Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 00:23:12
Starten met messing kits door ingenium
20 april 2024, 23:58:14
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
20 april 2024, 23:50:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 april 2024, 23:49:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
20 april 2024, 23:03:55
h0 diorama USA “The Paintshops” door Ronald Halma
20 april 2024, 23:03:14
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door Ronald Halma
20 april 2024, 22:39:26
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
20 april 2024, 22:35:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
20 april 2024, 21:32:42
modulebaan jaren 60 door cor_b
20 april 2024, 21:25:01
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door orientexpress
20 april 2024, 21:13:48
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
20 april 2024, 21:04:29
20 en 21 april MobExpo door AB 7216
20 april 2024, 21:01:08
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door Wim Romijn
20 april 2024, 20:55:21
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
20 april 2024, 20:51:21
US diorama in H0 door basjuh1981
20 april 2024, 20:32:30
Doornvliet door rudi van der Craats
20 april 2024, 20:17:12
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
20 april 2024, 19:48:55
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
20 april 2024, 18:55:39
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
20 april 2024, 18:50:10
Het betere bochtenwerk door VictorPM
20 april 2024, 18:37:23
Opstart / geluid door Ronaldk
20 april 2024, 18:29:45
Foamplaten door PkAlfisti
20 april 2024, 18:02:26
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Frank 123
20 april 2024, 17:43:03
Bisonkit verdunner door Rob Ellerman
20 april 2024, 17:27:36
Titel aangepastL Sik problemen! door Ronald69
20 april 2024, 16:16:55
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
20 april 2024, 16:07:36
Een kantoorbaan in schaal N door bord4kop
20 april 2024, 15:57:06
Cranicher Altbahn door Arjen52
20 april 2024, 13:34:22
Update: baan in de tropen door Eric v C
20 april 2024, 13:29:10
  

Auteur Topic: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"  (gelezen 54228 keer)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8519
    • Midland
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #60 Gepost op: 03 maart 2020, 22:16:26 »
Nog een kleinigheid.

Het doel is wel ergens eind dit jaar wat te hebben staan, hoop ik.

Het zal een vereenvoudigde constructie worden.

De ideeën die Floris aangeeft vind ik geweldig maar was ook wel bedoeld voor een eventuele vervolgmodule dat loopt dan erg ver vooruit.
Maar ik wordt er wel enthousiast van.
Al zou je zo'n hal vol krijgen met stroomlijn DE3's een godsvermogen zal je kwijt zijn. 

Dat brengt me tot het tijdperk waar in ik bouw.
Ik bouw al jaren voor mezelf in tijdperk IV, dat vind ik prettig en ken het goed met uitschieters naar het verleden zoals bv een blauwe elektrische NS 1200(die ik niet heb).
Nu zal ik nog uit moeten zoeken, of heeft iemand de kennis hier, wat er zoal fabrieken uit kwam tot sluiting?
Op het HUA een hele reeks stoomlocomotieven(hier weet ik niks van behalve de 3737) en al evenveel soorten wagons zowel goederen als rijtuigen.
Van voor het geel/grijze huisstijl van de NS heb ik verder geen modellen in bezit.

Wat zou bij tijdperk IV passen in de hal?
Ik heb een oude Lima plan E in gedachten om die halfgeconstreerd in de hal te zetten.

Verder wou ik nog even kwijt dat als iemand dit thema aanspreekt om te bouwen of mee te bouwen binnen de BNLS-modulebaan hou ik me aanbevolen.
Technisch is het een behoorlijk project.
Aanmelden mag in PB.

Voor nu focus op de ramen en de bouw van de hal.

Morgen weer vroeg op pad.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 04 maart 2020, 00:10:22 door Bert van Gelder »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #61 Gepost op: 03 maart 2020, 22:20:01 »

Al zou je zo'n hal vol krijgen met stroomlijn DE3's een godsvermogen zal je kwijt zijn. 


Gewoon creatief doen, scheelt een hoop centen. Mijn sloperij heeft ook geen godsvermogen gekost  ;)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7040
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #62 Gepost op: 03 maart 2020, 22:21:52 »
Heb hier nog een DE3 staan, die nog door mij afgebouwd moet worden.
Mag je tzt wel lenen.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8519
    • Midland
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #63 Gepost op: 03 maart 2020, 22:33:32 »
Dat zou mooi zijn heren.(zolang het geen slopershamer is :-X)

Zal wel goedkomen.

« Laatst bewerkt op: 03 maart 2020, 22:39:31 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8519
    • Midland
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #64 Gepost op: 03 maart 2020, 22:49:02 »
Plan E mag van Wikipedia:

Citaat
Plan E is een serie van 196 stalen rijtuigen voor getrokken treinen voor de lange afstand, in 1954 door de NS bij Werkspoor en Beijnes besteld, ter vervanging van houten rijtuigen in de binnenlandse dienst.
Deze serie bestond uit:
46 rijtuigen tweede klasse: B 6501-6546
114 rijtuigen derde klasse: C 6601-6714
26 rijtuigen derde klasse met keuken en bagageafdeling: CKD 6901-6926
10 postrijtuigen: P 7921-7930

 ;D
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #65 Gepost op: 03 maart 2020, 23:04:59 »
Ja ga dr vanuit dat je tegen jaren werk aan zit te kijken als je zo'n hal wil maken met kloppende detaillering. Je kan veel tijd winnen door n oogje dicht te knijpen en lijkende onderdelen die niet helemaal kloppen te kopen, doe ik zelf ook hier en daar natuurlijk.
Heb je t over tijdperk IV, toen werden er plan V's gebouwd. Misschien wat in elkaar zagen van 1:100 fleischmann-dingen?

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8519
    • Midland
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #66 Gepost op: 03 maart 2020, 23:24:41 »
 ;D
Plan V:

Citaat
Fabricage
Het prototype van Mat '64 werd als Plan TT Treinstel Toekomst (treinstel 501) geïntroduceerd en in 1961 door Werkspoor gebouwd. In de jaren 1964-1965 werd de vervolgserie Plan T gebouwd en in drie deelseries geleverd. Alle treinstellen zijn voor sloop afgevoerd. Nadat de serie aflevering van Plan T werd het treinstel Plan TT aangeduid als Plan TProto
Plan V is in 13 deelseries geleverd in tien jaar tijd tussen 1966 en 1976. Het eerste stel werd al afgevoerd voordat de laatste stellen werden geleverd en de laatste 2 series V12 en V13 zijn even oud of zelfs nieuwer dan de oudste stellen SGM. Voor stel 802 werd in 1976 een nieuwe bak gebouwd ter vervanging van een bak met onherstelbare schade.[6] Het stel 878 werd in 1976 na slechts 2,5 jaar dienst, als gevolg van brandschade een jaar eerder, afgevoerd, in 1978 gevolgd door de 420 na een zware aanrijding. Daarna volgden in 1983 en 1987 de bakken van de 959. Inmiddels zijn tot 2016 alle stellen buiten dienst gesteld

Bron: Wikipedia.

Donaties Plan V Flsm(staat van sloop) welkom!
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2020, 23:29:57 door NS264. Reden: sloop »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7040
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #67 Gepost op: 03 maart 2020, 23:27:06 »
 (y)

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8519
    • Midland
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #68 Gepost op: 03 maart 2020, 23:32:42 »
NS1200

Citaat
Eerste leven bij NS
Deze locomotieven zijn van een Amerikaans ontwerp van Baldwin/Westinghouse, doch net als de 1000-serie grotendeels in Nederland gebouwd. Zoals bij de andere locomotieven die in de jaren na de Tweede Wereldoorlog werden geleverd werd hier gebruikgemaakt van een bestaand ontwerp. De locs werden door Werkspoor te Utrecht gebouwd, behalve de draaistellen, die in de Verenigde Staten werden vervaardigd. Financiering vond plaats in het kader van het Marshallplan. De elektrische installatie werd door Heemaf geleverd.

Bron Wikipedia

Deze ook! Staat die hal snel vol zeg.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #69 Gepost op: 04 maart 2020, 00:05:20 »
ja of je zet er wat ander werkspoorspul neer, argentijns ofzo  (y)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8426
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #70 Gepost op: 04 maart 2020, 07:53:27 »
Trammetjes, MP's, Fokker onderdelen, ze hebben meegewerkt aan de Euromast, bollenwagens, de NS-SBB TEE.

Kijk eens op de site van het museum van Zuilen: https://www.museumvanzuilen.nl/




Jeroen

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8418
    • Rangeerbanen
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #71 Gepost op: 04 maart 2020, 08:06:57 »
Verder wou ik nog even kwijt dat als iemand dit thema aanspreekt om te bouwen of mee te bouwen binnen de BNLS-modulebaan hou ik me aanbevolen.
Technisch is het een behoorlijk project.
Aanmelden mag in PB.

Je bent al aardig ver in een ontwerpfase. Maar ik vermoed dat je deze oproep plaatst met een bepaalde gedachte. Wat verwacht je van iemand die zich aanmeldt? Op welk deel van de bouw mag hij zich dan gaan storten?

Groet,
Michel

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #72 Gepost op: 04 maart 2020, 09:18:09 »
Hondekoppen van Lima en Plan E’s liggen er zat van op Houten, voor een habbekrats.
En nog een voordeel, voor de prijs hoef je het niet te laten al verzaag je er een.  ;D
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #73 Gepost op: 04 maart 2020, 10:20:11 »
Maar voor je verzandt in wat je wil met die loods: begin met rails leggen. Daar zit al uitdaging genoeg in. Als de rails ligt, komt de rest vanzelf  ;) En dan kun je tussendoor nog genoeg nadenken over wat je verder wilt.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #74 Gepost op: 04 maart 2020, 12:32:18 »
ik ben juist van de compleet andersom-aanpak: maak eerst zo'n taai gebouw maar es, staat minder in de weg dan een module, en als dat gebouw af is volgt de module wel. Andersom ook: strandt t gebouw voortijdig, kun je je de rest van de moeite ook besparen.