Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door MarkSpoor
Vandaag om 16:05:39
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 16:01:55
LS Models 2024 door Servé
Vandaag om 15:59:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 15:17:25
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 14:39:25
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 14:12:50
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
  

Auteur Topic: Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen?  (gelezen 188952 keer)

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1983
    • Baan in Los Angeles
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #630 Gepost op: 17 juni 2020, 10:03:20 »
Als Platinum for Live Member van de KLM en het lezen van het 1 en ander in dit draadje zou ik zeggen: Open air beurs event op het Malieveld in Den Haag ergens in de zomer bij mooi weer!!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #631 Gepost op: 17 juni 2020, 10:26:00 »
En organiseer jij dan het mooie weer? :)

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #632 Gepost op: 17 juni 2020, 10:59:33 »
En de beurzen? Ik ben bang dat dat dit jaar gewoon niks meer wordt, in welke vorm dan ook. Volgend jaar hopelijk beter.
Heb je meer tijd voor de organisatie van de US Convention  (y) (y)
Groeten Joop, machinist Lls

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 15375
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #633 Gepost op: 17 juni 2020, 11:00:47 »
Nou, die heb ik nu ook wel ;) Ik hoop dat het door kan gaan maar vrees van wat er komen gaat... afwachten.

Maartenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 546
    • Valleitrein
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #634 Gepost op: 17 juni 2020, 11:51:14 »
@ Martin.
Hier sla je toch echt de plank mis. Het staat er wel degelijk.
Citaat uit het artikel.
Van Dissel: "Ik kan me voorstellen dat het ingewikkelder is om dat in vliegtuigen aan te kunnen houden, om toch nog tegen redelijke prijzen te kunnen vliegen.
Dat gaat wel degelijk over de prijzen.
Maar als je deze uitspraak op je laat inwerken kunnen de horeca, touringcarbedrijven, spoorwegmaatschappijen enz. zich beroepen op hetzelfde.
Dat dit ook ingewikkeld is, zien we bijvoorbeeld in de horeca, zoals een ondernemer vertelde: "zodra de tap opengaat, verdwijnt de 1,5 m. afstand". Dan wordt het hele café maar gesloten...
En het kan gewoon niet uit.
https://www.ad.nl/politiek/voor-slechts-een-tientje-naar-griekenland-d66-en-christenunie-vinden-dat-niet-kunnen~a636620c/
Op deze wijze komen internationale treinen weer op flinke achterstand te staan.
Het is dan wel tegenstrijdig dat er geen treinvoordeelkaartjes zijn, maar nu wel gestunt wordt met vliegticketprijzen.
Het WHO adviseert 1 meter aan te houden. Dus we kunnen wel zeggen dat de regelgeving in vliegtuigen internationaal is, maar dan zou men op z'n minst 1 meter moeten aanhouden.

M.b.t. tot de modelspoorbeurzen twijfel ik er sterk aan of het nog rendabel is, met de huidige maatregelen. Verdere versoepelingen zijn volgens het RIVM 13-06-2020 nauwelijks nog te verwachten, (na 1 september).
Het rendabel zijn werd ook al door Martin genoemd in het draadje Intermodellbau "2020" Dortmund.
Jaarlijks sta ik op heel wat modelspoorbeurzen en dat is zeker niet gratis. Voor een modelspoorbeurs van 1 dag ben je vaak 2 dagen kwijt.
Er zijn nogal wat modelspoor en modelautobeurzen die voor mij een twijfelgeval zijn, net rendabel dus.
Ik merk zelf al bij mijn eigen klanten en omgeving dat bijna niemand zich meer aan de 1,5 meter houdt.
Tsja en het WHO adviseert 'slechts' 1 meter. Wie heeft gelijk?
https://www.ad.nl/binnenland/twentse-artsen-1-5-metersamenleving-tast-onze-weerstand-juist-aan~a06a5e30/
Dit artikel en nog vele artikelen van andere artsen en professoren delen hun mening.
Ik merk zelf al bij mijn eigen klanten en omgeving dat bijna niemand zich meer aan de 1,5 meter houdt.
Zelf val ik in de leeftijdscategorie dat het risico vrijwel verwaarloosbaar is. (autorijden is gevaarlijker).
Maar houd standaard wel afstand, maar als mensen dichterbij komen ga ik ze niet terugduwen en is het hun eigen verantwoordelijkheid.

@Ben, het leven is vol risico’s. Je bent nooit veilig. Of het nu Corona of iets anders.
Veel maatregelen zijn niet wetenschappelijk onderbouwd, maar in allerijl opgesteld, bedenk dat wel.
Landen doen het ook allemaal weer anders, soms maatregelen die volslagen onzin zijn.
Een voorbeeld: In een aantal landen rijden vrachtwagens met desinfectiemiddel sproeiend door de straten.

Cijfers vervuild:
Daarnaast kloppen de cijfers over de Corona doden niet.
Het testen in Nederland gebeurd(e) veel te weinig voor een goed beeld.
Diagnose zonder test is door de aard van de symptomen lastig en de PCR testen zijn extreem gevoelig en geven behoorlijk vaak "false positives”
De verklaring was volgens de autoriteiten (van Zuid-Korea) dat de test geen onderscheid kan maken tussen (delen van) het virus dat zich nog kan vermenigvuldigen of niet. Dat leverde daar die zogenaamde “false positives” op

Een feit is dat er vaak doden worden mee geteld die niet aan de COVID-19 gestorven zijn.
Het is niet duidelijk of dit in elk land gebeurd maar voor Duitsland en Italië is dit al bewezen. (en België ook, bron Nieuwsblad.be 20/04/2020)
Lothar H. Wieler hoofd van het Robert Koch Instituut heeft in openlijk tijdens een persconferentie met Jens Spahn (Duitse minister van volksgezondheid) voor de pers aangegeven.
Hij zegt letterlijk op de vraag van een journalist: stel dat iemand overlijd aan een hartstilstand en er ook een corona infectie vastgesteld en wordt deze meegeteld.
https://swprs.org/rki-relativiert-corona-todesfaelle/
Publiziert: 24. März 2020; Aktualisiert: 3. April 2020
Der Präsident des deutschen Robert-Koch-Instituts bestätigte am 20. März 2020, dass testpositive Verstorbene unabhängig von der wirklichen Todesursache als »Corona-Todesfälle« gezählt werden: »Bei uns gilt als Corona-Todesfall jemand, bei dem eine Coronavirus-Infektion nachgewiesen wurde«, so der RKI-Präsident auf die Frage einer Journalistin

Van alle Italiaanse coronadoden is officieel slechts 12 procent gestorven aan Covid-19, blijkt uit gegevens van het Italiaanse gezondheidsinstituut ISS.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-18/99-of-those-who-died-from-virus-had-other-illness-italy-says

De hygiënevoorschriften van het RIVM zijn trouwens helemaal niet nieuw, deze golden ook als voor griepepidemieën.
Alleen stond men er nooit bij stil.
Het feit is wel dat een nieuwe variant op een virus of het nu een type Influenza is of een Coronatype brengt grotere risico's.
De andere onder ons gangbare Coronavirussen komen uit een vorige Corona epidemieën. Daar stond men destijds helemaal niet bij stil.
En het telkens desinfecteren van handen is ook niet wenselijk:
Ik citeer hierbij de Gezondheidsraad uit 2016:
“Zorgvuldig omgaan met desinfectantia
Desinfecterende middelen zouden alleen gebruikt moeten worden waar ze echt nodig zijn. De middelen leveren een belangrijke bijdrage aan het voorkomen van infecties (en dus ziekte) bij mensen en dieren. Gebruik leidt echter tot resistentie, waarbij ook resistentie tegen antibiotica kan ontstaan. Daarom is beleid nodig dat een zorgvuldiger gebruik van desinfecterende middelen stimuleert. Dat adviseert de Gezondheidsraad aan de bewindspersonen van VWS en IenM.”

Het is gevaarlijk, ja zeker. Maar eigenlijk vrijwel uitsluitend voor de risicogroepen.
Dat wijzen de cijfers van het CBS ook uit.
Zie leeftijd 0 - 65 jaar. Zelf in de piekperiode lag het nauwelijks boven het weekgemiddelde van vorige jaren.
Zie ook onderzoek Universiteit van Amsterdam [urlhttps://eenvandaag.avrotros.nl/item/lockdown-kan-slim-opgeheven-worden-voor-iedereen-jonger-dan-50-toont-onderzoek-van-de-uva-aan/][/url]

Alleen voor het organiseren van modelspoorbeurzen is dit nog wel een probleem, gezien de relatief hoge leeftijd van veel bezoekers.
Een gerenommeerde Viroloog Prof. Dr. Alexander S. Kekulé   uit Duitsland zegt ook al langere tijd dat een lockdown voor de niet risicogroepen ongewenst is. Dit voeren ze in Zweden daadwerkelijk is. Gevolg is een sneller bereiken van immuniteit zoals bij griep. Een goed vaccin kan wel jaren duren, en de maatregelen kan je niet zo lang vasthouden. De economie krijgt te maken met een grote krimp, daarna gevolgd door een groei normaalgesproken. Maar als dergelijk maatregelen lang vastgehouden worden krijgt de economie die kans gewoon niet.
Nog een opmerking: Het Zweedse beleid werkt op zich wel in tegenstelling tot berichten in de Nederlandse media.
Alleen gaat de opbouw van immuniteit veel langzamer als verwacht. In de media werd gemeld dat het Zweedse beleid gefaald heeft en dat viroloog Tegnell dit toegaf in een persconferentie. Dit is echter uit zijn verband gerukt. Er werd aangegeven dat bepaalde zaken beter konden. Met name de zorg voor ouderen. Zowel het gebruik van beschermende middelen in verpleeghuizen (wat in Nederland ook een probleem was) en de behandelwijze van ouderen. En niet het beleid in het algemeen.
Overigens heeft de economie van Zweden er ook in mindere mate last van, want het is ook een open economie.

Voor wie zich wat meer in de cijfers wil verdiepen:
https://weet-magazine.nl/heeft-een-lockdown-nut/?utm_source=newsletter-25&utm_medium=email&utm_campaign=Newsletter-25

M.b.t. Vaccin.
Men wil nu gebruikelijk testen overslaan. Volgens een Topviroloog (Ron Fouchier) van het Erasmus medisch centrum is al eens vaker geprobeerd een vaccin voor een Corona virus te maken. Met ernstige gevolgen…
Maar nu men 1,5 m. in Nederland heilig verklaard heeft en een vaccin als enige uitweg ziet gaan de maatregelen te lang duren. En dat gaat wringen.
De overheid koopt voor veel geld (naar schatting honderden miljoenen) vaccins waarvan de werking en veiligheid niet bewezen is.
Men is kennelijk vergeten dat er miljoenen vaccins van Mexicaanse griep weggegooid zijn.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/3073921/mexicaanse-griep-kostte-onnodig-144-miljoen
En was ook niet zonder risico:
https://nos.nl/artikel/2251232-ministerie-trekt-miljoenen-uit-voor-schikkingen-na-vaccin-mexicaanse-griep.html
Er bestaat een vaccin tegen de griep: Toch veroorzaakt de griep jaarlijks 3 tot 5 miljoen ernstige zieken en 290.000 tot 650.000 doden.
Vaccinatie tegen griep is mogelijk, maar door de snelheid waarmee het virus zich aanpast (door mutatie) moeten er elk jaar weer nieuwe vaccins worden ontwikkeld. De samenstelling van de nieuwe vaccins wordt gecoördineerd door de wereldgezondheidsorganisatie. De effectiviteit van de griepprik voor gezonde mensen is nog nooit bewezen.[ (Bron Wikipedia)
Fase 5 van versoepeling zijn o.a. het houden van evenement. Dit wordt door het kabinet nu gekoppeld aan een werkzaam vaccin. Dus geen werkend vaccin zou geen modelspoorbeurzen betekenen als men dit vol blijft houden.
De tijd zal het leren.

Ik zie hier op het beneluxspoorforum mensen bijna letterlijk in de haren vliegen.
Termen zoals “egoïstisch” komen voorbij.
Vrijheid is voor iedereen anders. De vrijheid voor de een is een beperking voor de ander.
Dat zie je ook met vrijheid van meningsuiting.
http://texel.sociaaldomein.hollandsch-welvaren.nl/hoe-vrij-zijn-we-eigenlijk

We moeten voorkomen dat we polarisatie op het beneluxspoorforum en in de samenleving krijgen.
Het lijkt of er tegenwoordig steeds minder andere meningen getolereerd worden. Met name in de Coronatijd worden mensen die kritisch zijn op de maatregelen vaak heftig bejegend…
Laten we toch wat verdraagzamer zijn t.o.v. de ander.
We zien het in de politiek ook wel dat het ‘midden’ steeds minder stemmers trekt terwijl partijen die zich aan de linkerkant en partijen die zich aan de rechterkant bevinden, toch telkens meer stemmers trekken.

Dus als iemand zegt dat de modelspoorbeurzen prima kunnen plaatsvinden, is dat geen egoïst.
Een pragmatischer benadering is zeker niet verkeerd.
En we komen nu ook bij een punt, "hoe nu verder?"
Want in Maart werd er gezegd "even volhouden, daarna kan het allemaal weer", maar dat "even" is nu lange tijd. Dan beginnen mensen er heel anders over te denken.

Ik volgde het draadje al vanaf het begin, maar kon het toch niet laten om nu toch even een reactie te geven omdat er soms wel heel zwartwit gedacht wordt.

Gr. Maarten

PS Aanvulling, nieuw bericht van het ANP: "Grote evenementen in Duitsland tot eind oktober taboe."
Dus de voorspelling "dit jaar helemaal geen beurzen meer" lijkt steeds realistischer te worden.
« Laatst bewerkt op: 17 juni 2020, 12:01:02 door Maartenw. Reden: ANP nieuws »
Met vriendelijke groet, Maarten

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3373
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #635 Gepost op: 17 juni 2020, 12:11:14 »
 :o :o.... ik wacht even op de korte versie of samenvatting  :)
Mvg Marty,

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 15375
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #636 Gepost op: 17 juni 2020, 12:15:10 »
...maar kon het toch niet laten om nu toch even een reactie te geven .

Nou, even.... da's wel het understatement van 2020 ;D ;D

ns2011

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #637 Gepost op: 17 juni 2020, 12:29:44 »
@ Maartenw

mooi stukje
alles duidelijk onder woorden gebracht
we zullen zien hoe t verder gaat ..........
wel voor iedereen blijf gezond en doe leuke dingen

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5814
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #638 Gepost op: 17 juni 2020, 12:33:47 »

@Ben, het leven is vol risico’s. Je bent nooit veilig. Of het nu Corona of iets anders.


Een dooddoener natuurlijk. ;D

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9157
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #639 Gepost op: 17 juni 2020, 13:27:56 »
Citaat
@ Martin.
Hier sla je toch echt de plank mis. Het staat er wel degelijk.
Citaat uit het artikel.
Van Dissel: "Ik kan me voorstellen dat het ingewikkelder is om dat in vliegtuigen aan te kunnen houden, om toch nog tegen redelijke prijzen te kunnen vliegen.
Dat gaat wel degelijk over de prijzen.

Van Dissel doet geen uitspraak over prijzen, alleen dat het met de 1,5 meter regel het hem wat lastig lijkt om voor redelijke prijzen te kunnen vliegen. Hij doet geen uitspraak over het feit dat een kist vol moet zitten om rendabel te blijven..
« Laatst bewerkt op: 17 juni 2020, 13:30:57 door Martin Welberg »

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9157
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #640 Gepost op: 17 juni 2020, 13:33:00 »
Citaat
Overigens heeft de economie van Zweden er ook in mindere mate last van, want het is ook een open economie.

Die gaan de gevolgen net zo goed merken, de globalisatie heeft Zweden niet op een eiland geplaatst.

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #641 Gepost op: 17 juni 2020, 13:47:16 »
dag maarten
een lang verhaal
over de cijfers dat die niet kloppen
geheel mee eens zowel minder als meer
maatregelen die niet onderbouwd zijn
met de wetenschap van nu en voortschrijdend inzicht
En wat werkt er in welke fase en welke cultuur ,klimaat
Diagnose zonder test
Een van de kenmerken van covid  zijn specifieke longafwijkingen[scan ]
Alleen de groep zonder symptonen pak  je er niet mee
Zweden
het dodental is veel en veel hoger dan in de andere landen in absolute aantallen en per inwoner
Ik vraag me af of dat een goed beleid was
groet kees

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7040
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #642 Gepost op: 17 juni 2020, 14:01:22 »
Het lijkt of er tegenwoordig steeds minder andere meningen getolereerd worden. Met name in de Coronatijd worden mensen die kritisch zijn op de maatregelen vaak heftig bejegend…
Laten we toch wat verdraagzamer zijn t.o.v. de ander.

Ben een beetje flauw van die 17,2 miljoen virologen in Nederland.
Heb een half dozijn patiënten op mijn afdeling naar het bittere einde zien rochelen door corona.

Ik wil niet de broeder zijn die corona op mijn afdeling herintroduceert.
En daar hebben ik en al mijn collega broeders, zusters, artsen en schoonmakers uw aller hulp bij nodig.

Alvast bedankt dus, voor het inachtnemen van de 1,5m.
Namens mij en de mensen (en hun familie) voor wie ik mag zorgen.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #643 Gepost op: 17 juni 2020, 14:11:50 »
Hier nog zo eentje uit de gezondheidszorg, als die anderhalve meter er voor kan zorgen dat je niet in een buikligging aan de beademing komt te liggen, zou ik die regel gewoon netjes volgen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12320
    • sleutelspoor
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #644 Gepost op: 17 juni 2020, 14:16:01 »
Heb je dat ook aan Halsema laten weten?
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.