Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door g-j
Vandaag om 16:56:35
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
TAMS PZS-2.2 door Japie
Vandaag om 16:33:57
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Rico [momfer]
Vandaag om 16:30:35
mDDM, waarom 3 draaistellen? door GD
Vandaag om 16:20:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 15:32:16
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:23:17
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door AlbertG
Vandaag om 15:21:13
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 15:08:20
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 15:05:38
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:02:46
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Bahn-AG
Vandaag om 14:26:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress door Dirk
Vandaag om 14:18:55
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit H
Vandaag om 13:43:32
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Gerrit H
Vandaag om 13:37:28
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:34:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 13:29:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door nighttrain1
Vandaag om 13:01:15
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:53:02
PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 11:13:09
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 11:04:59
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Karben
Vandaag om 10:58:54
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:54:58
Loksound downloads door Jaelro
Vandaag om 10:01:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 October 2025, 23:51:08
  

Auteur Topic: Brawa BR132, kortsluiting in de draaistellen?  (gelezen 1617 keer)

Daan in Las Vegas

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
    • Mijn Youtube Kanaal "Westerdam"
Brawa BR132, kortsluiting in de draaistellen?
« Gepost op: 20 March 2020, 03:19:04 »
Hallo mede forumleden,

Ik heb al veel storingen met mijn oudere locomotieven opgelost, maar voor deze heb ik geen oplossing gevonden.

Mijn Brawa BR132 heeft te maken met een kortsluiting. Ik had de hele locomotief uit elkaar gehaald, De decoder met de jumper vervangen, de PCB eraf gehaald door de draadjes er af te solderen, uiteindelijk heb ik de kortsluiting in een van de draaistellen gevonden. De kortsluiting is er niet altijd, ik kan het niet met mijn fluke multimeter vinden, het draaistel moet op de baan lopen, en dan komt er kortsluiting.








Eerst dacht ik dat er misschien te veel olie in zat, maar deze loc was al jaren buiten dienst dus ik heb er nooit iets mee gedaan, dat is dus de originele fabrieksbeurt.
Ik heb de locomotief weer in elkaar gezet en de bedrading op de PCB gesoldeerd, want het probleem zit hier:

Die kleine vierkante messing blokjes zijn de stroom afnemers. De as gaat door hen heen. En die blokjes passen hier:

Het probleem is dat de assen tweedelig zijn.


En er is geen isolatie tussen de twee.


En ik kan ze zonder engine moeite zo uit elkaar trekken, dat geldt voor alle 6 assen!


Als je goed kijkt, kan je zien dat ze allemaal in breedte verschillen.


Dit betekent dat ik ze net zo makkelijk weer samen kan drukken. Dit is helemaal ingedrukt:


Dus het probleem ontstaat als beide half assen in hun tandwiel zijn geplaatst. Omdat ze daar nogal los in zitten, kunnen ze zich verplaatsen en dan raken ze elkaar aan, en voila mijn kortsluiting.
Ik weet niet of alle Brawa locomotieven op deze manier van stroom worden voorzien, of misschien is dit een unieke gefaalde poging alleen op dit model te vinden?
Moet ik proberen nieuwe assen te bestellen? Heeft Brawa dit probleem opgelost?
Ik kan de assen een beetje inkorten, en dan in de tandwielen op de juiste breedte lijmen?
Heeft iemand hier ervaring mee?

ik hoop dat iemand hier een oplossing op weet.
Ook al is Las Vegas op slot, moet ik morgen toch naar mijn werk.
Dus kan ik dit weekend weer naar mijn echte werk, de spoorbaan!

Alvast bedankt,

Daan
Las Vegas
« Laatst bewerkt op: 20 March 2020, 10:30:03 door Bert van Gelder »

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2288
    • Biesje.nl
Re: Kortsluiting in Brawa BR132
« Reactie #1 Gepost op: 20 March 2020, 04:29:43 »
Hoi Daan,

De asjes horen natuurlijk niet te verschuiven en tegen elkaar aan te komen. Zijn de tandwielen zelf nog wel in orde? Als er een breuk in zit dan zitten de asjes ook los en kan dat problemen geven bij het rijden (ratelen en hakkelen).

Als dit nog in orde is zou ik zelf de asjes allemaal ontvetten met wasbenzine en de uiteinden (die dus tegen elkaar aan kunnen komen) voorzien van een laagje isolerende epoxy. Als je dit ook nog eens in de juiste dikte doet (eventueel op maat vijlen na uitharden), dan blijven ze ook beter op de juiste maat zitten. Om ze te borgen in het tandwiel zodat ze niet meer kunnen schuiven kan je ze alsnog in de tandwielen lijmen.

Succes met de operatie! (y)

Mvg,

Robert

M@rk

  • Offline Offline
  • Berichten: 356
Re: Kortsluiting in Brawa BR132
« Reactie #2 Gepost op: 20 March 2020, 07:27:34 »
Dit zijn exact dezelfde draaistellen als wat op de Amerikaanse locomotieven zit van Brawa Life Like.
De tandwielen zijn dan gebroken over de lengte en moeten vervangen worden. (Is bijna niet te zien)
Zelfs met lijmen e.d. Krijg je ze niet meer goed.
Bij AliExpress kan je ze bestellen, daar heb ik ze ook vandaan

Mark

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting in Brawa BR132
« Reactie #3 Gepost op: 20 March 2020, 10:12:39 »
Op de laatste foto, met de liniaal, is het niet precies te zien maar het lijkt er op dat de wielen daar te dicht bij elkaar staan. De afstand tussen de binnenkanten van de wielen moet 14,5 mm zijn (minimaal 14,4 en maximaal 14,6). Om te voorkomen dat de assen elkaar raken zou je een korreltje styreen of een snippertje papier in de tandwielbuis kunnen stoppen voordat je de tweede as er in steekt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8614
Re: Kortsluiting in Brawa BR132
« Reactie #4 Gepost op: 20 March 2020, 10:22:42 »
In de rode cirkel, een haar of stof of een breuk?


Jeroen

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Kortsluiting in Brawa BR132
« Reactie #5 Gepost op: 20 March 2020, 10:24:45 »
Maar als alle 6 assen los in dat tandwiel zitten, worden de wielen toch ook niet aangedreven?
« Laatst bewerkt op: 20 March 2020, 10:26:22 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Daan in Las Vegas

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
    • Mijn Youtube Kanaal "Westerdam"
Re: Kortsluiting in Brawa BR132
« Reactie #6 Gepost op: 20 March 2020, 15:22:17 »
Dit zijn exact dezelfde draaistellen als wat op de Amerikaanse locomotieven zit van Brawa Life Like.
De tandwielen zijn dan gebroken over de lengte en moeten vervangen worden. (Is bijna niet te zien)
Zelfs met lijmen e.d. Krijg je ze niet meer goed.
Bij AliExpress kan je ze bestellen, daar heb ik ze ook vandaan

Mark
Mark,

I geloof dat dit de oplossing is. Ik heb op google naar "lifelike cracked gear" gezocht en zag meteen drie filmpjes voor het vervangen van de tandwielen op Proto2000 locomotieven. Ik heb geen idee wat die zijn, en ik wist ook niet dat Brawa een Amerikaanse afdeling heeft, maar ze zien er precies hetzelfde uit.

Makkelijker voor mij, zijn ze ook van athearn te koop, Nr ATH60024. Ik ga ze nog eens goed bekijken om zeker te maken dat ze dezelfde zijn voordat ik dat doe.

De assen zijn los genoeg zodat ze kunnen bewegen, maar niet los genoeg dat er geen tractie is.

Hartstikke bedankt heren,

Daan
Las Vegas

Alex Langenkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 262
Re: Brawa BR132, kortsluiting in de draaistellen?
« Reactie #7 Gepost op: 23 March 2020, 09:42:30 »
Hallo Daan,

Ik heb ook een Ludmilla van Brawa draaien. Ook hier heb ik dit probleem gehad.
Ik heb zelf met een holpijpje kleine ringetjes uit dun kunststof geslagen en deze tussen de asjes in het tandwiel zitten. Geen kans meer op sluiting dus.
Vanwege waggelende assen door deze constructie heb ik Brawa jaren terug een mailtje gestuurd. Ik kreeg toen netjes kosteloos nieuwe assen toegestuurd.
Bij mij waren de tandwielen niet gebroken hoor, maar bij bijv. de locs van b-models (hld reeks 55 met dezelfde asconstructie) heb ik al heel wat tandwielen vervangen door scheuren.

Groet Alex