Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

bescherming voor op buro zon groene met die vakjes erop door Ronald Halma
Vandaag om 17:05:27
Van Biervliet RFO 62 cabineverlichting werkt niet door Martijn193
Vandaag om 16:37:50
Baureihe 52 001 in de Reichsbahn tijd (en 50 377) door Stefan88
Vandaag om 16:36:26
Aansluiting en werking ROCO 10764 o.a. als booster door Jimmaet
Vandaag om 16:32:01
DR5000 met ROCO 10674 als booster: Continue herstart bij kortsluiting door Jimmaet
Vandaag om 16:16:34
Resinprinter; welke zou je nu kopen? door MOVisser
Vandaag om 16:16:33
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Ronald Halma
Vandaag om 15:52:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:40:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
Vandaag om 15:35:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 15:23:50
19 Toen door Willem1951
Vandaag om 15:05:25
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Jelmer
Vandaag om 14:37:04
Slicer software werkt niet goed. door Rail-Kees
Vandaag om 14:19:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Paulus
Vandaag om 13:44:17
Rangeerder met Sik door spoorijzer
Vandaag om 13:10:43
Piko sounddecoder + z21 Start problemen inschakelen sound door JonasLa
Vandaag om 11:42:59
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 11:31:39
Vingeroefeningen door Martin Welberg
Vandaag om 10:52:07
modelspoor in slovenie door dh3201
Vandaag om 10:29:35
Zelfbouw decoders: vraag aan de loconet experts door AP3737
Vandaag om 10:22:28
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door spoorijzer
Vandaag om 09:43:53
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Arjan6511
Vandaag om 09:14:52
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 06:51:52
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door NS 1607
16 July 2024, 23:54:23
Trix 22300 NS ICE3 aandrijving problemen door NS 1607
16 July 2024, 23:40:37
HSM trams kop van noordholland door MeZZiN
16 July 2024, 22:23:56
US diorama in H0 door Mudhen
16 July 2024, 22:09:48
wagondak verven door Carl
16 July 2024, 22:04:35
Overstap naar HTM? door GerardvV
16 July 2024, 22:03:19
Silberthal in H0e voor Dick Schuurman door phdirk
16 July 2024, 20:34:36
  

Auteur Topic: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen  (gelezen 52658 keer)

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1214
  • Carpe diem
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #225 Gepost op: 04 March 2023, 00:10:37 »
Chirk aquaduct 220m, Chirk trainviaduct 260m and Chirk tunnel South entrance.



Het aquaduct hebben wij jaren geleden met een gehuurde narrowboat overgestoken.
Aan het eind van het aquaduct is een relatief klein bassin waarna de 420 meter lange tunnel begint.
Zeer indrukwekkende ervaring kan ik je vertellen.

De volgende dag werd het nog veel spannender toen we Pontcysyllte aquaduct overstaken onderweg naar het eindpunt van onze bestemming Llangollen in Wales.

Helaas hadden we te weinig tijd om het stoomstation in Llangollen te bekijken, aangezien we de volgende dag alweer de terugweg moesten aanvaarden over hetzelfde traject v.v.

De gehele tocht van Whitchurch naar Llangollen, maar vooral deze twee aquaducten zijn me altijd bijgebleven.  Het Chirk aquaduct is prima te combineren met het spoorviaduct dat er naast loopt en is in mijn optiek een logische keuze.

Ambitieus? Ja waarschijnlijk overschat ik mezelf wederom.
Maar wel leuk om met deze geweldige herinnering aan de slag te gaan.
Hopelijk nog deze zomer hoop ik nog een vakantie te kunnen hebben in o.a. deze regio en misschien hier en daar nog wat extra foto's te maken en de meetlat ertegenaan te houden.
Dromen die misschien uit komen. Zonder ambities geen plannen.
« Laatst bewerkt op: 04 March 2023, 00:25:04 door Biessendorf »
Carpe Diem

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6209
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #226 Gepost op: 22 March 2023, 11:32:50 »
Komend weekend, 25 en 26 maart, is de Britse ModuleBaan aanwezig op de Nederlandse Modelspoordagen in Linschoten. Deze wordt georganiseerd door de M-Track groep. Zij vonden het leuk om hun bezoekers eens wat anders te laten zien dan de gebruikelijke Nederlandse en Duitse modeltreinen.



Het modelspoorevent (10:00 - 16:00) is te bezoeken in het dorpshuis “De Vaart”, Jacob Barneveldstraat 24, 4361GA Linschoten.
Meer info: https://m-track.org/lmd/

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6209
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #227 Gepost op: 25 March 2023, 11:12:31 »
Helaas zit ik thuis op de bank. Ben door mijn rug gegaan. Maar de Britse ModuleBaan staat er netjes bij in Linschoten. Vandaag en morgen te bekijken.







Op het laatste plaatje is te zien dat op de bak van Cees een “ondermijnend” dier is opgedoken. ProRail is inmiddels onderweg. 😀

Gr, Hans

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #228 Gepost op: 25 March 2023, 12:29:39 »
wat zijn eigenlijk de verschillen in de richtlijnen van BMB, BNLS en modulebaan?

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6209
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #229 Gepost op: 25 March 2023, 13:53:31 »
@Ad,

De verschillen zijn eigenlijk marginaal. Hoewel ze in het verleden tot heftige discussies hebben geleid, kunnen de kasten van alle ModuleBanen in principe met enige aanpassingen aan elkaar gekoppeld worden.

Maar er zijn verschillen…

Het belangrijkste verschil is dat op de BMB ModuleBaan links gereden wordt, itt tot de BNLS ModuleBaan of ModuleBaan.NL

Een volgend verschil is het gebruikte railmateriaal. Op de BMB ModuleBaan wordt gebruik gemaakt van code 75 waarbij de railstaven iets lager zijn dan de Code 100 die op de beide andere modulebanen wordt toegepast. Wel zijn er bij die laatste steeds meer deelnemers die desondanks ook code 75 toepassen. Wil je code 75 met code 100 combineren, dan vergt dat een conversie die veelal plaats vindt op een of meerdere Blackboxen (de koppelbakjes tussen de kasten).



Een volgend verschil is de railafstand h.o.h. Daar waar de BMB modulebaan een afstand hanteert van ~ 50mm, is dat bij de andere modulebanen 58mm. Een klein verschil dat ook weer op zo’n Blackbox kan worden opgelost.

En het laatste verschil is eigenlijk het belangrijkste verschil. Dat betreft de wijze waarop de verschillende onderdelen van de deelnemers aan elkaar gekoppeld worden. Traditioneel gebeurt dat met een zogenaamde megabiels. Een messingplaat waarop beide railstaven zijn gesoldeerd. Dergelijke megabielzen worden strak tegen elkaar gelegd, en vormen zo een overgang. Zie hieronder:



Het spreekt voor zich dat de kwaliteit van de overgang erg afhankelijk is van de wijze waarop de verschillende kasten aan elkaar verbonden worden. Deze wordt immers beïnvloed door de werking van het hout en de vaak ongelijk verlopende vloer. Hoewel dat laatste met verstelbare onderdelen kan worden opgelost. Maar het goed afstellen vraagt de nodige precisie en geduld.

Voor Britse treintjes is een onnauwkeurige overgang extra problematisch. De wielen hebben het RP25 profiel met erg lage flenzen. Dat maakt ze stukken gevoeliger voor slechte overgangen. Ons voormalige clublid Leen Verkaik (St00mboy) ontwikkelde daarvoor een alternatief voor de megabiels, de schuiflas.



Hierbij wordt de megabiels niet op de overgangen gebruikt, maar halverwege een Blackbox bakje. Het dient om een tweetal raillengten van 30cm te fixeren.



De echte koppeling vindt plaats met een schuiflas. Hierbij zijn raillasjes op een messing plaatje gesoldeerd. De schuiflasjes verbinden de verschillende stukjes rail.



Het voordeel is dat alle railstukken met deze koppelingen flexibel blijven in alle richtingen. Hierdoor is er een veel ruimere fout-tolerantie bij het koppelen van onze kasten, waardoor de tijd om alles op te stellen aanzienlijk verkort is.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6209
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #230 Gepost op: 25 March 2023, 13:57:50 »
@Ad,

En nog een nabrander… Op de BMB ModuleBaan rijden enkel Britse en/of Ierse treinen. 😀

Gr, Hans

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #231 Gepost op: 25 March 2023, 14:21:08 »
@Hans
Bedankt.

De laatste rijdag van BNLS heb ik mogen meekijken. Daar heb ik de oplossing van Leen reeds gezien. Weet dat deze oplossing bij BNLS momenteel bediscussieerd wordt. Wacht dat rustig even af.
Overigens ik heb wel vertrouwen in de huidige werkwijze en voor mij hoeft dat niet anders. Kwestie van rustig aan doen.

De codes zijn mij bekend. Heb navraag gedaan en zelf gekozen voor code 83. Heb ook een overgangsrail van Peco ontvangen om de overgang van code 100 naar 83 in de BB te maken. Mooie oplossing overigens.
"oude" modules worden binnenkort aangepast voor een eigen inbreng en hier begint de aanvang van een goede overgang. Tafel moet, mijns inziens, van top kwaliteit zijn. Dat betaalt zich altijd terug in de kwaliteit van rijden. Daniel (DAAR) werkt dat voor me uit. (zoals ook de samenwerking met de verkade fabrieken)

In dit tempo (nu even niet :( )  zou ik voor de kerst met HO en 1(weer) kunnen rijden. Dan is de keuze gaat 1 of BNLS naar de beurs - dat zou wat zijn.

Groeten Ad

ps, kun je voor mij ook zo'n malletje fiksen. Beter mee verlegen dan om verlegen.

« Laatst bewerkt op: 25 March 2023, 14:46:49 door Ad Cleijsen »

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5613
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #232 Gepost op: 25 March 2023, 15:21:37 »
@Ad,

En nog een nabrander… Op de BMB ModuleBaan rijden enkel Britse en/of Ierse treinen. 😀

Gr, Hans

Nou Hans, niet helemaal waar. Bij de BMB zijn ook treinen van andere maatschappijen welkom maar het moet van Britse of Ierse komaf zijn. Dus een Class 55 van DB-Schenker mag wel bij de BMB over de sporen rijden.

Bij BNLS is alles welkom, Russisch, Amerikaans, uit Australië of Zuid Amerika, Europees, het maakt niet uit, als het maar gelijkspanning wielen heeft en op H0 of 00 spoor rijden kan. We hanteren wel een maximale breedte en hoogte.
(Zo uit het hoofd 🤔 35mm breed en 65mm hoog (ivm onderzijde van de bovenleiding)).
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7083
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #233 Gepost op: 25 March 2023, 16:36:09 »
En nog een nabrander… Op de BMB ModuleBaan rijden enkel Britse en/of Ierse treinen. 😀

🤣🤣🤣
Nog een nabrander:

De nieuwe Britse sneltreinen zijn van het Japanse Hitachi.
Het Britse goederenvervoer is grotendeels in handen van DB Schenker, dus Duits.
De nieuwe Caledonian Sleeper is Made In Spain (wel een fijne trein trouwens, ook van binnen)

"Britse trein": een betrekkelijk begrip.

Cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6209
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #234 Gepost op: 25 March 2023, 16:46:20 »
@Hendrik Jan,

Dan wat explicieter… Op de BMB rijden treinen die als voorbeeld hebben hetgeen over Britse en/of Ierse spoorlijnen rijdt. In de praktijk betekent dit trouwens voornamelijk stoomlocomotieven van de vier grote oorspronkelijke Britse spoorbedrijven, en diesellocs of dieseltreinen uit een latere periode.

Gr, Hans

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7083
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #235 Gepost op: 25 March 2023, 16:50:30 »
Weet ik 8)

Veel plezier daar.
Jullie staan er toch maar weer.

Volgende keer wellicht Schotland ook eens vertegenwoordigd? ;)

Cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6209
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #236 Gepost op: 25 March 2023, 16:57:51 »
@Hendrik Jan,

Wat let je… Ik zou zeggen, schuif maar aan. Laat maar weten, met één, twee, drie of vier bakken. Geen probleem. Het ietwat afwijkende verfkleurtje van jouw bakken nemen we wel voor lief. 😀

Gr, Hans

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4219
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #237 Gepost op: 25 March 2023, 17:55:00 »
Er bestaan speciale BB om bmb aan bnls mb te koppelen. Ik weet niet of die compatibel zijn met jullie mb?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7083
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #238 Gepost op: 25 March 2023, 18:14:01 »
Jazeker.
Als ik me niet vergis, zijn de door jou genoemde bakken destijds gemaakt door mede-Modulebaan.nl oprichter Paul Bender.

groeten
Hendrik Jan


Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5613
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #239 Gepost op: 25 March 2023, 19:12:44 »
Er zijn meerdere overgangsbakjes in omloop van BMB naar BNLS en andersom. (Ik heb zelf ook zo’n set*).
En volgens mij past Modulebaan.nl rechtstreeks aan BNLS. Of aan andere modulebaan delen van gelijke strekking en gelijke bouwnormen.

*bakjes zijn even lang als 1 blackbox.
« Laatst bewerkt op: 25 March 2023, 19:15:08 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken