Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan  (gelezen 11051 keer)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
« Reactie #15 Gepost op: 28 februari 2020, 08:21:23 »
Hoi Rob,

Ik had het plan in Anyrail (de proefversie) getekend. Ik ben benieuwd hoe het in Wintrack eruit ziet.

Uiteindelijk is het jouw baan, dus vooral doen wat je wil. Ik hoop je alleen te helpen in je gedachteplan. Ik heb ooit eens een (toen als 15 jarige) hele dure aankoop gedaan (twee kruisingen) terwijl achteraf ik daar geen z*k aan had, ik had Engelse wissels nodig gehad. Naast veel geld, ook nog maanden frustratie..... Dat wil ik je graag bespraren  :laugh:.

Wat ook kan helpen, print het eens uit, of leg het eens (beperkt) uit, en "speel" de gewenste treinbewegingen na. Dan zie je vanzelf waar je fysiek tegen bepaalde grenzen aanloopt, want minder handig is, etc etc. Kan je een hoop ellende besparen.

Veel succes, ik blijf je volgen  (y)

Groeten,
Rogier

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
« Reactie #16 Gepost op: 28 februari 2020, 08:42:02 »
Hallo Rob,
...Ik heb nu een schaduwstation dat enkelsporig in 1 richting bereden wordt en dat voldoet voor mij niet meer
....
Ik wil nu een grotere ruimte benutten
Wat voldoet er nu dan niet aan je huidige schaduwstation?

In principe geeft 1 rijrichting de beste doorstroming. Het aantal treinen dat je tegelijk kunt laten rijden, hangt niet zo zeer van het schaduwstation af, maar van het aangrenzende baanvak. Daar rijden de treinen in blokafstand. Een groter schaduwstation (of andere wisselverbindingen) helpen dan niet om meer treinen te laten rijden. 2 rijrichtingen in je schaduwstation geeft alleen maar extra problemen: de kruisende treinen (binnenkomend en vertrekkend verkeer) gaan elkaar in de weg zitten. Er zullen dus eerder minder treinen gaan rijden...

Als je nu een grotere ruimte krijgt (en die wilt benutten), dan kun je meer sporen toevoegen om meer treinen te kunnen opstellen. Maar meer rijdende treinen zul je niet krijgen. Dan zul je een extra baanvak moeten bouwen.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Ronald Brandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 218
Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
« Reactie #17 Gepost op: 28 februari 2020, 09:59:34 »
De reden waarom ik kies voor een schaduwstation dat in twee richtingen bereden kan worden is dat het de dynamiek op de baan ten goede komt.

Rob, ik heb in het verleden een ingewikkeld schaduwstation gepland met toegang vanaf 4 sporen naar 15 opstelsporen tweezijdig berijdbaar.
Alles ingevoerd in koploper en daar kwam ik er achter dat vanwege kruizende rijwegen treinen vooral lang op elkaar aan het wachten waren. Toen ik beperkingen ingaf, waardoor er practisc gezien ieder spoor maar vanaf 1 kant in te rijden was, werd het al een stuk beter. De huidige planning is simpele schaduwstations met 1 toegangsspoor en 1 uitgaand spoor, aansluitend op een dubbelsporig baanvak.

Groeten,

Ronald

Ronald Brandt

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
« Reactie #18 Gepost op: 28 februari 2020, 10:55:07 »
Hallo Allemaal

Die is het resultaat zoals Wintrack het op schaal laat zien.
Ik heb twee ontwerpen gemaakt met verschillende radius.

Hier de eerste met een radius in de buitenlus van 547 mm en de binnenlus van 483 mm.
Dat levert 12 sporen op waarvan 6 met een lengte van 200 cm en 6 met een lengte van 160 cm.

In het tweede ontwerp heb ik de radius van de binnenlus verkleind naar 483 mm en 420 mm.
Dat levert 12 sporen op waarvan 6 met een lengte van 200 cm en 6 met een lengte van 180 cm.

Ik zie nu wel de voordelen van de enkelspoor benadering.
Ik ga dit als basis gebruiken voor mijn verdere ontwerp.

Ik heb een aantal grote stoomloks (BR01,BR43, BR44) en heb een aantal lange personenwagons.
Gaat dit problemen geven in de krappere radius ?
Het is een afweging tussen iets langere sporen en krappere bochten of iets korte sporen (6) en ruimere bochten.

Het is wel zo dat ik digitaal rijd en dat er dus in elk spoor wat lengte verloren gaat door de melders.

Laat maar horen wat jullie er van vinden.

Groet, Rob

Ruime bochten, kortere sporen:



Krappere bochten, langere sporen:

Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
« Reactie #19 Gepost op: 28 februari 2020, 12:07:43 »
420mm is voor diverse stoomlocs wel een minimum, maar zou prima moeten kunnen.
Je zou de onderste linker wissel eventueel nog kunnen ruilen voor een rechter variant om zo ietsje ruimte (lengte) te winnen, misschien?
De overloopwissels zou ik ten opzichte van elkaar omdraaien en tegen de rechter boog aansluiten. Dan heb je tussen de overloopwissels en het schaduwstation ruimte voor een sectie waar de keerlusmodule kan komen en voorkom je onnodige tegenbogen.
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2020, 12:22:12 door Hennik. Reden: keerlusmodule hoort ook nog ertussen »

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
« Reactie #20 Gepost op: 28 februari 2020, 12:26:27 »
Hallo Rob,
Ik zie dat je nog steeds overloopwissels gebruikt. Waarom? Zijn de sporen in de helix twee enkelsporige trajecten die in beide richtingen bereden worden? In dat geval zou ik de overloopwissels naar het bovenste niveau van je baan verplaatsen zodat je helix slechts 1 rijrichting per spoor heeft. Dat voorkomt een hoop opstoppingen/lange wachttijden.

Of is het baanvak een gewoon dubbelsporig traject? Dan kun je de overloopwissels helemaal weglaten, want je zult ze nooit gebruiken...

Wat betreft de radius van de bogen: volgens mij heb je genoeg ruimte om een iets grotere straal te kiezen, zonder dat dat opstellengte kost. Maar volgens mij kunnen alle loks wel door een straal van 420 mm.
Wat denk ik belangrijker is: wat is het stijgingspercentage van de helling in de helix?

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
« Reactie #21 Gepost op: 28 februari 2020, 14:24:51 »
De overloopwissels gebruik ik om een complete trein te kunnen keren.
Of hij dan onderin het schaduwstation of boven op niveau-0 ligt maakt voor de functionaliteit niets uit.
Voor de keerlusmodule mogelijk wel.
Ik heb nog geen idee hoe mijn niveau-0 er uit gaat zien dus ik wil nu alle opties open houden.

Ik denk aan een niveau-0 en een paradebaan op niveau+1.
Ik gebruik nu een helix met een stijgingspercentage van 2,8% en dat gaat prima met treinen van 3 personenwagons.
Langere treinen staan mijn huidige opstelsporen niet toe.

Ik wil naar personentreinen met 4 wagons en daarom een helix van maximaal 2,5%

De overloopwissels kunnen misschien ook wel naar het bovenliggende niveau maar dat is helemaal afhankelijk van hoe het spoorplan op niveau-0 er uit gaat zien.

Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
« Reactie #22 Gepost op: 28 februari 2020, 14:33:54 »
Hoi Rob,

Ik denk dat je de afweging tussen boogstraal en treinlengte het beste zelf kan maken. Ik heb zelf gekozen voor R1 in het schaduwstation, omdat ik niet met 1:87 rijtuigen rij bijvoorbeeld. Dan bleef de breedte van de baan zo krap mogelijk. In het zicht heb ik R2 en R3 gebruikt, omdat ik het zelf mooier vind.

Als je gaat voor 4 rijtuigen, dan zit je (bij 1:87) op 120 aan rijtuigen, plus nog een loc. Dan heb je aan 1.60 voldoende. Ik zou echt naar je materieel kijken, je kan bv ook de ene bundel gebruiken voor personen en de andere voor goederentreinen?

Als je trouwens treinen hebt die keren, kan je ook een verbinding maken tussen beide bundels. Dan kunnen de overloopwissels vervallen.

Groeten,
Rogier

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
« Reactie #23 Gepost op: 28 februari 2020, 14:57:30 »
Hallo Rogier,
zo zag ik dat ook.
Ik rij voornamelijk personentreinen en dat zit je met 4 rijtuigen tussen 110-120 cm zonder lok.
Dus ik denk dat ik ga voor die ruimere bochtstralen.

Groet Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
« Reactie #24 Gepost op: 28 februari 2020, 20:59:39 »
De overloopwissels gebruik ik om een complete trein te kunnen keren.
Wat bedoel je precies met het keren van een complete trein? Dat een lok die een stam rijtuigen trekt, duwend terug gaat naar het zichtbare deel? (Een treinstel kan natuurlijk ook) In dat geval zou ik een bundeltje kopsporen tussen de 2 bundels leggen die je nu al hebt. Dat kost minder wissels en beperkt het treinverkeer ook minder (omdat je dan alsnog 1 richtings verkeer aanhoudt).

Of wil je een lok laten omlopen? Ook dan zou ik daar een aparte voorziening voor maken (bundel kopsporen met omloopmogelijkheid) en de doorgaande sporen zo min mogelijk blokkeert.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
« Reactie #25 Gepost op: 29 februari 2020, 09:55:14 »
Hallo Wim,

dat zijn twee opties waar ik over na ga denken.
Op dit moment ben ik voor een eerste ontwerp van een schaduwstation tevreden.
Ik heb de overloopwissels nu verbannen naar niveau 0.
Daarmee houd ik meer ruimte voor de keerlusmodule op niveau -1

Groet, Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
« Reactie #26 Gepost op: 01 maart 2020, 12:11:07 »
Ik ben er wel ongeveer uit. Dat wil niet zeggen dat ik gaandeweg geen wijzigingen meer aan ga brengen, maar dit is wel ongeveer het uitgangspunt.

Hier het schaduwstation:



En het niveau +1



En het niveau +2



En de 3 niveaus in één overzicht



Ik heb ze uitgewerkt in Wintrack maar heb nog niet voor elkaar gekregen hoe ik ze in een 3D weergave kan krijgen met hoogteverschillen en dergelijke.

Groet Rob
« Laatst bewerkt op: 01 maart 2020, 12:13:16 door Romavami »
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 730
Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
« Reactie #27 Gepost op: 01 maart 2020, 12:36:28 »
Dag Rob,

Dat gaat er goed uitzien! Ik zou echter de overloopwissels echt beneden laten. Als je ze boven legt heb je dus altijd een trein die verkeerdspoor in je spiraal rijdt, waardoor je of geen trein maar boven kunt laten rijden of niet naar beneden.
Als je de wissels beneden legt rijdt de trein veel korter op verkeerd spoor en zorgt dus minder lang voor oponthoud.

Je zou eventueel beneden een derde spoor kunnen neerleggen, tussen het in- en uitgaande spoor van de spiraal. Dat spoor komt dan op een aantal kopsporen uit waar je treinen kunt keren. Dit zorgt helemaal niet meer voor oponthoud, maar je kunt je bestaande sporen wel minder flexibel inzetten.

Succes!
« Laatst bewerkt op: 01 maart 2020, 12:40:03 door Michiel 80 »

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
« Reactie #28 Gepost op: 01 maart 2020, 13:13:47 »
Hoi Michiel,

daar valt wat voor te zeggen. Ik heb het aangepast.
Het moet vooral een technische baan worden waarop veel gereden kan worden.
Ik ben niet zo'n landschapsbouwer...…

Groet, Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
« Reactie #29 Gepost op: 01 maart 2020, 22:23:03 »
Maar even terug naar het topic;

ik zie in totaal twee keerlussen, toch ?
1 in het grijze schaduwstation en 1 in het paarse niveau +2.
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi