Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 22:31:28
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 22:22:23
Lima NS1200, het opknappen/verbeteren. door damngrazy
Vandaag om 22:22:03
Vergelijk tussen Digikeijs, NS parts en andere NS seinen door ruudns
Vandaag om 22:21:16
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door bask185
Vandaag om 22:11:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS8714
Vandaag om 22:10:07
Soldeerapparaat kopen, aanbevelingen? door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:06:53
Trafo na laten kijken? door Floris Dilz
Vandaag om 21:52:56
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:36:46
18-luiker in spoor 0 door daempfer
Vandaag om 21:17:04
Roco wissels schakelen maar één kant op (DCC), maar analoog 14-16VAC beide kante door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:14:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
Vandaag om 21:01:38
Waldberg : Revived. door knutselaar
Vandaag om 20:55:58
Wasbenzine/residu door Erik Baas
Vandaag om 20:31:14
DCC Voedingsspanning servo Loksound H0 door spock
Vandaag om 19:48:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 19:42:14
Rijdag bij Wullum NS door Remunj
Vandaag om 19:24:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 19:20:02
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door AndrevdG
Vandaag om 19:18:41
Roco NS1000, oud model, digitaliseren en pimpen door Casmir
Vandaag om 19:04:31
Welke perronbreedte voor Roco line door emanje
Vandaag om 18:50:25
Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel" door Duikeend
Vandaag om 18:44:45
FCS, bestaat een Automatisch stop systeem? door ex-DR V100
Vandaag om 18:44:30
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door Gerke
Vandaag om 18:28:42
Mauritsburg (H0) door mcnjasper
Vandaag om 18:17:32
Motordraaistellen, kant en klaar kopen of zelf bouwen? door Hendrik Jan
Vandaag om 17:20:05
Philotrain NS 4600, de grote verbouwing door Tomasso
Vandaag om 17:19:00
Intermodellbau 2020 Dortmund 13-16 augustus door Martin Welberg
Vandaag om 17:18:24
PREFO Tram Bouwpakket Gezocht door ANDREUS
Vandaag om 17:13:39
Rijtuigen op De Meer door martijnhaman
Vandaag om 16:20:48
  

Auteur Topic: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.  (gelezen 22471 keer)

Arnold van Heyst

  • Offline Offline
  • Berichten: 622
Re: Artitec 2020
« Reactie #150 Gepost op: 03 februari 2020, 20:02:54 »

De enkele die ik uit de eerste serie heb zijn voorzien van Weinert finescale 11mm met een langere aslengte.
Ze koppelen balg aan balg -schacht aangepast- en dat gaat perfect.
Hopelijk behoeft de nieuwe serie weinig/geen aanpassingen.
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2020, 17:25:07 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »

Martijn de Kuiper

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2411
Re: Artitec 2020
« Reactie #151 Gepost op: 16 februari 2020, 17:13:55 »
 Arnold

Kan je nog eens ergens precies  aangeven wat je hebt gedaan? Niet hier, want geen nieuwtje. Mag ook in pb

Blijft de vraag, zijn verbeterde onderdelen te gebruiken op de oude serie, en hoe serieus mogen we een klompentrein verwachten?
Martijn

Rob E.

  • Offline Offline
  • Berichten: 2806
  • Modelspoor is emotie...
Re: Artitec 2020
« Reactie #152 Gepost op: 16 februari 2020, 17:24:55 »
Martijn, gezien het feit dat de Plan E's met reclamebanen opnieuw en verbeterd uitgebracht gaan worden, zou het me verbazen als Artitec geen rijtuigen als Klompentrein zou gaan uitbrengen...

Rob
Gewoon een keer beginnen....

Wilma1970

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Artitec 2020
« Reactie #153 Gepost op: 17 februari 2020, 13:03:59 »
Klompentrein zou wel aardig zijn, misschien een leuke samenwerking met Piko, maar wat is precies de samenstelling van een klompentrein, zijn de plan e die nu al komen er ook geschikt voor en er moet weer een energiewagen komen.

Sicco Dierdorp

  • Offline Offline
  • Berichten: 2469
    • Flickr
Re: Artitec 2020
« Reactie #154 Gepost op: 17 februari 2020, 13:09:53 »
Ten eerste is 'Klompentrein' eigenlijk niet helemaal de juiste benaming om de dieseltrekduwtreinen met plan E aan te duiden. De term stamt vanuit de werkliedentreinen uit de jaren 50/60 in het noorden die op een gegeven moment een dieselloc ervoor kregen en is later hergebruikt voor de treinen met plan E met 2200-en. Maar ach, we weten waar we het over hebben

De treinen reden met aangepaste rijtuigen met DE onder het computernummer dus in die zin zijn deze niet te gebruiken. bovendien waren het B- en AB-rijtuigen. Samenstelling in principe vier tot zes stuks (afhankelijk van dienst en dienstregeling), drie of twee is uitzonderlijk ook wel eens voorgekomen, in de zomer ook wel zonder energiewagen maar dat is half zo leuk herkenbaar niet.
Verzamelaar (NMBS, NS, DB, SNCF, BR, IR)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Artitec 2020
« Reactie #155 Gepost op: 17 februari 2020, 13:19:44 »
De energiewagen hoeft niet perse, deze reed in de zomermaanden niet mee. Maar juist die energiewagen maakt de trein natuurlijk wel leuker.

De Plan E's waren echter ook aangepast. Ze kregen extra bekabeling, zodat de achteroplopende 2200 ook mee kon werken. Deze kabels zijn alleen op de kopwanden zichtbaar. De rijtuigen werden omgenummerd en kregen de letters DE onder het computernummer. Wat wel enorm opvalt waren de rijtuigen 2e klas waarvan een eindcompartiment verbouwd was tot 1e klas, de zogenoemde AB rijtuigen. Deze rijtuigen kregen naast een ander interieur in dat 1e klas compartiment, een crème 1e klas bies boven de ramen en de 1e klas aanduiding op de buitenzijde van de bak. In de jaren '70 waren dit nog emaille 1e klas borden, in de jaren '80 witte '1' transfers.

Dus wil je het conform werkelijkheid doen, dan kun je niet standaard Plan E's tussen twee 2200'n als Klompentrein laten rijden.

Jeroen

Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 1994
Re: Artitec 2020
« Reactie #156 Gepost op: 17 februari 2020, 14:12:54 »
Zie Railwiki voor de nummers van de DE geschikte rijtuigen.
Niels

Mispoes

  • Huiskat van BNLS en vriend van de Biljettencentrale
  • Offline Offline
  • Berichten: 8457
  • Wer fährt denn da noch Märklin...
Re: Artitec 2020
« Reactie #157 Gepost op: 17 februari 2020, 19:21:25 »
Ik mis in de tabel van Railwiki de kolom waarin staat dat de twaalf B-rijtuigen met de hoogste volgnummers (375-388) in 1981 werden "terugverbouwd" en ook teruggenummerd werden. 

drie of twee is uitzonderlijk ook wel eens voorgekomen

Drie rijtuigen was zeker geen uitzondering. Het was gedurende de zomerdienst 1985 in een aantal treinen serie 7900 (Zwolle-Enschede v.v.) zelfs voorgeschreven.   
Sent from my schIldPad with BlaBlatalk

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3752
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Artitec 2020
« Reactie #158 Gepost op: 17 februari 2020, 19:30:58 »
Met een klein beetje fantasie kan je ze ook in het westen van het land laten komen ...
In het paasweekend van 1986 is de dienst Haarlem - Zandvoort met 2200'n met plan E gereden.
Het baanvak was eigenlijk buiten dienst i.v.m. vervanging van de bovenleiding, maar gezien het verwachtte mooie weer
in dat weekend is het tijdelijk in dienst gesteld, maar dan met DE tractie.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1579
Re: Artitec 2020
« Reactie #159 Gepost op: 17 februari 2020, 21:36:07 »
Zou leuk zijn die DE rijtuigen . Op sommige trajekten reden ze met 2 dieselloks ervoor ( 's ochtends heen en 's avonds terug ) en op andere trajekten met 1 voor en 1 achter . Byzonder is te vermelden dat in enkele zomervakanties de trein reed tussen Emmerich en Harlingen haven . Dat was de trein die in het weekend overstond in Arnhem . Reden dan 7 of 8 keer deze route voor de badgasten . Alleen op zaterdag . Tussen Groningen en Leeuwarden hebben die "geleende" dieselloks type 216 deze dienst gereden . Mogelijkheden te over voor op een modelbaan .

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • *
    • Flickr
Re: Artitec 2020
« Reactie #160 Gepost op: 18 februari 2020, 20:47:58 »
Ik mis in de tabel van Railwiki de kolom waarin staat dat de twaalf B-rijtuigen met de hoogste volgnummers (375-388) in 1981 werden "terugverbouwd" en ook teruggenummerd werden.
Zo ver ben ik nog niet met de Railwiki. Ik wist ook niet dat ze waren terug verbouwd. Zal binnenkort eens in HOV gaan grasduinen daarvoor.
Spoorgroet, Martin

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 1994
Re: Artitec 2020
« Reactie #161 Gepost op: 19 februari 2020, 09:11:54 »
Op de lijst van Martijn Haman staan de vernummeringen ook, inclusief de terugvernummeringen van 1981.
Niels

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • *
    • Flickr
Re: Artitec 2020
« Reactie #162 Gepost op: 19 februari 2020, 20:21:07 »
Niets ten nadele van Martijn, maar die data zijn te ‘algemeen’. Ik probeer zo nauwkeurig als mogelijk is de gegevens te verwerken op de Railwiki.

Edit: Vanmiddag een lijstje online gezet met de data van terugverbouw. En nu weer verder met de nieuwtjes van Artitec van dit jaar.
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2020, 21:34:59 door Taigagaai »
Spoorgroet, Martin

Martijn de Kuiper

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2411
Re: Artitec 2020
« Reactie #163 Gepost op: 17 april 2020, 12:09:09 »
Geen idee of dit het juiste draadje is, maar toch maar even gesteld

Iemand al iets gehoord van de IC-Hondekoppen ? Ik kan de leveroverzichten niet meer vinden.

Heeft geen haast, maar toch
Martijn

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 17748
  • JULI-AUGUSTUS 2020!!!
    • Het Groterdam Project
Re: Artitec 2020
« Reactie #164 Gepost op: 17 april 2020, 12:13:52 »
Die overzichten kan je allemaal vergeten.

Bij elke fabrikant liggen de levertermijnen geheel op zijn gat.
Niets is zeker nu.