Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:19
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:08:03
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: Een nieuw idee, HO (2,45 bij 3,45)  (gelezen 2735 keer)

lex stoom

  • Niet gehinderd door enige vorm van kennis
  • Offline Offline
  • Berichten: 62
  • stoom en diesel
Een nieuw idee, HO (2,45 bij 3,45)
« Gepost op: 27 April 2020, 12:11:18 »
Hallo allen,
   
Na een aantal jaren aan het "rotzooien" te zijn geweest op mijn baantje komen er wat irritaties om de hoek kijken, evenals ontwerpfouten dus tijd voor een nieuw plan.
Het word een HO-baan met schaduwstation deze keer op een oppervlakte van 2,45 bij 3,45m , rondgaand langs de muren met een diepte van 0,7m.
Een tijdperk heb ik niet echt rij gewoon wat ik mooi vind of waar ik zin in heb wel een beetje zijlijn-achtig,
waar je een railbus tegen kan komen gevolgd door een sneltrein of zoiets.
De rails worden roco zonder bedding en de fleischmann draaischijf.


de basis


het scaduwstation


de klimhellingen


stationnetje met wat overslag


het depot met industrie (rood) en wat rangeer


al het zichtbare


 met vriendelijke grt, Alex

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12222
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Een nieuw idee, HO (2,45 bij 3,45)
« Reactie #1 Gepost op: 01 May 2020, 11:43:15 »
Best een leuk idee,maar waar zoek je met dit draadje naar ?
Tips/hints/advies ?
Hoe ga je dit aansturen,analoog of digitaal,1 rijrichting,of mag het beide kanten oprijden ?
Komt er nog beveiliging bij kijken ?

Als je het beide richtingen op laat rijden,dan heb je met je opstelsporen aan de binnenkant bij het gat rekening te houden dat je daar enkel trek-duw stammen of treinstellen kan plaatsen,er staat immers een stootblok in de weg en wagons opdrukken de helling op is niet echt handig,die kan je er uit duwen  ;)
Dan nog de vraag hoe zit het met dat kruiswissel op plaatje 2 en 3,die ligt op die plaatjes telkens anders en heeft of 1 los eind zonder spoor en bij plaatje 3 zelfs 2  ???
Waar zit de deur opening en hoe ga daar je baan opbouwen ?
Neem aan dat je de deur er in laat en niet telkens op je knieen eronder door wilt kruipen ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Een nieuw idee, HO (2,45 bij 3,45)
« Reactie #2 Gepost op: 01 May 2020, 11:53:39 »
>> Neem aan dat je de deur er in laat en niet telkens op je knieen eronder door wilt kruipen ?

Dat doe ik wel, zolang mijn baan naar beneden hangt  :)


@Alex: leuk idee  (y)  Ik rij zelf ook alles wat ik leuk vind, en als het echt heel ongeloofwaardig wordt dan verzin ik gewoon dat het een museumtrein of een omleiding is  :angel:

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8847
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Een nieuw idee, HO (2,45 bij 3,45)
« Reactie #3 Gepost op: 01 May 2020, 12:01:19 »
Hoi Alex,

Leuk plan, alleen die kruising onderaan is een echte bottleneck, teminste dat lijkt mij. Mocht je daar ook last van krijgen, is het niet mogelijk om 1 van de schaduwstations naar achteren te leggen, waardoor 1 van de hellingen naar voren kan en deze pas later over het schaduwstation heen gaat? De hellingen lijken me er lang genoeg voor. Nadeel daarvan is dan wel, dat je wat minder makkelijk bij het schaduwstation komt.

Een ander idee is natuurlijk een schaduwstation op de helling, maar dat lijkt me eigenlijk geen optie.

Aan de andere kant, ik zie ook geen andere oplossingen voor de bottleneck, dus als je er geen last van denkt te hebben, heb ik niets gezegd ):

Groet,
michel

lex stoom

  • Niet gehinderd door enige vorm van kennis
  • Offline Offline
  • Berichten: 62
  • stoom en diesel
Re: Een nieuw idee, HO (2,45 bij 3,45)
« Reactie #4 Gepost op: 01 May 2020, 18:39:59 »

@ Floris
De bedoeling is om digitaal, geautomatiseerd te gaan rijden en een beetje handmatig te gaan rangeren.
Alles aangestuurd met de ecos en waarschijnlijk koploper maar daar ben ik nog niet uit
In het schaduwstation wil ik 2 sporen linksom en 2 sporen rechtsom gaan rijden, de opstelsporen worden voor losse locomotieven en railbusjes of treinstellen.
Het is de eerste baan die ik ga automatiseren dus vragen gaan er nog genoeg komen
De kruiswissels op plaatje 2 en 3 zijn twee verschillende kruiswissels, t oranje kruiswissel ligt onderin het schaduwstation en sluit links aan op de gele klimbaan en rechts op de groene.
het grijze kruiswissel ligt bovenaan de klimbanen en gaat links richting stationnetje en rechts richting depot
De deur zit rechts onderin en is vervangen door een vouwdeur. Het word gewoon onder de baan doorkruipen doe ik nou ook al terwijl ik toch gewoon een uitneembaar stuk heb  ;D

@ Martijn
Fantasie is rijk genoeg om wat te verzinnen  8)

@ Michel
Daar twijfel ik ook een beetje over, het word geen druk verkeer dus hoop  ::) ik dat het meevalt een schaduwstation in een helling zie ik nie echt zitten verplaatsen zou nog een optie wezen zolang de hellingshoek maar niet veranderd is nou 2,4 procent en das t maximale voor sommige treinen.

met vriendelijke groet Alex.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Een nieuw idee, HO (2,45 bij 3,45)
« Reactie #5 Gepost op: 04 May 2020, 15:52:02 »
Ik heb er een poosje naar zitten kijken, maar dan vallen toch een paar dingen op die ìk in ieder geval vervelend zou gaan vinden:

1. Er is naar het schaduwstation slechts één spoor dalend en van het schaduwstation slechts één spoor klimmend. Dat wil je in twee richtingen gaan berijden? In het zicht kun je niet rondrijden. Dat betekent dus denk ik dat je telkens heel lang moet wachten wanneer er een trein richting schaduwstation is vertrokken voor de volgende weer boven is? Ik denk dat je in de praktijk dan heel vaak in één richting gaat rijden om lange wachttijden te voorkomen, of heb ik het mis?
2. De doodlopende sporen in het schaduwstation. Daar is al het één en ander over gezegd;
3. De kruising in het schaduwstation. Idem;
4. Zo'n hijsconstructie is vaker vertoond maar zelf zou ik dat niet snel doen, omdat dat voor mij te complex zou worden. Je moet teveel gaan nadenken over gewicht en stevigheid van de constructie, belastbaarheid van de hijsinstallatie, evenwichtige gewichtsverdeling (òòk tijdens de baanbouw) etc.

Het is ook lastig om een goed advies te geven, omdat de indeling en het gebruik van de ruimte niet helemaal duidelijk zijn. Waar in de kamer zit de deur? Waarvoor wordt de ruimte gebruikt als je niet rijdt? Wat is de reden van de hijsconstructie?

lex stoom

  • Niet gehinderd door enige vorm van kennis
  • Offline Offline
  • Berichten: 62
  • stoom en diesel
Re: Een nieuw idee, HO (2,45 bij 3,45)
« Reactie #6 Gepost op: 04 May 2020, 20:47:42 »


@1200blauw
Het is de bedoeling om een zijbaantje uit te beelden, dus niet te druk.
De doodlopende sporen in het schaduwstation zal voornamelijk voor een paar railbusjes gebruikt gaan worden en als opstelplek voor locomotieven.
Ik heb het niet over een hijs-constructie gehad, het word gewoon een vaste baan waar onderdoor gekropen gaat worden.
De kamer is rondom 5cm groter dan de baan, de vouwdeur zit rechtsonder in de hoek en links zitten nog twee ramen met rolluiken aan de buitenkant en dat is de ruimte waar ik het mee moet doen  :)

met vriendelijke grt Alex.