Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ashwood
Vandaag om 12:46:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:41:39
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald69
Vandaag om 12:32:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:32:27
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:57:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:51:28
Bouw van materieel 40 treinstellen door MathynK
Vandaag om 11:45:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:34:40
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:24:18
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Pauldg
Vandaag om 10:35:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
  

Auteur Topic: Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen?  (gelezen 188807 keer)

rvredebregt

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #315 Gepost op: 13 mei 2020, 14:55:46 »
Klopt er zijn vele wegen open,geschiedenis is een leer,die terugkijkt op het verleden om vandaar uit de toekomst te kunnen inschatten.
Daarom zijn gesprekken,waarin verschillende ideeen meningen gehoord worden ,waardevol.
p.s De thee smaakte,MvrG Rene.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2454
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #316 Gepost op: 13 mei 2020, 14:57:52 »
Normaal gaan er circa 150.000 mensen per jaar dood. Dat is dan ongeveer 0,9% per jaar. Dat wordt dan nu 1 %. Dat zijn geen percentages waar je in ieder ander geval heel zenuwachtig van wordt.

Interessante interpretatie. Ik kom op ca. 3.000 doden per week onder "normale" omstandigheden. Dat komt overeen met die 150.000 per jaar laten we zeggen. Echter op het voorlopige hoogtepunt in week 14 van dit jaar overleden er volgens het CBS opeens 5.078 mensen. Ik ben bang dat je dan met die delta van 0,1% niet helemaal wegkomt...

Wel eens afgevraagd wat de "oversterfte" zou zijn geweest als er geen maatregelen waren genomen. Had het zich dan alleen beperkt tot mensen met onderliggende lijden (zoals dat netjes heet) of had het dan ook veel zwaarder toegeslagen onder de rokers bijvoorbeeld, de dikkere mede mens of gewoon je vader, moeder of oom of tante of allemaal. Hadden we dan 50.000 of 100.000 extra doden gehad of nog veel meer.

Volgens het RIVM zitten we nu op 43.211 geregistreerde besmettingen. Ik heb in de eerste weken een zéér professioneel model :P over de cijfers gelegd (volgens de bekende JBF-methode, door een grafiek over de meetpunten te trekken). Die is natuurlijk zo inaccuraat als maar kan, maar om een ordegrootte te geven: zouden we de grafiek doortrekken (zonder maatregelen dus) dan zouden we vandaag op ca. 300.000 besmettingen hebben gezeten. Dat is ongeveer een factor 6 tov van waar we nu staan. De maatregelen hebben dus wel degelijk effect. Volgens het RIVM staat het aantal overledenen op 5562. Ik denk dat je een ondergrens kunt aangeven als je daar ook die factor 6 overheen legt, dus rond de 30.000. Waarschijnlijk zou die in werkelijkheid veel hoger zijn geweest, omdat de zorg dan overbelast was geraakt. Dat is ook waar de overheid nog steeds op stuurt: iedereen (risicogroepen uitgezonderd) moet het krijgen, "groepsimmuniteit", maar de zorg mag niet overbelast raken.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #317 Gepost op: 13 mei 2020, 15:00:22 »
Citaat
over een paar maanden of een jaar gaat alles gewoon weer zijn gangetje

Gelukkig wel.
De files.
De luchtvervuiling.
De bonussen.
Oja, en de treintjesbeurzen.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1972
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #318 Gepost op: 13 mei 2020, 15:06:59 »
Maar dit is dus precies wat ik bedoel. Elke dode is er 1 teveel in deze samenleving.

En er wordt door de beleidsbepalers heel snel bepaald dat 'men' zich maar even moet inschikken dan.

Dat is niet helemaal waar, want op andere punten maken ze zich helemaal niet druk over een extra dode, ze laten een boel gevaarlijke dingen gewoon toe, ze willen zelfs wetgeving ( en die is er al voor een deel ) waarbij mensen zelf kunnen bepalen of ze dood willen of niet, of dat ze een nieuw leven gelijk maar willen doden of niet. Dus ze zijn zo tegenstrijdig als maar kan. Probleem is dat ze het allemaal niet zo goed weten met z'n onzichtbaar virus, en dus in paniek stand schieten.


..... De maatregelen hebben dus wel degelijk effect.
Dat weten we dus helemaal niet zeker he, dat kunnen we alleen zeker weten als we ook een zelfde land hadden als NL waarbij geen maatregelen waren getroffen. Want misschien waren zonder maatregelen maar een paar mensen extra getroffen omdat alle zwakken ook nu getroffen zijn, en de rest van de bevolking die nu zogenaamd beschermd is door de maatregelen, was misschien wel in staat het virus op eigen kracht te overleven.
Zeg niet dat het zo is natuurlijk, maar als je kijkt naar verzorgingshuizen waarbij de maatregelen vroeg in gezet zijn, vaak al voordat de overheid het opgelegd had, en hoeveel mensen daar toch ziek zijn geworden dan vaag ik me af of de maatregelen echt zo veel effect hebben gehad. Ze zullen effect hebben gehad voor nu, dat zeker, maar of het zo veel was als je aangeeft betwijfel ik zeer. Maar zoals aangegeven, dat zal altijd een theoretisch iets blijven, we zullen het nooit zeker weten omdat we niet een precies gelijke situatie hebben waarbij geen maatregelen zijn getroffen.

Groet,
Roelco

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #319 Gepost op: 13 mei 2020, 15:07:29 »
Tuurlijk: ZZP-er in de projectontwikkeling. (Nee, niet zelf voor gekozen  ;)  Gevolg van de bouwcrisis een aantal jaar geleden en daarna gebleven want "te oud") Wat me dwars zit is dat ik nog een aantal ZZP-ers ken (in heel veel verschillende branches) die echt naar 0,0 inkomsten zijn gegaan en waarvoor geen enkele regeling is. Nou begrijp ik dat uiteraard ook wel, je kunt niet voor iedereen zorgen, maar je betaald je als ZZP-er wel helemaal blauw aan belasting. De belastingdienst denkt dat het hier iedere maand naar binnen stroomt  :P  Verzekeringen en pensioen is sowieso niet te betalen.

Veel ZZP'ers, vrijwillig of niet, hebben het niet gemakkelijk, maar toch even een reality-check.

ZZP'ers betalen bij een gelijk inkomen minder belasting dan werknemers. Het resultaat is dat vier op de tien ZZP'ers helemaal geen inkomstenbelasting betaalt. Nog los van het feit dat werknemers daarnaast altijd sociale premies betalen (WW, arbeidsongeschiktheid, pensioen) en ZZP'ers te vaak niet.
https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/artikel/54661/cbs-4-op-de-10-zzpers-betalen-geen-inkomstenbelasting

Een belangrijke reden zijn de fiscale faciliteiten voor ZZP'ers. Als argument voor dat voordeel werd altijd gebruikt dat ZZP'ers zelf reserves moeten opbouwen. Nu blijkt dat een groot deel dat helemaal niet doet en is er wel degelijk op stel en sprong een noodmaatregel gekomen, genaamd TOZO (inkomen) en Togs (tegemoetkoming vaste lasten) en weet ik veel.
Dat vind ik overigens een goede zaak. Maar het zou nog veel beter zijn als we zzp in de toekomst reserveren voor echte ondernemers.
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2020, 15:27:14 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2454
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #320 Gepost op: 13 mei 2020, 15:12:17 »
Dat weten we dus helemaal niet zeker he, dat kunnen we alleen zeker weten als we ook een zelfde land hadden als NL waarbij geen maatregelen waren getroffen.

Klopt op zich. Het is echter wel opmerkelijk dat ongeveer een week na de instelling van de maatregelen opeens de meetgegevens van mijn model begonnen af te wijken en dat ook in steeds sterkere mate zijn blijven doen. Daaruit trek ik een conclusie, maar dat zou even goed door andere, mij onbekende factoren kunnen worden veroorzaakt (of een fout in mijn JBF-model ;D).

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
  • Steel is king!
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #321 Gepost op: 13 mei 2020, 15:18:07 »
.....
Modeltreinen waren voor de oorlog alleen betaalbaar voor een bepaalde inkomensklasse.
........Misschien kan er nooit meer een grote beurs gehouden worden en gaan we terug naar de tijd,dat de trein kochten bij de winkelier om de hoek ...........

Nu geldt dit voor de winkels. Met de huren die je moet betalen en de marges op modelbouw/spoor artikelen is dit een ilusie. Potten en pannen zaken zijn ook al bijna uitgestorven, zeker in de 'dunbevolkte gebieden'.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3829
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #322 Gepost op: 13 mei 2020, 15:19:30 »
Dat is niet helemaal waar, want op andere punten maken ze zich helemaal niet druk over een extra dode, ze laten een boel gevaarlijke dingen gewoon toe, ze willen zelfs wetgeving ( en die is er al voor een deel ) waarbij mensen zelf kunnen bepalen of ze dood willen of niet, of dat ze een nieuw leven gelijk maar willen doden of niet. Dus ze zijn zo tegenstrijdig als maar kan. Probleem is dat ze het allemaal niet zo goed weten met z'n onzichtbaar virus, en dus in paniek stand schieten.

Eens, het is vooral in combinatie met 'niet weten' en 'gewend zijn aan'.

Interessante interpretatie. Ik kom op ca. 3.000 doden per week onder "normale" omstandigheden. Dat komt overeen met die 150.000 per jaar laten we zeggen. Echter op het voorlopige hoogtepunt in week 14 van dit jaar overleden er volgens het CBS opeens 5.078 mensen. Ik ben bang dat je dan met die delta van 0,1% niet helemaal wegkomt...

Als je een cijferreeks toespitst op een steeds kleiner punt in de tijd, wordt de kans vrij groot dat de afwijkingen op dat moment steeds groter worden tov een gemiddelde.................
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #323 Gepost op: 13 mei 2020, 16:24:14 »
Veel ZZP'ers, vrijwillig of niet, hebben het niet gemakkelijk, maar toch even een reality-check.

ZZP'ers betalen bij een gelijk inkomen minder belasting dan werknemers. Het resultaat is dat vier op de tien ZZP'ers helemaal geen inkomstenbelasting betaalt. Nog los van het feit dat werknemers daarnaast altijd sociale premies betalen (WW, arbeidsongeschiktheid, pensioen) en ZZP'ers te vaak niet.
https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/artikel/54661/cbs-4-op-de-10-zzpers-betalen-geen-inkomstenbelasting

Een belangrijke reden zijn de fiscale faciliteiten voor ZZP'ers. Als argument voor dat voordeel werd altijd gebruikt dat ZZP'ers zelf reserves moeten opbouwen. Nu blijkt dat een groot deel dat helemaal niet doet en is er wel degelijk op stel en sprong een noodmaatregel gekomen, genaamd TOZO (inkomen) en Togs (tegemoetkoming vaste lasten) en weet ik veel.
Dat vind ik overigens een goede zaak. Maar het zou nog veel beter zijn als we zzp in de toekomst reserveren voor echte ondernemers.


Die 4 op 10 die geen belasting betalen, zijn degenen die alleen op papier ZZP-er zijn. Die verkrijgen hun inkomen uit een andere bron (bv. samenleven met een werkende partner). Zodra je inkomen hebt uit je werkzaamheden betaal je echt wel belasting. En wanneer je even minder inkomsten hebt betaal je nog net zoveel belasting, de belastingdienst gaat er voor het gemak maar vanuit dat je klanten de volgende maand wat extra overmaken  :P

En als ik ziek of werkloos raak heb ik sowieso nergens recht op dus ook niet op die WW/arbeidsongeschiktheid. Pensioen idem. Tenzij ik het zelf ga afsluiten. Wat dus echt niet te betalen is. Ik betaal me al helemaal blauw aan de beroepsaansprakelijkheidverzekering. Want die moet je in ieder geval wel hebben. En dat is dus ook de reden dat veel ZZP-ers niet kunnen sparen, die hebben al genoeg moeite om elke maand aan alle verplichtingen te voldoen.

Tozo en Togs zijn leuk maar komen in de praktijk veel lager uit. Tozo is alleen voor aanvulling tot het sociaal minimum dus zodra je nog iets verdient gaat dat niet. En veel ZZP-ers werken thuis dus dan heb je aan de Togs ook niet veel. Deze is sowieso bedoeld voor bedrijven maar voor een beetje onderneming is die € 4.000,- net één maand huur + de energierekening.

Nogmaals, ik bof nog want als mijn bestelling binnen is kan ik hem met wat schuiven nog steeds ophalen, echter worden ZZP-ers nog wel eens in het hoekje gezet alsof we allemaal vrijheden en voordelen hebben.

...

Nou ja, ik kan wel lekker op het forum zitten wanneer ik wil, dat dan weer wel   ;D



-----------------------------------------------------------------------


EDIT: om even on-topic te komen, België gaat o.a. zijn dierentuinen en kleine markten weer openen: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1504281670/ook-belgie-opent-kappers-dierentuinen-en-kleine-markten

"Ook de dierentuinen kunnen open, maar ze moeten een strikt en gelimiteerd onlineticketsysteem gebruiken, net als een aantal musea."

Zo zou het dus ook kunnen gaan gebeuren met treinenbeurzen.



« Laatst bewerkt op: 13 mei 2020, 20:36:24 door Reinout van Rees. Reden: Lange rij streepjes ingekort ivm forumlayout :) »

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1797
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #324 Gepost op: 13 mei 2020, 18:15:58 »
Voor de goede orde een ZZP'er is een bedrijf en wordt als zodanig aangeslagen. Draagt BTW af indien nodig en moet een boekhouding voeren als vroeger de eenmanszaak.

En inderdaad, als je kosten hoger zijn dan je inkomen of in ieder geval inkomen schaal 1 dan hoef je geen belasting te betalen.

Dat nog even over de ZZP.

Het zou inderdaad een mogelijkheid zijn dat alleen mensen die vooraf een ticket online bestellen naar een beurs kunnen gaan. Nu nog iemand vinden die software ontwikkeld om deze stroom te beheersen.

Maar ik hoor net dat als de restaurants open gaan zij zelf verantwoordelijk zijn voor de 1.5 meter en controle al kunnen ze gecontroleerd worden. Hoop gloort aan de horizon doch ik ga nergens heen zolang er geen vaccin is. Risico is voor mij te groot.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #325 Gepost op: 13 mei 2020, 18:22:00 »
Citaat
Zo zou het dus ook kunnen gaan gebeuren met treinenbeurzen.

Dat denk ik niet. Een gelimiteerd aantal bezoekers betekent ook een gelimiteerde omzet.
Vanwege de coronaregels wellicht ook een gelimiteerd aantal standhouders.
Alles bij alles een gelimiteerde opbrengst voor de organisator (minder toegangskaartjes, minder tafelhuur).

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6169
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #326 Gepost op: 13 mei 2020, 18:22:53 »
Ik hoop wel dat de beurzen binnenkort weer opengaan.
Verwacht het eigenlijk niet.

Merk wel dat de hobby doorgaat en dat die dingetjes van, extra dit ,of extra dat, net niet meer kunnen,

Ronald Visser
Voor de veiligheid sta ik achter de kraam en niet ervoor.
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2020, 18:25:23 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9157
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #327 Gepost op: 13 mei 2020, 19:42:21 »
Citaat
Maar het zou nog veel beter zijn als we zzp in de toekomst reserveren voor echte ondernemers.

Lijkt me beter als ze de ZZP'er weer gewoon freelancer gaan noemen..

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9157
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #328 Gepost op: 13 mei 2020, 19:44:20 »
Citaat
echter worden ZZP-ers nog wel eens in het hoekje gezet alsof we allemaal vrijheden en voordelen hebben.

Goede, net als mensen met een eigen bedrijf of winkel..mensen hebben vaak geen idee hoe hard het sappelen is om alles betaald te krijgen.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9157
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #329 Gepost op: 13 mei 2020, 19:46:26 »
Citaat
"Ook de dierentuinen kunnen open, maar ze moeten een strikt en gelimiteerd onlineticketsysteem gebruiken, net als een aantal musea."

Zo zou het dus ook kunnen gaan gebeuren met treinenbeurzen.

Als dat dus aanhoud dan zal OntraXS! de eerste zijn vermoed ik. Geen gezond mens gaat op een minimale capaciteit met bijbehorende inkomsten zitten. Het NSM opend volgende week weer haar deuren met maximaal 400 mensen die erin mogen. Online ticketing, gespreide entree.