Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 00:26:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 00:03:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
05 July 2025, 23:59:25
US diorama in H0 door Jelmer
05 July 2025, 23:58:24
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door Peter.v.L
05 July 2025, 22:25:24
Raadplaatje door Nohome
05 July 2025, 22:24:05
Bauarbeiten im gange door 741230
05 July 2025, 21:35:09
wisselaandrijving MTB door Overet
05 July 2025, 21:33:20
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
05 July 2025, 21:27:49
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
05 July 2025, 20:31:44
Foto's totaalreclame ICM door Kees-Jan
05 July 2025, 20:22:56
Station Roodeschool door Torikoos
05 July 2025, 20:14:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
05 July 2025, 20:08:00
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
05 July 2025, 19:59:52
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 July 2025, 19:53:58
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
05 July 2025, 19:26:58
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
05 July 2025, 18:24:10
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
05 July 2025, 18:15:32
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Mitchell
05 July 2025, 17:13:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 July 2025, 16:57:27
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
05 July 2025, 14:41:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
05 July 2025, 14:18:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
05 July 2025, 14:10:21
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
05 July 2025, 13:21:54
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
05 July 2025, 10:43:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
05 July 2025, 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
05 July 2025, 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
05 July 2025, 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
05 July 2025, 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
05 July 2025, 03:26:20

Auteur Topic: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5  (gelezen 13205 keer)

Robkop

• in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
« Reactie #45 Gepost op: 21 August 2021, 14:09:56 »
Ik heb dit draadje met belangstelling gelezen en vroeg me af of dit ABC systeem ivm Lokpilot 5 decoder ook werkt onder andere protocollen, zoals Märklin Fx mss MFX ?
Het zou natuurlijk ook kunnen met verschillende protocollen doorelkaar en de lok met de Lopi5 decoder met DCC aan te sturen.
De groeten van Rob

VvKan

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: 21 August 2021, 14:54:46 »
Ik heb niet helemaal in de gaten wat je precies bedoelt, dus ik geef een paar voorzetjes.

Rem- en stopinstructies (zoals ABC bij DCC) zijn bij andere protocollen op een andere manier georganiseerd.  Daarvoor moet je dus onder die protocollen kijken.  Ik denk, dat die protocollen niet met ABC werken, maar bijvoorbeeld met gelijkstroomsecties of andere remmethoden.

Of ABC ook werkt onder DCC met tegelijk andere protocollen weet ik niet, maar ook daar ernstige twijfel.  De LoPi5 kan weliswaar het DCC protocol uitfilteren, maar wat de ABC met het totale signaal op de baan doet weet ik niet.  Het kan dus zo zijn, dat de loc slecht of niet reageert, of dat alle andere loc's van slag af raken door een onbekend signaal op de ABC sectie.
Dat zou kunnen betekenen, dat je telkens om zou moeten schakelen naar het mede gebruik van het DCC protocol op het moment dat de betreffende loc er aan komt (onder restrictie van de eerste opmerking) of ABC uitschakelen als een andere loc onder een ander protocol er aan komt.  Lijkt me een heidens gedoe.

Je zou eerst kunnen kijken of je niet een ander remsysteem, dat ook door LoPi5 ondersteund wordt,  zou kunnen gebruiken, dan heb je hetzelfde voor al je decoders.

Robkop

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 21 August 2021, 21:30:55 »
Ik moet nog keuzes gaan maken, dus daarom heb ik de vraag gesteld.
Bedankt voor de reactie, het ABC houd ik nog even in het achterhoofd bij het plannen van m’n baan.
De groeten van Rob

VvKan

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: 21 August 2021, 22:04:29 »
Je bedoelt de keuze tussen de protocollen ?  Of de keuze voor 2-rail / 3-rail ?  Of de keuze tussen centrales ?
Heb je 2-rail zou ik in ieder geval niet gaan voor de M* producten, terwijl bij 3-rail die keuze juist meer voor de hand ligt.
En heb je al een aantal loc's voor DCC, die dus niet onder MFX aangestuurd kunnen worden, dan zou ik niet te moeilijk doen en kiezen voor DCC.  Maar heb je eigenlijk nog niks, of begin je pas te digitaliseren, dan is het wat lastiger te kiezen neem ik aan.  Kijk dan vooral naar de voordelen die je bijv. van MFX verwacht (of juist de nadelen) en verwacht niet dat bijkomende systemen, zoals ABC, zomaar onder alles werken.   
Kijk dan meteen ook of je programma gestuurd wil rijden of op stand-alone systemen instapt, of zoals met een Ecos een soort basis sturing met meer aansluitende mogelijkheden.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 21 August 2021, 23:15:24 »
De LoPi5 kan weliswaar het DCC protocol uitfilteren, maar wat de ABC met het totale signaal op de baan doet weet ik niet.
Het ABC werkt onder 2 rail met DCC. Wat het doet is de spanning van de rechter rail met ongeveer 2V en een beetje verlagen ten opzichte van de linker. Om deze reden werkte ABC alleen goed met een 2-rail systeem omdat er een linker en rechter rail is. Het kan ook werken op 3-rail als je diodes aan de middenleider verbindt. Maar marklin decoders zijn naar mijn weten onbekend met ABC. Dit houdt in dat je of geen marklin treinen kan kopen, of je moet alle decoders willen vervangen. Wat wel een ding is met ABC en 3-rail is je richtingsprincipe weg is. Bij ABC en 2-rail kan je een kopspoortje permanent met 5 diodes verbinden. Een trein zal dan altijd stoppen.... in die richting. Je kan dan wel de andere kant op vertrekken en bij 3-rail zou dit zonder schakelen niet kunnen.

Voor het 3-rail systeem heb je marklin type remmodules. Deze werken anders maar het resultaat (treinen remmen) is het zelfde. Met ABC kan je echter meer zoals pendelen en ook automatisch op halve snelheid rijden met de BM2. + het is allemaal ontzettend simpel en goedkoop om zelf na te maken. Vooral is ABC echt heel goedkoop als je zelf die diode printjes voor ~20 cent in elkaar kan solderen.

Citaat
Of ABC ook werkt onder DCC met tegelijk andere protocollen weet ik niet, maar ook daar ernstige twijfel.
Ongeacht of je 2-rail of 3-rail krijgt, kan je de digitale protocollen door elkaar gebruiken. Dus je kan DCC, MM2 en mFx gebruiken door elkaar. Maar ik wil toevoegen dat je er goed aan doet om niet te beginnen aan MM2 en mFx en door gewoon met DCC te beginnen en er op te blijven.

Citaat

Het kan dus zo zijn, dat de loc slecht of niet reageert, of dat alle andere loc's van slag af raken door een onbekend signaal op de ABC sectie.
Nee, niet mogelijk. Ongeacht of een trein op een ABC sectie staat of niet, de DCC signalen krijgt hij gewoon binnen. Als hij ABC niet snapt, dan doet de loc er simpelweg niks mee en zal niet remmen.

Andersom (dus marklin remmodules) kan het wel gek gedrag veroorzaken. Het kan voorkomen dat de analoogherkenning inkickt op locs die in remsecties staan, en dan gaan ze rijden. Heb ik zelf ervaren, erg irritant.

Citaat
Heb je 2-rail zou ik in ieder geval niet gaan voor de M* producten, terwijl bij 3-rail die keuze juist meer voor de hand ligt.
Dit is een common denkfout waardoor marklinisten nog steeds massaal geld afdragen aan marklin en Central stations 3 blijven kopen.

Ongeacht of je 2-rail of 3-rail gaat rijden, raad ik ten alle tijden af om marklin centrales of andere marklin apparatuur te kopen. Het is niet zo dat alles slecht is en het werkt allemaal wel, en ja er zijn ook goede kanten, maar ze zijn veels te duur, ze zijn erg gebruikersonvriendelijk naar mijn mening en net als met apple. Het werkt alleen met ander marklin spul. Als je eenmaal aan marklin begint, dan zit je er meteen half aan vast. Een Cs3+ heeft geen wifi, geen XpressNet en geen Loconet en hij kost 800€. Je kan dus geen multimaus, wlanmaus of een andere handregelaar gebruiken en je kan alleen maar de mobile stations als handregelaars inzetten.

Een Dr5000 is superieur in elk mogelijk opzicht en kost €150,- en dan moet je nog voor 50€ even een multimaus in Houten op de kop tikken en ook een lokmaus2 als je die nog kan vinden. Maar moet wel opmerken dat een beestje is met een andere aard. De Dr5000 heeft zelf geen display, de central station wel.

Marklin treinen snapten tot een jaar of ~5 geleden nog geen DCC. Dus oude marklin treinen, die spreken alleen MM2 of mFx. Beide protocollen hebben bepaalde issues. Ik hou het kort door te zeggen dat DCC simpelweg beter is.

Als je buiten de centrales om ook nog moet kiezen tussen 2-rail en 3-rail, dat moet je echt zelf bepalen. Ik ben nu zelf pro-2-rail geworden omdat je veel mooiere en kleinere rails (dunnere en normaal uitziende railstaven) kan kopen voor 1/3 van het geld. + Ik vind de marklin wissels ellendig. Maar nogmaals, het is niet allemaal slecht en beide soorten hebben hun pro's en con's.

Mvg,

Bas

« Laatst bewerkt op: 23 August 2021, 10:09:28 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

zofman

• stationchef van de S.a.A.-bahn
  • Offline Offline
  • Stationchef van de S.a.A.-bahn
    • Bouw van de S.a.A.-bahn
« Reactie #50 Gepost op: 22 August 2021, 10:44:31 »

Het ABC werkt onder 2 rail met DCC. Wat het doet is de spanning van de rechter rail met ongeveer 2V en een beetje verlagen ten opzichte van de linker. Om deze reden werkte ABC alleen goed met een 2-rail systeem omdat er een linker en rechter rail is.

Daarom knippen marklin c rail gebruikers de verbinding tussen linker en rechterrail door.
Ik rij marklin c rail, volledig dcc, met abc remmen. Dat werkt perfect!

Groet,
Jan
Link naar mijn joeptjoepkanaal over de bouw van de S.a.A.-bahn
https://www.youtube.com/channel/UC7-t1dWsfnRNfJBdde_hbCA

henk

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 22 August 2021, 10:50:46 »
Waarom heb je twee railstaven nodig? Het werkt toch met twee polen en waarom zou één van die polen niet een middengeleider kunnen zijn. Als je maar DCC rijdt.
« Laatst bewerkt op: 22 August 2021, 10:52:39 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

VvKan

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: 22 August 2021, 11:29:24 »
Voor Rob (Robkop):  je ziet de verschillende reacties op verschillende mogelijkheden.  Om niet in het luchtledige te blijven praten, zou je misschien een overzicht kunnen geven wat je al in huis hebt ?
Dus: 2-rail of 3-rail,   digitale centrale, decoders ?   
Dan kan er gerichter op in gegaan worden.

Of sta je nog helemaal aan het begin en heb je nog niks ?

zofman

• stationchef van de S.a.A.-bahn
  • Offline Offline
  • Stationchef van de S.a.A.-bahn
    • Bouw van de S.a.A.-bahn
« Reactie #53 Gepost op: 23 August 2021, 09:20:48 »
Hoi Henk,
Je hebt gelijk, de diodes van de abc zitten aan de middengeleider.
In de decoder moet je aangeven dat de diodes zowel links als rechts zitten, als je 3rail rijdt.
Doorknippen van de rails is niet noodzakelijk, wel weer handig voor de terugmelding.
Verder ben ik ook wel nieuwsgierig naar het antwoord op de vraag van Veroniek.

Jan
Link naar mijn joeptjoepkanaal over de bouw van de S.a.A.-bahn
https://www.youtube.com/channel/UC7-t1dWsfnRNfJBdde_hbCA

bask185

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 23 August 2021, 10:05:32 »
Technisch kan je ook zeker wel met ABC werken op het 3-rail systeem zoals hierboven vermeld, maar je hebt dan het probleem dat geen originele marklin decoder bekend is met ABC (tot zover ik weer). Ik zal wel mijn post aanpassen, wat daar staat is technisch gezien incorrect  :police:

Je kan dus waarschijnlijk piko's en roco's kopen die het wel snappen. Maar om deze reden vind ik het dus een beetje puntloos om voor ABC te kiezen als je 3-rail rijdt. Dan ben je m.i. beter af met Marklins eigen remmodules (die je voor 5€ in elkaar kan solderen). Ja het is ietsjes meer werk, maar elke marklin loc kan dan ook op je baan.
Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Robkop

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 26 August 2021, 00:28:35 »
Rob rijdt met 3-rail materiaal, van Märklin, Roco, Fleischman, Lilliput, Piko, Lenz Lima & Mehano.
Bijna alles origineel 3-rail af fabriek, alleen Lima & Lenz H0 omgebouwd van 2 >> 3-rail.
Het meeste is digitaal maar er is ook nog wel analoog materiaal bij waar nog een decoder in gaat komen.
Besturing is een CS1 reloaded , dus eigenlijk een Ecos.
Het meeste digitaal is Mä FX of MFX, en een enkele lok rijdt op DCC.
Het pendelen met ABC zal dus bij mij alleen met DCC-aangestuurde lok’s of treinstellen kunnen.
Nou ik dat weet, kan ik daar rekening mee houden.
M’n baan is nog in wording en daar kan ik alle kanten nog mee op.
Iedereen bedankt voor de bijdragen.
De groeten van Rob