Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Intermittende kortsluiting
door
Lobomotion69
Vandaag
om 01:55:34
wisselaandrijving MTB
door
saskia
Vandaag
om 00:06:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
06 July 2025, 23:40:49
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Bob R.
06 July 2025, 23:10:36
The Micro Model Railway Dispatch
door
Ronald Halma
06 July 2025, 23:03:18
Laadstation noodsluitseinlantaarn
door
DE2 180
06 July 2025, 22:54:36
NS stoomlocomotief serie boeken
door
Modellbahnwagen
06 July 2025, 22:45:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Modellbahnwagen
06 July 2025, 22:39:13
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
06 July 2025, 22:21:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
06 July 2025, 21:56:58
Gewoon wat busfoto's
door
Huup
06 July 2025, 21:49:38
oud philotrain nummering systeem
door
orientexpress
06 July 2025, 21:38:50
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
06 July 2025, 21:34:33
Station Roodeschool
door
Torikoos
06 July 2025, 21:24:40
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
moonlicht
06 July 2025, 20:53:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Paulus
06 July 2025, 20:51:12
Roco Plan T
door
henk
06 July 2025, 20:16:55
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag
door
Robvl
06 July 2025, 19:33:57
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
Rody v. G.
06 July 2025, 19:18:45
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel.....
door
Josephes
06 July 2025, 19:05:56
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
06 July 2025, 18:51:55
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Huup
06 July 2025, 18:37:17
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
Rody v. G.
06 July 2025, 18:34:34
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
06 July 2025, 18:32:08
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
06 July 2025, 18:12:37
Sfeer op je modelbaan
door
Prutsert
06 July 2025, 18:05:06
Fleischmania Nostalgia
door
Besselspoor
06 July 2025, 17:43:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Rick
06 July 2025, 17:02:48
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling?
door
VictorPM
06 July 2025, 15:10:08
Nachttreinen Oost Europa
door
ns.1200
06 July 2025, 15:05:42
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Aansluiten Viessmann andreaskruizen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Aansluiten Viessmann andreaskruizen (gelezen 1609 keer)
Corny121
Offline
Berichten: 131
Aansluiten Viessmann andreaskruizen
«
Gepost op:
04 February 2020, 17:38:07 »
Even een vraag over het aansluiten van Viessmann 5835. In het diagram wat in de handleiding staat dat je hem aansluit via een relais en een aansluitrail. Maar kan ik ook rechtstreeks een aan/uit schakelaar aan het schakelkastje van de andreaskruizen aansluiten? Ja toch?
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26603
Re: Aansluiten Viessmann andreaskruizen
«
Reactie #1 Gepost op:
04 February 2020, 20:40:36 »
Dat relais levert uiteindelijk ook alleen maar een aan/uit contact. Dus ja, in plaats daarvan kun je ook een schakelaartje gebruiken.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Corny121
Offline
Berichten: 131
Re: Aansluiten Viessmann andreaskruizen
«
Reactie #2 Gepost op:
04 February 2020, 22:06:31 »
Top, dank je wel Klaas. Een decoder kan dan dus uiteindelijk ook als ik verder ga automatiseren in de toekomst.
Gelogd
Te 2/2
Offline
Berichten: 1004
Metrop-Märklin
Re: Aansluiten Viessmann andreaskruizen
«
Reactie #3 Gepost op:
07 February 2020, 17:50:57 »
Ik rij gemixt, en misschien daarom kijk ik graag naar oplossingen voor problemen die verschillend worden aangevlogen afhankelijk van pukkeltjes die wel/niet tussen de rails groeien.
Vroeger was het simpel op dit forum. Men reed uitsluitend 2-rail. Nu heb ik even je bijdragen doorgespit om erachter te komen dat je 2-rail rijdt, mogelijk met piko wissels en peco rails. Leuke bijdragen, zelf ben ik vooral een meelezend forumbezoeker.
Waarom vroeg ik me dat af? Vanwege
Viessmann 3835
.
Viessmann heeft namelijk een bijzondere kijk op overwegen en semibewaakte overgangen die 3-railers niet vanzelfsprekend vinden.
De 3-rail visie (M-rails, K-rails, C-rails) gaat bij een overgang uit van contactrails, en de lengte daarvan hoeft niet aan weerszijden van de overgang te bestaan uit tenminste de langste trein die voorbij komt (Viessmann-visie). Want zolang de contactrails stroom- of massadetectie melden, is overgang-bewaking nodig (onverschillig het aantal sporen op die overgang), en dat kan een stuk korter zijn dan 2-rail leveranciers in hun handleidingen tekenen.
Drierailers knappen daarom vaak af bij Viessmann (Kibri e.a.) op ondersteunende elektronische schakelkastjes (op die van het knipperlicht na), en wijken dan uit naar een (monostabiel) relais met een condensator (en dus een laadweerstand) om ervoor te zorgen dat bomen dicht zijn (of lampjes knipperen) zolang de stroom-/massa- detectie duurt, en ook beslist niet langer (treinlengte is variabel en dus de sluit/knipper-duur ook).
Bij 2-rails zijn er twee visies denkbaar: die van Viessmann (Kibri) op basis van bijvoorbeeld reedcontacten, of de 3-rail visie (door stroomdetectie met een relais). Welke van die 2 je volgt, hangt af van de vraag of je met een vorm van stroomdetectie werkt. Als je in de toekomst gaat digitaliseren, lijkt mij dat iets om over na te denken.
Het verschil in visie maakt veel uit voor de treinlengte die je bij een overgang (aan weerszijden) moet reserveren.
Gelogd
Jan Willem
analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Aansluiten Viessmann andreaskruizen