Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 12:43:38
Einde Koemo ballast ??? door Krokodil68
Vandaag om 12:42:09
"Nederlandse" modellen door Hans Reints
Vandaag om 12:39:20
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 12:01:05
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 10:49:27
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
  

Auteur Topic: Schoonmaken oude Fleischmann modelrails  (gelezen 4904 keer)

Jelle1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Schoonmaken oude Fleischmann modelrails
« Gepost op: 26 april 2020, 20:10:54 »
Hallo mensen.

Ik ben nog steeds bezig met de voorbereiding voor het opnieuw opzetten van mijn oude Fleischmann H0 treinbaan.
In een eerder topic, had ik al eens verteld dat er heel veel van mijn oude Fleischmann model rails dusdanig beschadigt is, dat deze niet meer fatsoenlijk te gebruiken is.
Hier en daar, heb ik weer wat goede 2e hands model rails kunnen kopen, en inmiddels is er genoeg om een fatsoenlijke baan op te zetten.
Omdat het materiaal al heel wat jaren oud is, zijn de rails dusdanig vervuild, dat deze wel een schoonmaak kunnen gebruiken...
Vandaag ben ik vast begonnen met het schoonmaken van de rails, te beginnen met alle wissels die ik heb. (ook gelijk elektrische aandrijving testen)
Ik heb al eens wat rondgekeken op dit forum en internet, hoe schoon te maken, en dan komt wasbenzine, alcohol, en railgum vaak voorbij.
Omdat ik dit niet in huis heb, heb ik de keukenkastjes maar eens doorgespit wat er dan wel is, en daar kwam ik nog een nieuwe pannenspons tegen.
Men kent die dingen wel denk ik, ene zijde is ruw (lijkt op 3m scotch brite schuurwol), andere zijde is gewoon spons.
Ben maar eens gaan proberen met de ruwe zijde over de vuile rails te halen, en dit werkt wonderbaarlijk heel erg goed, en snel bovendien!
Met een paar keer vegen, blinken de rails je weer tegemoet.
Nadien een klein beetje contact cleaner op de rail spuiten, en uitvegen met de spons kant.
Voor de zekerheid wrijf ik nog een keer na met een schone witte doek, totdat niks meer afgeeft, en dan zijn de rails weer als nieuw! :)
De sponsjes kosten bij de AC tion niet veel, het busje contact cleaner zal de prijs dan in gaan zitten.
Zijn er hier nog meer mensen die hun eigen goed werkende schoonmaak methode hebben, en dit willen delen?

Groeten,

Jelle.

« Laatst bewerkt op: 26 april 2020, 23:01:49 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Schoon maken oude Fleischmann model rails
« Reactie #1 Gepost op: 26 april 2020, 22:05:01 »
Railgum
Oud laken (niet te glad)
Glasvezel stift voor de echt hardnekkige troep (maar dat gaat er hard doorheen weet ik uit eigen ervaring)
ATF in minimale hoeveelheden om de boel los te weken

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
Re: Schoonmaken oude Fleischmann modelrails
« Reactie #2 Gepost op: 27 april 2020, 03:00:59 »
Pannenspons doet bij mij de alarmsirenes loeien.

Wellicht heb je in NL betere kwaliteit, maar hier in Colombia is pannenspons gewoon staalwol.

Het verhaal staat hier

Joost

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Schoonmaken oude Fleischmann modelrails
« Reactie #3 Gepost op: 27 april 2020, 07:09:15 »
Uit de omschrijving maak ik op dat het om schuursponsjes gaat. De schuurkant is dan geen staalwol, maar een of andere kunstvezel, denk ik. Op gloednieuwe rails zou ik het niet gebruiken, maar voor oude Modellgleis vind ik het best een goed idee.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Schoonmaken oude Fleischmann modelrails
« Reactie #4 Gepost op: 27 april 2020, 07:58:42 »
Het punt waar het om gaat: 'leidt de reinigingsmethode tot krassen in de messing railstaven?'.
De oud-hollandse, en blijkbaar ook de huidige columbiaanse sponsjes waren/zijn uit metaaldraad gemaakt.
Uit kras-oogpunt lijkt me dit een no-go.
Die groene sponsjes/doekjes die overigens ook bij echte supermarkten te koop zijn, bestaan uit kunststof draad.
De kans dat dit niet krast is groter (maar vertrouw ik toch niet echt, en denk daarbij aan de slogan van een reinigingmiddel uit de oude doos: 'Vim: schuurt en kan niet krassen'; voor deze boude stelling wacht ik nog steeds op de wetenschappelijke onderbouwing).

Misschien kan een van de jonge onderzoekers van dit forum, die over een stukje Modellgleis en over een microscoop beschikt,  hier eens licht in de duisternis brengen.

Naar mijn ervaring brengen wasbenzine of alcohol helemaal niets  -het gaat om een oxide-laag en die lost niet op in deze drankjes.
Metaalpoets brengt wel wat, maar introduceert het probleem hoe de witte smeer van de bielzen te verwijderen, en is bij wissels moeilijk toe te passen.

oudebiels

Jelle1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Schoonmaken oude Fleischmann modelrails
« Reactie #5 Gepost op: 27 april 2020, 09:41:00 »
Inderdaad, het zijn het soort schuursponsjes zoals die op de afbeelding staat.
Het schurende gedeelte is van een soort "kunststof wol"gemaakt, die microscopisch gezien, wel wat zullen krassen, maar de kans dat het op metaal of messing krast, zal kleiner zijn dan met bijvoorbeeld staalwol.
Ik denk dat sowieso onder de microscoop bekeken, de meeste rails wel krassen zullen vertonen, zelfs nieuwe, en 2e hands al helemaal natuurlijk.
Een collega van mij, heeft een fleischmann N spoorbaan, en die vertelde mij laatst op mijn vraag waar die de rails mee schoonmaakt, dat die "waterproof" schuurpapier gebruikt.
Dat lijkt mij dan weer niet een goed idee vanwege slijtage. :(

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Schoonmaken oude Fleischmann modelrails
« Reactie #6 Gepost op: 27 april 2020, 10:26:49 »
Als je 1200 of hoger waterproof schuurpapier gebruikt zal de slijtage wel meevallen, denk ik. Dan ben je eerder aan het polijsten.
En dan heb je weer antislipbandjes nog om weg te kunnen..  :D
(Neem dit wel met een korrel zout...)

Hetgeen Henk laat zien lijkt heel veel op Scotch Brite. Gebruikten we veel om RVS lassen op te poetsen. Maar dat liet wel zichtbare sporen achter. Wikipedia kwam met een uitleg, en dat verduidelijkt het wel een beetje, reden voor mij om het niet toe te passen...:

Citaat
The structure of Scotch-Brite pads is created by a sparse unwoven polymer such as Cellulose, Nylon or spun polypropylene fiber. Products use several variations of hardening and abrasive materials, such as Aluminum oxide (alumina), Titanium dioxide and resins.[1] Although the base polymers may be considered benignly soft, the composition with other materials greatly enhances their abrasive powers; to the extent that a heavy-duty Scotch-Brite pad (which contains both Aluminum oxide and Titanium oxide) will actually scratch glass.

Gr, Bert
« Laatst bewerkt op: 27 april 2020, 10:31:20 door Bert van Gelder »

gdh

  • Offline Offline
  • Berichten: 807
    • Station Lemmer
Re: Schoonmaken oude Fleischmann modelrails
« Reactie #7 Gepost op: 27 april 2020, 10:31:54 »
heb ook van die witte schuursponsjes die helemaal uitklaar vallen. voor mijn idee zijn die fijner maar weet niet of ze hiervoor geschikt zijn
maar is gewoon een stukje railgum niet het handigst?

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Schoonmaken oude Fleischmann modelrails
« Reactie #8 Gepost op: 27 april 2020, 10:41:35 »
Ik wil eigenlijk wel eens een proef doen met de middelen van Commandant. Bijvoorbeeld Commandant 4 of 5.

Maar misschien heeft iemand hier al ervaring mee?

Het werkt goed op messing producten welke een doffe uitslag hebben gekregen.

Gr, Bert

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Schoonmaken oude Fleischmann modelrails
« Reactie #9 Gepost op: 27 april 2020, 10:57:32 »
Hier adviseren ze azijn, eventueel met wat zout, baking soda of citroensap:
https://myhobbymodels.com/model-trains/cleaning-model-train-tracks-with-vinegar/

Ik zou voordat ik ga boenen eerst lekker een stuk rail in de bad met een mix van schoonmaakazijn en wat zout leggen en kijken wat er gebeurt.

Leen.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: Schoonmaken oude Fleischmann modelrails
« Reactie #10 Gepost op: 27 april 2020, 11:33:11 »
Ik gebruik gewoon een railgum. Voor hardnekkige plekken gebruik ik schuurpapier korrel 2500. Ik heb laatst ook schuurlinnen korrel 6000 aangeschaft voor het polijsten van metaal.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Jelle1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Schoonmaken oude Fleischmann modelrails
« Reactie #11 Gepost op: 27 april 2020, 11:58:56 »
Hier adviseren ze azijn, eventueel met wat zout, baking soda of citroensap:
https://myhobbymodels.com/model-trains/cleaning-model-train-tracks-with-vinegar/

Ik zou voordat ik ga boenen eerst lekker een stuk rail in de bad met een mix van schoonmaakazijn en wat zout leggen en kijken wat er gebeurt.

Leen.

Dat is toch min of meer zoutzuur? Zou het een goed idee zijn om een wissel te dompelen vanwege het mechaniek wat binnenin zit? ???

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Schoonmaken oude Fleischmann modelrails
« Reactie #12 Gepost op: 27 april 2020, 12:01:37 »
Het punt waar het om gaat: 'leidt de reinigingsmethode tot krassen in de messing railstaven?'.
Dan is de vraag: hoe erg is dat? Er wordt vaak gedaan alsof die krasjes het einde betekenen van je spoorstaven. Ik denk dat het wel meevalt. In splinternieuwe spoorstaven zitten ook krassen en ik heb niet eens een microscoop nodig om ze te zien. Dat lukt al met een postzegelloep.

Messing spoorstaven zijn al een tijdje uit de mode, juist vanwege het corrosieprobleem waar het hier over gaat. Roco heeft ze in een bepaalde periode alleen nog maar voor de Nederlandse markt gemaakt. Nieuwzilver is een betere keuze, het corrodeert veel minder en als het gebeurt is het makkelijker schoon te maken.

Jelle1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Schoonmaken oude Fleischmann modelrails
« Reactie #13 Gepost op: 27 april 2020, 12:01:55 »
Ik wil eigenlijk wel eens een proef doen met de middelen van Commandant. Bijvoorbeeld Commandant 4 of 5.

Maar misschien heeft iemand hier al ervaring mee?

Het werkt goed op messing producten welke een doffe uitslag hebben gekregen.

Gr, Bert

Wel een idee, maar laat het ook een hardnekkig residu achter op de plastic delen?

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Schoonmaken oude Fleischmann modelrails
« Reactie #14 Gepost op: 27 april 2020, 16:54:12 »
Commandant is een pasta, dus dan weet je het zelf.

Mijn metaalpoets is wit > een witte waas;
Commandant is lichtgroen (voorzover ik me herinner) > lichtgroene waas.

In vochtige toestand zijn die wazen nog wel weg te poetsen (keukenpapier oid), eenmaal opgedroogd wordt het lastiger.

oudebiels

NB: zoutzuur is toch echt wat anders dan azijnzuur met een snufje zout erbij
« Laatst bewerkt op: 27 april 2020, 17:05:30 door oudebiels »