Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 13:47:15
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5  (gelezen 10766 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
« Reactie #15 Gepost op: 08 april 2020, 11:52:16 »
Ja, ik dacht toen bij de Lenz Gold dat je een stopsectie kunt invoegen. Maar echt met een wissel zou wel kunnen maar daar zou je dan iets analoogs voor de wisselomzetting moeten maken.

marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
« Reactie #16 Gepost op: 09 april 2020, 00:13:01 »
Beide Ronalds,
Lenz heeft op de website een uitleg over de werking van de pendelbedrijf icm tussenstops staan.

https://www.lenz-elektronik.de/pdf/MID14_095-097.pdf


Wellicht kunnen jullie je voordeel hier mee doen. Er blijkt uit dit artikel dat opeens de dure BM2 of BM3 zou moeten toepassen als pendelautomaat. De tussenstations kunnen dan met de BM1 (of de diodesets) uitgevoerd worden. De lok decoder moet immers na een tussenstop wel weten welke kant ie vervolgens op moet rijden! Het schijnt dat je de Lenz decoder kunt vertellen of je wel of geen tussenstops in je spoor wilt (CV51 bit 4=0 en bit 5= 1). Op zn Lenz natuurlijk! ;)
Ik begrijp hieruit dat de pendelstand icm met langzaamrijdfunctie eigenlijk soort van misbruikt wordt om het verschil te maken met een 'gewone' stopsectie.

M vr groet, Marc


Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
« Reactie #17 Gepost op: 09 april 2020, 00:20:01 »
Ik hoef er mijn voordeel niet mee te doen hoor ;)

VvKan

  • Gast
Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
« Reactie #18 Gepost op: 10 april 2020, 10:51:36 »
Lenz heeft al een hele tijd in zijn silver en gold decoders het volledige ABC-systeem ingebouwd. Het werkt met 5 diodes.  Hoe simpel kan het zijn? Dus ik wilde eigenlijk al een Lenz Silver of Gold-decoder aanschaffen.
Ik ben nog niet zo thuis op dit forum, dus ik zal niet proberen alles in 1 keer te doen, maar per opmerking.
Daar gaan we dan:
Ook al een hele tijd heeft de Lenz Standard decoder het ABC systeem. De Silver is niet meer verkrijgbaar met draadjes of 8-polige stekker, alleen uitvoeringen met andere verbindingen en de Mini's.

De 5 diodes methode werkt heel goed, maar is primitief met een aantal bijkomende nadelen voor wat uitgebreidere mogelijkheden. Bijvoorbeeld trek-duwtreinen of voor en midden of achter tractie, rijtuigen met verlichting, stoppen op de juiste plek onzeker, geen RailCom en nog zo wat.  Maar 1 ding is zeker:  erg goedkoop als je zelf diodes hebt en kunt solderen, en ik denk aanvaardbaar voor mensen die kant en klaar willen kopen (BM1 van Lenz).

Door één spoorstaaf van minder spanning (voltage) te voorzien kan je een asymetrisch digitale signaal creeëren.

Het asymetrisch signaal is te generen door met diodes het voltage te verlagen. Lenz levert daarvoor de BM1-module. Daar zitten niet meer dan 5 diodes in. Dat is alles, wel in een mooi doosje.  Lenz heeft nog een paar opties met minder diodes. Zoals "langzaam rijden", "remmen" en "stoppen". Nu is het voor het pendelbaantje de vijf diodes voldoende met de volgende opstelling:
Terminologie "voltage verlagen" niet zo gelukkig, maar wel begrijpelijk.
Mooi doosje ???  Gewoon een printplaatje.  Alleen de BM2 en BM3 zitten in een doosje.
De BM1 (of diodes) heeft 1 optie: remmen tot stop. Minder diodes leidt tot doorrijden, dus heeft geen effect, zeker geen langzaam rijden. De BM3 is een bloksysteem met remmen tot stop en bezetmelding naar het vorige blok. Alleen de BM2 kent langzaam doorrijden en remmen tot stop, plus bezetmelding aan voorgaande blok.

Hoe werkt het?
- De lok / trein heeft een decoder die het asymetrisch signaal herkent;
- De diodesecties zijn lang genoeg om een complete trein te laten remmen;
- De trein begin pas met remmen als de trein compleet in de diodesectie is.
- Bij remmen: De trein wacht een vaste periode en rijdt daarna in tegengestelde richting;
- Ja
- Nee. Een getrokken trein begint te remmen tot stop zo gauw de lok geheel in de stopsectie is. Kanttekening:  in theorie
   maakt elke as van de volgende wagons even een overbrugging, zodat de remweg iets langer wordt dan de ingestelde. Bij
   wagons met verlichting zal elke wagon een doorverbinding maken, dus zal de lok niet afremmen totdat inderdaad de hele
   trein in de stopsectie is gekomen. Ook bij geduwde treinen of multi-tractie moet de trein geheel in de stopsectie zijn
   voordat geremd wordt.Dit is meestal ongewenst en ga je over op de BM2 / BM3, die dit "euvel" niet kent.
- Nee dus, zie hierboven
- Na stoppen. De trein wacht een instelbare vaste periode

en een Esu Lokpilot v5 decoder of Lenz decoder.
Er zijn inmiddels meer merken decoders die het ABC systeem ondersteunen, in ieder geval ook Zimo en naar ik meen Tams. Advies: kijken bij de specificaties van de diverse merken voordat decoders aangeschaft worden.

Goed wat heb je dus nodig:
- Een digitale DCC-centrale, bijvoorbeeld een multimaus of z21(start), maar die heb je al ;)
Jazeker, maar in ieder geval geen Uhlenbrock versie 1.  Die heeft geen gestabiliseerde uitgang en zend dus "iets" uit, dus ook soms asymmetrisch, waar de op ABC ingestelde decoder op reageert door ............ (zelf invullen, van alles mogelijk). Maar normaal rijden is er niet meer bij, ook niet op de "normale" (zonder diodes) baanstukken.

In de BM2 en BM3 zit wat meer spul. Maar ook niet echt schokbarend, iets met relais om seinen te schakelen.
Nou, dan heb je er duidelijk nog geen van binnen gezien.  Daar zit heel wat meer in en zeker geen relais. Ik weet niet in hoeverre schakelingen "intelligent" genoemd worden, maar er zit wel een vorm van processor in.

Je zou ook nog met  minder diodes alleen het remmen kunnen regelen. Dat is volgens mij ook nog mogelijk. Ik ga dat nog eens proberen :)
Probeer gerust, maar ik kan je verzekeren dat dat niet gaat werken.  Tenzij je daarmee bedoelt, dat je de totale voedingsspanning dmv diodes toevoegen omlaag brengt.  Vreemde methode, maar alla  (allah   ahlah ?).  Dan wel in allebei de toevoerlijnen evenveel diodes toevoegen.  En die extra 5 behouden.  Hoeveel ?  Totdat de decoder zegt: zoek het zelf uit, ik krijg te weinig spanning. Is ongeveer hetzelfde als de voedingsspanning van de centrale verlagen naar bijv. 10 volt.
« Laatst bewerkt op: 10 april 2020, 14:16:45 door Bert van Gelder »

VvKan

  • Gast
Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
« Reactie #19 Gepost op: 10 april 2020, 14:01:29 »
Ik wist niet dat het zo eenvoudig was. Helder verhaal. (y)
Ik dacht dat er in die Lenz-BM1-kastjes nog wat elektronica gebakken zat maar dat valt dus wel mee. Of tegen.
Ja, zo eenvoudig is het, maar dan is het ook maar beperkt inzetbaar. Zie eerdere opmerkingen.
En de BM1 zit dus niet in een kastje, maar is een printje met 5 diodes en een 2-polig aansluitblokje.

Mmm ik begin nu wel erg te twijfelen over de 2 analoge pendelautomaten op mijn Modulebaan.nl bakkie.  :-\
Niet twijfelen, want ABC werkt alleen digitaal.  Of heb je analoge pendelautomaten op een digitale baan ???
Veroniek
« Laatst bewerkt op: 10 april 2020, 14:17:29 door Bert van Gelder »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
« Reactie #20 Gepost op: 10 april 2020, 14:18:43 »
Veroniek, dat weet Marc.... de mannen van Modulebaan.nl gebruiken digitaal op hun modulebaan maar maken bv tramsporen apart in de bak en dat kan gewoon analoog. Als je ergens op reageert ook even teruglezen in die betreffende draadjes waar ze het over hebben.


VvKan

  • Gast
Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
« Reactie #21 Gepost op: 10 april 2020, 14:20:22 »
Maar t.o.v  analoog is het wel beperkt. Je kunt digitaal alleen van A naar B en weer terug. De analoge pendelautomaten hebben vaak meerdere mogelijkheden m.b.t. aantal sporen en tussenstops.
Niet juist.
Tussenstop is wel mogelijk. Zie handleidingen Lenz.  En meerdere sporen?  Als die sporen aan het eind (of op station) ook een ABC stopstuk hebben, zal er ook gestopt en omgekeerd worden.
Veroniek

Oeps , Taiwan aan de lijn.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
« Reactie #22 Gepost op: 10 april 2020, 14:26:07 »
Pffff...... lees nou eens de hele draad door!:

Ja, ik dacht toen bij de Lenz Gold dat je een stopsectie kunt invoegen. Maar echt met een wissel zou wel kunnen maar daar zou je dan iets analoogs voor de wisselomzetting moeten maken.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
« Reactie #23 Gepost op: 10 april 2020, 14:30:26 »
Hallo Veroniek,

Er zijn inmiddels meer merken decoders die het ABC systeem ondersteunen, in ieder geval ook Zimo en naar ik meen Tams. Advies: kijken bij de specificaties van de diverse merken voordat decoders aangeschaft worden.

Klopt dat er meer merken zijn. Zimo en Esu ondersteunde het al langer. Maar niet alle merken ondersteunen ook het pendelen met ABC. Lenz was lang een van de weinigen. Esu komt er als tweede grote merk nu bij. Dat maakt het nu interessant om te gebruiken.

Probeer gerust, maar ik kan je verzekeren dat dat niet gaat werken.  Tenzij je daarmee bedoelt, dat je de totale voedingsspanning dmv diodes toevoegen omlaag brengt.  Vreemde methode, maar alla  (allah   ahlah ?).  Dan wel in allebei de toevoerlijnen evenveel diodes toevoegen.  En die extra 5 behouden.  Hoeveel ?  Totdat de decoder zegt: zoek het zelf uit, ik krijg te weinig spanning. Is ongeveer hetzelfde als de voedingsspanning van de centrale verlagen naar bijv. 10 volt.

Kijk eens op deze webzijde: Webzijde Louis Holleman - Asymetrisch DCC Daar staat een stuk over het verminderen van het aantal diodes om "langzaam rijden" te geneneren.

Citaat van: webzijde holleman
De Lenzen hebben voor "geel" het kortsluiten van 2 diodes nodig, sluit je er maar 1 kort dan kan het zijn dat de lok langzaam gaat rijden maar ook dat ie stopt. Tot dusverre werkt "1 om 2" voor geel en "1 om 4" voor rood hier stabiel met de Gold en Silver. De Zimo is via zijn asymmetrie-instelling zo gezet dat ie in een "geel" blok ook stopt, om begrijpelijke redenen.

Dus dan is het proberen waard om eens met 1 of twee diodes aan de gang te gaan om te kijken of de Esu ook reageert op "stoppen" met één of twee. Je kan de Esu behoorlijk strak instellen.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 10 april 2020, 14:31:57 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
« Reactie #24 Gepost op: 10 april 2020, 14:53:41 »
De Train-O-Matic decoders kunnen ook al zeer lange tijd het ABC pendelen uitvoeren. Ook met tussenstop en wachttijd, geheel volgens het Lenz systeem.

Disclaimer: ik verkoop Train-O-Matic producten via de Tramfabriek
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

VvKan

  • Gast
Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
« Reactie #25 Gepost op: 10 april 2020, 19:39:13 »


Kijk eens op deze webzijde: Webzijde Louis Holleman

Dus dan is het proberen waard om eens met 1 of twee diodes aan de gang te gaan om te kijken of de Esu ook reageert op "stoppen" met één of twee. Je kan de Esu behoorlijk strak instellen.
Dat ken ik.  Maar lees even mee, 2 citaten hieruit:

Een groter probleem is het volgende (gebaseerd op gebruik van Lenz Gold en Silver decoders). Om hun ABC te aktiveren moet je in CV51 bit 1 (Lenz bit 2) zetten. Op het moment dat dat gebeurd is gaat de lok vooruit slecht rijden.

Voorlopig vervolg (juni 2007): Na veel experimenteren en gediscussiëer op Beneluxspoor blijken de Lenz decoders het maar slecht te doen.
Einde citaten.
Daar herken ik op geen enkele manier het gedrag van Lenz decoders in 2020 in.  Zou er misschien in 13 jaar iets veranderd zijn ?
Maar ik zou de aangehaalde methode zeker proberen, elk experiment levert kennis. En ik weet niks van ESU af, misschien reageren die anders. Ik hoor graag het resultaat.
Veroniek

VvKan

  • Gast
Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
« Reactie #26 Gepost op: 10 april 2020, 19:42:11 »
De Train-O-Matic decoders kunnen ook al zeer lange tijd het ABC pendelen uitvoeren. Ook met tussenstop en wachttijd, geheel volgens het Lenz systeem.
En ik zag dat ze ook de langzaamrijfunctie (geel sein)  ondersteunen.  (y)
Veroniek

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 652
Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
« Reactie #27 Gepost op: 10 april 2020, 20:31:05 »
Een tip, update naar de nieuwste firmware van LP5. In de vorige versie zitten wat aparte eigenschappen (bugs).

In de eigenschappen van de nieuwste firmware(5.0.12) staat beschreven dat de ABC functie stabieler is geworden

mvg spock

VvKan

  • Gast
Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
« Reactie #28 Gepost op: 15 april 2020, 09:23:04 »
Nog experimenten gedaan met de Paas ?  Of toch maar van het mooie weer genoten ?
Veroniek.

VvKan

  • Gast
Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
« Reactie #29 Gepost op: 15 april 2020, 09:42:31 »
Even de handleiding van ESU bekeken (zie hieronder).  Langzaam rijden wordt (niet bij alle decoders) ook door ESU ondersteund, maar de BM2 van Lenz wordt hierbij expliciet genoemd als signaalgever. Hun "normale" ABC stopsectie wordt gegenereerd door een diodeschakeling, zoals de Lenz BM1 of eigenbouw.
Veroniek

10.5.4.1. ABC “slow approach” section
The decoders also detect ”slow approach” sectors implemented with the Lenz® BM2 module. The desired speed in the slow approach sector can be adjusted with CV 123. The value 255 corresponds with full speed while the value 0 would stop the locomotive.
(Uit de ESU handleiding)