Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 02:58:18
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 02:52:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 02:21:00
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Edwin2121992
Vandaag om 00:13:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 00:07:56
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Piko 2025 door Railpassie
16 July 2025, 22:51:35
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Eric B
16 July 2025, 21:43:35
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
Railpro 607 door Bob11
16 July 2025, 21:11:55
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
Sikje 225 door Huup
16 July 2025, 17:26:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
16 July 2025, 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
16 July 2025, 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
16 July 2025, 13:06:06
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
16 July 2025, 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
16 July 2025, 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
16 July 2025, 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
16 July 2025, 11:03:46
  

Auteur Topic: Fleischmann H0 profi 3-weg wissel, engels wissel  (gelezen 2138 keer)

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Fleischmann H0 profi 3-weg wissel, engels wissel
« Gepost op: 15 February 2020, 20:45:33 »
Hallo,

Mijn vader zit te denken om op zijn baan de Fleischmann profi 3-weg wissel en het engelse wissel te gaan gebruiken.
Dit ivm ruimtebesparing.
Op zich best een goed plan. Echter, ik heb zelf ervaring met deze wissels in N spoor van Fleischmann (piccolo).
Daarvan weet ik dat met name het engelse wissel een onding is.
Voordat hij het eea gaat aanschaffen willen we toch eens vragen hoe deze H0 varianten van deze wissels door jullie ervaren worden. Rijden de treinen er lekker soepel overheen?

Alvast dank!

Groet,
Collin


phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1941
Re: Fleischmann H0 profi 3-weg wissel, engels wissel
« Reactie #1 Gepost op: 15 February 2020, 22:41:10 »
Hallo Collin,

Alle Fleichmann Profi HO Engelse wissels, die ik in bedrijf heb, werken goed. Ik bouw wel altijd de aandrijvingen om en haal de eindafschakeling eruit. Ook moet je zorgen voor voldoende vermogen op de aandrijvingen.
De driewegwissels zou ik niet aanraden. Heb er wel eens wat mee geprobeerd, maar dat gaf naar mijn idee te veel problemen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Fleischmann H0 profi 3-weg wissel, engels wissel
« Reactie #2 Gepost op: 15 February 2020, 22:43:00 »
Zelf heb ik niet hele goede ervaringen met deze wissels. De driewegwissel heb ik voor de zekerheid op het rangeergedeelte gelegd, zonder lange doorgaande treinen. De engelse wissel die ik in mijn oorspronkelijke ontwerp had zitten (rechts in het baanplan) heb ik eruit gehaald. Treinen bleven telkens haken met hun koppeling (deze wissel is iets dikker dus de rails ligt iets omhoog) en afbuigende treinen bleven erop ontsporen. Vooral de wat langere stoomlocs met zo'n voorloopwiel.

Mijn advies is dus proberen te voorkomen.

Met vr. groet, Martijn.



Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann H0 profi 3-weg wissel, engels wissel
« Reactie #3 Gepost op: 16 February 2020, 07:57:13 »
De engelse wissel die ik in mijn oorspronkelijke ontwerp had zitten (rechts in het baanplan) heb ik eruit gehaald. Treinen bleven telkens haken met hun koppeling (deze wissel is iets dikker dus de rails ligt iets omhoog)
Fleischmann heeft de gewoonte om wissels te voorzien van een metalen onderplaat. Zal wel nodig zijn om het inwendig mechaniek bij elkaar te houden, maar de extra dikte die daardoor ontstaat wordt nergens gecompenseeerd. Zou je zelf kunnen doen door overal waar niet zo'n blikken plaat onder zit een extra laagje dun karton onder de rails te leggen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.