Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 21:19:49
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
  

Auteur Topic: Brawa koppelwagens en Russische ketelwagens, meer te koop?  (gelezen 8294 keer)

Stefan88

  • Offline Offline
  • Berichten: 460
Re: Brawa koppelwagens en Russische ketelwagens, meer te koop?
« Reactie #30 Gepost op: 10 juni 2020, 14:28:45 »
@wim


heb je al wat meer vrijheid daar in ruskieland ;D ;D


weet jij ook meer hoe dat zit met de koppelingen daar


gezien roco weer totaal iets anders hanteert dan wat er op beelden en fotos staat
en hoe zit dat precies met breedspoor is dat daar in rusland overal zo'
de dubbellok heeft namelijk gewone draaistellen maar is toch echt van de rzd

KJB

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: Brawa koppelwagens en Russische ketelwagens, meer te koop?
« Reactie #31 Gepost op: 16 juni 2020, 10:56:55 »
Stefan,

Hierbij een aantal foto’s van locomotieven in Rusland, ik heb ook nog van Wit Russische loks, maar die kan ik zo niet vinden. Onderstaande foto’s heb ik zelf gemaakt, om de locaties te achterhalen moet ik even wat meer tijd nemen.








Drie loks, deze combinatie werd gekoppeld





En nog een niet al te beste foto van wat ketelwagens.

Met vriendelijke groet,

Klaas Johannes

Stefan88

  • Offline Offline
  • Berichten: 460
Re: Brawa koppelwagens en Russische ketelwagens, meer te koop?
« Reactie #32 Gepost op: 29 juni 2020, 17:00:09 »
Leuk spul allemaal


Ik hoop nog 1 ketel te vinden in Brawa kwaliteit

VvKan

  • Gast
Re: Brawa koppelwagens en Russische ketelwagens, meer te koop?
« Reactie #33 Gepost op: 29 juni 2020, 20:47:43 »
de dubbellok heeft namelijk gewone draaistellen maar is toch echt van de rzd
Roco maakt "breedspoorloc's" die rijden op normaalspoor.  Klopt dus niet, maar wat wil je.  Heb jij dan breedspoor of gebruik je de gewone 16,5 mm rail ? Zonder consessies geen model.

VvKan

  • Gast
Re: Brawa koppelwagens en Russische ketelwagens, meer te koop?
« Reactie #34 Gepost op: 29 juni 2020, 20:53:03 »
Piko heeft groene 2-assige ketelwagens uitgegeven van de Russische spoorwegen, uiteraard ook voor 16,5 mm.  Ik weet niet of die in het echt ook alleen voor normaalspoor waren. Dat zou kunnen als ze bijv. in de DDR gereden hebben.  Hebben overigens de gewone beugelkoppelingen, niet de Russische klauwkoppelingen

Vreestrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
  • Net weer begonnen...
Re: Brawa koppelwagens en Russische ketelwagens, meer te koop?
« Reactie #35 Gepost op: 29 juni 2020, 21:05:14 »
Ik hoorde dat in een komende Railhobby toevallig een artikel komt over Mukran en de inzet van breedspoor ketels naar Duitsland. 427 of nummer 428, geloof ik.... voor de liefhebber.

Stefan88

  • Offline Offline
  • Berichten: 460
Re: Brawa koppelwagens en Russische ketelwagens, meer te koop?
« Reactie #36 Gepost op: 29 juni 2020, 23:32:48 »
Tnx 64142




Vvkan   beetje kort door de bocht geen concessies geen model
Dat begrijp ik zelf ook nog wel
Maar gaat er mij om wagens die gereden hebben in Duitsland


De dubbelloks zijn leuk uitgevoerd maar waag me er niet aan


De ketels kregen andere wielstellen en reden zo Duitsland in
Dat maakt het leuk en reëel in model

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Brawa koppelwagens en Russische ketelwagens, meer te koop?
« Reactie #37 Gepost op: 30 juni 2020, 09:33:03 »
Hoi Stefan,
Een tikkie laat, maar ik had je berichtje gemist...
@wim
heb je al wat meer vrijheid daar in ruskieland ;D ;D
Ja en nee... Inmiddels is de quarantaine opgeheven, maar niet omdat het virus weg is of het aantal besmettingen flink is gedaald. De enige redenen waren het houden van de overwinningsparade vorige week (die was al een keer uitgesteld) en het houden van een referendum over de nieuwe grondwet. Beide natuurlijk veel belangrijker dan de volksgezondheid dus...
Officieel mogen we dus weer naar buiten, maar ik heb mezelf een quarantaine opgelegd omdat ik de situatie nog niet vertrouw...

Maar goed, dit is een treintjesforum:
weet jij ook meer hoe dat zit met de koppelingen daar
Ja, alle treinen hebben bij mijn weten een klauwkoppeling, net zoals bv in de USA. Ik weet niet of het hetzelfde systeem is (waarschijnlijk niet) maar het principe is hetzelfde. Zie ook de fotos van Klaas Johannes.
Wat er met internationale wagens werd gedaan weet ik niet. Ik neem aan dat die met koppelwagens werden gekoppeld aan de europese wagens als ze de grens over gingen. (naast dat ze dus andere draaistellen kregen)

gezien roco weer totaal iets anders hanteert dan wat er op beelden en fotos staat
en hoe zit dat precies met breedspoor is dat daar in rusland overal zo'
de dubbellok heeft namelijk gewone draaistellen maar is toch echt van de rzd
Bij mijn weten heeft Rusland alleen breedspoor. Er zal her en der misschien een smalspoorlijntje zijn, maar dat is echt een uitzondering.
Echter, in model rijden de h0 modellen (van zowel Europese als Russische fabrikanten) op normaalspoor, dus 16.5 mm. Het scheelt natuurlijk ook heel weinig: de 1520 mm in werkelijkheid zou 17.5 mm in model moeten zijn. Die ene mm verschil zie je dus niet of nauwelijks.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

KJB

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: Brawa koppelwagens en Russische ketelwagens, meer te koop?
« Reactie #38 Gepost op: 30 juni 2020, 10:22:45 »
Alle goederentreinen hebben klauwkoppelingen, volgens wiki type CA-3 (C als in S). In noord Amerika gebruiken ze de Janney Coupler (ook: volgens wiki). Rijtuigen worden in Rusland buffer aan buffer gekoppeld, ik ben helaas vergeten hoe, maar niet met de CA-3 in ieder geval.

De Russische variant is ook in Noorwegen gebruikt, wat zou betekenen dat de Roco koppelingen correct zouden zijn voor Russische wagens. Helaas is dit (denk ik?) alleen voor het gezicht en werken ze niet.

Met vriendelijke groet,

Klaas Johannes

Stefan88

  • Offline Offline
  • Berichten: 460
Re: Brawa koppelwagens en Russische ketelwagens, meer te koop?
« Reactie #39 Gepost op: 30 juni 2020, 12:28:18 »
ikzelf heb die van brawa op de brawa wagens zitten
die lijken op de kadee koppeling
die 2 koppelen ook netjes aan elkaar


van roco weet ik wel de immitatie koppeling van de ertzwagens type faals
die overigens goed werken met een treintje van 22 wagens :D :D ;D


angezien ik het kort ga houden zoek ik er gewoon 1 russische wagen bij
dan heb ik in mijn DR treintje een leuke combi,
br 50 DR
stg 183 673
glmhs 946 1 171
gmhs 5950
gmhs 5564
bromberg 272 9009
ssys 40 310
ss koln 5339
tank uerdingen 596 773
tank zzh 076 3001   6 achs
eas kuppelwagen
2 russische ketels

BCh

  • Fan van Russisch breedspoor
  • Offline Offline
  • Berichten: 49
    • Train from Amsterdam
Re: Brawa koppelwagens en Russische ketelwagens, meer te koop?
« Reactie #40 Gepost op: 12 juli 2020, 12:29:17 »

Maar goed, dit is een treintjesforum:Ja, alle treinen hebben bij mijn weten een klauwkoppeling, net zoals bv in de USA. Ik weet niet of het hetzelfde systeem is (waarschijnlijk niet) maar het principe is hetzelfde. Zie ook de fotos van Klaas Johannes.
Wat er met internationale wagens werd gedaan weet ik niet. Ik neem aan dat die met koppelwagens werden gekoppeld aan de europese wagens als ze de grens over gingen. (naast dat ze dus andere draaistellen kregen)


Toen ik vanuit Minsk naar Amsterdam reisde in 2012 meende ik me te herinneren dat de wagens een andere koppeling kregen. Zelf kon ik er geen foto's of video's van vinden die ik destijds gemaakt heb. Kwam we dit op youtube tegen. Beetje oftoppic gezien het tijdperk.

https://youtu.be/BT8ibUlNVu0?t=179
Liefhebber van (Wit-)Russisch materieel, om te zien en om te reizen.

Zie mijn foto's op: https://www.flickr.com/people/tsaarmartijn/
Zie mijn video's op: https://www.youtube.com/channel/UC_tQ-UQXHAU-fOtiuXUCf2A