Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan  (gelezen 11049 keer)

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
« Reactie #30 Gepost op: 02 maart 2020, 09:52:19 »
Nou, eigenlijk zitten de noodzaken voor een keerlus in het gele gedeelte.
In het gele station zijn alle sporen met elkaar verbonden, en rechts boven als je de helix uitkomt zitten twee wisselverbindingen.

De keerlus schakeling kun je dan inderdaad het handigst ergens in het grijze deel doen, en ergens in het paarse.
Bij het grijze deel zou ik hem aan de bovenkant doen. Deel helix en baan naar of van het schaduwstation.
In het paarse deel heb je veel meer mogelijkheden om de schakeling aan te brengen. De sporen bovenaan in de klim/daal traject. Of de omloop om de draaischijf heen.

Groet,
Roelco

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
« Reactie #31 Gepost op: 02 maart 2020, 11:28:04 »
Hoi Rob,

3 dingen van mijn kant:
1. je noemt 2 keerlussen, maar volgens mij is een keerlus officieel op dat je op hetzelfde spoor weer terugkomt. In principe kom je, als je je hele traject "afloopt", erachter dat je eigenlijk 1 groot rondje hebt. Treinen kunnen dus continu doorrijden, dus geen keerlus en geen moeilijke keerlusmodules nodig.

2. De overloopwissels zitten nu op niveau +1. Het nut ontgaat mij, tenzij je echt hele stukken op je baan op verkeerd spoor wilt gaan rijden. Dat kan, maar dan kan je dus nooit met blokken of meerdere treinen gaan rijden. Is dat wat je wil? De overloopwissels hebben daar in elk geval weinig functie, een paar meter verder zit het gele station waar trreinen alsnog van baanvak kunnen wisselen of kunnen keren.

3. Je paarse station op niveau +2 ziet er mooi uit, maar je gaat er nooit komen met je treinen  ;D. Tenzij je hele stukken verkeerd spoor wilt rijden. In Nederland (en Duitsland) rijden treinen, net zoals auto's, rechts. Vanuit het rechter spoor zal je altijd om het geheel heen rijden, dus nooit echt het station kunnen behalen of bv naar de locloods kunnen rijden. Daar mis je dus overloopwissels of in elk geval een aftakking vanaf de "keerlus" naar het station. Je treinen zullen er nu alleen maar weg kunnen, maar niet binnen komen rijden.

Print eens je plannen, volg met je vinger waar je dan langs rijdt. Vertrek uit je station, vanaf je locloods etc en probeer alles uit. Dan zal je zien dat je nu wat bereikbaarheidsproblemen hebt met je paarse station, en dan de overloopwissels op niveau +1 (geel) eigenlijk niks toevoegen  ;)

O ja, rij je trouwens met treinstellen, of ook met loc en rijtuigen? Als je die wilt laten kopmaken in je paarse station, zijn een paar opstelsporen voor losse locs ook handig aan de voorzijde van je station.

Succes!

Groeten,
Rogier

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
« Reactie #32 Gepost op: 02 maart 2020, 11:41:59 »
Hoi Rob,

3 dingen van mijn kant:
1. je noemt 2 keerlussen, maar volgens mij is een keerlus officieel op dat je op hetzelfde spoor weer terugkomt. In principe kom je, als je je hele traject "afloopt", erachter dat je eigenlijk 1 groot rondje hebt. Treinen kunnen dus continu doorrijden, dus geen keerlus en geen moeilijke keerlusmodules nodig.

Groeten,
Rogier

Kijkend naar de term keerlus heb je misschien gelijk, maar in de huidige baan moeten wel degelijk keerlus oplossingen komen.
Zie plaatje:

De rode cirkels geven de plaatsen die een keerlus oplossing noodzakelijk maken. Op deze punten is dat eigenlijk niet in te bouwen omdat dat te kort is.
Dus ga je hier de rails voor allemaal zelfde gepoold aansluiten. Die de blauwe + en - die ik er in gemaakt heb. (heb even + en - gebruikt voor de duidelijkheid. )
vervolgens heb ik in zwart klein de grijze en paarse laag getekend. En zie je heel snel dat je daar met spoor + op spoor - uitkomt. En dus moet je daar een keerlus oplossing inbouwen.

Groet,
Roelco

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
« Reactie #33 Gepost op: 02 maart 2020, 11:56:50 »
Hoi Roelco,

Ah, nu snap ik je  ;D. Inderdaad, bij het gele station zal je iets moeten verzinnen dat je de rijrichting (geïsoleerd) moet kunnen ompolen, zodat je inderdaad van de buiten naar de binnenbaan kan en omgekeerd. Idem voor bij de overloopwissels, maar ik zie daarvan de functie nog niet.... Dan moet je het gehele baanvak ervoor en ernaar ook ompoolbaar maken.

Groeten,
Rogier

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
« Reactie #34 Gepost op: 02 maart 2020, 14:33:20 »
Om de keerlusproblematiek beter inzichtelijk te krijgen heb ik het baanplan vereenvoudigd.

De kleuren komen nog steeds overeen met de oorspronkelijke plannen; grijs=schaduwstation, geel is niveau +1 en paars is niveau +2.

Als ik het baanplan heel eenvoudig teken (uit elkaar trek) en de wisselstraat in geel er even uithaal dan krijg ik volgende simplistische tekening:
Deze is zonder keerlussen.



Voeg ik nu de gele wisselstraat toe dan ontstaan er volgens mij 2 keerlussen en wordt het plan eigenlijk een hondenbot.



En dan als laatste de omloopwissels toevoegen in grijs.



Prijsvraag: hoeveel keerlussen heb ik nu ?
Ik heb er vier liggen dus ik zit niet voor een keerlus gevangen.
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
« Reactie #35 Gepost op: 02 maart 2020, 14:47:55 »
eenvoudige antwoord, gewoon 2, en die omloop wissels maken daarbij niet uit.
Je maakt er 1 in het paarse gedeelte: 1, eenvoudig wat dat betreft.
Een tweede in het grijze gedeelte waarbij optie: 2 de meest voor de hand liggende is voor deze tekening.
Echter, als zoals uit de uitgebreidere tekeningen lijkt, het stuk bij 3 groter is dan het stuk bij 2, kun je hem ook bij 3 doen. Hierbij niet in beide delen, maar 1 van de 2 sporen met de blauwe strepen. net welke langer is, of handiger. Tussen de 2 keerlussen mag je dan net zo veel wisselverbindingen maken als je wilt. Je moet dat aansluiten als ware het parallelle sporen in een station, dus zelfde gepoold.

Groet,
Roelco

« Laatst bewerkt op: 02 maart 2020, 14:49:26 door rjr »

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
« Reactie #36 Gepost op: 02 maart 2020, 15:10:56 »
Hallo Roelco,

het stuk bij 3 is volgens de originele tekening 2 meter, dus ruimte genoeg voor een keerlusmodule.
Ook in het paarse baanvak is ruimte genoeg.

Ik twijfel nog wel even over de beide wisselstraten in grijs en geel.
Nu we zover zijn dat we twee keerlussen hebben kunnen benoemen kan ik nog een stapje verder gaan in de vereenvoudiging van de tekening.
Ik gooi er nog een tekening tegenaan...………



« Laatst bewerkt op: 02 maart 2020, 15:20:35 door Romavami »
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
« Reactie #37 Gepost op: 02 maart 2020, 15:28:11 »
Als je die 2 wisselstraten (4 verbindingen ) in grijs en geel helemaal weghaalt dan heb je helemaal geen keerlus meer nodig. Maar zolang er minimaal 1 blijft bestaan wel, dan maakt het eigenlijk niet uit of je 1, 2, 4 of zelfs 10 van dat soort verbindingen op dat gedeelte hebt.
En voor een mooi stationsbeeld is het wel mooi als daar wel verbindingen zitten.

Groet,
Roelco

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
« Reactie #38 Gepost op: 02 maart 2020, 15:39:05 »
Begrijp ik je nou goed dat het in de laatste tekening toch bij 2 keerlussen blijft. ?

Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
« Reactie #39 Gepost op: 02 maart 2020, 15:52:38 »
Ja, 2 keerlussen, in dit geval ook daadwerkelijk ergens in die lussen.


de twee zwarte delen zijn de twee keerlussen, mag de volledige lus zijn, maar mag ook een halve zijn, net hoe groot je nodig hebt.

Als je op het wisseldeel de "+" op bovenste spoorstaaf doet bij beide sporen, mag je net zo veel verbindingen daartussen doen als je wilt. In de lussen moet je dan ergens een keerlus hebben omdat anders daar de + en - aan elkaar komen te liggen.

Groet,
Roelco

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
« Reactie #40 Gepost op: 02 maart 2020, 15:58:30 »
Hi Roelco,

bedankt voor je hulp. Dit geeft duidelijkheid.
Ik heb nu 4 keerlusmodules in mijn baan en die werken prima.
Die 2 inbouwen straks in de nieuwe baan zal geen probleem opleveren.
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
« Reactie #41 Gepost op: 02 maart 2020, 16:23:14 »
Hi Rogier,

de keerlusproblematiek lijkt opgelost dankzij Roelco. De praktijk zal het straks leren.

Voor wat betreft jou punt 2 en 3.

Ik weet dat ik soms op de verkeerde weghelft zit, maar dat stoort mij niet. De paarse baan is in twee richtingen te berijden dus in de praktijk zal het wel meevallen.

Maar nog even over die omloopwissels;
Het schaduwstation wordt in twee richtingen bereden.

Als je op de gele baan kijkt en een trein vertrekt op het buitenspoor richting helix dan komt hij uit in het buitenspoor van de helix. Zonder omloopwissels zou hij dan via het binnenspoor het schaduwstation weer verlaten. Mijn uitgangspunt is dat een stijgende trein in bepaalde gevallen het buitenspoor moet nemen ivm minder stijgingspercentage en ruimere bochten dus minder wrijving.

Met die omloopwissels houd ik dus de flexibiliteit om binnen- of buitenspoor te kiezen.
En blokken kunnen bij mij digitaal in beide richtingen gereden worden.

Het is misschien niet helemaal zoals het hoort maar...…. geen spoor zonder dwarsliggers.



Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
« Reactie #42 Gepost op: 02 maart 2020, 16:28:41 »
Hee Rob,

Uitgangspunt blijft, het is jouw baan  ;D. Voor de rest kunnen we meedenken, maar daar moet je ook niet al te veel waarde aan hechten ;).

Ik heb zelf een (halve) klimspiraal. Uiteindelijk heb ik mijn baanplan gespiegeld, zodat bergaf op de binnenbocht rijdt en de buitenbocht op de ruime boog (in mijn geval Profi R3). Helemaal klaar ben ik niet, maar de eerste testen werkten prima met 4 bakken. Alleen mijn old skool Lima 1200 kwam de berg niet op met de trein, maar ook niet alleen  ;D. Dus dat ligt meer aan de loc dan aan de baan. Ik heb trouwens een hellingshoek van ongeveer 2,5%.

Groeten,
Rogier

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
« Reactie #43 Gepost op: 02 maart 2020, 16:35:55 »
Nou Rogier,

ik hecht daar best wel waarde aan want jullie hebben mij gedwongen dieper na te denken over mijn plannen. Ik heb ook enkele wijzigingen doorgevoerd (kijk maar eens naar mijn eerste plaatje)

Ik denk dat ik nog wel een keer op de lijn kom.

Groetjes Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
« Reactie #44 Gepost op: 02 maart 2020, 16:52:34 »
Ik vind het meedenken ook leuk, dus graag gedaan! Ben benieuwd naar je verdere invulling  (y)

Groeten,
Rogier