Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
  

Auteur Topic: Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen?  (gelezen 187587 keer)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5760
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #300 Gepost op: 13 mei 2020, 12:27:25 »

Uiteraard weet je dan niet wat er gebeurd was zonder de maatregelen, misschien ging het dan wel over een factor 2 of 3 hoger. Dan kom je uit op 1,2 %. Nog steeds geen percentage om heel warm van te worden. Behalve als je natuurlijk van het punt uitgaat dat er eigenlijk niemand dood mag....


De zorg loopt vast als we voor jouw samenleving kiezen grote vriend. Dat betekent ook dat als jij van je fietsje valt in Amsterdamse bos en je poot breekt dat je pech gehad hebt en hooguit bij Wim Vink gips kan krijgen. ;)

Gr, Ben.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22187
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #301 Gepost op: 13 mei 2020, 12:30:41 »
Ja Wim heeft gips genoeg hoor!!
Maar of ik dat met andere ga delen??
 ;D ;D
Met vriendelijke groet,
Wim

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3388
    • modulebaan.nl
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #302 Gepost op: 13 mei 2020, 12:31:48 »
De zorg loopt vast als we voor jouw samenleving kiezen grote vriend. Dat betekent ook dat als jij van je fietsje valt in Amsterdamse bos en je poot breekt dat je pech gehad hebt en hooguit bij Wim Vink gips kan krijgen. ;)

Gr, Ben.

Niet alleen de zorg, de samenleving zelf ook.
Het gaat ook niet zozeer om de sterfte, maar om de zieken. En een hoop mensen genezen, gelukkig.
Wie gaat iedereen verzorgen? En hoe gaan we de verzorging betalen?

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #303 Gepost op: 13 mei 2020, 12:51:48 »
Al dwalen we wel enigszins af,toch even reageren op het laatste.
Verzorging en zorg waren tot enige jaren terug behoorlijk op peil,echter is er ergens een groep mensen geweest en die vonden dat zorg/zorginstellingen/ziekenhuizen gerund moesten gaan worden als een doorsnee bedrijf.
Ofwel met minder mensen,goedkopere pillen+andere benodigde dingen voor de dagelijkse zorg van patienten,minder dependances van ziekenhuizen,minder ic's en ook armoediger uitgeruste ic's en mensen sneller naar huis sturen na bepaalde behandelingen in bv het ziekenhuis.
Het idee van zorg instellingen runnen als een bedrijf(wat dus winst zou moeten maken met amper personeel) dat heeft letterlijk veel gesloopt wat met dingen zoals corona erg handig had geweest.
Een simpel voorbeeld: een goede vriend van me heeft het personeelsbestand van de zorginstelling waar hij werkt zien wegzinken tot veel minder dan de helft van wat het was,oudere personeels leden worden (soms te vroeg) afgevloeit en vervangen door jongelui die weinig tot geen kennis hebben van allerlei ongeschreven dingen die handig zijn in het dagelijks leven in die instelling.
Die jongere zijn goedkoper qua salaris en nog flexibel in te zetten(lees dingen wijs/soms bang te maken als men niet meewerkt),das "belangrijker" blijkbaar.
Van de 4 plekken die er waren waar die zorginstelling(lees ziekenhuis) over beschikte is er nu maar 1 over,ok het is wat vergroot in de afgelopen jaren,maar qua capaciteit nog altijd maar ong 30-40% van wat het ooit was.
Vandaar de term wachtlijsten,die steeds langer worden,in sommige gevallen redden mensen het afwachten op hun behandeling niet eens(die overlijden),ik persoonlijk vind dat schandalig
Terwijl we wel steeds meer voor steeds minder zorg zijn gaan betalen,ook vergoedingen voor medicijnen en behandelingen zijn gestript tot het bot of gewoon uit je verzekering gehaald,ten behoeve van winst voor het bedrijf/de regering/ ??
Als men nooit was begonnen om te proberen een bejaardenhuis/ziekenhuis/kliniek te runnen als een bedrijf,met zo min mogelijk mensen en spullen,en te gaan voor "winst" ,dan had het er nu anders uitgezien.

Tot zover mijn kijk als leek op wat er beter had gekund.
(en de "leek" weet zoals zo vaak ,niet wat echt het beste is voor ons en ons land,zo zegt den haag  ::) )

Trouwens,ik weet niet hoeveel gips Wim nog heeft,als hij geen plannen heeft voor nog wat bouw werken dan word het wel een klein stukje gips voor degene die z'n voet breekt,wellicht enkel je grote teen  ;D  ;)
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2020, 13:01:43 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #304 Gepost op: 13 mei 2020, 12:58:18 »
Ik heb wat mensen om mij heen verloren en zou het om willen keren: willen accepteren dat niet een ieder zijn werk kan behouden en dat veel bedrijven, ondernemingen etc.. om zullen vallen.

Gr, Ben.

Ik vermoed dat mensen die wel risico lopen terug te vallen naar bijstandsniveau daar iets genuanceerder tegenaan kijken.

grtz rob

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #305 Gepost op: 13 mei 2020, 12:59:33 »
Dat betalen zal wel meevallen als ik zo kijk naar het gemak waar mee de miljarden nu weggegeven worden.
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2020, 13:01:38 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4978
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #306 Gepost op: 13 mei 2020, 13:00:47 »
Je vergeet nog dat veel winstgevende ondernemingen ook meerdere managementlagen hebben (dure bestuurders die veel tijd en geld aan het aantonen van hun noodzakelijke aanwezigheid besteden want de overheid heeft strenge administratieve regels opgelegd) maar ook investeerders en aandeelhouders, die geld uitgekeerd willen zien wat niet ten goede van zorg kan komen.
Om nog maar de zwijgen van de bonusstructuur die uit het bedrijfsleven is overgenomen. Dit is de werkelijke reden waarom de zorg zo kostbaar is geworden.
RETROBAHN A.G.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
  • Steel is king!
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #307 Gepost op: 13 mei 2020, 13:07:19 »
Mwah, als ik de verschillende kanalen mag geloven dan hebben we het over 20.000 mensen die zijn overleden als gevolg van het virus. Let wel, niet door het virus, maar als gevolg van. Dat is ongeveer 0,1 % van de bevolking. En ik weet echt wel dat het absolute getal heftig is en dat er veel persoonlijk leed achter schuil gaat, maar het laat ook zien hoe 'verwend' we zijn. Normaal gaan er circa 150.000 mensen per jaar dood. Dat is dan ongeveer 0,9% per jaar. Dat wordt dan nu 1 %. Dat zijn geen percentages waar je in ieder ander geval heel zenuwachtig van wordt.

Uiteraard weet je dan niet wat er gebeurd was zonder de maatregelen, misschien ging het dan wel over een factor 2 of 3 hoger. Dan kom je uit op 1,2 %. Nog steeds geen percentage om heel
warm van te worden. Behalve als je natuurlijk van het punt uitgaat dat er eigenlijk niemand dood mag....
Los van de discussie over wat iemand niet veel vindt (je zult maar bij de risico groep horen  ::) )  Als de overheid niet had ingegrepen had het getal heel veel hoger kunnen zijn maar......
verkeersongevallen.... misschien toch maar blijven thuiswerken.

MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #308 Gepost op: 13 mei 2020, 13:10:27 »
Wel eens afgevraagd wat de "oversterfte" zou zijn geweest als er geen maatregelen waren genomen. Had het zich dan alleen beperkt tot mensen met onderliggende lijden (zoals dat netjes heet) of had het dan ook veel zwaarder toegeslagen onder de rokers bijvoorbeeld, de dikkere mede mens of gewoon je vader, moeder of oom of tante of allemaal. Hadden we dan 50.000 of 100.000 extra doden gehad of nog veel meer.

Is dan 0,1% van de Nederlandse bevolking die dood gaat dan een lullig cijfertje en wordt het pas serieus als het 5% is of 10%. Ja mensen zullen werkloos zijn/worden. Bedrijven zullen failliet gaan maar zolang er leven is zijn er kansen. Bij dood gaan zijn alle kansen bekeken. In mijn opinie is zelfs 1 persoon oversterfte al zeer ernstig als deze persoon gered had kunnen worden door een (vrijwillig) lock down.

Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #309 Gepost op: 13 mei 2020, 13:11:42 »
Mag ik vragen wat je doet?


Tuurlijk: ZZP-er in de projectontwikkeling. (Nee, niet zelf voor gekozen  ;)  Gevolg van de bouwcrisis een aantal jaar geleden en daarna gebleven want "te oud") Wat me dwars zit is dat ik nog een aantal ZZP-ers ken (in heel veel verschillende branches) die echt naar 0,0 inkomsten zijn gegaan en waarvoor geen enkele regeling is. Nou begrijp ik dat uiteraard ook wel, je kunt niet voor iedereen zorgen, maar je betaald je als ZZP-er wel helemaal blauw aan belasting. De belastingdienst denkt dat het hier iedere maand naar binnen stroomt  :P  Verzekeringen en pensioen is sowieso niet te betalen.

Let op: ik klaag niet hoor (nou ja, eigenlijk wel ;D ) want ik hoef nog steeds niet mijn treintjes te verkopen. Alleen soms is het gewoon niet eerlijk dat grote bedrijven miljoenen aan steun krijgen en de kleintjes alleen mogen betalen  ::)


... en hooguit bij Wim Vink gips kan krijgen. ;)
....

Dan wil ik wel van die mooie steentjes afdrukken en geweatherd hebben op mijn gipspoot   ;D



...
Als men nooit was begonnen om te proberen een bejaardenhuis/ziekenhuis/kliniek te runnen als een bedrijf,met zo min mogelijk mensen en spullen,en te gaan voor "winst" ,dan had het er nu anders uitgezien.
.....

Dit ben ik helemaal met je eens, sommigen in de zorgmanagement vind ik grotere criminelen dan een type zoals Holleeder. Die zegt het tenminste eerlijk als hij je afperst  ;D

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #310 Gepost op: 13 mei 2020, 14:05:48 »
Is dan 0,1% van de Nederlandse bevolking die dood gaat dan een lullig cijfertje en wordt het pas serieus als het 5% is of 10%. Ja mensen zullen werkloos zijn/worden. Bedrijven zullen failliet gaan maar zolang er leven is zijn er kansen. Bij dood gaan zijn alle kansen bekeken. In mijn opinie is zelfs 1 persoon oversterfte al zeer ernstig als deze persoon gered had kunnen worden door een (vrijwillig) lock down.

Maar dit is dus precies wat ik bedoel. Elke dode is er 1 teveel in deze samenleving.

En er wordt door de beleidsbepalers heel snel bepaald dat 'men' zich maar even moet inschikken dan. Je inkomen? Niet over zeuren, want je leeft tenminste nog. Je druk maken over hoe je je rekeningen moet betalen? Niet zeuren, je leeft tenminste nog. Het bedrijf dat je in 20 jaar hebt opgebouwd? Had je maar moeten sparen, en je leeft tenminste nog.

Het is zo eenzijdig tot nu toe, maar begint gelukkig het tij te keren.

On topic: Modelspoorbeurzen zijn voor de consument geen levensbehoefte. Maar ik denk wel eens aan die handelaren die er van moeten leven.....
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #311 Gepost op: 13 mei 2020, 14:31:22 »

.... maar je betaald je als ZZP-er wel helemaal blauw aan belasting. De belastingdienst denkt dat het hier iedere maand naar binnen stroomt  :P  Verzekeringen en pensioen is sowieso niet te betalen.

Even los van gedwongen keuzes voor het ZZP'er schap en het wel of niet klagen, maar ZZP'ers betalen zich niet meer blauw (sommigen stellen zelfs: minder) dan anderen en betalen zeker minder sociale premies. Wat betreft verzekeringen en pensioen ben ik het met je eens.

Gerard

rvredebregt

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #312 Gepost op: 13 mei 2020, 14:47:10 »
Langzamerhand zijn de forumleden afgedreven van het onderwerp.Dit verlevendigt de conversatie.
Sinds 1960 na de wederopbouw van Westeuropa conform het angloamerikaanse model  begonnen voor de meeste werknemers de loonrondes.
Dit grote goed gaf de werknemer een hoger te besteden bedrag voor extra luxe.B.v Ijskast,Tv,Radio,brommert ,wasmachine,gaskachel etc.
Langzaam maar zeker is een hoop luxe gewoongoed geworden,waardoor voor hele generaties na de oorlog allerlei luxe vanzelfsprekend is geworden.
Modeltreinen waren voor de oorlog alleen betaalbaar voor een bepaalde inkomensklasse.
Deze corona crises betreft primair onze gezondheid ,de basis voor ons hele bestaan en handelen.
Echter uit deze crises voortvloeiend zullen vele mensen op andere wijze getroffen worden.
Er is geen regering ter wereld ,die eigenlijk goed weet hiermee om te gaan.
Dus voor vele mensen is het aftasten en zoeken naar een nieuwe weg.
Misschien kan er nooit meer een grote beurs gehouden worden en gaan we terug naar de tijd,dat de trein kochten bij de winkelier om de hoek ,waar men ook potten en pannen en andere huishoudelijke artikelen verkocht.
Nu even pauze voor de thee.MvrG Rene.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #313 Gepost op: 13 mei 2020, 14:50:34 »
Nou, dat gaat echt nooit meer terug komen... over een paar maanden of een jaar gaat alles gewoon weer zijn gangetje, geloof mij. Dit blijft echt niet zo ;)

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #314 Gepost op: 13 mei 2020, 14:51:51 »
Eensch
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor