (y)

Dit weekend zou normaal gesproken het weekend van Eurospoor geweest zijn: drie dagen modelspoorfeest in de Jaarbeurs!  (y) We weten allemaal waarom we nu met een zeker gevoel van leegte thuis bij de buis of achter de PC zitten. ::) De BMB had vanwege deelname twee weken later aan de Verzamelaarsbeurs deze keer geen plannen om aan Eurospoor deel te nemen, maar het hoogtepunt van ons eerste grote publieke optreden, waar we met zijn allen met veel plezier op terug kijken, was toevallig wel bij Eurospoor 2017.

In de aanloop naar Eurospoor 2017 kwamen wij met Edsko en BNLS overeen dat we met de BMB-baan naast de Forumbaan op de BNLS-stand zouden staan. Het zou onze eerste deelname aan een grote modelspoorbeurs worden. De eis waaraan onze baan moest voldoen was helder: onze bakken moesten voorzien zijn van landschap. Er mocht maximaal maar één bak zonder landschap als demobak in de baan staan. Die eis was niet zonder reden gesteld, want voorheen hadden we alleen nog maar met berailde lege houten sigarenkisten en hooguit twee aangeklede bakken op onze rijdagen gestaan zoals bijv. hier in juni 2017. Je ziet het, er is geen boompje te zien:


Het was dus nog een hele opgave. In september, twee maanden vóór Eurospoor, hadden we nog maar de beschikking over drie bakken met landschap nl. Clearbrook van Henk, Canal Basin van Cor en Radipole van Thijs. De rest was al enige tijd in aanbouw en de voortgang was zachtjes gezegd niet erg snel. Ik weet nog dat Edsko ons er nog een keer aan herinnerde om een beetje voort te maken o.i.d. Maar in september en oktober werd er door de BMB-ers hard aan de bakken gewerkt en het ongelooflijke geschiedde: op Eurospoor stonden er 6 volledig aangeklede BMB-bakken en we hadden een presentatie die er mocht zijn:


Achter de bakken stond onze fiddle yard:


Werner's Ollerbrook Booth, de ster van onze show:


We hadden een groot BMB-bord boven onze baan wat je vanuit de hele hal kon zien:


We hadden nagenoeg geen technische problemen, alles liep als een tierelier en we hebben het met zijn allen drie dagen reuze naar ons zin gehad. Wat waren we apetrots op ons eerste optreden op een grote modelspoorbeurs! Dit is het bijna volledige BMB-team met blije gezichtjes op de zondagavond na afloop van de beurs:


Als toegift een video over Eurospoor 2017 met de BMB vanaf 25 min. 42 sec in beeld en aansluitend de BNLS-Forumbaan:

<a href="https://www.youtube.com/v/eTbiOXQ8p5I" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/eTbiOXQ8p5I</a>

Goh, wat hadden we het dit weekend eigenlijk graag weer eens dunnetjes over willen doen!

Leen.

« Laatst bewerkt op: 02 november 2020, 13:36:47 door St00mboy »

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8404
  • Nooit uitgeklust....
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #78 Gepost op: 01 november 2020, 20:02:21 »
Was idd erg gezellig. Was een top weekend!

Maar uh, hou die laatste gedachte vast Leen. Komt echt wel weer. Ik mis het ook hoor. ;)

Gr.

Edsko

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #79 Gepost op: 14 november 2020, 12:00:59 »
De komende tijd valt er met de BMB niet veel te beleven. Er zijn vanwege de penibele coronasituatie geen evenementen en rijdagen meer gepland en we weten ook niet wanneer er weer iets mogelijk zal zijn.  :-\ Maarrr.....er is geen toekomst zonder verleden en ook al ziet de toekomst er op dit moment niet al te florissant uit hebben we gelukkig wel een mooi verleden om op terug te kijken.  (y)

Op de kop af een jaar geleden stond de BMB met een flinke baan op de Verzamelaarsjaarbeurs in Utrecht. We hadden er een recordbaan met een lengte van maar liefst ca. 52 meter neergezet. Ook dit weekend  zouden we er normaal gesproken weer gestaan hebben, maar helaas zitten we nu allemaal noodgedwongen achter de gebreide broek...  :-\ Je weet vast wel waarom....  ::)
Om de leegte een beetje op te vullen hierbij een korte terugblik naar het mooie evenement van vorig jaar.

Een wandeling langs onze baan:
<a href="https://www.youtube.com/v/FWGa4ustcjQ&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/FWGa4ustcjQ&amp;feature=youtu.be</a>

De inmiddels alweer verbeterde nieuwe keerlus met de 4-track mainline:

Foto © nighttrain1


Foto © Jelle

De gezelligheid tijdens de gezamenlijke maaltijd..  (y):


...en met dank aan Jelle deze video met een overview van het evenement vanuit BMB-perspectief:
<a href="https://www.youtube.com/v/sVghCzUqRoY&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/sVghCzUqRoY&amp;feature=youtu.be</a>

Ik mis het best wel.  ::)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 15 november 2020, 11:15:33 door St00mboy »

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #80 Gepost op: 14 november 2020, 22:32:46 »
Echt wel!
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #81 Gepost op: 20 december 2020, 21:39:44 »
Nu er geen plaats meer is voor de grote pleziertjes gaan we maar voor de kleinere. Daarom hebben we, zover er bij onze BMB iets officieel kan zijn, vandaag de derde officiële BMB Mini-rijdag gehouden. Marcel (Marcel 112) en Bas (bask185), beiden officieel ;D  (nog) geen BMB-er, hadden zich voor vandaag aangemeld. Zij hadden voldoende materieel en goed humeur meegenomen om de dag mee te vullen. Nadat we na tienen een bakkie gedaan hadden togen we ter plekke. Eerst heeft Marcel onze volledige Roco aansturingsset ge-updated, waarvoor nogmaals mijn dank.  (y) Voor de z21 werd het na een jaar of drie wel weer eens tijd en de WLAN-muis en de multimuizen waren nog nooit ge-updated. Daarna werd het materieel op de baan gezet - dat van mij stond er nog - en gingen we rijden. Tijdens het rijden werden we weer eens geconfronteerd met zaken die niet lekker meewerkten. Zo bleek o.a. dat op de rode keerlus de Hex Frog juicer nog steeds kuren heeft. Vooral als je van bepaalde loks de snelheid o.i.d. op de keerlus wijzigt dan geeft hij gelijk kortsluiting. Ik overweeg om het lellebel maar te vervangen door de Tams keerlusmodule die ik nog heb liggen. Of misschien heeft er iemand nog een andere oplossing?  ???
Ondanks dat er, vooral in het begin, wat irritante storinkjes waren die ons bezig hielden hebben we met elkaar weer een plezierige dag beleefd.  (y)
Hierbij voor de liefhebber wat foto's en villums.
De foto's, eerst met Marcel (r) en Bas in beeld en ons nieuwe muizenrek in het midden:


Actiefoto:


De Class 37 in Ierland:


De Scotrail Class 156:


De Express Goods:


Niet alles ging gelijk goed: in de eerste villum zie je hoe de Class 37 bij het uitgaan van de keerlus zomaar ineens stopt  :-\:

<a href="https://www.youtube.com/v/AmEpp78-Xcg" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/AmEpp78-Xcg</a>

De NMBS trein van Marcel met machinist Jan (Iarnrod) was via de Eurotunnel op de BMB-baan terechtgekomen:

<a href="https://www.youtube.com/v/4lwnPZvIi90&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/4lwnPZvIi90&amp;feature=youtu.be</a>

Zomaar een momentopname o.a. met Marcel (l) en Bas (r) in beeld:

<a href="https://www.youtube.com/v/XboWPTVsXHg&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/XboWPTVsXHg&amp;feature=youtu.be</a>

We hebben er met zijn drieën een leuke rijdag van gemaakt.   (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 26 december 2020, 12:45:48 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #82 Gepost op: 20 december 2020, 22:36:45 »
Tijdens de NMD van Rijswijk op 12 januari jl. nam ik de bouwkit voor ons nieuwe muizenrek van Jake (Eegtrain), de producent, in ontvangst. Tijdens de zomer heb ik de kit in elkaar geplakt, maar daarna werd het rek niet verder afgemaakt, mede omdat er geen evenementen waren waar het rek gebruikt zou kunnen worden. Er moesten nog twee ophangbeugels voor gemaakt worden en het moest daarna geverfd worden.
Maar vandaag was het nieuwe muizenrek eindelijk operationeel:


Nadat ik er gisteren nog wat verf op gesmeerd had kon ik het rek vandaag voor het eerst aan een van de bakken ophangen. Het rechter compartiment, waar ik gisteren een stokje in geklemd had, bleek nu wel breed genoeg voor een Roco muis.  Nu we het gebruikt hebben zie je pas hoe comfortabel het is: de muizen zouden anders gewoon ergens liggen te rollen.  (y)
Kijk er nog maar even goed naar...  ;):


Leen.
« Laatst bewerkt op: 20 december 2020, 22:43:17 door St00mboy »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4051
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #83 Gepost op: 21 december 2020, 10:12:10 »
Leen, bedankt voor een geweldige rijdag. Ik vond het erg leuk. Kon lekker rustig met twee treinen tegelijk rijden, vooral toen we hadden ontdekt niet te langzaam door keerlus te rijden en daar niet te stoppen  ;D

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10567
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #84 Gepost op: 21 december 2020, 10:14:09 »
Leuk initiatief Leen!  (y)
No dress rehearsel, this is our life.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #85 Gepost op: 21 december 2020, 10:21:13 »
Leen, bedankt voor een geweldige rijdag. Ik vond het erg leuk. Kon lekker rustig met twee treinen tegelijk rijden, vooral toen we hadden ontdekt niet te langzaam door keerlus te rijden en daar niet te stoppen  ;D

Graag gedaan, Bas. Ja, die keerlus dat is nog wel wat.....  ::)

@Marc
Bedankt voor het compliment, Marc. Als je zin hebt kom je ook maar een keer.  ;)

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #86 Gepost op: 21 december 2020, 12:30:10 »
Deze Hornby R4535 SR Non gangwayed luggage bogie Van in Olive Green staat al heel lang op mijn verlanglijstje. Mijn zoon bleek deze al een tijdje in huis te hebben. Via Leen bleek later. Op de mini-rijdag in januari laat ik hem meerijden.



Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #87 Gepost op: 21 december 2020, 13:34:38 »
De volgende BMB Mini-Rijdag staat voor a.s. woensdag gepland. Dan komen er twee BMB-ers van het eerste uur.

Leen.


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #88 Gepost op: 21 december 2020, 19:09:06 »
Wie van de BMB wil meedoen aan de Modelspoorbeurs in Zutphen 19 & 20 december 2020?

Meer informatie is volgt nog.

Ik lees graag van jullie wie mee willen doen.  (y)

Dit is zowel voor jullie (BMB), als voor de BNLS een nieuwe beurs.

Dat was dus gisteren en eergisteren! Ik heb er nog niemand op het forum over gehoord. Iedereen is blijkbaar al vergeten dat er ooit beurzen bestonden.  ;D
Gelukkig hebben we gisteren voor troost een mini-rijdag gehouden.

Leen.

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #89 Gepost op: 23 december 2020, 17:41:53 »
Ondanks alles vliegt de tijd.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken