Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
barry1972
Vandaag
om 02:31:58
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
StefanNL_Plays
Vandaag
om 00:07:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Joz
Vandaag
om 00:06:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
StefanNL_Plays
Vandaag
om 00:04:29
Aachenau West
door
Joz
Vandaag
om 00:03:14
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄
door
Rsd1000
15 November 2025, 23:55:30
Raadplaatje
door
Modellbahnwagen
15 November 2025, 23:49:39
Lichtbeeld Hondekop met proefsnor L omgekeerd L of 2 gele?
door
ikbener
15 November 2025, 23:26:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
15 November 2025, 23:25:35
Locatie van foto gezocht
door
GerardvV
15 November 2025, 23:00:14
Rondom Charlois
door
Eric B
15 November 2025, 22:10:28
Transfers AD reclame voor ombouw sprinter
door
Treintje_komt_zo
15 November 2025, 21:55:10
Frans loodsje et cetera
door
DJV
15 November 2025, 21:40:55
NS Postrijtuigen
door
Rob Ellerman
15 November 2025, 21:40:51
Bahnstrecke 5867
door
DJV
15 November 2025, 21:35:48
Pfarrerwinkel bahn
door
DJV
15 November 2025, 21:27:09
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
15 November 2025, 21:21:45
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
15 November 2025, 21:16:51
Modelspoorbaan van Einte
door
Mark D.
15 November 2025, 21:05:52
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
15 November 2025, 21:02:30
Baanplan Belkamp H0
door
jdk
15 November 2025, 20:53:23
Onderdeel zeer kleine schroef kabelbaan Brawa 6220
door
Freddy
15 November 2025, 20:46:59
NS-1000 in spoor-1
door
defender
15 November 2025, 20:42:34
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
ex44
15 November 2025, 20:41:21
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
defender
15 November 2025, 20:24:26
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
15 November 2025, 20:23:03
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Frank 123
15 November 2025, 20:15:50
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
15 November 2025, 19:17:09
Opnieuw : schakelrail marklin en spoorwegovergang Viessmann
door
Bahn-AG
15 November 2025, 18:07:06
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden.
door
Josephes
15 November 2025, 15:38:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Aansluiten Viessmann andreaskruizen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Aansluiten Viessmann andreaskruizen (gelezen 1708 keer)
Corny121
Offline
Berichten: 131
Aansluiten Viessmann andreaskruizen
«
Gepost op:
04 February 2020, 17:38:07 »
Even een vraag over het aansluiten van Viessmann 5835. In het diagram wat in de handleiding staat dat je hem aansluit via een relais en een aansluitrail. Maar kan ik ook rechtstreeks een aan/uit schakelaar aan het schakelkastje van de andreaskruizen aansluiten? Ja toch?
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26946
Re: Aansluiten Viessmann andreaskruizen
«
Reactie #1 Gepost op:
04 February 2020, 20:40:36 »
Dat relais levert uiteindelijk ook alleen maar een aan/uit contact. Dus ja, in plaats daarvan kun je ook een schakelaartje gebruiken.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Corny121
Offline
Berichten: 131
Re: Aansluiten Viessmann andreaskruizen
«
Reactie #2 Gepost op:
04 February 2020, 22:06:31 »
Top, dank je wel Klaas. Een decoder kan dan dus uiteindelijk ook als ik verder ga automatiseren in de toekomst.
Gelogd
Te 2/2
Offline
Berichten: 1024
Metrop-Märklin
Re: Aansluiten Viessmann andreaskruizen
«
Reactie #3 Gepost op:
07 February 2020, 17:50:57 »
Ik rij gemixt, en misschien daarom kijk ik graag naar oplossingen voor problemen die verschillend worden aangevlogen afhankelijk van pukkeltjes die wel/niet tussen de rails groeien.
Vroeger was het simpel op dit forum. Men reed uitsluitend 2-rail. Nu heb ik even je bijdragen doorgespit om erachter te komen dat je 2-rail rijdt, mogelijk met piko wissels en peco rails. Leuke bijdragen, zelf ben ik vooral een meelezend forumbezoeker.
Waarom vroeg ik me dat af? Vanwege
Viessmann 3835
.
Viessmann heeft namelijk een bijzondere kijk op overwegen en semibewaakte overgangen die 3-railers niet vanzelfsprekend vinden.
De 3-rail visie (M-rails, K-rails, C-rails) gaat bij een overgang uit van contactrails, en de lengte daarvan hoeft niet aan weerszijden van de overgang te bestaan uit tenminste de langste trein die voorbij komt (Viessmann-visie). Want zolang de contactrails stroom- of massadetectie melden, is overgang-bewaking nodig (onverschillig het aantal sporen op die overgang), en dat kan een stuk korter zijn dan 2-rail leveranciers in hun handleidingen tekenen.
Drierailers knappen daarom vaak af bij Viessmann (Kibri e.a.) op ondersteunende elektronische schakelkastjes (op die van het knipperlicht na), en wijken dan uit naar een (monostabiel) relais met een condensator (en dus een laadweerstand) om ervoor te zorgen dat bomen dicht zijn (of lampjes knipperen) zolang de stroom-/massa- detectie duurt, en ook beslist niet langer (treinlengte is variabel en dus de sluit/knipper-duur ook).
Bij 2-rails zijn er twee visies denkbaar: die van Viessmann (Kibri) op basis van bijvoorbeeld reedcontacten, of de 3-rail visie (door stroomdetectie met een relais). Welke van die 2 je volgt, hangt af van de vraag of je met een vorm van stroomdetectie werkt. Als je in de toekomst gaat digitaliseren, lijkt mij dat iets om over na te denken.
Het verschil in visie maakt veel uit voor de treinlengte die je bij een overgang (aan weerszijden) moet reserveren.
Gelogd
Jan Willem
analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Aansluiten Viessmann andreaskruizen