Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 19:40:30
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:39:37
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:39:14
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Falkenberg
Vandaag om 19:36:20
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
Vandaag om 19:13:00
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 19:10:30
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 19:04:43
19 Toen door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:59:38
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
Vandaag om 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:48:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door basjuh1981
Vandaag om 16:46:55
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
  

Auteur Topic: Openrijden wissels  (gelezen 7977 keer)

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 830
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Open rijden wissels
« Reactie #45 Gepost op: 29 februari 2020, 21:17:23 »
Ik wil ook de optie met de wlan mouse nog gaan proberen, maar de batterijen zijn weer eens leeg. Las ergens dat hier wel meer problemen mee zijn.

Hoi Johan,
Dat probleem ken ik, daar heb ik al eens een topic over gestart. Ik heb er oplaadbare ingezet (Varta 1000 mAh) en sindsdien geen problemen meer gehad. Natuurlijk zij ook die op den duur leeg maar ze gaan veel langer mee. Kost een paar centen maar scheelt een hoop ergenis.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

johanw

  • Vallen is niet erg, blijven liggen wel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 535
Re: Openrijden wissels
« Reactie #46 Gepost op: 01 maart 2020, 19:29:27 »
hallo Johan
Ik zal het in mijn eigen bewoording voor je vertalen als je dan de handleiding erbij houdt kun je een boel van de afbeeldingen afleiden : Ga naar de wisselmode , gelijktijdig shift en wisselsymbool indrukken.
als er nog geen rijwegen zijn krijg je Neu in beeld en kun je je rijweg een naam geven . Druk op OK , druk dan nogmaals op Ok en je krijgt een W in beeld ,
kies daarna een wisselnummer (hier Bv 5) en deze krijg je knipperend in beeld . Nu kun je met de pijltjes toetsen het wissel op rechtdoor of afbuigend stellen.
nu NIET op oke drukken maar met shift en pijltjes toets de volgende wissel kiezen en zo verder . Tussentijds niet op ok drukken alleen na de laatste wissel op ok drukken dan kom je weer bij de naam van de rijweg en is deze opgeslagen. Hopelijk helpt je dit een beetje succes
gr Arie

Arie, ik ben hier eens mee aan het stoeien gegaan. Maar als ik bovenstaand gedaan heb. Hoe schakel ik dan de betreffende wissels.

Ik heb de rijweg in de modus enkel staan. Maar daar zie je niet de aangemaakte rijweg. Je ziet die wel als je de modus op rijweg zet.
Groet Johan Westhoeve.

trabiarie

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
Re: Openrijden wissels
« Reactie #47 Gepost op: 02 maart 2020, 14:07:50 »
hallo Johan
je kan als ik het goed begrijp dus nu wel een rijweg schakelen / of maken ?
Bedoel je hoe je deze rijweg oproept op de muis ?
Als ik één van mijn 4 rijwegen wil oproepen kan ik kiezen uit spoor 1 ,spoor 2 , enz , deze rijwegen zijn te kiezen via shift en wissel symbool  in te drukken. Daarna kan ik met een van de twee pijltjes toetsen een straat kiezen , dan oke en de wissels worden na elkaar omgezet.Je kan weer terug naar de wissel mode door weer shift en wissel symbool in te drukken. je kan zo 10 wisselstraten maken.
Als je iets anders bedoelt hoor ik dat graag.
vr groet Arie

trabiarie

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
Re: Openrijden wissels
« Reactie #48 Gepost op: 02 maart 2020, 14:22:34 »
Johan
Heb het net even voor alle zekerheid geprobeerd en het werkt inderdaad zo.  je hoeft dus niet eerst via het menu deze modus op te roepen.
Ook kun je zo bij new ( na de laatste straat) een straat erbij maken. Denk er wel om dat als je in deze modus staat en je gaat terug naar je loc bediening dan sta je ook in de decodernummer weergave van je loc's  ( ik heb  b.v een v200 die krijg ik normaal als v200 op de maus maar in de decodermode krijg ik dan
l00002 , het decoder nummer is 2 van deze loc) Door dan weer op shift en loc/wissel symbool drukken kom je op de naam weergave van je loc's
vr groet Arie
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2020, 14:30:54 door trabiarie »

johanw

  • Vallen is niet erg, blijven liggen wel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 535
Re: Openrijden wissels
« Reactie #49 Gepost op: 02 maart 2020, 19:52:57 »
Het wisselen tussen rijweg en wissels had ik inmiddels ontdekt. Maar het maken van een rijweg lukt me nog niet. Ik wil b.v wissel 6,8,en 9 gelijktijdig in de goede stand hebben, maar hij slaat alleen het laatste wissel op. Ik heb ze geprogrammeerd zoals je hierboven hebt omschreven.
Groet Johan Westhoeve.

trabiarie

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
Re: Openrijden wissels
« Reactie #50 Gepost op: 03 maart 2020, 17:01:57 »
Hallo Johan
Als je de eerste wissel hebt vastgelegd moet je voor de volgende de shift en de rechterpijl indrukken ,Niet op oke drukken tussentijds , dan kun je een nieuwe ingeven en deze goed zetten enzv . Na de laatste wissel pas op oke drukken , dan is je rijweg opgeslagen. Ik heb het geprobeerd en dat werkt , was voor mij ook een tijd geleden dat ik dit gedaan heb dus moest er ook de handleiding even bij pakken. Wil het nog niet lukken beschrijf dan eens stap voor stap wat je doet misschien kunnen we dan de fout zien. Je moet wel de maus verbinding laten maken met de z21 als je de straat maakt , afhankelijk van de hoeveelheid wissels die je maakt zie je als je de straat schakelt (met oke) het wisselsymbool dat aantal schakelingen uitvoeren.
succes  Vr groet Arie
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2020, 17:13:01 door trabiarie »

johanw

  • Vallen is niet erg, blijven liggen wel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 535
Re: Openrijden wissels
« Reactie #51 Gepost op: 04 maart 2020, 19:24:39 »
Hallo Arie,

Het lukt me nog niet. Ik doe het volgens je beschrijving, maar alleen het laatste wissel schakelt. Je geeft aan dat, als je het eerste wissel hebt vastgelegd moet je de shift en de rechter pijltjes toets indrukken voor het volgende wissel. En ik denk dat het hier mis gaat. Want hoe leg ik het eerste wissel vast? Na het laatste wissel druk ik op oké. En die wordt dan alleen opgeslagen.
Even voor alle duidelijkheid, ik wil dus wissel 9,8 en 6 in een keer goed zetten. Dan zouden ze toch, als ze niet in de juiste stand staan, allemaal gelijk om moeten gaan.

Oja, hij is verbonden  met de z21.
Groet Johan Westhoeve.

trabiarie

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
Re: Openrijden wissels
« Reactie #52 Gepost op: 04 maart 2020, 20:09:36 »
hallo Johan
ik zal je schrijven hoe ik het doe :
1 naar new bij rijwegen , en een naam geven ( bij mij sp1)
2 je hebt nu een knipperende W , dan het wissel nr ingeven ( bij mij 26) bij jou dus 9)
3 Daarna richting vastleggen met pijltjes toets rechtdoor of afbuigend ( bij mij rechtdoor) ik laat om zeker te weten dat ik de goede wissel heb hem een keer
   heen weer schakelen. Nu niet op oke drukken anders sla je alleen deze wissel op
4 is dit oke dan shift en pijltje (Naast stopknop ) rechts indrukken. het scherm is leeg en je kan het volgende wissel nr ingeven (bij jou 8 )
5 je kan nu het volgende wisselnummer ingeven (bij jou dus 8 ) en de stand goed zetten. net zoals hierboven bij 2 en 3
6 als je klaar bent met je laatste wissel ( bij jou 6) druk je pas op oke , en wordt je straat vast gelegd ( pas op je kan 10 wissels in 1 straat maken , en 10  wisselstraten) De gehele straat wordt dus vastgelegd na oke en je komt weer bij je beginscherm terug waar je de straat kan schakelen.
ik heb dit nog eens getest en het werkt zo goed bij mij , alleen als ik de shift en pijltjes toets niet gebruik na een wissel heb ik na oke alleen het laatste wissel .
als je nu de wisselstraat schakelt zie je het wissel symbool na elkaar verspringen in de vastgelegde stand. Hopelijk verduidelijkt dit iets succes
vr groet Arie

Oja de wissels gaan niet tegelijk om maar na elkaar.
« Laatst bewerkt op: 04 maart 2020, 20:18:23 door trabiarie »

trabiarie

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
Re: Openrijden wissels
« Reactie #53 Gepost op: 04 maart 2020, 20:24:25 »
Hallo Johan
Ik hoop dat het een beetje lukt nog een waarschuwing uit de handleiding : je kan niet een rijweg combineren met een andere rijweg. Ik heb daarin tegen wel wissels die ik in 3 rijwegen bedien en dat gaat goed. En ook de shift ingedrukt houden als je de pijltjestoets indrukt bedenk ik net .
vr groet arie
« Laatst bewerkt op: 04 maart 2020, 20:30:23 door trabiarie »

johanw

  • Vallen is niet erg, blijven liggen wel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 535
Re: Openrijden wissels
« Reactie #54 Gepost op: 04 maart 2020, 21:12:22 »
Arie,

Gelukt. Ik deed shift en gelijk wissel nummer in toetsen. Maar moet zijn shift pijltjes toets. En nu werk het dus wel. Bedankt voor je heldere uitleg. Reuze functie zonder ingewikkelde melders/decoders extra. Het zou nu helemaal nog mooi worden als dit ook in de z21 app beschikbaar zou komen.
Groet Johan Westhoeve.

trabiarie

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
Re: Openrijden wissels
« Reactie #55 Gepost op: 04 maart 2020, 22:26:35 »
Hallo Johan
Super gedaan , Ik rij ook met de app omdat mijn kleinzoon (8 jaar) een grote fan van de cabine besturing is.
weet eigenlijk niet of dit in de app ook mogenlijk is.
vr groet arie

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4672
Re: Openrijden wissels
« Reactie #56 Gepost op: 05 maart 2020, 07:19:45 »
In de Z21 app kun je zeker rijwegen maken (even de handleiding er bij pakken)

trabiarie

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
Re: Openrijden wissels
« Reactie #57 Gepost op: 05 maart 2020, 08:11:40 »
inderdaad Frank dit is mogelijk heb er zelf 9 gemaakt op onze baan , was gisteravond nog even boven bij de baan , kun je nagaan wat een automatisme dat is ,en  dat je er niet bij nadenkt dat je dat zelf in de app hebt gemaakt ( wel al 2 jaar geleden) .Te zien op deze video van roco bij ongeveer 5:10 minuten https://youtu.be/cA1qYg6N-2I
« Laatst bewerkt op: 05 maart 2020, 08:21:49 door trabiarie »

johanw

  • Vallen is niet erg, blijven liggen wel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 535
Re: Openrijden wissels
« Reactie #58 Gepost op: 05 maart 2020, 18:50:22 »
Inderdaad, nooit geweten dat dit ook in de app kan. (y)
Bedankt voor het delen. Dacht dat ik wel aardig wist wat er met de app kan. Maar niet dus. Ben eigenlijk wel benieuwd of er veel mensen zijn die dit weten dat dit in de z21 app kan.
Groet Johan Westhoeve.