Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
Arjen52
Vandaag
om 22:09:50
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 22:07:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
wob
Vandaag
om 21:58:57
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 21:57:04
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:37:19
firm ware voor 3 D printer
door
jerrytrein
Vandaag
om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
bigboynl
Vandaag
om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
orientexpress
Vandaag
om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Biessendorf
Vandaag
om 21:02:48
Schrootplaats
door
741230
Vandaag
om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch
door
Overlast
Vandaag
om 20:21:53
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
Vandaag
om 19:57:45
Motorpost ombouwen ?
door
hmmglaser
Vandaag
om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
Vandaag
om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
orientexpress
Vandaag
om 19:29:26
19 Toen
door
defender
Vandaag
om 19:22:04
Laag-Baarlo
door
Mark Lin
Vandaag
om 19:02:20
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
Vandaag
om 18:28:50
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
Vandaag
om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's
door
Joost O
Vandaag
om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
Vandaag
om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
Vandaag
om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels
door
Voske
Vandaag
om 16:57:37
Meedhuizen in H0
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 16:31:17
diorama, voor lange treinen.
door
FritsT
Vandaag
om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1
door
sncf231e
Vandaag
om 15:37:10
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 15:29:26
"Nederlandse" modellen
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:14:16
h0 diorama USA “The Paintshops”
door
Mudhen
Vandaag
om 11:58:57
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Aansluiten Viessmann andreaskruizen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Aansluiten Viessmann andreaskruizen (gelezen 1346 keer)
Corny121
Offline
Berichten: 131
Aansluiten Viessmann andreaskruizen
«
Gepost op:
04 februari 2020, 17:38:07 »
Even een vraag over het aansluiten van Viessmann 5835. In het diagram wat in de handleiding staat dat je hem aansluit via een relais en een aansluitrail. Maar kan ik ook rechtstreeks een aan/uit schakelaar aan het schakelkastje van de andreaskruizen aansluiten? Ja toch?
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25304
Re: Aansluiten Viessmann andreaskruizen
«
Reactie #1 Gepost op:
04 februari 2020, 20:40:36 »
Dat relais levert uiteindelijk ook alleen maar een aan/uit contact. Dus ja, in plaats daarvan kun je ook een schakelaartje gebruiken.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Corny121
Offline
Berichten: 131
Re: Aansluiten Viessmann andreaskruizen
«
Reactie #2 Gepost op:
04 februari 2020, 22:06:31 »
Top, dank je wel Klaas. Een decoder kan dan dus uiteindelijk ook als ik verder ga automatiseren in de toekomst.
Gelogd
Te 2/2
Offline
Berichten: 967
Metrop-Märklin
Re: Aansluiten Viessmann andreaskruizen
«
Reactie #3 Gepost op:
07 februari 2020, 17:50:57 »
Ik rij gemixt, en misschien daarom kijk ik graag naar oplossingen voor problemen die verschillend worden aangevlogen afhankelijk van pukkeltjes die wel/niet tussen de rails groeien.
Vroeger was het simpel op dit forum. Men reed uitsluitend 2-rail. Nu heb ik even je bijdragen doorgespit om erachter te komen dat je 2-rail rijdt, mogelijk met piko wissels en peco rails. Leuke bijdragen, zelf ben ik vooral een meelezend forumbezoeker.
Waarom vroeg ik me dat af? Vanwege
Viessmann 3835
.
Viessmann heeft namelijk een bijzondere kijk op overwegen en semibewaakte overgangen die 3-railers niet vanzelfsprekend vinden.
De 3-rail visie (M-rails, K-rails, C-rails) gaat bij een overgang uit van contactrails, en de lengte daarvan hoeft niet aan weerszijden van de overgang te bestaan uit tenminste de langste trein die voorbij komt (Viessmann-visie). Want zolang de contactrails stroom- of massadetectie melden, is overgang-bewaking nodig (onverschillig het aantal sporen op die overgang), en dat kan een stuk korter zijn dan 2-rail leveranciers in hun handleidingen tekenen.
Drierailers knappen daarom vaak af bij Viessmann (Kibri e.a.) op ondersteunende elektronische schakelkastjes (op die van het knipperlicht na), en wijken dan uit naar een (monostabiel) relais met een condensator (en dus een laadweerstand) om ervoor te zorgen dat bomen dicht zijn (of lampjes knipperen) zolang de stroom-/massa- detectie duurt, en ook beslist niet langer (treinlengte is variabel en dus de sluit/knipper-duur ook).
Bij 2-rails zijn er twee visies denkbaar: die van Viessmann (Kibri) op basis van bijvoorbeeld reedcontacten, of de 3-rail visie (door stroomdetectie met een relais). Welke van die 2 je volgt, hangt af van de vraag of je met een vorm van stroomdetectie werkt. Als je in de toekomst gaat digitaliseren, lijkt mij dat iets om over na te denken.
Het verschil in visie maakt veel uit voor de treinlengte die je bij een overgang (aan weerszijden) moet reserveren.
Gelogd
Jan Willem
analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Aansluiten Viessmann andreaskruizen