Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Oude schilden roesten niet. Fleischmann motorschild voor DCC  (gelezen 6559 keer)

erik2

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
Oude schilden roesten niet. Fleischmann motorschild voor DCC
« Gepost op: 10 februari 2020, 19:05:21 »
Hoe zat het ook alweer......?

We hebben de oude doos van schoonvader ontvangen en eens gekeken naar de mogelijkheden om e.e.a. weer aan de praat te krijgen.
Eerst eens goed poetsen en dan eens kijken wat er onder de kap vandaan komt en of we er wellicht een (oude) decoder in kunnen plaatsen.... zoon tevreden, opa tevreden, ik tevreden  ;D..

Maar ja, al zijn het niet mijn eerste lok's om om te bouwen, het is weer even geleden en niet eerder hadden we deze schilden...

Het schild van een BR70 - Fleischmann 4016


en dan hebben we het schild van een BR89 - Fleischmann 4020




Zijn deze schilden nog te gebruiken of moeten er nieuwe schilden op om e.e.a. geschikt te maken voor een decoder?

We hebben trouwens nog meer oude baasjes ::), maar die zullen er wel op deze lijken..


Groet,
Erik

« Laatst bewerkt op: 24 februari 2020, 15:30:25 door Bert van Gelder »

stoombr38

  • Offline Offline
  • Berichten: 381
Re: Oude schilden roesten niet....
« Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2020, 19:10:54 »
Het eenvoudigst is schildjes vervangen door andere die geschikt zijn voor de digitale ombouw.
Ik heb nog diverse schildjes liggen,die hier voor bruikbaar zijn.
Er zijn veel verschillende uitvoeringen,voor diverse loks.
Grt.
Jo

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Oude schilden roesten niet....
« Reactie #2 Gepost op: 10 februari 2020, 19:25:45 »
1e type heb ik wel eens geprobeerd (staat ergens een handleiding voor), met als resultaat dat die krom werd. Is een alternatief voor te krijgen
2e type zou ik eerst doormeten, met een beetje geluk is dat een kwestie van de verbindingen doorslijpen

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
    • opbouw blog treinbaan
Re: Oude schilden roesten niet....
« Reactie #3 Gepost op: 10 februari 2020, 20:52:44 »
Ik heb ze beiden ook omgebouwd.  ::)

De BR 70 toevallig gisteren en de BR 80 al enige tijd geleden.
Voor de BR 70 heb ik een nieuw geïsoleerd schild gebruikt en voor de BR 80 het originele schild, die kan je inderdaad doorslijpen.

BR 80 rijd al weer een tijdje mee op de baan.
De BR 70 heeft gister op het programmeerspoor gereden en mag straks even de grote baan op.
Het enige nadeel van het nieuwe geïsoleerde schild vond ik dat het helemaal wit was, dus daar is een kwastje over heen gegaan.

Schilden bestel ik altijd bij ETS en zelfs bij een verkeerde bestelling heb ik ze kunnen ruilen. (had 2 gats ipv 3 gats besteld)





Groeten Marco

erik2

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
Re: Oude schilden roesten niet....
« Reactie #4 Gepost op: 11 februari 2020, 15:21:46 »
Thanks!

Ik heb toch gelijk maar de rest ook even opengehaald.
Naast de BR70, BR89 ook een BR64 en nog een BR80(ouder model) en 2 oude OenK's


Type 1, vervangen:



Type 2, slijpen/schuren:



Twee typen dus..... met nog wat uitzoek werk. Allemaal verschillende type schilden die vervangen moeten worden  (y)

Groet,

Erik

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 757
Re: Oude schilden roesten niet....
« Reactie #5 Gepost op: 11 februari 2020, 17:50:17 »
In beginsel kunnen veel Fleischmann-motorschilden hergebruikt worden voor digitalisering, als je maar zorgt dat beide motorpolen/koolborstels geen verbinding meer hebben met de rails. Dat kan door met een kleine tandartsfrees, een slijpschijfje op een dremel of gewoon een dunne sleutelvijl wat metaal weg te schrapen van het schild. Kwestie van goed kijken en dan nameten met een AVO-meter of de verbinding echt verbroken is.
Je wil de motor digitaal  aan kunnen sturen, dus de koolborstelbussen moeten gescheiden worden van de railspanning.
Je kunt ook de betreffende motorpool losmaken uit het schild, het gat iets ruimen
en met een stukje krimpkous erom weer inlijmen
motorschild isoleren1
motorschild isoleren2
Bij Fleischmann blijft vaak de +=blauwe decoderdraad ongebruikt, omdat je die "vervangt" door de massa van de loc=de railspanning van één van beide rails.
Ik heb al een heel stel Fleischmann-motoren gedigitaliseerd, een enkele keer mét een opgeblazen decoder tot gevolg, als de verlichting nog "ergens" sluiting maakte. Maar testen met een gelijkspanningstrafo en een dummystekker ipv een decoder voorkomt veel problemen.
Succes met de ombouw!
François
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2020, 19:01:24 door 008200 »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: Oude schilden roesten niet....
« Reactie #6 Gepost op: 11 februari 2020, 20:35:12 »
Ook ooit een 5200 en 1200 gedaan, gewoon het oude schildje aangepast.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

erik2

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
Re: Oude schilden roesten niet....
« Reactie #7 Gepost op: 24 februari 2020, 10:24:44 »
Dank,

Nu een stapje verder,..
Ik heb er voor gekozen om voor nu 2 schildjes aan te schaffen en de rest 'spanningsloos' te slijpen. Dat laatste heb ik al eens uitgevoerd en was goed te doen.
Wat me nu op valt / waar ik nu pas bij stil sta, is dat eerdere modellen allemaal het frame gebruiken om stroom te laten geleiden. Bij mijn eerdere koplopertje en 1600 was dit niet aan de orde, maar nu is er niet aan te omkomen om dat ook bij de oudere modellen te blijven doen/ te laten gebeuren.



De stroomafnemer kan nog geisoleerd worden, maar de wielassen ook  ???

Mag ik de conclusie trekken dat het niet erg is om het chassis in aanraking te laten komen met 1 vd 2 railspanningen, zolang de rest maar gescheiden blijft?


groet,

Erik




Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Oude schilden roesten niet....
« Reactie #8 Gepost op: 24 februari 2020, 10:43:59 »
Die conclusie mag je trekken.

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 757
Re: Oude schilden roesten niet....
« Reactie #9 Gepost op: 24 februari 2020, 15:26:50 »
Het mooiste is als je een 8 polig inprikpunt maakt waar je analoog met een gewone trafo kunt testen met een dummy-stekker of alles goed werkt.
Je kunt ook een voor een testen met de trafo op oranje en grijs of de motor werkt , en tussen geel/wit negatief en rood dan wel blauw voor+, of de seinen werken.
Gebruik een decoderpunt van bijvoorbeeld 860001/LaisDcc Brand in China, 71621.1: UHLENBROCK kabelset NEM652, een iets duurdere ESU 51950 NEM652. Alternatief is er een zelf maken met een stukje IC-voet met 8 pootjes.
In een heel krappe loc zul je de 8 kleuren draad rechtstreeks aan de stroomafnemers (rood en zwart), de motor (oranje en grijs) en de  verlichting wit = - (front) en geel = - (sluit), blauw voor de +  dan wel een van raildraden ( vaak de rode) moeten solderen. Als je erg ijverig bent kun je nog een led met serieweerstand  van 1,5k monteren voor de cabineverlichting (groen = -  resp blauw=+). Die bedien je dan met F1. In een wat ruimere loc is een decoderprikpunt echt de veiligste oplossing.
Je moet echt alle soldeerverbindingen afschermen met stukjes isolerende krimpkous, ook de 8 pootjes onder het decoderprikpunt.
Dat bant kortsluitingsgevaren goeddeels uit. Pas na een goed test-resultaat stop je er een decoder in.
Ik heb al tientallen decoders ingebouwd in mijn locs en een enkele keer verspeel je toch een decoder, dus test eerst met een goedkope  en waag er niet meteen de duurste sounddecoder aan.....
François
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2020, 15:28:38 door 008200 »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: Oude schilden roesten niet. Fleischmann motorschild voor DCC
« Reactie #10 Gepost op: 24 februari 2020, 15:45:26 »
Haal die paddenstoel er ook gelijk ff onderuit, scheelt ook weer de kans op sluiting. Schakelen doe je er toch niet meer mee ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

erik2

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
Re: Oude schilden roesten niet. Fleischmann motorschild voor DCC
« Reactie #11 Gepost op: 24 februari 2020, 17:23:06 »
So Far No Good,.. kortsluiting bij de 1e poging  :-\
....nog even oefenen dus..... al werkt t motorschild i.i.g. wel, dus kortsluiting op het chassis

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 757
Re: Oude schilden roesten niet. Fleischmann motorschild voor DCC
« Reactie #12 Gepost op: 25 februari 2020, 11:11:28 »
En decoder stuk?
Ik vergat nog te zeggen dat je alle onderdeeltjes van het schild moet verwijderen.
En voor de duidelijkheid wat-waar hoort is het verstandig 7 of 8 kleuren draad te gebruiken.
Gebruik de dunste decoderdraad uit de modelspoorwinkel.
En met de 5 meter per bosje draad kun je erg veel treinen veilig digitaliseren.
De witte zie je vaak na inbouw in een Fleischmann stoomloc onder de keel lopen, dus die verf je meteen zwart.
En ik doe, bij wat langere draden, vóór het solderen steeds een (of meerdere) stukje(s) krimpkous
om de draad en zet de krimpkous weer vast met een dotje smeltlijm ( lijmpistool bijv. bij Blokker).
De draad ligt dan vast maar kan in de lengte nog iets schuiven door het kokertje krimpkous.
Ook kun je meerdere draden op dezelfde wijze bundelen.
Een te nauwe krimpkous kun je met een puntig pincet wat oprekken, zodat er meerdere draden
doorgeregen kunnen worden. Alles om de boel veilig en ordelijk te organiseren.
De kleuren zorgen ervoor dat je steeds weet over welke draad je het hebt.
François
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2020, 11:23:54 door 008200 »

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Oude schilden roesten niet. Fleischmann motorschild voor DCC
« Reactie #13 Gepost op: 25 februari 2020, 15:56:50 »
Enkele FLM ombouw voorbeelden:

(BR 218) https://tcsdcc.com/installation/ho-scale/1278
(BR03) https://tcsdcc.com/installation/ho-scale/1274
(BR103) https://tcsdcc.com/installation/ho-scale/1276
(Vt416) https://tcsdcc.com/installation/ho-scale/1277

Je kan natuurlijk ook CD/DVD motortjes gaan gebruiken.
Dan hoef je later niet telkens met de koolborsteltjes gaan priegelen om deze te vervangen....
(hangt natuurlijk af van hoe vaak je de loc's wenst te gaan gebruiken)
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2020, 16:00:57 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

erik2

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
Re: Oude schilden roesten niet. Fleischmann motorschild voor DCC
« Reactie #14 Gepost op: 25 februari 2020, 16:40:38 »
Ik heb er een hele tijd geleden in mijn jongere jaren ook een aantal gedaan, de meest 'spannende' was deze:



Maar goed, dat was toen,.... o.b.v. een vergelijkbaar voorbeeld. En eerlijk gezegd; moet ik er weer een beetje inkomen  ;)

Voor nu heb ik dus de BR70 en de BR89  voor me liggen die wat ouder zijn.

Nee, nog niets ontploft, pas als ik zeker weet dat ze analoog goed rijden met nieuwe draden etc. dan probeer ik een decoder.

Ik heb voor beide andere schildjes genomen, het uitboren van een contactpunt sla ik deze keer even over.

Moet bij onderstaand schild nog iets worden verwijderd, bijvoorbeeld die 3 ...?