Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 13:29:39
Yet Another Servo Decoder door Mar-Cas
Vandaag om 13:27:39
365 "Het is weekend foto's" door Prutsert
Vandaag om 13:18:39
Piko 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:17:14
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:59:45
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
Vandaag om 12:52:33
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door RetroJack
Vandaag om 12:44:50
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 11:41:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 11:09:40
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 11:08:50
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:03:36
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 10:56:24
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door spoorijzer
Vandaag om 10:43:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 10:24:01
NZH A 1001 - 1004 door Dave.......
Vandaag om 09:20:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:54:20
Yamorc YD6016LN en diodeschakeling door Overet
Vandaag om 08:13:20
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
07 July 2025, 23:43:49
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
07 July 2025, 23:37:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
07 July 2025, 22:48:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
07 July 2025, 21:31:10
US diorama in H0 door Ronald Halma
07 July 2025, 19:15:10
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bask185
07 July 2025, 18:28:20
keerlusproblemen door Nico Hoogerwerf
07 July 2025, 15:28:28
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rico [momfer]
07 July 2025, 15:10:13
Sfeer op je modelbaan door RobVille
07 July 2025, 14:32:37
NS stoomlocomotief serie boeken door Rob Ellerman
07 July 2025, 14:27:14
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
07 July 2025, 13:20:49
Frans loodsje et cetera door Noordernet
07 July 2025, 13:13:16
Bahnstrecke 5867 door tijgernootje
07 July 2025, 12:22:12
  

Auteur Topic: Geisoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen  (gelezen 5475 keer)

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re: Geisoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen
« Reactie #15 Gepost op: 27 April 2020, 18:24:35 »
Hallo
 Lastig verhaal . Op boren is een idee. Probeer het wel te regelen op een draaibank met een nieuw boortje. Dit om het mooi gecentreerd te houden,
Succes jandcargo

,

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Geisoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen
« Reactie #16 Gepost op: 27 April 2020, 18:40:03 »
Een nippel is een geharde stalen pen die leverbaar is in alle maten oplopend met 0,05mm, kunnen rond zijn maar ook meer hoekig. (3, 4, 5 enz .. hoeken of andere vormen maar wel in pen vorm).
Zou ik voor rond gaan.
Een paspen, kan je vergelijken met een houten deuvel alleen dan van staal, die zijn er ook in diverse maten doorsnedes en diverse lengtes.
« Laatst bewerkt op: 27 April 2020, 18:41:57 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2261
    • Biesje.nl
Re: Geisoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen
« Reactie #17 Gepost op: 27 April 2020, 18:43:20 »
@ Nighttrain1: maar waar is het voor in dit geval? Ik kan moeilijk de wielen 'oprekken' daarmee.

@ Jandcargo: als ik een draaibank had dan was er geen probleem. Maar ik heb er helaas geen met voldoende precisie :(

Mvg,

Robert

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re: Geisoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen
« Reactie #18 Gepost op: 27 April 2020, 21:03:10 »
je hebt een pb van mij.
Als niet is aangekomen gaarne bericht

groeten jandcargo

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Geisoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen
« Reactie #19 Gepost op: 28 April 2020, 07:31:29 »

De bovenste is een pons nippel, de onderste is een paspen.

Die kan je in het kunststof buisje van Evergreen/Maquett schuiven, voor als het buisje niet sterk genoeg is.
Maar ik denk dat jandcargo een betere oplossing voor je heeft.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4543
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Geisoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen
« Reactie #20 Gepost op: 29 April 2020, 19:03:56 »
@Biesje: zie PB

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2261
    • Biesje.nl
Re: Geisoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen
« Reactie #21 Gepost op: 29 April 2020, 22:58:51 »
Aangezien het duidelijk is dat ik niet heel duidelijk ben maar even een foto :D :



Links op de foto de originele 3-rail AC tandwiel as, in het midden de stuurstand 3-rail as en rechts mijn baksel met 2 mm geïsoleerde as met NEM wielen, Conrad tandwiel en 'pijpjes' van wattenstaaf staafjes om de as op ongeveer 2,5 mm te krijgen. De wattenstaafjes zijn evenwel niet helemaal precies overal even dik, het is immers niet nodig voor de productie om de staafjes zo precies te maken. Het is ook niet helemaal glad materiaal. Daardoor draait het niet helemaal soepel.

Wat kan is om de gelijkstroom wielen op te boren naar 2,5 mm zodat deze op de originele as kunnen. Omdat de isolatie bus 3 mm is heb je weinig tolerantie om dit op te boren denk ik. Ook heb je kans dat de boor gaat 'happen' en vast slaat in het zachte plastic van de isolatie en het plastic mee gaat draaien.

Andere oplossing is om de uiteinden van de originele asjes af te draaien naar 2 mm, zodat de DC wielen daar op geschoven kunnen worden.

Nog een oplossing is om de wattenstaaf staafjes te vervangen door een messing/aluminium/kryptoniet (het maakt mij niet uit :P ) buisje. Maar ook daar zeer weinig 'vlees'. De wanden van het buisje worden dan maar 0,25 mm dik. De plastic wattenstaafjes zijn ws getrokken en daardoor niet heel precies, maar wel ongeveer 0,25 mm dik.

Ik heb assen gewisseld met mijn Thalys met TGV neus (PBA) zodat ik toch even lekker kan prutsen met mijn nieuwe PBKA. Er zit inmiddels een top sein in beide koppen (2 mm warm witte LED) en een functiedecoder in de dummy. Toch een stuk mooier dan de Mehano.

Ook kreeg ik 'inspiratie' door iets wat ik las over koppelingen met een zwaluwstaart NEM fliepje. Ik had een aantal Fleischmann kortkoppel mechaniekjes liggen met een zwaluwstaart connector. Doordat deze geen dikke NEM schacht nodig hebben nemen ze minder ruimte in en passen deze waarschijnlijk in de motorwagens boven de draaistellen (y). De eerste proeven zijn bemoedigend, maar de zwaluwstaartschacht (leuk woord) is net ff te kort waardoor een kortkoppeling net te hoog zit. Met een roco universeel koppeling lijkt het te werken, maar iets te veel speling naar mijn zijn en het hoogteverschil kan per ongeluk ontkoppelen veroorzaken. Intussen dus een nieuw woord verzonnen: zwaluwstaartschachtverlenger (® en ook ©). Volgende stap is stroomvoerende koppelingen te vinden met zo'n zwaluwstaartje :( Of anders ouderwetsch met stekkertjes. Stroomvoerende koppelingen tussen de andere bakken met jacobs draaistel is nog wat lastiger denk ik. Wie heeft dit al eens gedaan? (misschien titel aanpassen naar: Lima 3-rail Thalys ombouwen naar 2-rail en pimpen? dan kan ik meer foto's plaatsen)

Mvg,

Robert

ceuleer

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
Re: Geisoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen
« Reactie #22 Gepost op: 29 April 2020, 23:36:56 »
Robert, hoe ga je de stroomafname oplossen ?
Aan de binnenkant van de wielen zit een groef waar de stroomafnemers in slepen bij Lima/Rivarossi/Jouef.
Op uw eigen gebouwde wielen zit deze groef niet.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26608
    • Pagina van klaas
Re: Geisoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen
« Reactie #23 Gepost op: 29 April 2020, 23:37:28 »
Andere oplossing is om de uiteinden van de originele asjes af te draaien naar 2 mm, zodat de DC wielen daar op geschoven kunnen worden.
Ik denk dat dit de beste oplossing is. In ieder geval het makkelijkst zuiver te krijgen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2261
    • Biesje.nl
Re: Geisoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen
« Reactie #24 Gepost op: 29 April 2020, 23:52:32 »
@ Ceuleer: Ik heb op de motorwagen met de Frankenstein asjes de stroomafnemers iets naar buiten gebogen zodat ze stroom afnemen aan de binnenkant van de wielen. Werkt prima. Nooit echt goed begrepen waarom Lima die groefjes had bedacht. Lastig schoon te maken.

Ik heb overigens een paar stukjes gitaarsnaar gebruikt om een de stroomafnemers in de dummy na te maken. Deze zijn iets dunner (en natuurlijk niet van nylon :P ) dan de originele en lopen daardoor iets lichter. Ik dacht dat ik nog fosforbrons draad had liggen maar niet dus :( . Origineel heeft de dummy maar op 2 assen stroomafname, nu op alle assen (y)

@ Klaas: dat denk ik ook, maar zag geen betaalbare draaibank voorbij komen op Marktplaats :( . Dat Chinese ding wat ik ooit kocht is niet precies genoeg hiervoor.

Mvg,

Robert

marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 181
Re: Geisoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen
« Reactie #25 Gepost op: 30 April 2020, 00:23:59 »
Robert heb je al ns bij Lendons of Cardiff gekeken? Die hebben enorm veel Lima/Jouef/Rivarossi onderdelen op hun site staan. Zelf heb ik daar diverse onderdelen voor mn Lima DB V300 vandaan kunnen halen; welke dezelfde wielen/assen hebben zoals op jouw foto. Bij mij gingen bovendien die wormen op de assen makkelijk kapot (splijten, waarschijnlijk te veel spanning in het materiaal).
Later ontdekte ik dat op de beurs in Houten altijd een Lima/Jouef onderdelen specialist stond; maar das nu ff moeilijk natuurlijk. Vlgs mij doet ie ook niks via internet.

M vr groet, Marc

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2261
    • Biesje.nl
Re: Geisoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen
« Reactie #26 Gepost op: 30 April 2020, 02:25:28 »
Dag Marc,

Ik had deze site gevonden inderdaad, maar met die enorme waslijst is het lastig uit te vogelen welke wielsets nou precies 10,4 mm diameter hebben. De meeste Lima wielen zijn 11 mm (waaronder de V300, Mat.'46 en RAe). De tandwielen splijten inderdaad makkelijk, de rode tandwielen die ik gebruikte kan je ook gebruiken om deze te repareren (en vele andere Lima/Rivarossi/jouef/Electrotren (1300) treinen die hetzelfde aandrijf concept gebruiken), wel met beleid opboren zodat ze op een 2,5 mm as passen. Te bestellen bij Conrad.

Ik weet niet of er een andere Lima specialist staat nu. Er was er ooit een waar ik idd een tandwiel kocht voor een Lima IRM, maar deze man is er helaas niet meer dacht ik :( Ik heb op mijn werk ook nog een paar zakken met wielstellen liggen van diverse types/merken door elkaar, maar op mijn werk denk ik daar niet aan natuurlijk :-X

Mvg,

Robert


Hennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re: Geisoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen
« Reactie #27 Gepost op: 01 May 2020, 11:34:29 »
Hallo allemaal,

10,4 mm wielen op 2,5 mm as met éénzijdige isolatie? Da's een eitje:
het Märklin / Hamo accutreinstel 8328 / 8428 en bijbehorende familie had die.
Is nog wel te koop als onderdeel.

Groeten Hennie

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1234
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: Geisoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen
« Reactie #28 Gepost op: 01 May 2020, 13:04:48 »
Piko komt met stroomvoerende kortkoppelling voor nem schacht. Het zijn maar 2 draden.

Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Biesje@work

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: Geisoleerde 2,5 mm assen met 10,4 mm wielen
« Reactie #29 Gepost op: 01 May 2020, 21:30:49 »
@ Hennie: dank je wel voor de tip. Heb toevallig een ongemotoriseerde Hamo versie liggen (@ work :P ). Maar de wielen zijn niet volgens NEM norm. De flenzen zijn te hoog helaas, deze gaan ratelen over Roco-Line rails :( Misschien dat een modernere versie (in witte doos) betere wielen heeft?

@ Marc: er zijn veel stroomvoerende koppelingen verkrijgbaar met NEM schacht, maar heb dus een versie nodig met zo'n zwaluwstaartje (ook een NEM norm maar veel minder populair)

Grotere uitdaging is de bakken met jacobsdraaistel van prik te voorzien. Maar ja, ik moest zo nodig deze hobby beginnen. Postzegels verzamelen lijkt veel makkelijker...

Mvg,

Robert