Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

FREMO RhB H0m Rueun door RhB-Mikey
Vandaag om 11:50:32
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 11:31:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 11:28:27
Piko 52684 NS 2327 handleiding gezocht. door VAM65
Vandaag om 11:19:33
Aachenau West door wob
Vandaag om 11:07:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mass am see
Vandaag om 11:05:03
19 Toen door mass am see
Vandaag om 11:01:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 10:59:14
Ketelwagens, welke hebben jullie? door mass am see
Vandaag om 10:54:42
Materieel ombouw, aanpas en verbouw zooi. door Paulus
Vandaag om 10:42:47
Stroom op verlengen van mijn baan. door Ronald Halma
Vandaag om 10:40:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:38:28
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 09:32:15
Ronald bouwt een 2-turnout Inglenook door Ronald Halma
Vandaag om 08:52:45
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Frank 123
Vandaag om 06:16:35
Show je werkplek door Duikeend
Vandaag om 02:26:21
Nieuw Railmagazine speciaalnummer 19 is uit: De NS in 1961 door hans nahon
Vandaag om 00:57:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 00:16:54
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
22 July 2024, 23:36:01
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Schachbrett
22 July 2024, 23:16:27
Webcams actuele werkzaamheden door sneek
22 July 2024, 22:50:45
Les Billards du Vivarais door Hans1963
22 July 2024, 22:48:27
Koninklijke trein met pensioen door Maarten.T
22 July 2024, 22:38:56
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
22 July 2024, 22:19:27
Vandaag 50 jaar geleden door GerardvV
22 July 2024, 22:17:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
22 July 2024, 21:16:11
VERPLAATST: Busch Perron onder doorgang door Reinout van Rees
22 July 2024, 20:46:13
Kortsluiting baanplan door ruudns
22 July 2024, 20:31:14
promotiefilm goederen vervoer Italie- Zwitserland- Frankrijk 1935 & 1953 door Rondje_HO
22 July 2024, 18:53:23
Ik loop vast, maar er zit beweging in door Joz
22 July 2024, 16:06:24
  

Auteur Topic: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"  (gelezen 57093 keer)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
    • Midland
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #60 Gepost op: 03 March 2020, 22:16:26 »
Nog een kleinigheid.

Het doel is wel ergens eind dit jaar wat te hebben staan, hoop ik.

Het zal een vereenvoudigde constructie worden.

De ideeën die Floris aangeeft vind ik geweldig maar was ook wel bedoeld voor een eventuele vervolgmodule dat loopt dan erg ver vooruit.
Maar ik wordt er wel enthousiast van.
Al zou je zo'n hal vol krijgen met stroomlijn DE3's een godsvermogen zal je kwijt zijn. 

Dat brengt me tot het tijdperk waar in ik bouw.
Ik bouw al jaren voor mezelf in tijdperk IV, dat vind ik prettig en ken het goed met uitschieters naar het verleden zoals bv een blauwe elektrische NS 1200(die ik niet heb).
Nu zal ik nog uit moeten zoeken, of heeft iemand de kennis hier, wat er zoal fabrieken uit kwam tot sluiting?
Op het HUA een hele reeks stoomlocomotieven(hier weet ik niks van behalve de 3737) en al evenveel soorten wagons zowel goederen als rijtuigen.
Van voor het geel/grijze huisstijl van de NS heb ik verder geen modellen in bezit.

Wat zou bij tijdperk IV passen in de hal?
Ik heb een oude Lima plan E in gedachten om die halfgeconstreerd in de hal te zetten.

Verder wou ik nog even kwijt dat als iemand dit thema aanspreekt om te bouwen of mee te bouwen binnen de BNLS-modulebaan hou ik me aanbevolen.
Technisch is het een behoorlijk project.
Aanmelden mag in PB.

Voor nu focus op de ramen en de bouw van de hal.

Morgen weer vroeg op pad.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 04 March 2020, 00:10:22 door Bert van Gelder »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11432
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #61 Gepost op: 03 March 2020, 22:20:01 »

Al zou je zo'n hal vol krijgen met stroomlijn DE3's een godsvermogen zal je kwijt zijn. 


Gewoon creatief doen, scheelt een hoop centen. Mijn sloperij heeft ook geen godsvermogen gekost  ;)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7083
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #62 Gepost op: 03 March 2020, 22:21:52 »
Heb hier nog een DE3 staan, die nog door mij afgebouwd moet worden.
Mag je tzt wel lenen.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
    • Midland
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #63 Gepost op: 03 March 2020, 22:33:32 »
Dat zou mooi zijn heren.(zolang het geen slopershamer is :-X)

Zal wel goedkomen.

« Laatst bewerkt op: 03 March 2020, 22:39:31 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
    • Midland
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #64 Gepost op: 03 March 2020, 22:49:02 »
Plan E mag van Wikipedia:

Citaat
Plan E is een serie van 196 stalen rijtuigen voor getrokken treinen voor de lange afstand, in 1954 door de NS bij Werkspoor en Beijnes besteld, ter vervanging van houten rijtuigen in de binnenlandse dienst.
Deze serie bestond uit:
46 rijtuigen tweede klasse: B 6501-6546
114 rijtuigen derde klasse: C 6601-6714
26 rijtuigen derde klasse met keuken en bagageafdeling: CKD 6901-6926
10 postrijtuigen: P 7921-7930

 ;D
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9862
    • belse roestkraam
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #65 Gepost op: 03 March 2020, 23:04:59 »
Ja ga dr vanuit dat je tegen jaren werk aan zit te kijken als je zo'n hal wil maken met kloppende detaillering. Je kan veel tijd winnen door n oogje dicht te knijpen en lijkende onderdelen die niet helemaal kloppen te kopen, doe ik zelf ook hier en daar natuurlijk.
Heb je t over tijdperk IV, toen werden er plan V's gebouwd. Misschien wat in elkaar zagen van 1:100 fleischmann-dingen?

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
    • Midland
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #66 Gepost op: 03 March 2020, 23:24:41 »
 ;D
Plan V:

Citaat
Fabricage
Het prototype van Mat '64 werd als Plan TT Treinstel Toekomst (treinstel 501) geïntroduceerd en in 1961 door Werkspoor gebouwd. In de jaren 1964-1965 werd de vervolgserie Plan T gebouwd en in drie deelseries geleverd. Alle treinstellen zijn voor sloop afgevoerd. Nadat de serie aflevering van Plan T werd het treinstel Plan TT aangeduid als Plan TProto
Plan V is in 13 deelseries geleverd in tien jaar tijd tussen 1966 en 1976. Het eerste stel werd al afgevoerd voordat de laatste stellen werden geleverd en de laatste 2 series V12 en V13 zijn even oud of zelfs nieuwer dan de oudste stellen SGM. Voor stel 802 werd in 1976 een nieuwe bak gebouwd ter vervanging van een bak met onherstelbare schade.[6] Het stel 878 werd in 1976 na slechts 2,5 jaar dienst, als gevolg van brandschade een jaar eerder, afgevoerd, in 1978 gevolgd door de 420 na een zware aanrijding. Daarna volgden in 1983 en 1987 de bakken van de 959. Inmiddels zijn tot 2016 alle stellen buiten dienst gesteld

Bron: Wikipedia.

Donaties Plan V Flsm(staat van sloop) welkom!
« Laatst bewerkt op: 03 March 2020, 23:29:57 door NS264. Reden: sloop »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7083
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #67 Gepost op: 03 March 2020, 23:27:06 »
 (y)

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
    • Midland
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #68 Gepost op: 03 March 2020, 23:32:42 »
NS1200

Citaat
Eerste leven bij NS
Deze locomotieven zijn van een Amerikaans ontwerp van Baldwin/Westinghouse, doch net als de 1000-serie grotendeels in Nederland gebouwd. Zoals bij de andere locomotieven die in de jaren na de Tweede Wereldoorlog werden geleverd werd hier gebruikgemaakt van een bestaand ontwerp. De locs werden door Werkspoor te Utrecht gebouwd, behalve de draaistellen, die in de Verenigde Staten werden vervaardigd. Financiering vond plaats in het kader van het Marshallplan. De elektrische installatie werd door Heemaf geleverd.

Bron Wikipedia

Deze ook! Staat die hal snel vol zeg.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9862
    • belse roestkraam
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #69 Gepost op: 04 March 2020, 00:05:20 »
ja of je zet er wat ander werkspoorspul neer, argentijns ofzo  (y)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8461
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #70 Gepost op: 04 March 2020, 07:53:27 »
Trammetjes, MP's, Fokker onderdelen, ze hebben meegewerkt aan de Euromast, bollenwagens, de NS-SBB TEE.

Kijk eens op de site van het museum van Zuilen: https://www.museumvanzuilen.nl/




Jeroen

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #71 Gepost op: 04 March 2020, 08:06:57 »
Verder wou ik nog even kwijt dat als iemand dit thema aanspreekt om te bouwen of mee te bouwen binnen de BNLS-modulebaan hou ik me aanbevolen.
Technisch is het een behoorlijk project.
Aanmelden mag in PB.

Je bent al aardig ver in een ontwerpfase. Maar ik vermoed dat je deze oproep plaatst met een bepaalde gedachte. Wat verwacht je van iemand die zich aanmeldt? Op welk deel van de bouw mag hij zich dan gaan storten?

Groet,
Michel

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5618
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #72 Gepost op: 04 March 2020, 09:18:09 »
Hondekoppen van Lima en Plan E’s liggen er zat van op Houten, voor een habbekrats.
En nog een voordeel, voor de prijs hoef je het niet te laten al verzaag je er een.  ;D
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11432
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #73 Gepost op: 04 March 2020, 10:20:11 »
Maar voor je verzandt in wat je wil met die loods: begin met rails leggen. Daar zit al uitdaging genoeg in. Als de rails ligt, komt de rest vanzelf  ;) En dan kun je tussendoor nog genoeg nadenken over wat je verder wilt.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9862
    • belse roestkraam
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #74 Gepost op: 04 March 2020, 12:32:18 »
ik ben juist van de compleet andersom-aanpak: maak eerst zo'n taai gebouw maar es, staat minder in de weg dan een module, en als dat gebouw af is volgt de module wel. Andersom ook: strandt t gebouw voortijdig, kun je je de rest van de moeite ook besparen.