Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Nederlandse" modellen door Pauldg
Vandaag om 19:37:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:07:11
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 19:04:45
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 19:02:32
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 19:00:28
Bouw van materieel 40 treinstellen door puntenglijder
Vandaag om 18:58:57
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 18:56:16
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 18:53:42
Bisonkit verdunner door Pauldg
Vandaag om 18:39:40
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door JohnRobertGrunn
Vandaag om 18:31:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Marco1044
Vandaag om 18:10:03
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door MathynK
Vandaag om 15:28:02
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
  

Auteur Topic: Geisoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen  (gelezen 4578 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2176
    • Biesje.nl
Geisoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen
« Gepost op: 18 april 2020, 18:19:45 »
Dag allen.

Ik zoek naar geïsoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen, maar heb geen geluk met Google. Ik weet de juiste trefwoorden niet of ik ben gewoon scheel denk ik. Wie heeft er een link naar een online shop die assen heeft van 2,5 mm? De meeste shops geven alleen de diameter van het wiel aan, niet van de as :(

Ik heb voor een mooi bedrag (de Jouef vond ik wat prijzig voor alleen een digitale interface als extra) een Lima Thalys PBKA overgenomen van mijn baas maar mijn oplossing met kunststof buisjes om 2 mm assen rijdt niet heel lekker (hoewel dat voor een groot gedeelte ook tussen mijn oren zit)

Ik heb wattenstaafjes in huis met een steeltje van 2,5 mm diameter. Deze is hol en de binnen diameter is 2 mm. Dus ik had normale 2 mm asjes uit mijn rommelbak gevist en van die Conrad tandwielen er op gedrukt en de blote asjes voorzien van deze wattenstaaf oplossing. Het rijdt, maar het zit mij toch niet lekker. Zo'n wattenstaaf asje is niet helemaal gelijkmatig rond en glad en ik voel dit bij het ronddraaien van de as. Zeker bij de niet aangedreven kop bak rijdt het stroef.

Als iemand een TGV of Thalys (nieuwe uitvoering met cardan aandrijving) om wilt bouwen naar wisselstroom/3-rail dan kan dat ook natuurlijk. Dan ruilen we gewoon de asjes om en krijg je het omschakel relais er bij voor analoog rijden (y) Het is eventueel ook mogelijk om de jouef wielen te bestellen, maar ik heb alleen de aangedreven assen en assen voor motorloze kopwagen nodig.

Mvg,

Robert

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3392
    • modulebaan.nl
Re: Geisoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen
« Reactie #1 Gepost op: 18 april 2020, 19:28:58 »
Binnenliggende lagers begrijp ik uit je verhaal?

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2176
    • Biesje.nl
Re: Geisoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen
« Reactie #2 Gepost op: 18 april 2020, 19:36:27 »
Jawel,

De beide kopbakken hebben binnenliggende lagers. De andere wielstellen hebben puntlagers en die zijn al omgewisseld met andere asjes. Om één of andere reden zijn deze ook gewoon 2 mm trouwens, alleen de aangedreven assen moesten ze weer anders doen en gebruikten ze 2,5 mm :( En omdat de dummy motorwagen gewoon de onderdelen van het gemotoriseerde deel gebruikt heb ik dus 8 wielstellen nodig met geisoleerde wielen op 2,5 mm asjes. Ik kan er dan voor kiezen om de nieuwe asjes te voorzien van conrad tandwielen (moet ik deze opboren naar 2,5 mm) of de wielen van de nieuwe asjes te trekken en deze op de originele assen te drukken.

Mooiste zou zijn om de asjes te wisselen met iemand die een gelijkstroom/twee-rail versie naar 3-rail wilt ombouwen. Ik heb de originele asjes (nog) niet verbouwd. Misschien moet ik ff een draadje openen in vraag & aanbod?

Mvg,

Robert

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2176
    • Biesje.nl
Re: Geisoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen
« Reactie #3 Gepost op: 26 april 2020, 03:59:20 »
Niemand een idee? :'(

Ik heb ook een Lima PBA Thalys (met de 'ouderwetsche' kop) en heb daar de asjes mee omgewisseld. Maar  het liefst heb ik natuurlijk in beiden de juiste wielsets.

Als iemand de juiste Duitse trefwoorden weet om te zoeken dan kan ik ook zelf Googlen maar mijn Duits is uiterst belabberd en Google Translate resultaten zijn eveneens zwaar teleurstellend.

Pogingen om originele wielen te bestellen zijn ook gestrand. Volgens mij kan ik Jouef part nr HJ2064/08 gebruiken (is van een Jouef TGV 'La Poste' op basis van de Lima mallen) maar ik kan deze nergens online vinden. De Hornby/Jouef site kent het niet.

Ik zag wel dat de pantografen iets mooier zijn nu.

Mvg,

Robert

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3802
Re: Geisoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen
« Reactie #4 Gepost op: 26 april 2020, 09:00:53 »
Wat je kunt doen is geïsoleerde wielen met een 2mm as (modellbahn-radsatz bijv) opboren naar 2,4mm en met een reamer (bij fohrmann.com) naar 2,49mm opruimen en die dan op de as drukken. De isolatie is meestal 3mm diameter, dus je zou genoeg over moeten houden.

dirkjan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: Geisoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen
« Reactie #5 Gepost op: 26 april 2020, 09:31:48 »
Als iemand de juiste Duitse trefwoorden weet om te zoeken dan kan ik ook zelf Googlen maar mijn Duits is uiterst belabberd en Google Translate resultaten zijn eveneens zwaar teleurstellend.
Wielstel is in het Duits Radsatz, meervoud: Radsätze.
je kunt ook in het Engels zoeken: wheelset
Verder weet ik het ook niet want de maten die je noemt kan ik niet vinden.

Henk Barten

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: Geisoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen
« Reactie #6 Gepost op: 26 april 2020, 09:44:58 »
Je kunt het eens navragen bij Johan Voermans.

Henk

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Geisoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen
« Reactie #7 Gepost op: 26 april 2020, 10:14:20 »
Ik lees eigenlijk nergens met zekerheid waarom je de wielstellen wilt hebben. Impliciet lees ik dat je nu een drierailversie hebt en tweerailwielstellen nodig hebt. Klopt dat?
Dan het asgat in een wiel ruimen en van isolatiesbusjes voorzien een idee?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2176
    • Biesje.nl
Re: Geisoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen
« Reactie #8 Gepost op: 26 april 2020, 17:07:37 »
Dank allen voor het antwoord.

Ik was er al bang voor: wat ik wil gaat gewoon niet :(

Mijn originele bericht is idd niet erg duidelijk, ik heb lopen plakken en knippen en de info over AC versie is per ongeluk gesneuveld.

De AC assen aanpassen is een boel werk. De wielen hebben de dikke en hoge 3-rail flenzen. Dus wilde ik de hele meuk vervangen. 2-rail wielen opboren en op de dikke assen proberen te persen dan maar, of proberen originele onderdelen te vinden.

Mvg

Robert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Geisoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen
« Reactie #9 Gepost op: 26 april 2020, 20:27:52 »
Die 2,5 mm assen komen volgens mij allemaal van Lima. Voor zover ik weet worden die nu ook gebruikt op materieel dat is gebaseerd op Lima-mallen. Hebben ze bij de importeur geen onderdelen voor de huidige Thalys stellen? Die worden als Rivarossi verkocht, maar het zou zomaar kunnen dat ze precies dezelfde aangedreven wielstellen hebben.

Verder gebruikte Lima maar een beperkt aantal diameters. Volgens mij had de IRM ook 10,4 of 10,2 mm wielen. Dan hebben de Rivarossi (V)IRM stellen die vermoedelijk ook.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2176
    • Biesje.nl
Re: Geisoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen
« Reactie #10 Gepost op: 26 april 2020, 20:46:32 »
Hoi Henk,

Het is inderdaad even uitvogelen wanneer de onderdelen van de Jouef (niet Rivarossi) Thalys leverbaar zijn dan. Voor zover ik heb kunnen nagaan hebruiken deze dezelfde aangedreven draaistellen, maar dan met aangepaste stroomafname. Deze nieuwe wielsets zijn alleen per complete set leverbaar, dus dan krijg je ook de assen voor de tussenrijtuigen. maar dat is dan maar zo. Ik zal na Koningsdag even contact zoeken met de importeur, ook over de pantografen. Ik dacht dat de nieuwe Jouef gewoon de Lima panto's zou gebruiken (die verkeerd zijn voor de PBKA versie) maar het zijn fraaie en juiste types  (y) .

De assen van de Lima/Rivarossi (V)IRM hebben helaas een kleinere diameter. Deze had ik al geprobeerd. De assen van de Mat.'46 zijn weer te groot (11 mm dacht ik)

Ik dacht dat ook Märklin (en daardoor ook Trix) op sommige modellen gebruikt maakten van 2,5 mm assen. Ik had gehoopt dat het meer voor zou komen, helaas.

Andere mogelijkheid is een 2,5 mm messing buisje met een binnendiameter van 2 mm te gebruiken, maar dat is wel erg dun... zou dat bestaan? 2,5 mm buis opboren lijkt mij ook een gepruts. Ik had echt gehoopt dat het simpel zou zijn :P

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Mvg,

Robert

HeRo

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
    • Bouwdraadje bij de buren.
Re: Geisoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen
« Reactie #11 Gepost op: 26 april 2020, 23:33:43 »
Roco heeft ook wielen met dikkere plastic as.
en dus aan twee kanten geisoleerd
Ik weet de as dikte alleen niet.

Mvg Robin

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Geisoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen
« Reactie #12 Gepost op: 27 april 2020, 10:56:14 »
En heeft Evergreen of Maquett geen kunststof buisjes? Waar je bijvoorbeeld een stalen nippel in kan steken of een paspen?
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

willem7853

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
Re: Geisoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen
« Reactie #13 Gepost op: 27 april 2020, 14:07:50 »
wat je ook zou kunnen doen om een wielstel te isoleren, is in een wiel rond de as een aantal gaatjes te boren, over ongeveer de halve diameter. deze gaatjes met elkaar verbinden door materiaal weg te frezen, zodat er een gat in de vorm van een maantje ontstaat.
dit vul je op met een tweecomponenten lijm, lijm goed laten uitharden.
en dan dit proces herhalen om op deze manier een ring van twee componentenlijm ontstaat in het wiel, en dus geïsoleerd is.

groet Willem
thuis ben ik de enige die (model)spoort

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2176
    • Biesje.nl
Re: Geisoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen
« Reactie #14 Gepost op: 27 april 2020, 17:26:53 »
@ Robin: je bedoelt die gedeelde assen met dikke plastic buis er tussen? Dat zijn gewoon 2 mm asjes met een plastic busje er tussen, speciaal voor rijtuigen de stroom afnemen van de puntlagers. Helaas niet bruikbaar voor mijn doel. De oude Sik (de eerste versie)  had 3 mm assen.

@ Nighttrain1: Ik gebruik nu ook kunststof buisjes, maar wellicht zijn die van evergreen ronder zodat het beter rolt? Wat bedoel je met nippel of paspen?

@ Willem: dat is een creatieve oplossing, maar dan zit ik nog steeds met de dikke pizzasnijders voor 3-rail :)

Er lijkt geen animo te zijn voor een ruil dus ik denk dat ik maar ga experimenteren met opboren van 2 naar 2,5 mm van een paar 10,4 mm gelijkstroom wielen. Misschien gaat dit best goed. Ik vond het eerst zonde om de originele assen te molesteren maar als niemand ze wilt ruilen dan heb ik er zo ook niks aan :(

Iedereen weer bedankt voor de ideeën (y)

Mvg,

Robert