Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Efteling spoorweg gaat elektrisch door CAW
23 april 2024, 23:51:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
23 april 2024, 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
19 Toen door defender
23 april 2024, 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
23 april 2024, 15:53:47
  

Auteur Topic: Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen?  (gelezen 189245 keer)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9163
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #330 Gepost op: 13 mei 2020, 19:51:58 »
Veel ZZP'ers, vrijwillig of niet, hebben het niet gemakkelijk, maar toch even een reality-check.

ZZP'ers betalen bij een gelijk inkomen minder belasting dan werknemers. Het resultaat is dat vier op de tien ZZP'ers helemaal geen inkomstenbelasting betaalt. Nog los van het feit dat werknemers daarnaast altijd sociale premies betalen (WW, arbeidsongeschiktheid, pensioen) en ZZP'ers te vaak niet.
https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/artikel/54661/cbs-4-op-de-10-zzpers-betalen-geen-inkomstenbelasting

Een belangrijke reden zijn de fiscale faciliteiten voor ZZP'ers. Als argument voor dat voordeel werd altijd gebruikt dat ZZP'ers zelf reserves moeten opbouwen. Nu blijkt dat een groot deel dat helemaal niet doet en is er wel degelijk op stel en sprong een noodmaatregel gekomen, genaamd TOZO (inkomen) en Togs (tegemoetkoming vaste lasten) en weet ik veel.
Dat vind ik overigens een goede zaak. Maar het zou nog veel beter zijn als we zzp in de toekomst reserveren voor echte ondernemers.

Zal dan wel zo zijn dat ik 100% als ondernemer werd aangerekend, maar ik heb altijd over mijn inkomen moeten betalen. Ook als het ver onder het minimum zat. Rekenvoorbeeld is sowieso ruk omdat er de verplichte wet op ziektekosten niet in wordt meegenomen..

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21668
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #331 Gepost op: 13 mei 2020, 20:43:41 »
Nogmaals, ik bof nog want als mijn bestelling binnen is kan ik hem met wat schuiven nog steeds ophalen, echter worden ZZP-ers nog wel eens in het hoekje gezet alsof we allemaal vrijheden en voordelen hebben.

Niet door mij. Ik reageer alleen op een klaagzang dat ZZP'ers zoveel belasting betalen en dat er in de huidige crisis niks is geregeld. De werkelijkheid is dus dat ZZP'ers gewoon belastingplichtig zijn, maar bij een gelijk bruto inkomen (winst) minder belasting betalen dan een werknemer. En dat er bij het uitbreken van de crisis onmiddellijk een regeling is getroffen betaald uit de algemene middelen. Dat is niet de bijstand, want geen vermogenstoets en geen partnertoets. Prima wat mij betreft, maar het nuanceert de klaagzang wel.

En nee, die 40 procent gaat niet over ZZP'ers die geen winst maken en om die reden geen inkomenstenbelasting betalen.
Het gaat ook niet over ZZP'ers voor wie het inkomen uit zelfstandige arbeid slechts een bijverdienste is.
Het CBS rekent altijd met ZZP'ers voor wie het inkomen uit zelfstandige arbeid de hoofdzaak is. 40 procent betaalde al lang voor de crisis geen inkomstenbelasting door de combinatie van weinig verdienen en belastingvoordelen. Dat is ook vaak de categorie nepondernemers die zo afhankelijk zijn dat de opdrachtgever via lage tarieven in feite het belastingvoordeel opstrijkt.
Ik zet niemand in een hoek. Het beleid heeft uitgelokt dat teveel mensen als ZZP'er werken die nauwelijks zelfstandig zijn, laat staan ondernemer. Van echte ondernemers kunnen we er niet genoeg hebben.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3373
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #332 Gepost op: 13 mei 2020, 20:52:29 »
Ik doe toch wat fout als ZZP'er, of ik heb een slechte boekhouder, want ik zit toch al jaren in de 51.75 % groep, en ik heb echt geen tonnen winst
En ik zie op mijn bankafschrift elke maand toch echt voorschot afschrijvingen met ZVW en IB/PVV, , en ik zal het bedrag wat ik betaal aan AOV maar helemaal niet noemen.
En hoe goed ik ook in mijn werk ben, en ik ben echt goed  ;D, er zijn toch wel is tijden bij dat mijn diensten en producten gewoon even niet nodig zijn
We hadden gewoon vanaf het begin van de salarisstrook alleen het netto salaris erop moeten laten zetten, want nu lijkt het net of de werknemer alles zelf betaalt, maar in feite betaalt je baas de belasting  :) :)
wat je ook vind of denkt, in deze tijd is voor bijna elke mening wel wat te zeggen, elke keer denk ik al sik wat lees, wat een onzin, maar a;s je even verder nadenkt denk k... hmm zit wat in
Maar besef wel, als je als "loonslaaf " gewoon je netto salaris uitgekeerd krijgt, dan is het heel makkelijk denken, gezondheid voor een ieder gaat voor.
Maar als dit op deze manier nog 6 maanden doorgaat , en het is waar wat ze voorspellen dat meer dan 50 % van alle bedrijven failliet is, duurt het daarna niet lang meer dat niemand zijn salaris meer gegarandeerd is, 45% van de beroeps bevolking gaat het niet  kunnen ophoesten voor de andere 55% en dan is het sneeuwbal effect ook lastig nog te stoppen.
Dus of je het wil of niet, het zal wel moeten voor een groot deel dat alles weer naar het oude gaat, of je er zelf aan deel wil nemen, dat is je eigen keuze
En daarbij , ik behoor tot de groep die denkt dat het daadwerkelijk oplopen van het virus wel meevalt bij alles wat je niet doet denken aan sardines in een blikje  :).

Mvg Marty,

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1416
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #333 Gepost op: 13 mei 2020, 20:55:34 »

wellicht een beetje off-topic maar een vervolg op het ZZP verhaal

Maar wat moet je als ZZP in Nederland op jaar/maand basis omzetten om ook nog wat opzij te kunnen zetten om ooit een keer met pensioen te gaan?

Ik woon in Canada en "vind" dat het voor minder als (bruto) CAD$8000-10000/Euro5000-6500 per maand omzet het niet echt interessant is om voor mezelf te beginnen. Voor de helft kun je wel leven maar dan is er volgens mij weining over om voor je pensioen te sparen. maar kan ik het verkeerd hebben.

Arjan

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3373
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #334 Gepost op: 13 mei 2020, 21:02:21 »
Omzet zegt helemaal niks, je moet kijken naar je eindresultaat
wat heb je liever? € 30.000.000 omzet van alleen sigaretten verkoop of € 300.000 omzet alleen aan arbeid ?? :)
Mvg Marty,

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21668
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #335 Gepost op: 13 mei 2020, 21:05:39 »
We hadden gewoon vanaf het begin van de salarisstrook alleen het netto salaris erop moeten laten zetten, want nu lijkt het net of de werknemer alles zelf betaalt, maar in feite betaalt je baas de belasting  :) :)

En de premies werknemersverzekeringen en pensioenpremies en de inkomensafhankelijke heffing Zorgverzekeringswet waar Martin het over had.
Alles bij elkaar zijn dat de loonkosten en daar moet een werknemer voor werken. Hij moet dat totale bedrag met zijn arbeid toch echt opbrengen voor zijn baas.

Het grote verschil is vooral dat een zelfstandige iedere maand een bedrag van zijn rekening ziet verdwijnen (achteraf verrekend) en een werknemer dat geld sowieso niet ziet. En dat Nederland een paar ongewoon hoge aftrekposten voor ZZP'ers heeft: vooral zelfstandigenaftrek en MKB winstvrijstelling.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3373
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #336 Gepost op: 13 mei 2020, 21:19:40 »
Henk, wil jij mijn boekhouder worden ?  :) ik heb het gevoel opeens dat ik heel veel dingen misloop
Zoals vaker zijn we het niet eens over een feit die je op meerdere manieren kan zien, en dat geeft niet
Misschien hebben wij als zzp'er dan wat belasting meevallers, maar dat wordt weer rechtgetrokken door de grotere risico's die wij als ondernemer nemen.
Ik zeg ondernemer, want in een ander bedriifstak en heel wat haar geleden had ik 50 man personeel , en nu niet meer, technisch gezien ben ik nu een ZZP'er ,  maar dat blijft een *** benaming
Mij hoor je ook niet klagen, ik heb het niet slecht, en bovenal, het is mijn eigen keuze,  en ik ben te oud om te switchen,
Zou ik met al deze kennis op mijn twintigste dezelfde keuze maken..... wss niet
Mvg Marty,

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1416
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #337 Gepost op: 13 mei 2020, 21:20:36 »
Omzet zegt helemaal niks, je moet kijken naar je eindresultaat
wat heb je liever? € 30.000.000 omzet van alleen sigaretten verkoop of € 300.000 omzet alleen aan arbeid ?? :)

Ik bedoel verdiensten uit arbeid. maw iemand  doet werk / verleend een service waarvoor ik in principe geen materialen,grondstoffen, etc  hoef in te kopen maar wel enige kosten heb (auto, office materialen, computer, verzekeringen etc.)

Arjan
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2020, 21:22:27 door ArjanB »

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #338 Gepost op: 13 mei 2020, 21:21:10 »
Ga rustig door met deze discussie, maar vanavond zullen we deze wel afsplitsen en een eigen draadje geven..

Gr, Bert
Team moderatoren..

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #339 Gepost op: 13 mei 2020, 21:30:21 »
Mik maar in dat draadje over corona en modelbouw  ;)

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3373
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #340 Gepost op: 13 mei 2020, 21:37:39 »
je doet je best maar Bert  :), er is toch geen hond die dit draadje later nog eens terug leest  ;D
Mvg Marty,

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21668
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #341 Gepost op: 13 mei 2020, 21:38:32 »
Misschien hebben wij als zzp'er dan wat belasting meevallers, maar dat wordt weer rechtgetrokken door de grotere risico's die wij als ondernemer nemen.
Ik zeg ondernemer, want in een ander bedriifstak en heel wat haar geleden had ik 50 man personeel , en nu niet meer, technisch gezien ben ik nu een ZZP'er ,  maar dat blijft een *** benaming

Ja, ik moet tegenwoordig 'zelfstandige' zeggen.  :)
Jouw verhaal klopt helemaal voor de ondernemer. Geen punt. Hoe meer, hoe beter.
Het probleem in Nederland is dat te veel mensen, al of niet vrijwillig, als zelfstandige werken die helemaal geen ondernemer zijn. Die gewoon onder direct gezag werken (schijnzelfstandige, zodat de baas geen loonbelasting en premies hoeft te betalen) of zich jaar in jaar uit door de opdrachtgever een laag tarief laten dicteren. Ik zeg dicteren. Zie ik jou niet doen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9163
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #342 Gepost op: 13 mei 2020, 21:54:14 »
Marty is als eenmanszaak ook geen ZZP' er voor de wet. Hij verkoopt een eindproduct waar arbeid in verwerkt is en niet alleen zijn uren.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3373
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #343 Gepost op: 13 mei 2020, 21:55:28 »
nou ben ik in de war  :-\
ik ben dus een Z'er of een EMZ'er ?? :)
Mvg Marty,

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9163
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #344 Gepost op: 13 mei 2020, 21:59:01 »
Eenmanszaak denk ik zo, das voor de belasting geen ZZP'er. Das diegene die zich aan het ziekenhuis, de gemeente of iets anders verhuurt en daar arbeid voor verricht. Had vroeger de naam freelancer..alhoewel je nog steeds als freelancer/artiest ook aangifte kunt doen. In de volksmond scheren ze alles over 1 kam en heet het ZZP'er..
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2020, 22:01:20 door Martin Welberg »