Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door Ronald69
Vandaag om 14:07:19
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 14:04:02
wisselaandrijving MTB door rhberk
Vandaag om 14:00:44
Swalbenburg, N modulebaan door tijgernootje
Vandaag om 13:52:37
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 13:48:09
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:42:37
Pfarrerwinkel bahn door tijgernootje
Vandaag om 13:35:10
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 13:31:45
Br 38 Piko Superen. door Lobomotion69
Vandaag om 13:05:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door sncf231e
Vandaag om 13:02:27
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door RobbertJan
Vandaag om 12:57:05
Raadplaatje door Nullem
Vandaag om 12:36:56
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Frans Peeters
Vandaag om 12:19:56
Roco Plan T door gtw6016
Vandaag om 12:18:12
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door maartenvdb
Vandaag om 12:17:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 12:13:31
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
Vandaag om 11:55:35
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:55:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:51:02
Microstepper motoren voor armseinpalen door Bert Senden
Vandaag om 10:41:57
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Martijn1974
Vandaag om 10:20:56
20 jaar BNLS door Simplex
Vandaag om 09:56:09
Roco 290 digtaliseren door Lobomotion69
Vandaag om 02:58:55
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 00:26:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
05 July 2025, 23:59:25
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door Peter.v.L
05 July 2025, 22:25:24
Bauarbeiten im gange door 741230
05 July 2025, 21:35:09
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
05 July 2025, 21:27:49
Foto's totaalreclame ICM door Kees-Jan
05 July 2025, 20:22:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
05 July 2025, 19:59:52
  

Auteur Topic: NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0  (gelezen 28339 keer)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0
« Reactie #90 Gepost op: 28 February 2020, 05:47:51 »
Die wagen is eenzame klasse (y)

Maar door al deze tips kunnen we het naprutsen ;) (y)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11215
    • nulpunt
Re: NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0
« Reactie #91 Gepost op: 28 February 2020, 10:56:09 »
@Joke,

Toch gewoon een kwestie van veel oefenen en heel belangrijk....materiaal verzamelen om te kunnen bouwen. Maar het allerbelangrijkste is "de wil" om iets te maken. Het kunnen is secundair.

Nou weer verder met de wagen.
De gasleiding kan niet los hangen en moet optisch ergens op aansluiten. In mijn onderdelenkistje heb ik gietdelen van pijpjes, hoekjes enz. voor leidingen. (ergens op de Spur Null Tagen gevonden en er gelijk een stuk of 10 van gekocht.).
IMG_5835 by Nulpunt0, on Flickr

Eén van die hoekjes heb ik uitgeboord zodat de gasleiding er netjes in valt en met een stripje onder de bufferbalk gesoldeerd.
IMG_5833 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_5834 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11215
    • nulpunt
Re: NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0
« Reactie #92 Gepost op: 28 February 2020, 13:46:24 »
De bankjes worden gemaakt van houten profiel. Die worden tegen de tussenwandjes gelijmd. In het zitgedeelte zit een kleine inkeping om de solderingen in de zijwand van de wagen de ruimte te laten.
Beglazing komt vanzelfsprekend tussen zijwand en bankjes, maar wel in een later stadium.

IMG_5836 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_5837 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_5838 by Nulpunt0, on Flickr

6155

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11215
    • nulpunt
Re: NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0
« Reactie #93 Gepost op: 28 February 2020, 21:37:02 »
De trekstang voor de gasverlichting is aan de einden opgedikt met een extra "ovaal" dat beschikbaar was uit de etsplaat. Ook nog een geleider uit U-profiel 1x2. Klein, maar noodzakelijk.
Als laatste onderdeel (?) op de kap heb ik de seinijzers, gietdelen Paul Petau, art. 301, aangebracht.
IMG_5844 by Nulpunt0, on Flickr


en dan de onderkant :-\

Eerst de stoomverwarmingskoppelingen op de bufferbalken. Gietdelen van Paul Petau, art 312.
IMG_5842 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_5843 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11215
    • nulpunt
Re: NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0
« Reactie #94 Gepost op: 29 February 2020, 00:15:44 »
De stoomverwarmingsleiding. 1,5 mm draad.
Aftakkingen naar de coupé's.....nee, dat is een stap te ver voor dit model. Heb ik overigens ook nog nooit op welk (fabrieks)model dan ook gezien.
IMG_5846 by Nulpunt0, on Flickr

Met klemmetjes op iedere dwarsverbinding in het frame,
IMG_5846b by Nulpunt0, on Flickr

6354
« Laatst bewerkt op: 29 February 2020, 00:18:02 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11215
    • nulpunt
Re: NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0
« Reactie #95 Gepost op: 29 February 2020, 12:10:42 »
Met het "loodgieteren" is het in model altijd een kwestie van compromissen sluiten. Sommige leidingen moeten demontabel blijven en zie ook maar eens alle leidingen zo exact te buigen dat het past en soldeerbaar blijft. Daarbij zie ik verschillen tussen de tekening en een foto van een wagen.
Wat ik heb aangehouden is het zo ver mogelijk weg houden van de gasleiding van beweegbare delen (wielen en remmen). Een omleiding langs de behuizing van de trekstang is de meest praktische oplossing.

Bij de rode pijl heb ik een busje 0,8/1,2 aangebracht voor een stevige verbinding tussen draad en gietdeel.
Bij de gele pijl een klemmetje
Bij de groene pijl zit niks. Door de draad richting bufferbalk te buigen komt het uiteinde uit de gastank (demontabel)
De gasleiding zit op 2 punten minimaal gesoldeerd tegen de behuizing van de trekstang zodat die recht blijft staan.

IMG_5848b by Nulpunt0, on Flickr

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0
« Reactie #96 Gepost op: 29 February 2020, 12:49:18 »

Als laatste onderdeel (?) op de kap heb ik de seinijzers, gietdelen Paul Petau, art. 301, aangebracht.

je vraagteken is terecht  ;D vergeet de regenpijpen op de kopwand niet ;D

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11215
    • nulpunt
Re: NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0
« Reactie #97 Gepost op: 29 February 2020, 13:20:46 »
Bij de NS versie.....Waar? (met een vraagteken)

Maar er zouden nog wel 2 kleine verticale handgrepen onder de seinijzers kunnen...

IMG_9987b by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 29 February 2020, 13:22:26 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11215
    • nulpunt
Re: NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0
« Reactie #98 Gepost op: 29 February 2020, 14:49:13 »
Altijd handig voor het overzicht om leidingen/structuren op de tekening even in te kleuren. Dan wordt alles veel duidelijker.

Ik heb hier met het rode rechthoek even aangegeven met welk deel van de tekening ik nu bezig ben. De andere helft (met het remsysteem) komt nog aan bod.
IMG_5849b by Nulpunt0, on Flickr

De trekstang is nu ook over de gehele lengte aangebracht. Bij de uiteinden bij de koppelhaken gefixeerd met een klein stukje U-profiel.
IMG_5850 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_5851 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_5853 by Nulpunt0, on Flickr

6503


« Laatst bewerkt op: 29 February 2020, 18:38:51 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11215
    • nulpunt
Re: NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0
« Reactie #99 Gepost op: 29 February 2020, 17:10:32 »
Bij de luchtleiding moet ook weer een compromis worden gesloten. De veer van de koppelhaak moet wel vrij kunnen lopen, dus moet de leiding van de linker naar de rechter kraan er onderdoor in een boog.
Ook hier weer een verbindingsbuisje tegen het afbreken.
IMG_5857 by Nulpunt0, on Flickr

Naast elkaar lopen er in het midden nu 4 leidingen.
rood: luchtleiding
geel:  gasleiding
groen: trekstang
blauw: stoomverwarmingsleiding
IMG_5856b by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11215
    • nulpunt
Re: NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0
« Reactie #100 Gepost op: 29 February 2020, 20:27:39 »
De "Schier Onuitputtelijke" was gelukkig nog niet helemaal uitgeput. Zodoende kon ik doorbouwen met onderdelen voor het remsysteem.

IMG_5861 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_5859 by Nulpunt0, on Flickr

Aan de kant van de bufferbalk moest ik de hevel vanuit het midden naar de buitenkant verplaatsen om de trekstang voor de handrem netjes recht te kunnen laten lopen. Dit is echt weer een stukje Scratch Building..... leuk.
Nu nog wel een "handje" aan die stang/hevel maken (eerst koffie want ik ben al veel te lang, maar wel lekker, bezig)
IMG_5860 by Nulpunt0, on Flickr

6611
« Laatst bewerkt op: 29 February 2020, 20:29:46 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0
« Reactie #101 Gepost op: 29 February 2020, 21:01:27 »
ja het lijkt er inderdaad op dat ze bij de NS weggehaald zijn.
De C10 in het NSM heeft ze ook niet meer zag ik.
Ik vind ze nou juist zo kenmerkend.


hier een foto van jou uit je C10 topic

[/quote]
« Laatst bewerkt op: 29 February 2020, 21:05:03 door roadster36 »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11215
    • nulpunt
Re: NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0
« Reactie #102 Gepost op: 01 March 2020, 11:20:44 »
De remhangers hangen aan steunen die aan de binnen kant van het frame gemonteerd zijn, zie tekening.
IMG_5865b by Nulpunt0, on Flickr


Deze constructie is met de beschikbare modelexemplaren niet haalbaar, dus moet er wat anders. Diverse opties geprobeerd, maar dit lijkt me de best haalbare. Met U-profiel 2x5 en een gemodificeerde remhanger er gewoon bovenop.
IMG_5866 by Nulpunt0, on Flickr

Deze constructie past  met een aanpassing ook aan de andere kant van het wiel waar de ruitvorimge framebalken dan ook weer net op die plek zitten.
IMG_5867 by Nulpunt0, on Flickr

6722

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0
« Reactie #103 Gepost op: 01 March 2020, 11:33:25 »
ja het lijkt er inderdaad op dat ze bij de NS weggehaald zijn.
De C10 in het NSM heeft ze ook niet meer zag ik.
Ik vind ze nou juist zo kenmerkend.


De regengoten zijn volgens de tekening in 1923 verwijderd.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11215
    • nulpunt
Re: NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0
« Reactie #104 Gepost op: 01 March 2020, 13:06:04 »
Dit gaat dus probleemloos en de remhangers laten zich ook goed bijstellen door te buigen.
Ruime afstand van de wielband is noodzakelijk (zeker de as in het midden) omdat de assen moeten kunnen schuiven.
IMG_5872 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 01 March 2020, 13:12:14 door FritsT »