Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Youtube fimpjes emplacement Feijenoord omstreeks '90 door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:57:10
Kalkwagens van NS door MOVisser
Vandaag om 00:10:33
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 00:00:52
Roco NS plan V door Biesje
19 October 2025, 23:27:06
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
19 October 2025, 23:18:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Biesje
19 October 2025, 23:17:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Tommy666
19 October 2025, 23:16:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
19 October 2025, 22:52:10
Da's Daz 2 door Huup
19 October 2025, 21:35:47
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
19 October 2025, 21:29:56
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
19 October 2025, 21:06:11
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
19 October 2025, 20:55:49
Schroefkoppeling voor H0. door Blausee-Mitholz
19 October 2025, 20:53:09
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
19 October 2025, 20:51:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door BartvD
19 October 2025, 20:14:42
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
19 October 2025, 17:45:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
19 October 2025, 17:33:56
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Daan!
19 October 2025, 17:20:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
19 October 2025, 17:12:51
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
19 October 2025, 16:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
19 October 2025, 16:55:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
19 October 2025, 16:35:51
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
19 October 2025, 16:32:59
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
19 October 2025, 16:21:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
19 October 2025, 16:07:22
Dampflok-Museum Hermeskeil door 1200blauw
19 October 2025, 15:43:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 October 2025, 15:41:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
19 October 2025, 15:31:04
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje door Josephes
19 October 2025, 14:46:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
19 October 2025, 14:31:12
  

Auteur Topic: Peco code 55 geometrie, hartafstand sporen?  (gelezen 3818 keer)

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Peco code 55 geometrie, hartafstand sporen?
« Gepost op: 31 January 2020, 23:12:43 »
Hallo.

Ik he  even een vraag waar ik zo snel geen antwoord kan vinden ik heb verschilende sites bezocht maar helaas niet wat ik zoek.

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen , mijn vraag is dus hoeveel cm moet er tussen 2 railsen zijn op de rechte stukken en hoeveel in een bocht?

Mvg
Erik
« Laatst bewerkt op: 31 January 2020, 23:42:35 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangevuld »

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1214
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re: Peco code 55 geometrie, hartafstand sporen?
« Reactie #1 Gepost op: 01 February 2020, 09:57:30 »
De geometrie wordt bepaald door de afstand tussen wissels (evenwijdig).

Als je 2 dezelfde wissels hebt (links - links) of (rechts - rechts), deze met de afbuigende kant tegen elkaar doen. Met het 'rechtdoorgedeelte' van de wissels heb je nu een evenwijdige lijn. Deze afstand moet je meten en overal gebruiken.

Marc

... verschilende sites bezocht maar helaas niet wat ik zoek.
Neem ook aan dat je gewoon bij Peco zelf heb gekeken?
« Laatst bewerkt op: 01 February 2020, 09:59:58 door ex-DR V100 »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: Peco code 55 geometrie, hartafstand sporen?
« Reactie #2 Gepost op: 01 February 2020, 10:16:41 »
Hier staat iets over de geometrie van Peco code 55:
Modelrailforum.com

De spoorafstand tussen twee wissels zou 27mm bedragen, maar bij een wisselstraat komt hij korter uit. Ik begrijp dat de minimale spoorafstand bij N 23 mm moet zijn. In het veld gebruiken wij hiervoor bij 00-spoor een precisie instrument (begin maar vast te sparen... ;)), nl. de Peco 6 ft way gauge. Voor N-spoor code 80 en 55 is dat de SL-336:

Hattons.co.uk

Bedenk dat je in bogen altijd een ruimere minimum afstand nodig hebt dan op recht spoor. Die afstand wordt bepaald door je materieel met de meeste "overhang".
Bij Peco kun je, om vast mee te oefenen, gratis templates downloaden van de wissels die je wil gebruiken:
https://peco-uk.com/collections/turn-out-crossing-plans?page=2&view=48&layout=

Misschien heb je hier iets aan.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 01 February 2020, 11:46:16 door Bert van Gelder. Reden: URL te lang »

Zsjoske

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
  • n spoorder
Re: Peco code 55 geometrie, hartafstand sporen?
« Reactie #3 Gepost op: 01 February 2020, 11:39:28 »
Zoals Leen hierboven al aangeeft levert Peco hier een malletje voor ( kost een drol 0,75 ct. Kun je ook bij een Nederlandse aanbieder kopen, bijv. Freebit )

Houdt er echter rekening mee dat dit Engelse maten zijn  ::) en die komen niet overeen met Europese standaard.

Het ziet er mooier uit als de rails wat korter bij elkaar liggen wil je echter ooit met bovenleiding gaan rijden kom je geheid in de problemen ( helaas uit eigen ervaring  :'( :'(  )met name voor bijv. Nederlandse dubbelspoor masten dien je een railafstand van 33 mm. Hart op hart aan te houden.

Jos
Mvg. Jos
Spoor N - z21 met tab bediening geweldig !

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26854
    • Pagina van klaas
Re: Peco code 55 geometrie, hartafstand sporen?
« Reactie #4 Gepost op: 01 February 2020, 12:00:39 »
De spoorafstand in bogen hangt af van de boogstraal en de lengte van je rijtuigen.
Even NEM112 en NEM103 bestuderen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 598
Re: Peco code 55 geometrie, hartafstand sporen?
« Reactie #5 Gepost op: 01 February 2020, 12:25:16 »
Ik begrijp dat de minimale spoorafstand bij N 23 mm moet zijn.

23 mm is wel héél erg krap, hoor. Omgerekend is dat 3,68 meter, terwijl de standaard bij het grootspoor al heel lang 4 meter is - in stations en en bij nieuw spoor is het nog meer.
Bij de grote merken Fleischmann en Minitrix is de standaard railafstand 33,6 mm. Ooit is dat zo bepaald zodat er nog een rail inclusief bielzen/bedding ertussen past, en je dus altijd zonder aanpassingen standaard railstukken aan wissels kunt aansluiten. En natuurlijk zodat langere rijtuigen elkaar in de standaard bogen kunnen passeren bij gelijkblijvende railafstand.
Variërende railafstand is eerder iets voor professionals  ;)
« Laatst bewerkt op: 01 February 2020, 12:27:43 door VictorPM »

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 598
Re: Peco code 55 geometrie, hartafstand sporen?
« Reactie #6 Gepost op: 01 February 2020, 12:38:05 »
Het ziet er mooier uit als de rails wat korter bij elkaar liggen wil je echter ooit met bovenleiding gaan rijden kom je geheid in de problemen ( helaas uit eigen ervaring  :'( :'(  )met name voor bijv. Nederlandse dubbelspoor masten dien je een railafstand van 33 mm. Hart op hart aan te houden.

Dat is dan omdat standaard verkrijgbare dubbelspoor masten zijn "opgerekt" naar die 33 mm. Dat zier er dan meteen al niet natuurgetrouw uit, lijkt me.
Maar dat is een algemeen iets met dubbelspoor bovenleiding portalen in welke schaal dan ook... het beeld klopt alleen als alles in verhouding is, dus ook de railafstand.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Peco code 55 geometrie, hartafstand sporen?
« Reactie #7 Gepost op: 01 February 2020, 14:11:40 »
Bedankt iedereen voor jullie antwoord ik vroeg dit omdat ik dacht dat ik verkeerd bezig was.
Ik heb namelijk op de rechte stukken 3cm hart op hart genomen en in de bochten iets ruumer ongeveer 3,5cm.

Mvg
Erik