Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Göhrener Viaduct door Duikeend
Vandaag om 21:30:13
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: 78 inch seinbeeld  (gelezen 4502 keer)

Peter Korsten

• Offline Offline
Re: 78 inch seinbeeld
« Reactie #15 Gepost op: 12 February 2008, 00:33:57 »
In Brussel is al jaren geleden besloten dat de meeste Britse maten en eenheden verboten zijn.

En daar zijn ze vorig jaar alweer op teruggekomen. Maar aangezien alle Britse kindertjes les krijgen in het metrieke stelsel, is het slechts een kwestie van tijd.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Maarten.T

• Offline Offline
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
« Reactie #16 Gepost op: 12 February 2008, 00:40:04 »
Europese regelgeving is stapelgek 

Eind dit jaar moet elk spoorwegpersoneelslid niet meer van geel veiligheidskleding voorzien zijn maar van oranje 

Kan je ook vertellen waar je dit vandaan heb ? Is wel interresant. Heb er zelf ook mee te maken. ;)

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 12 February 2008, 03:19:20 »
@ leon:

Lijkt me stug dat nu ineens alle mensen die aan de spoorweg zelf werken oranje moeten gaan dragen in plaats van geel.
Voor zover ik me kan herinneren toen ik bij het spoor werkzaam was als monteur seinwezen, heeft alleen de man die de leiding heeft een oranje( roodachtig) vest aan om onderscheid te maken tussen leidinggevende en ' gewone' spoorweg mensen.
Deze leidinggevende heeft tevens de verantwoording voor de veiligheid bij de werkzaamheden aan het spoor.
Dat is dan ook de verklaring dat deze man weinig of geen werk verricht anders dan op de uitkijk voor mogelijke treinen op het baanvak alwaar men aan bezig is om noodzakelijke werkzaamheden te verrichten.

Het gebeurde in mijn spoor-tijd (nu meer dan 20 jaar geleden) nogal eens dat er een trein aankwam op een voor onderhoud vrijgegeven stuk spoor, wat je niet verwacht omdat het vanuit Utrecht vrijgegeven was door de planning en treindienstleiding.
Of dit nu nog steeds voorkomt weet ik niet....

Met vriendelijke groet,

Peter.

Anoniem

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 12 February 2008, 05:22:39 »
Het kan zijn...dat maakt de Europese regelgeving echter niet per se 'stapelgek'. Er is hoogstwaarschijnlijk een goede reden, want de EU heeft zich in het Verdrag uitdrukkelijk op het standpunt van de subsidiariteit gesteld: ze doen niets wat beter aan de lidstaten kan worden overgelaten. Als zo'n richtlijn/verordening/wat dan ook er is (en dat is zeker denkbaar), dan is er ook een goede reden om dit stuk regelgeving in te voeren. Let wel: die reden hoeft niet technisch van aard te zijn, het kan ook een politieke, diplomatieke of economische reden zijn. Dat wil natuurlijk weer niet zeggen dat alle Europese regelgeving automatisch goed is, je kunt ook een verkeerde regel bouwen op juiste redenen, maar het wil in ieder geval wel zeggen dat 'de Europese regelgeving' niet 'stapelgek' is in de zin dat er hoogstwaarschijnlijk een oorzaak aan te wijzen valt die hout snijdt.

En ik ben heus niet een enorme EU-fan ;D

Spoorrelais

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 12 February 2008, 07:27:31 »
@ leon:

Lijkt me stug dat nu ineens alle mensen die aan de spoorweg zelf werken oranje moeten gaan dragen in plaats van geel.
Voor zover ik me kan herinneren toen ik bij het spoor werkzaam was als monteur seinwezen, heeft alleen de man die de leiding heeft een oranje( roodachtig) vest aan om onderscheid te maken tussen leidinggevende en ' gewone' spoorweg mensen.
Deze leidinggevende heeft tevens de verantwoording voor de veiligheid bij de werkzaamheden aan het spoor.
Dat is dan ook de verklaring dat deze man weinig of geen werk verricht anders dan op de uitkijk voor mogelijke treinen op het baanvak alwaar men aan bezig is om noodzakelijke werkzaamheden te verrichten.

Het gebeurde in mijn spoor-tijd (nu meer dan 20 jaar geleden) nogal eens dat er een trein aankwam op een voor onderhoud vrijgegeven stuk spoor, wat je niet verwacht omdat het vanuit Utrecht vrijgegeven was door de planning en treindienstleiding.
Of dit nu nog steeds voorkomt weet ik niet....

Met vriendelijke groet,

Peter.

Dit verteld de V&G site bij ons op het werk er over:

Wat is de stand van zaken met betrekking tot de overgang van geel naar oranje voor waarschuwingskleding; is het vanaf 1 januari 2008 verplicht dat baanwerkers een oranje vest dragen?
In de brief van 22 december 2006 meldt ProRail het voornemen om de kleurstelling van waarschuwingskleding te gaan harmoniseren met andere spoorwegen in Europa.

Dit zou betekenen dat baanwerkers, personeel van spoorwegbedrijven en derden oranje waarschuwingskleding zouden gaan dragen en veiligheidsmensen gele waarschuwingskleding zouden gaan dragen. Dit is de praktijk in de meeste grote Europese landen.

Als oorspronkelijke invoeringsdatum was 1 januari 2008 voorzien.

In gesprekken met betrokken partijen is een aantal punten naar voren gebracht; onder andere met betrekking tot de verschillen in zichtbaarheid tussen geel en oranje. Uitgangspunt voor ProRail is dat zij de het gebruik van waarschuwingskleding binnen het infrastructuursysteem wenst te harmoniseren, maar dat deze wens niet mag leiden tot een lager niveau van veiligheid.

Om onder andere over het aspect zichtbaarheid een gedegen uitspraak te kunnen doen, heeft ProRail reeds een quick scan laten uitvoeren van voorhanden zijnde onderzoeken en rapportages op dit gebied. Daarnaast heeft ProRail de leden van de internationale vereniging van spoorwegbedrijven (UIC) verzocht om de beschikbare rapporten met betrekking tot het gebruik van kleuren voor waarschuwingskleding aan haar toe te sturen.

Op basis hiervan zal ProRail in januari 2008 een definitief besluit nemen over de kleurstelling van waarschuwingskleding. Wanneer besloten wordt om daadwerkelijk “van geel naar oranje te gaan”, zal de invoeringsdatum niet eerder dan 1 januari 2010 zijn. Dit om partijen in dat geval een redelijke afschrijvingstermijn voor bestaande waarschuwingskleding te geven.

Bron: www.prorail.nl , Veelgestelde vragen NVW - Overige
De bouw van Berkendam is begonnen.

Remco vM

• Online Online
« Reactie #20 Gepost op: 12 February 2008, 07:36:58 »
Mijn persoonlijke ervaring is, dat geel toch beter zichtbaar is als oranje, zeker onder wat schemerende omstandigheden of duisternis.

Buiten het feit dat ik niet op een schoffelondersteunde schoffelaar wil lijken ;D

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 12 February 2008, 08:16:21 »
(Niet een reactie op het bovenstaande bericht, voor de goede orde.)

Nou mag iemand mij uitleggen waarom deze regelgeving stapelgek is. In één land draag je die en die kleuren, een paar kilometer verderop is het precies omgekeerd.

Voor wie het nog niet wist, iedereen (die tenminste geen Bulgaar of Roemeen is) kan overal binnen de EU werken. Vrije markt en zo. Maar dan moet je wel weten waar je aan toe bent. Dus, voor iedereen hetzelfde.

Zeker als het gaat om veiligheid is dat ontzettend belangrijk. Je gaat toch ook geen verkeerslichten neerzetten waarbij rood 'veilig' betekent en groen 'stoppen'?

- Peter

Remco vM

• Online Online
« Reactie #22 Gepost op: 12 February 2008, 13:56:32 »
Zeker als het gaat om veiligheid is dat ontzettend belangrijk. Je gaat toch ook geen verkeerslichten neerzetten waarbij rood 'veilig' betekent en groen 'stoppen'?
- Peter
Die vergelijking is een beetje krom, de veiligheids kleding gaat om de zichtbaarheid en niet om aktieve verkeersregeling ;)  dat er verschillende kleuren cq functies zijn en er door die kleuren onderscheid is te maken met wie wat doet dat is dan weer een ander verhaal.
Dat men in europa een harmonisatie wil is goed te verdedigen, want in tegenstelling tot vroeger komen (cargo)machinisten nu niet meer alleen in eigen land, maar steekt men ook regelmatig de grens over.
De aversie komt misschien wel van het feit dat we in nederland vinden dat men in europa te veel regels aan ons wil opdringen.
Al blijf ik van mening dat een nederlandse(geel) machinist beter zichtbaar is als bijv. een duitse (oranje)

dit is niet ter verdediging op bovenstaand bericht ;)

Anoniem

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 12 February 2008, 15:28:12 »
Kortom: als het een slecht stuk regelgeving is, namelijk de verkeerde keuze - in het midden gelaten of dat in casu ook zo is - , kan het nog wel op juiste redenen gegrond zijn.

De aversie komt misschien wel van het feit dat we in nederland vinden dat men in europa te veel regels aan ons wil opdringen.

Wat natuurlijk klinkklare onzin is en blijft. Vrij logische consequentie van een streven naar eenheid, harmonisatie, interne markt en wat dies meer zij is dat er zaken geregeld worden. Je kunt niet met 27 staten convergeren naar eenvormigheid zonder regels.

Overigens denk ik dat de werkelijke aversie komt van het feit dat we vinden, met de nadruk op dat woord, dat de euro het leven duurder heeft gemaakt. Zulke politieke hoogvliegers zijn de meeste Nederlanders niet dat ze enig benul hebben van de hoeveelheid regelgeving die "op ons afkomt" tussen aanhalingstekens. Maar dat terzijde.

Remco vM

• Online Online
« Reactie #24 Gepost op: 12 February 2008, 15:30:48 »
Daarom ook zei ik vinden tussen gevoels beleving en daadwerkelijkheid kan een wereld van verschil zitten

Jeroen1975

• GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
« Reactie #25 Gepost op: 12 February 2008, 16:56:18 »
Die paar oranje mannetjes die er nu zijn, zie je nooit werken.

Die oranje mannetjes zijn aan het werk op het moment dat de gele ook werken. Zij zorgen er voor dat de gele mannetjes aan het eind weer heel naar huis kunnen, en niet uit een scharfberg gepeuterd hoeven te worden.
Oranje mannetjes mogen niets anders doen dat, treinen kijken en toeteren.

Succes

www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 12 February 2008, 18:58:08 »

Nee, in Nederland is men er ondertussen achter gekomen dat je niet alleen maar geld uit de EU kunt halen, zoals tot nu toe gebeurd is. Open grenzen is leuk, want dan kan de Nederlandse transportsector heel Europa door zonder dat geneuzel aan de grens. Maar als de chauffeurs dan Pools worden (open grenzen, immers) dan is het opeens niet meer zo'n goed idee.

Maar het komt voornamelijk omdat EU-aversie wordt aangewakkerd om binnenlandse politiek te bedrijven, net zoals de door de politiek aangewakkerde aversie tegen Amerikanen in Frankrijk.

- Peter

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #27 Gepost op: 12 February 2008, 20:20:38 »
Wat heeft Oranje nu weer met 78 inch in een seinbeeld te maken??
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 12 February 2008, 21:22:27 »
Goeie vraag. Mea culpa. Het is alleen dat je van buiten Nederland al gauw een andere kijk krijgt op de zaken die zich 'in ons kleine kikkerlandje' voordoen.

- Peter

Remco vM

• Online Online
« Reactie #29 Gepost op: 12 February 2008, 21:32:43 »
Hoe je van seinen bij vestjes terecht kunt komen  :)