Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Heb je ook andere treinen buiten je vaste thema en welke dan?  (gelezen 7331 keer)

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Heb je ook andere treinen buiten je vaste thema en welke dan?
« Reactie #30 Gepost op: 07 mei 2020, 08:59:50 »
Mijn tijdperk is: niet elektrisch, niet te modern.
Mijn thema, het drielandenpunt: Nederland, Duitsland, Oostenrijk, dat vlak naast Frankrijk en Slowakije ligt. Jullie kennen dat punt vast wel.

En ik heb eigenlijk geen treinen die niet binnen mijn tijdperk of thema vallen. Al zit ik soms wel eens te kijken naar een mooie elektrische lok, in de form van de krokodil of daarop lijkend, maar tot dus ver nog niet zo ver gekomen dat ik die ook aangeschaft heb.

Enige opmerking die je daarop misschien kunt maken is dat de werkelijkheid zich niet zo heel erg houd aan mijn modelbaan, maar ja, daar kan ik niet zo veel aan doen, moet je bij de Europese leiders zijn dat ze Europa nu eindelijk eens indelen zoals mijn modelbaan er ook uitziet.

Groet,
Roelco

Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Heb je ook andere treinen buiten je vaste thema en welke dan?
« Reactie #31 Gepost op: 07 mei 2020, 09:32:57 »
Mijn tijdperk is Tp3.Begin jaren vijftig tot eind jaren vijftig.Goederen wagons in het grijs en in het bruin.
Het wachten is op de 1100 van Piko zonder logo.Eind juli komt Piko uit met de 2255 ook zonder logo.
Rij op het ogenblik met de 1160 en de 2201 van Roco,maar de verlichting van deze locs is beroerd.
Verder voor het personenvervoer rij ik met de blokkendoos van Roco.Al het rijdend materiaal op de baan
is Nederlands.Heb de meeste huisjes in vakwerk,gewoon omdat ik het mooi vindt.Daarom is het thema
op de baan de provincie Limburg.Aangezien er in Limburg geen blokkendoos materiaal gereden heeft,misschien
alleen voor militair vervoer,vind ik dit materiaal gewoon mooi.Je mag wel een beetje buiten je boekje gaan met
modelspoor.Heb geen grote baan,omdat ik in een appartement woon met beperkte ruimte.
Verder heb ik oud Nederlands materiaal in de vitrine staan.Maar ondanks de kleine baan geniet ik steeds weer
van het rijden en rangeren.Dus het wachten is nu op de Piko 1100 en de 2200.

                         Groetjes  Jan.

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
    • Mijn website
Re: Heb je ook andere treinen buiten je vaste thema en welke dan?
« Reactie #32 Gepost op: 07 mei 2020, 10:15:28 »
Mijn thema is stoomlocomotieven (uit alle landen) en voor zover mogelijk met bijbehorende treinen. Maar tijdens een reis naar Japan waarbij ik in de Shinkansen reed, kon ik het niet nalaten ook een Shinkansen model te kopen.



En na een tochtje met de Rhätische Bahn in Zwitserland heb ik toch ook nog een electrische Zwitsers smalspoor loc aangeschaft.



Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

Hennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Heb je ook andere treinen buiten je vaste thema en welke dan?
« Reactie #33 Gepost op: 07 mei 2020, 10:25:18 »
Ik doe grofweg in principe tijdvak IV diverse Europese landen incl. trams en Amerikaanse F7's met USA tinplate goederenwagens van Märklin.
Maar heb mij ook laten verleiden tot een twintig Atlas statische modellen van locs en trams gekozen om uiteenlopende redenen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Heb je ook andere treinen buiten je vaste thema en welke dan?
« Reactie #34 Gepost op: 07 mei 2020, 10:27:06 »

Mijn eerste spoor 0 model waarop wat geknutseld is. Ga hem nog eens in ere herstellen!


Als je er bent kan je dit niet laten liggen. En dan de prijs :laugh: ::) ;D






Gewoon om dat ze mooi van lelijkheid zijn ;D
« Laatst bewerkt op: 07 mei 2020, 10:40:00 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1173
Re: Heb je ook andere treinen buiten je vaste thema en welke dan?
« Reactie #35 Gepost op: 07 mei 2020, 10:38:00 »
Mijn thema is CFL spoor 0 en een spoorlijn zonder bovenleiding want ik heb een gloeiende hekel aan bovenleiding.
CFL in spoor 0 valt niet mee. CFL: uiteraard de CFL 1600 van NMJ en een aantal goederenwagens van Schnellenkamp. Daarom daarnaast enig Lenz DB materieel wat vervangen (verkocht) wordt zodra een gepast CFL model leverbaar is. Het aanwezige DB materieel kwam wel in Luxemburg. Dat is dus de smoes om het in te zetten.
Alles wat ik heb staat op de baan en doet dienst. Ik ben geen vitrine- en dozenverzamelaar.

Daarnaast, omdat ik het zo'n mooi Frans locje vind, staat er een Corpet Louvet (060, oftewel Ct) met een gesloten goederenwagen van LGB.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Heb je ook andere treinen buiten je vaste thema en welke dan?
« Reactie #36 Gepost op: 07 mei 2020, 11:53:12 »
...Maar tijdens een reis naar Japan waarbij ik in de Shinkansen reed, kon ik het niet nalaten ook een Shinkansen model te kopen.
Ik rijdt dus NS TpIV (+6400)

En na mijn huwelijks reis in schotland:

Die heb ik nu zijn eigen baan gegeven op de slaapkamerkast.

De trein opzich is niet bijzonder mooi, maar in deze kleurstelling vind ik hem schitterend.

Het leek me ook leuk om ooit een amerikaans rangeer baantje te maken om geautomatiseerd op te rangeren dus had ik ook:

gekocht. Ik heb ooit een filmpje gezien waar een amerikaans loc die helemaal was volgestampt met led verlichting rondom. Ik heb tot op heden het filmpje nooit meer kunnen vinden. Ik weet ook niet meer welk model het precies was. Ik vind de Sd40-2 zo mooi omdat hij een wat langere neus heeft dan bijvoorbeeld een gp40. Zijn cabine staat ook meer naar achteren tov zijn voorste wielstel (+ het is een 3 asser) en er is iets meer ruimte voor de neus. Ik vind het ook wel leuk dat al die amerikaanse en engelse dingen zo goedkoop zijn. Mijn volgende baan wil ik naar Schots voorbeeld maken.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: Heb je ook andere treinen buiten je vaste thema en welke dan?
« Reactie #37 Gepost op: 07 mei 2020, 15:11:43 »
Hoi Bas,
Leuk verhaal, had je schotse plank al eens gezien.  (y)

Als je zelf tijdperk IV hebt met NS, wat doen al die Traxx modellen bij jou in de vitrine?  ;)

Groeten,
Jelmer

Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
  • Steel is king!
Re: Heb je ook andere treinen buiten je vaste thema en welke dan?
« Reactie #38 Gepost op: 07 mei 2020, 15:15:43 »
Eigenlijk rij ik TP2 DRG met ook wat NS stoom en diesel (loopt bij mij tot ca 1950, vroege DB en na-oorlogs NS zit daar ook wel tussen). Het past allemaal rond het Roergebied. Daarnaast een groot zwak voor TP1/II Beiers (stoom en electriek) in de oude Länderbahn kleuren met hier en daar zwart/rood.
Vervelend genoeg ( ::) ) verzamel ik ook nogal wat en heb ik van alle 'neubau' locs (DB ca 55-75) een 'eerste uitvoering' maar omdat ze zo mooi zijn, soms ook latere varianten (Denk aan de E10 en de 110)
Vanuit de vakantie periode in Oostenrijk is ook het een en ander blijven plakken (vaak 'Wordmarke' uitvoering) waarbij ik de 1822 wel de mooiste vind. De Siemens Vectron 1293 met groot OBB logo zal er ook nog wel komen. Ook een 'plaatje' (y)
Ook het Amerikaans kan mij zeker bekoren en dus naast wat ON30 spul van Bachmann heb ik ook bijvoorbeeld de UP 4141 (George Bush uitvoering).

Echte buitenbeentjes voor mij zijn de Talys,  de TGV Atlantic en de ICE2 en 3(NS) in volledige lengte. Daar rijd ik mee op de clubbaan van onze vereniging. Met een perronlengte van 4 meter passen die daar tenminste...

Natuurlijk ook het een en ander bijpassend wagon en rijtuigspul om er achter te hangen.
« Laatst bewerkt op: 07 mei 2020, 15:19:17 door Montanbahn. Reden: tiepvauten »
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Heb je ook andere treinen buiten je vaste thema en welke dan?
« Reactie #39 Gepost op: 07 mei 2020, 15:31:59 »
Mijn interessegebied is TpIII, ouwe stoommeuk en nieuwe tractie. Begonnen als zovelen met Nederlands, onderhand uitgebreid naar Amerikaans (PRR, Burlington), Deens (FFJ, lokaalspoorweg in de regio waar ik woon) en momenteel toenemende interesse in Frans.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Heb je ook andere treinen buiten je vaste thema en welke dan?
« Reactie #40 Gepost op: 07 mei 2020, 16:20:32 »
Als je zelf tijdperk IV hebt met NS, wat doen al die Traxx modellen bij jou in de vitrine?  ;)
Ik was ooit begonnen met.... alles wat ik mooi vond. Traxxen vond ik mooi en waren betaalbaar. Ik heb er 16 op het moment, maar door de interesse shift koop ik er geen nieuwe meer bij
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

haes

  • Offline Offline
  • Berichten: 823
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re: Heb je ook andere treinen buiten je vaste thema en welke dan?
« Reactie #41 Gepost op: 07 mei 2020, 16:53:55 »
Thema NS diesels in N spoor, dus 100/200-300/ 400/450/500-600/2000/2200/2400 en DE 3/ en blauwe engelen.

daarnaast heb ik nog enkele NS el treinen

Gr Hans
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Heb je ook andere treinen buiten je vaste thema en welke dan?
« Reactie #42 Gepost op: 07 mei 2020, 17:02:51 »
Het is maar wat je een vast thema noemt. Mijn vaste deel van de collectie zijn deze treintjes:





en een Lima 1310, een gutzold br 75 en een hornby-acho bb8100. Deze verlaten de verzameling niet.

Al het andere, zoals het huidige smalspoorproject, wordt op z'n tijd vervangen.




Op dit moment ben ik bezig om het bovenstaand project af te ronden en om een kleine verzameling loks (2-3stuks) en wagons (h0) te verzamelen voor een volgend project, waarvan ik nu al zeker weet dat dit over een aantal jaren gewoon weer verkocht wordt. Het is leuk om er mee bezig te zijn, maar het nut van bewaren zie ik niet zo.
En met het bovenstaande  Märklinspul speel ik maximaal 1 tot 2x per jaar. Een beetje rossen en rangeren. En met wat geluk nodig wat kinderen uit om mee te doen, maar dat is voor mij geen noodzaak.

groet,
michel