Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 19:09:35
Wasbenzine/residu door Overet
Vandaag om 19:07:54
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Hendrik Jan
Vandaag om 18:51:12
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging door Hendrik Jan
Vandaag om 18:49:31
Waldberg : Revived. door Rondje_HO
Vandaag om 18:42:39
Amsterdam Weesperpoort als nieuw station door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:31:21
Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen? door FHJ Seller
Vandaag om 18:08:12
Hoe groen was de groene E-loc 1000-? door janw
Vandaag om 18:06:53
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
Vandaag om 17:56:44
Rheinburgh, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 17:49:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:35:45
Doornvliet door Ronald Halma
Vandaag om 17:34:49
NL baan: Frotterdam in h0 door schienenbus2012
Vandaag om 17:29:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:04:35
Baan in Los Angeles door Eric B
Vandaag om 16:44:23
Intermodellbau 2020 Dortmund 13-16 augustus door RikM
Vandaag om 16:32:37
FCS, bestaat een Automatisch stop systeem? door Reinier Z.
Vandaag om 16:18:34
Class 66 van Märklin/Trix of van ESU? door RikM
Vandaag om 16:07:06
Coöperatie de Eendracht door Harold Content
Vandaag om 16:06:48
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald1974
Vandaag om 15:44:10
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:33:28
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door Wim Vink
Vandaag om 15:12:00
PREFO Tram Bouwpakket Gezocht door ANDREUS
Vandaag om 14:43:12
Rijtuigen op De Meer door R v/d Hoven
Vandaag om 14:28:18
Trafo na laten kijken? door M@rk
Vandaag om 14:25:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 14:21:52
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Modellbahnwagen
Vandaag om 14:18:15
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Arjen52
Vandaag om 14:07:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door borotof
Vandaag om 13:23:40
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:13:57
  

Auteur Topic: Een nieuw idee, HO (2,45 bij 3,45)  (gelezen 1016 keer)

lex stoom

  • Niet gehinderd door enige vorm van kennis
  • Offline Offline
  • Berichten: 50
  • stoom en diesel
Een nieuw idee, HO (2,45 bij 3,45)
« Gepost op: 27 april 2020, 12:11:18 »
Hallo allen,
   
Na een aantal jaren aan het "rotzooien" te zijn geweest op mijn baantje komen er wat irritaties om de hoek kijken, evenals ontwerpfouten dus tijd voor een nieuw plan.
Het word een HO-baan met schaduwstation deze keer op een oppervlakte van 2,45 bij 3,45m , rondgaand langs de muren met een diepte van 0,7m.
Een tijdperk heb ik niet echt rij gewoon wat ik mooi vind of waar ik zin in heb wel een beetje zijlijn-achtig,
waar je een railbus tegen kan komen gevolgd door een sneltrein of zoiets.
De rails worden roco zonder bedding en de fleischmann draaischijf.


de basis


het scaduwstation


de klimhellingen


stationnetje met wat overslag


het depot met industrie (rood) en wat rangeer


al het zichtbare


 met vriendelijke grt, Alex

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8575
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Een nieuw idee, HO (2,45 bij 3,45)
« Reactie #1 Gepost op: 01 mei 2020, 11:43:15 »
Best een leuk idee,maar waar zoek je met dit draadje naar ?
Tips/hints/advies ?
Hoe ga je dit aansturen,analoog of digitaal,1 rijrichting,of mag het beide kanten oprijden ?
Komt er nog beveiliging bij kijken ?

Als je het beide richtingen op laat rijden,dan heb je met je opstelsporen aan de binnenkant bij het gat rekening te houden dat je daar enkel trek-duw stammen of treinstellen kan plaatsen,er staat immers een stootblok in de weg en wagons opdrukken de helling op is niet echt handig,die kan je er uit duwen  ;)
Dan nog de vraag hoe zit het met dat kruiswissel op plaatje 2 en 3,die ligt op die plaatjes telkens anders en heeft of 1 los eind zonder spoor en bij plaatje 3 zelfs 2  ???
Waar zit de deur opening en hoe ga daar je baan opbouwen ?
Neem aan dat je de deur er in laat en niet telkens op je knieen eronder door wilt kruipen ?

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 6081
Re: Een nieuw idee, HO (2,45 bij 3,45)
« Reactie #2 Gepost op: 01 mei 2020, 11:53:39 »
>> Neem aan dat je de deur er in laat en niet telkens op je knieen eronder door wilt kruipen ?

Dat doe ik wel, zolang mijn baan naar beneden hangt  :)


@Alex: leuk idee  (y)  Ik rij zelf ook alles wat ik leuk vind, en als het echt heel ongeloofwaardig wordt dan verzin ik gewoon dat het een museumtrein of een omleiding is  :angel:

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7069
Re: Een nieuw idee, HO (2,45 bij 3,45)
« Reactie #3 Gepost op: 01 mei 2020, 12:01:19 »
Hoi Alex,

Leuk plan, alleen die kruising onderaan is een echte bottleneck, teminste dat lijkt mij. Mocht je daar ook last van krijgen, is het niet mogelijk om 1 van de schaduwstations naar achteren te leggen, waardoor 1 van de hellingen naar voren kan en deze pas later over het schaduwstation heen gaat? De hellingen lijken me er lang genoeg voor. Nadeel daarvan is dan wel, dat je wat minder makkelijk bij het schaduwstation komt.

Een ander idee is natuurlijk een schaduwstation op de helling, maar dat lijkt me eigenlijk geen optie.

Aan de andere kant, ik zie ook geen andere oplossingen voor de bottleneck, dus als je er geen last van denkt te hebben, heb ik niets gezegd ):

Groet,
michel

lex stoom

  • Niet gehinderd door enige vorm van kennis
  • Offline Offline
  • Berichten: 50
  • stoom en diesel
Re: Een nieuw idee, HO (2,45 bij 3,45)
« Reactie #4 Gepost op: 01 mei 2020, 18:39:59 »

@ Floris
De bedoeling is om digitaal, geautomatiseerd te gaan rijden en een beetje handmatig te gaan rangeren.
Alles aangestuurd met de ecos en waarschijnlijk koploper maar daar ben ik nog niet uit
In het schaduwstation wil ik 2 sporen linksom en 2 sporen rechtsom gaan rijden, de opstelsporen worden voor losse locomotieven en railbusjes of treinstellen.
Het is de eerste baan die ik ga automatiseren dus vragen gaan er nog genoeg komen
De kruiswissels op plaatje 2 en 3 zijn twee verschillende kruiswissels, t oranje kruiswissel ligt onderin het schaduwstation en sluit links aan op de gele klimbaan en rechts op de groene.
het grijze kruiswissel ligt bovenaan de klimbanen en gaat links richting stationnetje en rechts richting depot
De deur zit rechts onderin en is vervangen door een vouwdeur. Het word gewoon onder de baan doorkruipen doe ik nou ook al terwijl ik toch gewoon een uitneembaar stuk heb  ;D

@ Martijn
Fantasie is rijk genoeg om wat te verzinnen  8)

@ Michel
Daar twijfel ik ook een beetje over, het word geen druk verkeer dus hoop  ::) ik dat het meevalt een schaduwstation in een helling zie ik nie echt zitten verplaatsen zou nog een optie wezen zolang de hellingshoek maar niet veranderd is nou 2,4 procent en das t maximale voor sommige treinen.

met vriendelijke groet Alex.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1577
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Een nieuw idee, HO (2,45 bij 3,45)
« Reactie #5 Gepost op: 04 mei 2020, 15:52:02 »
Ik heb er een poosje naar zitten kijken, maar dan vallen toch een paar dingen op die ìk in ieder geval vervelend zou gaan vinden:

1. Er is naar het schaduwstation slechts één spoor dalend en van het schaduwstation slechts één spoor klimmend. Dat wil je in twee richtingen gaan berijden? In het zicht kun je niet rondrijden. Dat betekent dus denk ik dat je telkens heel lang moet wachten wanneer er een trein richting schaduwstation is vertrokken voor de volgende weer boven is? Ik denk dat je in de praktijk dan heel vaak in één richting gaat rijden om lange wachttijden te voorkomen, of heb ik het mis?
2. De doodlopende sporen in het schaduwstation. Daar is al het één en ander over gezegd;
3. De kruising in het schaduwstation. Idem;
4. Zo'n hijsconstructie is vaker vertoond maar zelf zou ik dat niet snel doen, omdat dat voor mij te complex zou worden. Je moet teveel gaan nadenken over gewicht en stevigheid van de constructie, belastbaarheid van de hijsinstallatie, evenwichtige gewichtsverdeling (òòk tijdens de baanbouw) etc.

Het is ook lastig om een goed advies te geven, omdat de indeling en het gebruik van de ruimte niet helemaal duidelijk zijn. Waar in de kamer zit de deur? Waarvoor wordt de ruimte gebruikt als je niet rijdt? Wat is de reden van de hijsconstructie?

lex stoom

  • Niet gehinderd door enige vorm van kennis
  • Offline Offline
  • Berichten: 50
  • stoom en diesel
Re: Een nieuw idee, HO (2,45 bij 3,45)
« Reactie #6 Gepost op: 04 mei 2020, 20:47:42 »


@1200blauw
Het is de bedoeling om een zijbaantje uit te beelden, dus niet te druk.
De doodlopende sporen in het schaduwstation zal voornamelijk voor een paar railbusjes gebruikt gaan worden en als opstelplek voor locomotieven.
Ik heb het niet over een hijs-constructie gehad, het word gewoon een vaste baan waar onderdoor gekropen gaat worden.
De kamer is rondom 5cm groter dan de baan, de vouwdeur zit rechtsonder in de hoek en links zitten nog twee ramen met rolluiken aan de buitenkant en dat is de ruimte waar ik het mee moet doen  :)

met vriendelijke grt Alex.