Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 02-02-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS1100, materieelbespreking door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 09:21:32
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 09:01:46
Raadplaatje door RikM
Vandaag om 09:01:26
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 08:52:18
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door hrp
Vandaag om 08:51:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:09
Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide? door WimC
Vandaag om 08:36:57
Rothenburg (spoor N) door WimC
Vandaag om 08:17:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
Vandaag om 07:50:00
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door raymond erdtsieck
Vandaag om 07:44:14
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 07:34:59
Märklin 2023, nieuws van de fabrikant. door Bahn-AG
Vandaag om 00:23:15
Marklin/Trix koploper door Bahn-AG
Vandaag om 00:03:09
Daz door NS264
04 februari 2023, 23:46:47
Heen, En en Weer door Huup
04 februari 2023, 23:43:10
Advies loeplamp door BlauweEngel-fan
04 februari 2023, 23:39:24
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat. door NS264
04 februari 2023, 23:33:44
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door MOVisser
04 februari 2023, 23:27:06
't Is niets (h0, opp=0,46 m2) door Scratchbuilt
04 februari 2023, 23:25:33
Roco 460 wil niet rijden door Klaas Zondervan
04 februari 2023, 22:51:29
Privé smalspoorbaan in de tuin door T.Spat
04 februari 2023, 21:50:27
NS DE-5 en ELD5 op basis van Lima Mat'46. door Rob Bennis
04 februari 2023, 21:43:50
On traXS 2023 17 t/m 19 maart Spoorwegmuseum. door Frank 123
04 februari 2023, 21:37:47
samenwerking zlsm en Hoogovens Stoom IJmuiden (HSIJ) door T.Spat
04 februari 2023, 21:30:53
Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm. door NS264
04 februari 2023, 21:20:17
1:87 figuren camping door barry1972
04 februari 2023, 21:19:04
Au bord de la Cèze door Ronald Halma
04 februari 2023, 21:01:34
Artitec 2023 door barry1972
04 februari 2023, 20:53:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 februari 2023, 20:49:07
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
04 februari 2023, 20:38:14
  

Auteur Topic: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"  (gelezen 46695 keer)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 7953
    • Midland
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #60 Gepost op: 03 maart 2020, 22:16:26 »
Nog een kleinigheid.

Het doel is wel ergens eind dit jaar wat te hebben staan, hoop ik.

Het zal een vereenvoudigde constructie worden.

De ideeën die Floris aangeeft vind ik geweldig maar was ook wel bedoeld voor een eventuele vervolgmodule dat loopt dan erg ver vooruit.
Maar ik wordt er wel enthousiast van.
Al zou je zo'n hal vol krijgen met stroomlijn DE3's een godsvermogen zal je kwijt zijn. 

Dat brengt me tot het tijdperk waar in ik bouw.
Ik bouw al jaren voor mezelf in tijdperk IV, dat vind ik prettig en ken het goed met uitschieters naar het verleden zoals bv een blauwe elektrische NS 1200(die ik niet heb).
Nu zal ik nog uit moeten zoeken, of heeft iemand de kennis hier, wat er zoal fabrieken uit kwam tot sluiting?
Op het HUA een hele reeks stoomlocomotieven(hier weet ik niks van behalve de 3737) en al evenveel soorten wagons zowel goederen als rijtuigen.
Van voor het geel/grijze huisstijl van de NS heb ik verder geen modellen in bezit.

Wat zou bij tijdperk IV passen in de hal?
Ik heb een oude Lima plan E in gedachten om die halfgeconstreerd in de hal te zetten.

Verder wou ik nog even kwijt dat als iemand dit thema aanspreekt om te bouwen of mee te bouwen binnen de BNLS-modulebaan hou ik me aanbevolen.
Technisch is het een behoorlijk project.
Aanmelden mag in PB.

Voor nu focus op de ramen en de bouw van de hal.

Morgen weer vroeg op pad.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 04 maart 2020, 00:10:22 door Bert van Gelder »
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
4NonBlondes -Train.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11090
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #61 Gepost op: 03 maart 2020, 22:20:01 »

Al zou je zo'n hal vol krijgen met stroomlijn DE3's een godsvermogen zal je kwijt zijn. 


Gewoon creatief doen, scheelt een hoop centen. Mijn sloperij heeft ook geen godsvermogen gekost  ;)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6778
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #62 Gepost op: 03 maart 2020, 22:21:52 »
Heb hier nog een DE3 staan, die nog door mij afgebouwd moet worden.
Mag je tzt wel lenen.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 7953
    • Midland
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #63 Gepost op: 03 maart 2020, 22:33:32 »
Dat zou mooi zijn heren.(zolang het geen slopershamer is :-X)

Zal wel goedkomen.

« Laatst bewerkt op: 03 maart 2020, 22:39:31 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
4NonBlondes -Train.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 7953
    • Midland
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #64 Gepost op: 03 maart 2020, 22:49:02 »
Plan E mag van Wikipedia:

Citaat
Plan E is een serie van 196 stalen rijtuigen voor getrokken treinen voor de lange afstand, in 1954 door de NS bij Werkspoor en Beijnes besteld, ter vervanging van houten rijtuigen in de binnenlandse dienst.
Deze serie bestond uit:
46 rijtuigen tweede klasse: B 6501-6546
114 rijtuigen derde klasse: C 6601-6714
26 rijtuigen derde klasse met keuken en bagageafdeling: CKD 6901-6926
10 postrijtuigen: P 7921-7930

 ;D
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
4NonBlondes -Train.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9771
    • belse roestkraam
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #65 Gepost op: 03 maart 2020, 23:04:59 »
Ja ga dr vanuit dat je tegen jaren werk aan zit te kijken als je zo'n hal wil maken met kloppende detaillering. Je kan veel tijd winnen door n oogje dicht te knijpen en lijkende onderdelen die niet helemaal kloppen te kopen, doe ik zelf ook hier en daar natuurlijk.
Heb je t over tijdperk IV, toen werden er plan V's gebouwd. Misschien wat in elkaar zagen van 1:100 fleischmann-dingen?

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 7953
    • Midland
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #66 Gepost op: 03 maart 2020, 23:24:41 »
 ;D
Plan V:

Citaat
Fabricage
Het prototype van Mat '64 werd als Plan TT Treinstel Toekomst (treinstel 501) geïntroduceerd en in 1961 door Werkspoor gebouwd. In de jaren 1964-1965 werd de vervolgserie Plan T gebouwd en in drie deelseries geleverd. Alle treinstellen zijn voor sloop afgevoerd. Nadat de serie aflevering van Plan T werd het treinstel Plan TT aangeduid als Plan TProto
Plan V is in 13 deelseries geleverd in tien jaar tijd tussen 1966 en 1976. Het eerste stel werd al afgevoerd voordat de laatste stellen werden geleverd en de laatste 2 series V12 en V13 zijn even oud of zelfs nieuwer dan de oudste stellen SGM. Voor stel 802 werd in 1976 een nieuwe bak gebouwd ter vervanging van een bak met onherstelbare schade.[6] Het stel 878 werd in 1976 na slechts 2,5 jaar dienst, als gevolg van brandschade een jaar eerder, afgevoerd, in 1978 gevolgd door de 420 na een zware aanrijding. Daarna volgden in 1983 en 1987 de bakken van de 959. Inmiddels zijn tot 2016 alle stellen buiten dienst gesteld

Bron: Wikipedia.

Donaties Plan V Flsm(staat van sloop) welkom!
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2020, 23:29:57 door NS264. Reden: sloop »
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
4NonBlondes -Train.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6778
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #67 Gepost op: 03 maart 2020, 23:27:06 »
 (y)

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 7953
    • Midland
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #68 Gepost op: 03 maart 2020, 23:32:42 »
NS1200

Citaat
Eerste leven bij NS
Deze locomotieven zijn van een Amerikaans ontwerp van Baldwin/Westinghouse, doch net als de 1000-serie grotendeels in Nederland gebouwd. Zoals bij de andere locomotieven die in de jaren na de Tweede Wereldoorlog werden geleverd werd hier gebruikgemaakt van een bestaand ontwerp. De locs werden door Werkspoor te Utrecht gebouwd, behalve de draaistellen, die in de Verenigde Staten werden vervaardigd. Financiering vond plaats in het kader van het Marshallplan. De elektrische installatie werd door Heemaf geleverd.

Bron Wikipedia

Deze ook! Staat die hal snel vol zeg.
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
4NonBlondes -Train.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9771
    • belse roestkraam
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #69 Gepost op: 04 maart 2020, 00:05:20 »
ja of je zet er wat ander werkspoorspul neer, argentijns ofzo  (y)

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 8188
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #70 Gepost op: 04 maart 2020, 07:53:27 »
Trammetjes, MP's, Fokker onderdelen, ze hebben meegewerkt aan de Euromast, bollenwagens, de NS-SBB TEE.

Kijk eens op de site van het museum van Zuilen: https://www.museumvanzuilen.nl/




Jeroen

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7905
    • Rangeerbanen
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #71 Gepost op: 04 maart 2020, 08:06:57 »
Verder wou ik nog even kwijt dat als iemand dit thema aanspreekt om te bouwen of mee te bouwen binnen de BNLS-modulebaan hou ik me aanbevolen.
Technisch is het een behoorlijk project.
Aanmelden mag in PB.

Je bent al aardig ver in een ontwerpfase. Maar ik vermoed dat je deze oproep plaatst met een bepaalde gedachte. Wat verwacht je van iemand die zich aanmeldt? Op welk deel van de bouw mag hij zich dan gaan storten?

Groet,
Michel

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5338
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #72 Gepost op: 04 maart 2020, 09:18:09 »
Hondekoppen van Lima en Plan E’s liggen er zat van op Houten, voor een habbekrats.
En nog een voordeel, voor de prijs hoef je het niet te laten al verzaag je er een.  ;D
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11090
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #73 Gepost op: 04 maart 2020, 10:20:11 »
Maar voor je verzandt in wat je wil met die loods: begin met rails leggen. Daar zit al uitdaging genoeg in. Als de rails ligt, komt de rest vanzelf  ;) En dan kun je tussendoor nog genoeg nadenken over wat je verder wilt.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9771
    • belse roestkraam
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #74 Gepost op: 04 maart 2020, 12:32:18 »
ik ben juist van de compleet andersom-aanpak: maak eerst zo'n taai gebouw maar es, staat minder in de weg dan een module, en als dat gebouw af is volgt de module wel. Andersom ook: strandt t gebouw voortijdig, kun je je de rest van de moeite ook besparen.