Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:03:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 12:49:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:42:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:27:17
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door Henk Veenstra
Vandaag om 12:22:25
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
  

Auteur Topic: Geisoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen  (gelezen 4594 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Geisoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen
« Gepost op: 18 april 2020, 18:19:45 »
Dag allen.

Ik zoek naar geïsoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen, maar heb geen geluk met Google. Ik weet de juiste trefwoorden niet of ik ben gewoon scheel denk ik. Wie heeft er een link naar een online shop die assen heeft van 2,5 mm? De meeste shops geven alleen de diameter van het wiel aan, niet van de as :(

Ik heb voor een mooi bedrag (de Jouef vond ik wat prijzig voor alleen een digitale interface als extra) een Lima Thalys PBKA overgenomen van mijn baas maar mijn oplossing met kunststof buisjes om 2 mm assen rijdt niet heel lekker (hoewel dat voor een groot gedeelte ook tussen mijn oren zit)

Ik heb wattenstaafjes in huis met een steeltje van 2,5 mm diameter. Deze is hol en de binnen diameter is 2 mm. Dus ik had normale 2 mm asjes uit mijn rommelbak gevist en van die Conrad tandwielen er op gedrukt en de blote asjes voorzien van deze wattenstaaf oplossing. Het rijdt, maar het zit mij toch niet lekker. Zo'n wattenstaaf asje is niet helemaal gelijkmatig rond en glad en ik voel dit bij het ronddraaien van de as. Zeker bij de niet aangedreven kop bak rijdt het stroef.

Als iemand een TGV of Thalys (nieuwe uitvoering met cardan aandrijving) om wilt bouwen naar wisselstroom/3-rail dan kan dat ook natuurlijk. Dan ruilen we gewoon de asjes om en krijg je het omschakel relais er bij voor analoog rijden (y) Het is eventueel ook mogelijk om de jouef wielen te bestellen, maar ik heb alleen de aangedreven assen en assen voor motorloze kopwagen nodig.

Mvg,

Robert

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3393
    • modulebaan.nl
Re: Geisoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen
« Reactie #1 Gepost op: 18 april 2020, 19:28:58 »
Binnenliggende lagers begrijp ik uit je verhaal?

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Geisoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen
« Reactie #2 Gepost op: 18 april 2020, 19:36:27 »
Jawel,

De beide kopbakken hebben binnenliggende lagers. De andere wielstellen hebben puntlagers en die zijn al omgewisseld met andere asjes. Om één of andere reden zijn deze ook gewoon 2 mm trouwens, alleen de aangedreven assen moesten ze weer anders doen en gebruikten ze 2,5 mm :( En omdat de dummy motorwagen gewoon de onderdelen van het gemotoriseerde deel gebruikt heb ik dus 8 wielstellen nodig met geisoleerde wielen op 2,5 mm asjes. Ik kan er dan voor kiezen om de nieuwe asjes te voorzien van conrad tandwielen (moet ik deze opboren naar 2,5 mm) of de wielen van de nieuwe asjes te trekken en deze op de originele assen te drukken.

Mooiste zou zijn om de asjes te wisselen met iemand die een gelijkstroom/twee-rail versie naar 3-rail wilt ombouwen. Ik heb de originele asjes (nog) niet verbouwd. Misschien moet ik ff een draadje openen in vraag & aanbod?

Mvg,

Robert

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Geisoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen
« Reactie #3 Gepost op: 26 april 2020, 03:59:20 »
Niemand een idee? :'(

Ik heb ook een Lima PBA Thalys (met de 'ouderwetsche' kop) en heb daar de asjes mee omgewisseld. Maar  het liefst heb ik natuurlijk in beiden de juiste wielsets.

Als iemand de juiste Duitse trefwoorden weet om te zoeken dan kan ik ook zelf Googlen maar mijn Duits is uiterst belabberd en Google Translate resultaten zijn eveneens zwaar teleurstellend.

Pogingen om originele wielen te bestellen zijn ook gestrand. Volgens mij kan ik Jouef part nr HJ2064/08 gebruiken (is van een Jouef TGV 'La Poste' op basis van de Lima mallen) maar ik kan deze nergens online vinden. De Hornby/Jouef site kent het niet.

Ik zag wel dat de pantografen iets mooier zijn nu.

Mvg,

Robert

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
Re: Geisoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen
« Reactie #4 Gepost op: 26 april 2020, 09:00:53 »
Wat je kunt doen is geïsoleerde wielen met een 2mm as (modellbahn-radsatz bijv) opboren naar 2,4mm en met een reamer (bij fohrmann.com) naar 2,49mm opruimen en die dan op de as drukken. De isolatie is meestal 3mm diameter, dus je zou genoeg over moeten houden.

dirkjan

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25300
    • Pagina van klaas
Re: Geisoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen
« Reactie #5 Gepost op: 26 april 2020, 09:31:48 »
Als iemand de juiste Duitse trefwoorden weet om te zoeken dan kan ik ook zelf Googlen maar mijn Duits is uiterst belabberd en Google Translate resultaten zijn eveneens zwaar teleurstellend.
Wielstel is in het Duits Radsatz, meervoud: Radsätze.
je kunt ook in het Engels zoeken: wheelset
Verder weet ik het ook niet want de maten die je noemt kan ik niet vinden.

Henk Barten

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: Geisoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen
« Reactie #6 Gepost op: 26 april 2020, 09:44:58 »
Je kunt het eens navragen bij Johan Voermans.

Henk

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21671
Re: Geisoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen
« Reactie #7 Gepost op: 26 april 2020, 10:14:20 »
Ik lees eigenlijk nergens met zekerheid waarom je de wielstellen wilt hebben. Impliciet lees ik dat je nu een drierailversie hebt en tweerailwielstellen nodig hebt. Klopt dat?
Dan het asgat in een wiel ruimen en van isolatiesbusjes voorzien een idee?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Geisoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen
« Reactie #8 Gepost op: 26 april 2020, 17:07:37 »
Dank allen voor het antwoord.

Ik was er al bang voor: wat ik wil gaat gewoon niet :(

Mijn originele bericht is idd niet erg duidelijk, ik heb lopen plakken en knippen en de info over AC versie is per ongeluk gesneuveld.

De AC assen aanpassen is een boel werk. De wielen hebben de dikke en hoge 3-rail flenzen. Dus wilde ik de hele meuk vervangen. 2-rail wielen opboren en op de dikke assen proberen te persen dan maar, of proberen originele onderdelen te vinden.

Mvg

Robert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21671
Re: Geisoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen
« Reactie #9 Gepost op: 26 april 2020, 20:27:52 »
Die 2,5 mm assen komen volgens mij allemaal van Lima. Voor zover ik weet worden die nu ook gebruikt op materieel dat is gebaseerd op Lima-mallen. Hebben ze bij de importeur geen onderdelen voor de huidige Thalys stellen? Die worden als Rivarossi verkocht, maar het zou zomaar kunnen dat ze precies dezelfde aangedreven wielstellen hebben.

Verder gebruikte Lima maar een beperkt aantal diameters. Volgens mij had de IRM ook 10,4 of 10,2 mm wielen. Dan hebben de Rivarossi (V)IRM stellen die vermoedelijk ook.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Geisoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen
« Reactie #10 Gepost op: 26 april 2020, 20:46:32 »
Hoi Henk,

Het is inderdaad even uitvogelen wanneer de onderdelen van de Jouef (niet Rivarossi) Thalys leverbaar zijn dan. Voor zover ik heb kunnen nagaan hebruiken deze dezelfde aangedreven draaistellen, maar dan met aangepaste stroomafname. Deze nieuwe wielsets zijn alleen per complete set leverbaar, dus dan krijg je ook de assen voor de tussenrijtuigen. maar dat is dan maar zo. Ik zal na Koningsdag even contact zoeken met de importeur, ook over de pantografen. Ik dacht dat de nieuwe Jouef gewoon de Lima panto's zou gebruiken (die verkeerd zijn voor de PBKA versie) maar het zijn fraaie en juiste types  (y) .

De assen van de Lima/Rivarossi (V)IRM hebben helaas een kleinere diameter. Deze had ik al geprobeerd. De assen van de Mat.'46 zijn weer te groot (11 mm dacht ik)

Ik dacht dat ook Märklin (en daardoor ook Trix) op sommige modellen gebruikt maakten van 2,5 mm assen. Ik had gehoopt dat het meer voor zou komen, helaas.

Andere mogelijkheid is een 2,5 mm messing buisje met een binnendiameter van 2 mm te gebruiken, maar dat is wel erg dun... zou dat bestaan? 2,5 mm buis opboren lijkt mij ook een gepruts. Ik had echt gehoopt dat het simpel zou zijn :P

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Mvg,

Robert

HeRo

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
    • Bouwdraadje bij de buren.
Re: Geisoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen
« Reactie #11 Gepost op: 26 april 2020, 23:33:43 »
Roco heeft ook wielen met dikkere plastic as.
en dus aan twee kanten geisoleerd
Ik weet de as dikte alleen niet.

Mvg Robin

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Geisoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen
« Reactie #12 Gepost op: 27 april 2020, 10:56:14 »
En heeft Evergreen of Maquett geen kunststof buisjes? Waar je bijvoorbeeld een stalen nippel in kan steken of een paspen?
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

willem7853

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
Re: Geisoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen
« Reactie #13 Gepost op: 27 april 2020, 14:07:50 »
wat je ook zou kunnen doen om een wielstel te isoleren, is in een wiel rond de as een aantal gaatjes te boren, over ongeveer de halve diameter. deze gaatjes met elkaar verbinden door materiaal weg te frezen, zodat er een gat in de vorm van een maantje ontstaat.
dit vul je op met een tweecomponenten lijm, lijm goed laten uitharden.
en dan dit proces herhalen om op deze manier een ring van twee componentenlijm ontstaat in het wiel, en dus geïsoleerd is.

groet Willem
thuis ben ik de enige die (model)spoort

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Geisoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen
« Reactie #14 Gepost op: 27 april 2020, 17:26:53 »
@ Robin: je bedoelt die gedeelde assen met dikke plastic buis er tussen? Dat zijn gewoon 2 mm asjes met een plastic busje er tussen, speciaal voor rijtuigen de stroom afnemen van de puntlagers. Helaas niet bruikbaar voor mijn doel. De oude Sik (de eerste versie)  had 3 mm assen.

@ Nighttrain1: Ik gebruik nu ook kunststof buisjes, maar wellicht zijn die van evergreen ronder zodat het beter rolt? Wat bedoel je met nippel of paspen?

@ Willem: dat is een creatieve oplossing, maar dan zit ik nog steeds met de dikke pizzasnijders voor 3-rail :)

Er lijkt geen animo te zijn voor een ruil dus ik denk dat ik maar ga experimenteren met opboren van 2 naar 2,5 mm van een paar 10,4 mm gelijkstroom wielen. Misschien gaat dit best goed. Ik vond het eerst zonde om de originele assen te molesteren maar als niemand ze wilt ruilen dan heb ik er zo ook niks aan :(

Iedereen weer bedankt voor de ideeën (y)

Mvg,

Robert