BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: erik2 op 10 februari 2020, 19:05:21

Titel: Oude schilden roesten niet. Fleischmann motorschild voor DCC
Bericht door: erik2 op 10 februari 2020, 19:05:21
Hoe zat het ook alweer......?

We hebben de oude doos van schoonvader ontvangen en eens gekeken naar de mogelijkheden om e.e.a. weer aan de praat te krijgen.
Eerst eens goed poetsen en dan eens kijken wat er onder de kap vandaan komt en of we er wellicht een (oude) decoder in kunnen plaatsen.... zoon tevreden, opa tevreden, ik tevreden  ;D..

Maar ja, al zijn het niet mijn eerste lok's om om te bouwen, het is weer even geleden en niet eerder hadden we deze schilden...

Het schild van een BR70 - Fleischmann 4016
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/thumbnail-3.jfif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/thumbnail-3.jfif)

en dan hebben we het schild van een BR89 - Fleischmann 4020

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/thumbnail-4.jfif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/thumbnail-4.jfif)


Zijn deze schilden nog te gebruiken of moeten er nieuwe schilden op om e.e.a. geschikt te maken voor een decoder?

We hebben trouwens nog meer oude baasjes ::), maar die zullen er wel op deze lijken..


Groet,
Erik

Titel: Re: Oude schilden roesten niet....
Bericht door: stoombr38 op 10 februari 2020, 19:10:54
Het eenvoudigst is schildjes vervangen door andere die geschikt zijn voor de digitale ombouw.
Ik heb nog diverse schildjes liggen,die hier voor bruikbaar zijn.
Er zijn veel verschillende uitvoeringen,voor diverse loks.
Grt.
Jo
Titel: Re: Oude schilden roesten niet....
Bericht door: ivanzon op 10 februari 2020, 19:25:45
1e type heb ik wel eens geprobeerd (staat ergens een handleiding voor), met als resultaat dat die krom werd. Is een alternatief voor te krijgen
2e type zou ik eerst doormeten, met een beetje geluk is dat een kwestie van de verbindingen doorslijpen
Titel: Re: Oude schilden roesten niet....
Bericht door: heuvelbaan op 10 februari 2020, 20:52:44
Ik heb ze beiden ook omgebouwd.  ::)

De BR 70 toevallig gisteren en de BR 80 al enige tijd geleden.
Voor de BR 70 heb ik een nieuw geïsoleerd schild gebruikt en voor de BR 80 het originele schild, die kan je inderdaad doorslijpen.

BR 80 rijd al weer een tijdje mee op de baan.
De BR 70 heeft gister op het programmeerspoor gereden en mag straks even de grote baan op.
Het enige nadeel van het nieuwe geïsoleerde schild vond ik dat het helemaal wit was, dus daar is een kwastje over heen gegaan.

Schilden bestel ik altijd bij ETS en zelfs bij een verkeerde bestelling heb ik ze kunnen ruilen. (had 2 gats ipv 3 gats besteld)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200209_140540_klein.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200209_154542_klein.jpg)

Groeten Marco
Titel: Re: Oude schilden roesten niet....
Bericht door: erik2 op 11 februari 2020, 15:21:46
Thanks!

Ik heb toch gelijk maar de rest ook even opengehaald.
Naast de BR70, BR89 ook een BR64 en nog een BR80(ouder model) en 2 oude OenK's


Type 1, vervangen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/thumbnail-11.jfif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/thumbnail-11.jfif)


Type 2, slijpen/schuren:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/thumbnail-12.jfif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/thumbnail-12.jfif)


Twee typen dus..... met nog wat uitzoek werk. Allemaal verschillende type schilden die vervangen moeten worden  (y)

Groet,

Erik
Titel: Re: Oude schilden roesten niet....
Bericht door: 008200 op 11 februari 2020, 17:50:17
In beginsel kunnen veel Fleischmann-motorschilden hergebruikt worden voor digitalisering, als je maar zorgt dat beide motorpolen/koolborstels geen verbinding meer hebben met de rails. Dat kan door met een kleine tandartsfrees, een slijpschijfje op een dremel of gewoon een dunne sleutelvijl wat metaal weg te schrapen van het schild. Kwestie van goed kijken en dan nameten met een AVO-meter of de verbinding echt verbroken is.
Je wil de motor digitaal  aan kunnen sturen, dus de koolborstelbussen moeten gescheiden worden van de railspanning.
Je kunt ook de betreffende motorpool losmaken uit het schild, het gat iets ruimen
en met een stukje krimpkous erom weer inlijmen
 motorschild isoleren1 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=31691.msg483570#msg483570)
 motorschild isoleren2 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=23196.msg3221519421#msg3221519421)
Bij Fleischmann blijft vaak de +=blauwe decoderdraad ongebruikt, omdat je die "vervangt" door de massa van de loc=de railspanning van één van beide rails.
Ik heb al een heel stel Fleischmann-motoren gedigitaliseerd, een enkele keer mét een opgeblazen decoder tot gevolg, als de verlichting nog "ergens" sluiting maakte. Maar testen met een gelijkspanningstrafo en een dummystekker ipv een decoder voorkomt veel problemen.
Succes met de ombouw!
François
Titel: Re: Oude schilden roesten niet....
Bericht door: ruudns op 11 februari 2020, 20:35:12
Ook ooit een 5200 en 1200 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=37145.msg568080#msg568080) gedaan, gewoon het oude schildje aangepast.
Titel: Re: Oude schilden roesten niet....
Bericht door: erik2 op 24 februari 2020, 10:24:44
Dank,

Nu een stapje verder,..
Ik heb er voor gekozen om voor nu 2 schildjes aan te schaffen en de rest 'spanningsloos' te slijpen. Dat laatste heb ik al eens uitgevoerd en was goed te doen.
Wat me nu op valt / waar ik nu pas bij stil sta, is dat eerdere modellen allemaal het frame gebruiken om stroom te laten geleiden. Bij mijn eerdere koplopertje en 1600 was dit niet aan de orde, maar nu is er niet aan te omkomen om dat ook bij de oudere modellen te blijven doen/ te laten gebeuren.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/thumbnail-4_1.jfif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/thumbnail-4_1.jfif)

De stroomafnemer kan nog geisoleerd worden, maar de wielassen ook  ???

Mag ik de conclusie trekken dat het niet erg is om het chassis in aanraking te laten komen met 1 vd 2 railspanningen, zolang de rest maar gescheiden blijft?


groet,

Erik



Titel: Re: Oude schilden roesten niet....
Bericht door: Klaas Zondervan op 24 februari 2020, 10:43:59
Die conclusie mag je trekken.
Titel: Re: Oude schilden roesten niet....
Bericht door: 008200 op 24 februari 2020, 15:26:50
Het mooiste is als je een 8 polig inprikpunt maakt waar je analoog met een gewone trafo kunt testen met een dummy-stekker of alles goed werkt.
Je kunt ook een voor een testen met de trafo op oranje en grijs of de motor werkt , en tussen geel/wit negatief en rood dan wel blauw voor+, of de seinen werken.
Gebruik een decoderpunt van bijvoorbeeld 860001/LaisDcc Brand in China, 71621.1: UHLENBROCK kabelset NEM652, een iets duurdere ESU 51950 NEM652. Alternatief is er een zelf maken met een stukje IC-voet met 8 pootjes.
In een heel krappe loc zul je de 8 kleuren draad rechtstreeks aan de stroomafnemers (rood en zwart), de motor (oranje en grijs) en de  verlichting wit = - (front) en geel = - (sluit), blauw voor de +  dan wel een van raildraden ( vaak de rode) moeten solderen. Als je erg ijverig bent kun je nog een led met serieweerstand  van 1,5k monteren voor de cabineverlichting (groen = -  resp blauw=+). Die bedien je dan met F1. In een wat ruimere loc is een decoderprikpunt echt de veiligste oplossing.
Je moet echt alle soldeerverbindingen afschermen met stukjes isolerende krimpkous, ook de 8 pootjes onder het decoderprikpunt.
Dat bant kortsluitingsgevaren goeddeels uit. Pas na een goed test-resultaat stop je er een decoder in.
Ik heb al tientallen decoders ingebouwd in mijn locs en een enkele keer verspeel je toch een decoder, dus test eerst met een goedkope  en waag er niet meteen de duurste sounddecoder aan.....
François
Titel: Re: Oude schilden roesten niet. Fleischmann motorschild voor DCC
Bericht door: ruudns op 24 februari 2020, 15:45:26
Haal die paddenstoel er ook gelijk ff onderuit, scheelt ook weer de kans op sluiting. Schakelen doe je er toch niet meer mee ;).
Titel: Re: Oude schilden roesten niet. Fleischmann motorschild voor DCC
Bericht door: erik2 op 24 februari 2020, 17:23:06
So Far No Good,.. kortsluiting bij de 1e poging  :-\
....nog even oefenen dus..... al werkt t motorschild i.i.g. wel, dus kortsluiting op het chassis
Titel: Re: Oude schilden roesten niet. Fleischmann motorschild voor DCC
Bericht door: 008200 op 25 februari 2020, 11:11:28
En decoder stuk?
Ik vergat nog te zeggen dat je alle onderdeeltjes van het schild moet verwijderen.
En voor de duidelijkheid wat-waar hoort is het verstandig 7 of 8 kleuren draad te gebruiken.
Gebruik de dunste decoderdraad uit de modelspoorwinkel.
En met de 5 meter per bosje draad kun je erg veel treinen veilig digitaliseren.
De witte zie je vaak na inbouw in een Fleischmann stoomloc onder de keel lopen, dus die verf je meteen zwart.
En ik doe, bij wat langere draden, vóór het solderen steeds een (of meerdere) stukje(s) krimpkous
om de draad en zet de krimpkous weer vast met een dotje smeltlijm ( lijmpistool bijv. bij Blokker).
De draad ligt dan vast maar kan in de lengte nog iets schuiven door het kokertje krimpkous.
Ook kun je meerdere draden op dezelfde wijze bundelen.
Een te nauwe krimpkous kun je met een puntig pincet wat oprekken, zodat er meerdere draden
doorgeregen kunnen worden. Alles om de boel veilig en ordelijk te organiseren.
De kleuren zorgen ervoor dat je steeds weet over welke draad je het hebt.
François
Titel: Re: Oude schilden roesten niet. Fleischmann motorschild voor DCC
Bericht door: iarnrod op 25 februari 2020, 15:56:50
Enkele FLM ombouw voorbeelden:

(BR 218) https://tcsdcc.com/installation/ho-scale/1278
(BR03) https://tcsdcc.com/installation/ho-scale/1274
(BR103) https://tcsdcc.com/installation/ho-scale/1276
(Vt416) https://tcsdcc.com/installation/ho-scale/1277

Je kan natuurlijk ook CD/DVD motortjes gaan gebruiken.
Dan hoef je later niet telkens met de koolborsteltjes gaan priegelen om deze te vervangen....
(hangt natuurlijk af van hoe vaak je de loc's wenst te gaan gebruiken)
Titel: Re: Oude schilden roesten niet. Fleischmann motorschild voor DCC
Bericht door: erik2 op 25 februari 2020, 16:40:38
Ik heb er een hele tijd geleden in mijn jongere jaren ook een aantal gedaan, de meest 'spannende' was deze:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/thumbnail-6.jfif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/thumbnail-6.jfif)

Maar goed, dat was toen,.... o.b.v. een vergelijkbaar voorbeeld. En eerlijk gezegd; moet ik er weer een beetje inkomen  ;)

Voor nu heb ik dus de BR70 en de BR89  voor me liggen die wat ouder zijn.

Nee, nog niets ontploft, pas als ik zeker weet dat ze analoog goed rijden met nieuwe draden etc. dan probeer ik een decoder.

Ik heb voor beide andere schildjes genomen, het uitboren van een contactpunt sla ik deze keer even over.

Moet bij onderstaand schild nog iets worden verwijderd, bijvoorbeeld die 3 ...?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/thumbnail-5_1.jfif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/thumbnail-5_1.jfif)
Titel: Re: Oude schilden roesten niet. Fleischmann motorschild voor DCC
Bericht door: heuvelbaan op 25 februari 2020, 20:23:56
Nee, die kunnen blijven zitten.  ::)

Groet Marco
Titel: Re: Oude schilden roesten niet. Fleischmann motorschild voor DCC
Bericht door: erik2 op 26 februari 2020, 12:51:11
Beste Rob,

Welk decodertje heb jij in de BR70 gestopt?
Ik heb een wat oudere Lenz over, maar die past echt niet.
Er is verder niet al te veel ruimte en ik lijk te zien dat je m onder het dak hebt verstopt, klopt dat?

Groet,
Erik
Titel: Re: Oude schilden roesten niet. Fleischmann motorschild voor DCC
Bericht door: 008200 op 26 februari 2020, 13:38:39
Ik gebruik in dit soort krappe Fleischmann-locs vaak deze: Laisdcc 860020 ; een klein vierkant decoderplaatje dat rechtstreeks in de 8polige stekker steekt, zonder in de weg zittende draden.
Deze is in Nederland (én wat goedkoper bij  Aliexpress) te koop; deze decoder heeft matige rij-eigenschapen en géén kortsluitbeveiliging.
Maar hij functioneert voldoende goed in diverse door mij omgebouwde en vóór plaatsing goed geteste Fleischmann stoomlocs. Bovendien is hij eenvoudig te programmeren; als -wat mij wel eens gebeurd is- één van de front- of sluitseinuitgangen door sluiting in het ongerede is geraakt, kun je eenvoudig, met aanpassen twee cv-waarden, de seinverlichting omzetten op de groene of paarse draad. En met heel geduldig soldeerwerk en wat microleds+weerstand kun je er ook nog een cabine-verlichtingsled en zelfs drijfwerkverlichting mee aansturen!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/laisdcc-decoder-direct.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/laisdcc-decoder-direct.jpg)
  handleiding (http://laisdcc.com/LaisDcc_Decoders_Manual_V2.pdf).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ns9602-20200226_153959.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ns9602-20200226_153959.jpg)
François
Titel: Re: Oude schilden roesten niet. Fleischmann motorschild voor DCC
Bericht door: oudebiels op 26 februari 2020, 15:22:51
Ik gebruik in dit soort krappe Fleischmann-locs vaak deze: Laisdcc 860020 ; ....
Deze is in Nederland (én wat goedkoper bij  Aliexpress) te koop; deze decoder heeft matige rij-eigenschapen en géén kortsluitbeveiliging.
Zijn alle decoders van dit merk matig, of enkel dit type?

Het kleine formaat is prettig voor kleine lokjes, dus ze zouden in overweging kunnen komen.

oudebiels
Titel: Re: Oude schilden roesten niet. Fleischmann motorschild voor DCC
Bericht door: 008200 op 26 februari 2020, 15:54:36
Elders  op dit forum (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66445.0) is daarover al eens een uitgebreide discussie geweest.
Groot bezwaar is het ontbreken van kortsluit-beveiliging en in sommige locs bij sommige motoren de neiging om tgv-snelheden te ontwikkelen.
Maar ik heb er al vele tientallen gebruikt om mijn vloot te digitaliseren en voor eenvoudige locs voldoen ze prima, als je wat met de cv knutselt om de wat hoge snelheid wat in te dammen. En dit type is lekker compact en heeft geen decimeter lange draden die in de weg zitten.
Maar ze zijn 2 - 3 x zo goedkoop als de Europese decoders, en als je de loc goed vooraf test werken ze heel redelijk.
De hierboven bedoelde kost ongeveer €10-15 en dat is toch prettiger als de Europese prijzen.
Maar ja, geen beveiliging ingebouwd dus soms sloop ik er een ...
In de blauwe draad bouw ik tegenwoordig deze halfgeleider (https://www.aliexpress.com/item/32892785172.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.2c294c4db2KoPI) in om de stroom op 100 mA te begrenzen.Dat is een "automatische" zekering, die de stroom begrenst op, in dit geval, 100mA.
In de Fleischmann werkt dat weer anders omdat daar de rode draad de plus is (en de blauwe niet meedoet omdat het frame van de loc de railspanning van de rechter rail heeft) en dan moet je de motorstroom+ verlichtingsstroom samen begrenzen op bijv 500 mA.
François
Titel: Re: Oude schilden roesten niet. Fleischmann motorschild voor DCC
Bericht door: heuvelbaan op 26 februari 2020, 20:55:24
Beste Rob,

Welk decodertje heb jij in de BR70 gestopt?
Ik heb een wat oudere Lenz over, maar die past echt niet.
Er is verder niet al te veel ruimte en ik lijk te zien dat je m onder het dak hebt verstopt, klopt dat?

Groet,
Erik

Ik heb nog geen Rob in dit topic gezien?
Aangezien ik een foto van mijn BR70 heb geplaatst denk ik dat je mij bedoelt. (of ben ik nu te ijdel?)  :angel:

In mijn BR70 zit een ESU 4.0 decoder maar deze zit niet onder het dak.  ???
Ik heb een flink stuk van het gewicht af moeten zagen om deze decoder passend te krijgen.
Als je wil kan ik hem wel weer eens open schroeven en er een foto van maken.

Groeten Marco

Titel: Re: Oude schilden roesten niet. Fleischmann motorschild voor DCC
Bericht door: Overet op 26 februari 2020, 20:58:38
Ik heb een D&H DH10C in de BR70 gebruikt. Hiervoor hoeft er geen gewicht te worden verwijderd.

Tom
Titel: Re: Oude schilden roesten niet. Fleischmann motorschild voor DCC
Bericht door: erik2 op 27 februari 2020, 08:13:06
Oh jee, sorry Marco.
Tja, ik moet m'n hobby er soms ook maar gewoon tussendoor doen he  :'(

Oei, ik was eigenlijk niet van plan om bij allemaal de loks de gewichten te verkleinen.
Ook bij opa's overige loks zit weinig ruimte. Eerder maar enkele basis decoder bestellen dan.

Zelf gebruik ik tegenwoordig Esu decoders. In mijn jongere jaren Lenz. Hoe dan ook, als het kleinere decoders moeten zijn, dienen ze wat grotere motor vermogens om te kunnen gaan en een lichtje aan kunnen schakelen. Mijn sik rijd met een N-decoder/micro van Esu, maar dat moet ik hiervoor niet nemen.
Titel: Re: Oude schilden roesten niet. Fleischmann motorschild voor DCC
Bericht door: erik2 op 28 februari 2020, 11:54:34
Ik heb een D&H DH10C in de BR70 gebruikt.

Fijne afmetingen hebben die D&H decoders. Die DH10C kent slechts 14,2x9,3x1,5 mm. (y)
Ook even gekeken naar een 1 Ampere's van Kuehn, Lenz, Esu, maar die redden het niet.
Goede ervaringen mee?

Enkel licht aansturen is voldoende voor deze locs. Kan er mooi eerst geoefend worden om op deze oude locs licht in te bouwen voor aan de delicatere modellen te beginnen :o
Titel: Re: Oude schilden roesten niet. Fleischmann motorschild voor DCC
Bericht door: zuylen op 28 februari 2020, 13:06:36
Ik heb die Br 70 van Fleischmann ook gedigitaliseerd. Ik heb er destijds vrij goedkoop een goed geïsoleerd schild bij gekocht. De decoder zit op het metalen motorhuis geplakt en is uiteraard rondom geïsoleerd. Dan kan ie ook nog koelen. Er zit bij mij een Uhlenbrock n-decodertje in. En Dat gaat al jaaaaren goed! Ondanks dat het decodertje een beetje klein bemeten is qua stroom. (namelijk 500mA) Het ding heeft geen verlichting en dan kan het allemaal net. Wel zit er een kortsluitbeveiliging op. (Die heb ik aan gezet in de software van de decoder) Ik weet niet meer hoe ik dat gedaan heb. Het is al lang geleden dat ik daar een decoder in gefrot heb.
Titel: Re: Oude schilden roesten niet. Fleischmann motorschild voor DCC
Bericht door: Overet op 28 februari 2020, 14:53:51
Fijne afmetingen hebben die D&H decoders. Die DH10C kent slechts 14,2x9,3x1,5 mm. (y)
Ook even gekeken naar een 1 Ampere's van Kuehn, Lenz, Esu, maar die redden het niet.
Goede ervaringen mee?

Ik heb de loc nog niet intensief gebruikt, maar de decoder doet wat hij moet doen. In ieder geval geen slechte ervaringen en D&H is een gerenomeerd merk, dus daar val je je geen builen aan.

Tom