Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mini baantje `` De visafslag`` door Benelux795
Vandaag om 09:07:37
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 09:03:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door tuurtje
Vandaag om 08:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Pauldg
Vandaag om 08:43:59
3,51° ofzoiets 😉 door Jan-Peter
Vandaag om 08:20:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 07:45:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 06:54:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jeroen Water
Vandaag om 06:40:02
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn door Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0 door Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool door Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen door Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
  

Auteur Topic: Heb je ook andere treinen buiten je vaste thema en welke dan?  (gelezen 7377 keer)

GORILLUS

  • Gast
Heb je ook andere treinen buiten je vaste thema en welke dan?
« Gepost op: 19 april 2020, 10:52:17 »
Hoi.
Ik was op zoek naar wat spoorliefhebbers zoal rijden en of ze wel eens afwijken van hun thema.
Daar kon ik zo gauw niet wat over vinden, of mijn zoektermen zijn bagger ;D
Zelf heb ik een baan met een thema in tijdperk II met hoofdzakelijk duitse stoomlocomotieven met zo af en toe wat elektrisch materieel.
Maar ook spoorwegen uit andere landen en tijdperken hebben mijn interesse.
Het klopt voor geen meter met de baan zelf, maar ik vind die modellen wel erg mooi.

Zo heb ik bijvoorbeeld ook stoomlocomotieven van de Union Pacific.


UP 4000 "Big Boy"


UP 3700 "Challenger"

Ook moderne treinen vind ik wel mooi, vooral die uit Oostenrijk.

OBB 1044 en 1293


OBB Railjet stuurstand


OBB 1216

Ook heb ik nog Nederlandse en Duitse modellen tijdperk III.
Dus ik ben benieuwd, wijk je wel eens af van je thema en met wat?

Groeten Richard




Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Heb je ook andere treinen buiten je vaste thema en welke dan?
« Reactie #1 Gepost op: 19 april 2020, 11:46:34 »
Tsja, ik wil eigenlijk voornamelijk Nederlands spul van voor de 2e wereldoorlog. Dat is wat Artitec en voor de rest vooral handgemaakt spul. Maar goed, toen kwam Roco met de TEE Ram en dat was iets wat ik niet kon weerstaan. Een Nederlandse vinding en dan ook nog uniek in de wereld, want de enige trein die in 1 dag door 5 landen heen ging. Ik vind het nog steeds een prachtig uitgevoerd model en het geluid is indrukwekkend.

Later kwam Roco met de turquoise 1200 met 3 rijtuigen. Wat een details en wat een imposante loc. Alles op schaal, correcte draaistellen, 1 bonk stoere uitstraling. Dus die ook gekocht. Dit is gewoon finescale maar dan gemaakt door een fabrikant, in 1 woord prachtig.

Daarnaast heb ik ooit nog eens een Franse philotrain (NS) 6000 loc op de kop getikt. Ik vind de 6000 een mooie loc en deze uitvoering is ook nog eens extreem zeldzaam, er zijn er maar 6 van gemaakt. Het heeft dus niks met mij van doen, maar het is gewoon een gaaf model.

Daarnaast heb ik nog een Duitse BR 160. Deze loc heb ik ooit gekregen van mijn ouders toen ik net was begonnen met mijn treinen. Ik had een startset met zo'n Anna van Fleischmann, alleen was het ding al heel snel kapot. Dit was echter garantie en de loc is toen via de Bart Smit in Veenendaal terug gestuurd naar Fleischmann. Echter, ik had geen loc meer. De reparatie liet op zich wachten en heeft uiteindelijk meer dan een jaar geduurd voordat ik de loc terug had. Ik was echter behoorlijk verdrietig, want ik kon niks. Mijn ouders hadden het destijds niet heel breed, dus ff een loc kopen kon ook niet. Des te groter was de verrassing op sinterklaasavond, toen er voor mij nog een speciaal pakje in de zak zat. Een mooie langwerpige doos en toen ik hem openmaakte de mooiste trein die ik ooit had gezien. Met werkende front- en sluitseinen, prachtig. Dat ding heeft kilometers gemaakt kan ik je zeggen en het was het mooiste cadeau van mijn ouders ooit.

Het ding ligt nu uit elkaar om gedigitaliseerd te worden. Er is ook een nieuwere versie met geluid en betere details, maar die heb ik niet van mijn ouders gekregen. Daarnaast is de loc in absolute nieuwstaat, zo zuinig ben ik er altijd op geweest. Dus deze maakt straks digitaal zijn rondjes.

Als laatste heb ik nog een Lima SNCF 141R, gekregen voor mijn verjaardag van mijn oom. Die had op zolder een enorme treinbaan en allemaal prachtig materieel. Ik was inmiddels al verslingerd geraakt aan stoom, maar als jochie ontbraken mij de financiële middelen om een serieuze stoomloc te kopen. Ik deed het nog steeds met mijn Anna. Toen, op mij  verjaardag, kreeg ik een zware langwerpige doos en daarin zat deze loc. 4 gekoppelde assen, prachtig geweatherd, wat een machine. Wat nog verbazingwekkender was, voor een Lima rijdt de loc zijdezacht. Ook deze loc heeft flink wat kilometers achter de kiezen.

Inmiddels heeft de loc een revisie ondergaan, door aanschaf van een 2e loc, die gebruikt is als plukloc. Er waren wat afgebroken onderdelen en 1 wiel was ooit de vernieling in gedraaid doordat het kunststof blijkbaar kapot was gegaan. Ze is nog niet digitaal en eerlijk gezegd is ze behoorlijk rudimentair, maar al met al blijft het een imposante verschijning. Ook deze loc blijft, want het is het begin geweest van een grote fascinatie voor stoomloc's. Nu vind mijn zoon hem ook prachtig, dus dit blijft een familiestuk.

Zo zie je maar, soms zwicht je ergens voor en soms heb je iets van vroeger. Het blijft allemaal leuk.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Spoor 0 adept

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
Re: Heb je ook andere treinen buiten je vaste thema en welke dan?
« Reactie #2 Gepost op: 19 april 2020, 12:07:45 »
op je eigen baan rijd je toch graag met wat jij leuk vind.Ik heb hier overwegend belgisch en luxemburgs materiaal maar wel duitse stoomlocs in speciale kleurstelling.Die rijden dan met luxe treinen als sonderfart :)
Greetings,salutations,groetjes,

GORILLUS

  • Gast
Re: Heb je ook andere treinen buiten je vaste thema en welke dan?
« Reactie #3 Gepost op: 19 april 2020, 12:13:13 »
@ Tomasso
Mooi verhaal waar ikzelf ook dingen in herken en erg leuk om dat te lezen.
Soms is het een stukje nostalgie, treinen die je als kind vroeger zag en later in model verschenen.
Dat heb ik ook met Nederlandse treinen tijdperk III.
Toen ik kind was elke week de gidsen van Fleischmann en Trix doorbladeren en aankruisen wat je mooi vond.
En dan maar hopen op Sinterklaas of de Kerstman :angel:
Dat waren altijd erg veel kruisjes ;D
Die TEE Ram was in de Marklingids al een blikvanger en toen deze van Roco kwam heb ik die ook gekocht en staat meestal in de vitrine.
Zo af en toe zet ik het treinstel op de baan en laat het lekker rondrijden.

En als je Br160 weer kan rijden kun je dan een fotootje plaatsen.
Ik vind die modellen van toen ook wel wat hebben (y)

GORILLUS

  • Gast
Re: Heb je ook andere treinen buiten je vaste thema en welke dan?
« Reactie #4 Gepost op: 19 april 2020, 12:17:12 »
@bellejt
Ja inderdaad zo'n sonderfahrt dat kan natuurlijk ook.  (y)
Met een museum idee kun je echt veel samen laten rijden.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2096
Re: Heb je ook andere treinen buiten je vaste thema en welke dan?
« Reactie #5 Gepost op: 19 april 2020, 12:25:12 »
Mijn baan is een Tp3, NS in de grensstreek, zodat ik ook DB materiaal kan rijden. Maar ik heb ook wat Amerikaans en Engels materiaal. De Engelse stoomlocs zijn uit de tijd dat ik de eerste stappen op het bouwen van witmetaal kits zette, en liggen in een doos om ooit nog eens te herbouwen.





Die Challenger vind ik zelf erg mooi, maar hij zal nooit rijden, omdat hij volledig buiten profiel valt.
Overigens je hebt wel een schitterende baan.

Groet Meino

A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6433
Re: Heb je ook andere treinen buiten je vaste thema en welke dan?
« Reactie #6 Gepost op: 19 april 2020, 12:35:11 »
Niet dat ik het materieel in huis heb, maar ik heb wel interesses die niet met elkaar te combineren zijn: enerzijds NS tp 3/4a nevenlijnmaterieel, anderzijds stadstrams, Haagse in het bijzonder. Die combineer je nog wel met een 2200 (lijn 11), maar niet met een DE1.

En om nou elke keer de NVBS rondrit er bij te halen  :)
Boomshanka!

GORILLUS

  • Gast
Re: Heb je ook andere treinen buiten je vaste thema en welke dan?
« Reactie #7 Gepost op: 19 april 2020, 12:35:56 »
Dank je.
Je eigen baan mag er ook wezen (y)
Dat oudere Amerikaanse materieel is ook mooi vind ik.
Mooie gebouwen.
Van welk merk is die Santa Fe diesel, die ziet er goed uit.
Ook die challenger is mooi vervuilt zeg.
Die van mij is van trix en heb ik wel wat aan moeten knutselen voordat deze overal kon rijden.
Maar die loc kan nu zelfs door Fleischmann profi R2 heen rijden, al moest ik wel uitkijken met bovenleidingspalen e.d.

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Heb je ook andere treinen buiten je vaste thema en welke dan?
« Reactie #8 Gepost op: 19 april 2020, 12:59:44 »
Naast mijn NS verzameling tijdperk 1924- heden excl stoom ,ook een aantal loks br103 van de DB in de collectie en loks waar ikzelf op rij/heb gereden ,en vallen meestal binnen de NS verzameling.

Verder wat spoor G loks , maar hierin beperk ik me echt tot DB .diesel altrot ,br103 en E10.

Groet Chris
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2993
Re: Heb je ook andere treinen buiten je vaste thema en welke dan?
« Reactie #9 Gepost op: 19 april 2020, 13:06:51 »
Op mijn baantje in aanbouw komen af en toe ook wel vreemde eenden, zoals deze NMBS reeks 51. Deze 5106 heeft dan wel op Amsterdam gereden in de jaren 70 met diverse TEE treinen, oostelijker dan de Dijksgracht kwam hij niet. Mijn station is gesiyueerd bij het Amstelstation in de buurt. Het passende verhaal wat ik hanteer is dat er tergelijkertijd op zowel Amsterdam Centraal als ergens op de oude lijn zich een storing voordoet en dat TEE Ille de France omgeleid wordt via Utrecht en Tilburg naar Roosendaal en vertekt vanaf Amsterdam WP.

Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2993
Re: Heb je ook andere treinen buiten je vaste thema en welke dan?
« Reactie #10 Gepost op: 19 april 2020, 13:26:31 »
En om nou elke keer de NVBS rondrit er bij te halen  :)

Dan laat je de engelse Branch Line Society daar toch een keer met een excursie komen? Heb je toch weer een andere reden...
Groeten,
Richard

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Heb je ook andere treinen buiten je vaste thema en welke dan?
« Reactie #11 Gepost op: 19 april 2020, 13:28:38 »
Ik heb geen baan (geen ruimte, daarom ook de deelname aan de BNLS-modulebaan) maar heb wel 2 grote thema's waarom heen ik verzamel: Eind jaren '40/begin jaren '50 (vanwege het USATC/WD-materieel wat na de oorlog in Nederland bleef). Voorbeeldje (maar er wordt dus ook NS-materieel uit die tijd verzameld):


en Luxemburg, maar dan alleen met oude logo en oude nummering:


Daarnaast verzamel ik voor de vitrinekast. Zoals alle blauwe rijtuigen van Nederlandse bodem:


En de diesellocs met de "bolle neus". Nohab, GM maar de F-varianten komen ook ooit nog eens. Omdat ik een loc alleen in de vitrine zo saai vind, moet er achter elke loc ook een rijtuig. Dus achter deze:


...komt deze:


En dan moest ik ook deze nog eens hebben (nog steeds op zoek naar een rijtuig voor er achter):


En als je dan ook nog een andere hobby hebt en het blijkt te combineren met de modelspoor dan is het helemaal top:


Nee, ik hoef me niet te vervelen en zorgen te maken dat ik mijn geld niet ergens aan uit kan geven  (y)
Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Heb je ook andere treinen buiten je vaste thema en welke dan?
« Reactie #12 Gepost op: 19 april 2020, 13:52:15 »
....

OBB 1216
....


Ik vind deze eigenlijk best wel passen qua kleur en uitstraling en zo  :)  Ik heb zelf sowieso alles door elkaar rijden op mijn fantasiebaan, van tp. I treinen tot Vectrons. Alleen wel Europees, dat wel.

Vr. groet, Martijn.

GORILLUS

  • Gast
Re: Heb je ook andere treinen buiten je vaste thema en welke dan?
« Reactie #13 Gepost op: 19 april 2020, 14:26:17 »
Mooie foto's van jullie verzamelingen (y)

Op mijn baantje in aanbouw komen af en toe ook wel vreemde eenden, zoals deze NMBS reeks 51. Deze 5106 heeft dan wel op Amsterdam gereden in de jaren 70 met diverse TEE treinen, oostelijker dan de Dijksgracht kwam hij niet. Mijn station is gesiyueerd bij het Amstelstation in de buurt. Het passende verhaal wat ik hanteer is dat er tergelijkertijd op zowel Amsterdam Centraal als ergens op de oude lijn zich een storing voordoet en dat TEE Ille de France omgeleid wordt via Utrecht en Tilburg naar Roosendaal en vertekt vanaf Amsterdam WP.
Vroeger zag ik de TEE bij Sloterdijk iets na 18.00 uur altijd voorbij rijden.
Dat vond ik toen al een mooi ding met die zilverkleurige wagons. (y) 
Mooie foto's trouwens op je Flickr pagina van die REE vrachtwagen

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2096
Re: Heb je ook andere treinen buiten je vaste thema en welke dan?
« Reactie #14 Gepost op: 19 april 2020, 14:39:47 »
Van welk merk is die Santa Fe diesel, die ziet er goed uit.
Ook die challenger is mooi vervuilt zeg.
Die van mij is van trix en heb ik wel wat aan moeten knutselen voordat deze overal kon rijden.
Maar die loc kan nu zelfs door Fleischmann profi R2 heen rijden, al moest ik wel uitkijken met bovenleidingspalen e.d.

Die Santa fe diesels zijn van Stewart en zijn van 1992 en zijn uitgebreid gepimpt. De Challenger is van AHM/Rivarossi en heb ik medio tachtiger jaren ooit eens aangeschaft. Afgezien van het formaat, zijn ook de flenzen te hoog om op mijn huidige baan te kunnen rijden. De F7's hebben rp25 wielen, dus is geen proobleem.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg