Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Project Roco Plan T -> Plan Vliegtuig  (gelezen 13699 keer)

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 988
    • Windhoven
Project Roco Plan T -> Plan Vliegtuig
« Gepost op: 16 januari 2020, 15:35:44 »
Eerste deel van dit topic zal in sneltreinvaart gaan omdat dit project al even bezig is (bijna 2 maanden). Om daarna over te gaan in een project op lange termijn. Ik doe vaak 100 dingen tegelijk waardoor veel half af blijft liggen. Vaak door wachten op de juiste onderdelen of totdat het mooier weer wordt om weer te kunnen gaan verven.
Echter wil ik geen enorme openingspost maken met daarin 20 foto's.

In de afgelopen maanden zo niet jaren was ik op zoek naar een kopbak van een Roco Plan T of V. Midden november 2019 kreeg ik er eindelijk één aangeboden voor een bedrag waarvoor ik hem niet kon laten lopen.

Betreft alleen de kopbakken waarvan bij één ook nog een draaistel ontbreekt omdat die was afgebroken.
De onderdelen die ik over zal houden (is niet eens zo heel veel) zullen dienen als tactische reserve voor mijn andere Plan V's en T's.

Een paar jaar eerder had ik deze al gekocht. Niet helemaal de juiste schaal, maar we gaan er wat leuks van proberen te maken.


Inspiratie voor dit project is de oude reclame campagne 'Spoorbaan naar Startbaan' welke werd gebruikt bij de opening van de Schiphollijn.

bron: Marktplaats jaren geleden.
Misschien dat iemand dit model ooit wel eens heeft gezien. Heeft niet veel detail, maar ik vond het altijd wel een grappig ding.

In die tijd is er ook een tekening gemaakt voor posters en folders.

bron: retours.eu

Deze tekening laat veel meer detail zien. Kijkende naar de tekening probeerde ik erachter te komen welk vliegtuig er gebruikt zou zijn (Boeing 747-100), gezien de tijd 1981 ook meest logische keuze. Met die informatie eens gaan kijken naar vliegtuig schaalmodellen. Als snel kom je er dan achter dan een 747 in 1:87 (als die al bestaat) veel te groot zal zijn. Met een foto van een 1:144 versie waarbij ook een liniaal afgebeeld stond had ik wat knip en plakwerk gedaan in een fotobewerkingsprogramma. Op dat moment had ik alleen een Fleischmann Plan V als donor en dan kom je erachter dat dat model nu niet bepaald een goed uitgangspunt is. Je zit met bagageruimte en de lengte van het model kwam niet lekker overeen met de tekening. Op basis van een zijaanzicht van een Roco model en omrekenen van de lengte had ik toen voor mezelf het volgende voorbeeld getekend.


Na een weekend snijden en knippen was het resultaat de volgende 'Air Crash Investigation'.


Met de delen los bij elkaar ziet het er dan ongeveer zo uit.
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2020, 15:45:48 door NL-modelspoor »
Johan

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Project Roco Plan T -> Plan Vliegtuig
« Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2020, 15:50:13 »
Leuk project (y) De verhouding tussen de mat'64 romp en staart en vleugels vind ik goed geslaagd, ook in dat youtube filmpje. De Hc zou in de staart een eigen hokje kunnen krijgen.
Groeten,
Richard

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Project Roco Plan T -> Plan Vliegtuig
« Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2020, 15:53:53 »
Ja, ik ben fan  (y)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Project Roco Plan T -> Plan Vliegtuig
« Reactie #3 Gepost op: 16 januari 2020, 15:55:56 »
Jajajajajaaaaah (y)

En dan de romp van die Jumbo opnemen in een Koploper?
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 988
    • Windhoven
Re: Project Roco Plan T -> Plan Vliegtuig
« Reactie #4 Gepost op: 16 januari 2020, 16:13:02 »
Haha iedereen mag zo creatief zijn al hij of zij wil. Mijn plan was om zo dicht mogelijk bij het originele idee van de poster te blijven. Zelfs met gebruik van de Roco Plan T welke dan 1:87 is moest het vliegtuig al snel zo'n 5 centimeter missen in de lengte. Ook in de breedte is er wat vanaf gegaan. Ok, het zal nooit 100% de poster worden ook, want Roco Plan T heeft een extra raam aan de zijkant en andere cabineramen. Ach vraagt om een beetje creativiteit van de bouwer. Voor de tekenaar was het makkelijker op te lossen.  ;)
Johan

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Project Roco Plan T -> Plan Vliegtuig
« Reactie #5 Gepost op: 16 januari 2020, 16:39:53 »
Geweldig  (y)
Zelf heb ik vroeger een opblaasbare variant gehad  :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3388
    • modulebaan.nl
Re: Project Roco Plan T -> Plan Vliegtuig
« Reactie #6 Gepost op: 16 januari 2020, 16:52:18 »
Leuk project! (Y)

Maak je hem ook rijdend?

Groet,
Tjalling  ;D
modulebaan.nl

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 988
    • Windhoven
Re: Project Roco Plan T -> Plan Vliegtuig
« Reactie #7 Gepost op: 16 januari 2020, 17:25:07 »
Rijdend.  ???
Nee hij komt in de lucht te hangen tussen een paar luchtballonnen.
Rijdend op rails lijkt me geen goed idee als er bovenleiding is, past niet in het profiel van vrije ruimte.  ;)

Zelf heb ik vroeger een opblaasbare variant gehad  :)
Die heb ik dan weer nog nooit voorbij zien komen.
Johan

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 988
    • Windhoven
Re: Project Roco Plan T -> Plan Vliegtuig
« Reactie #8 Gepost op: 17 januari 2020, 13:47:18 »
Pasvorm van het Revell bouwpakket valt mij erg tegen. Veel van de delen passen niet lekker in elkaar en hebben veel extra afwerking nodig (kieren vullen).


De twee helften van de versmalde onderkant zit aan elkaar. Het interieur heeft een 'nieuwe' bodemplaat en achterwand. Draden voor de verlichting zijn tijdelijk aangesloten.


De verlichting in de vleugels wordt aangesloten met stekkertjes zodat de vleugels demontabel blijven (voor opslag).


Om de neus van de trein goed aan te laten sluiten op de neus van het vliegtuig dacht ik gebruik te maken van de front-schortplaat van de Roco Plan V. Omdat ik ook nog een Fleischmann Plan V had voor donor onderdelen en de front-schortplaat daarvan zo goed als gelijk is aan de Roco heb ik gekozen om die van Fleischmann te gebruiken (van die ik heb gebruikt warende klik punten afgebroken zodat deze niet meer in de kap bleef hangen). Het kan zijn dat ik later alsnog de koppeling eraf haal en de losse koppeling van Roco plaats.


Grofweg aftekenen op de neus van het vliegtuig wat eraf moet om de neus van de trein ertegenaan te plakken.


Passen en meten. Vastplakken en vullen


Neus weer in vorm gebracht na de putty behandeling. Verdere afwerking komt als neus weer vast zit aan het vliegtuig.




De reeds versmalde staart voorzien van nieuwe zijwanden en gevuld met putty (kan het weer een weekje uitharden). De bovenste rondingen zijn ook wat dikker gemaakt zodat ze beter aansluiten bij de ronding van de kap van de Plan T.


Bodem versmallen. Hiervoor zijn de zijwanden aan de binnenzijde iets dunner geschuurd waardoor ze soepeler worden. Zo zijn de zijwanden makkelijker iets dichter naar elkaar te brengen zodat de breedte gelijk wordt aan de breedte van de Plan T kap. De schuifmaat staat op de juiste breedte en door de onderzijde van het vliegtuig ertussen te klemmen tijdens het vastlijmen zou de breedte ook juist moeten blijven.
Johan

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 988
    • Windhoven
Re: Project Roco Plan T -> Plan Vliegtuig
« Reactie #9 Gepost op: 19 januari 2020, 14:00:01 »
In de bodem heb ik een steunbalk geplaatst waar de staart op rust. Op die manier kan ik van staart en bodem als het meezit weer één stevig geheel maken. Hoogteverschil tussen staart en bodem overbruggen zal de volgende uitdaging worden.


Met de straat op zijn plaats.

Het grootste deel van de ruimte tussen staart en bodem is opgevuld met een skelet met daarover heen plastic plaat.


Daarna veel grote gatenvuller erover in meerdere laagjes zodat ik het later in vorm kan vijlen.

Voor nu is er geen weg meer terug.

De kap van de Roco Plan T moet het doen zonder de opstap treden.


De gatenvuller wat meer in de juiste vorm gevijld.


De bodem voor het interieur en interieur vastgezet aan elkaar zit voor grootste deel vast op dezelfde punten als Roco ook had bedacht. Wanneer dit in de kap wordt geplaatst is het weer één geheel.


Omdat de opstap treden toch al van de kap af waren ook maar een gaatje in het dak gemaakt voor de beacon verlichting. De LED steekt nog wat ver boven het dak uit, misschien kort ik hem in of misschien vervang ik hem voor een ander type met een ronde top. Op de foto is alle verlichting te zien welke in de trein zit. De verschillende lichten zijn apart schakelbaar. Ik had nog het idee om de sluitseinen te vervangen door warm witte LEDs als een soort schijnwerpers, maar toch niet gedaan vanwege de rode lichtgeleider en omdat de reclame poster ook de rode lampen nog toont.


Bijna alle verlichting is nu aangesloten.

https://youtu.be/WV1y4DdYIt8
Een videootje om te laten zien wat er zoal mogelijk is met de verlichting.


Het model even los in elkaar gezet.
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2020, 14:02:25 door NL-modelspoor »
Johan


NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 988
    • Windhoven
Re: Project Roco Plan T -> Plan Vliegtuig
« Reactie #11 Gepost op: 20 januari 2020, 17:39:07 »
Het werk bestaat vanaf nu vooral veel uit plamuren en schuren niet echt het melden waard.


De plastic bolletjes op de uiteinden van de vleugels zijn eraf gehaald en vervangen door een stukje van een doorzichtige gietboom welke in vorm is gemaakt. Ook zijn de LEDs binnen de vleugel vlak achter het doorzichtige plastic vastgezet. De ruitjes van de snijmat zijn 1cm.


Nog even een overzicht van de inhoud van de vleugel voor ik de helften op elkaar lijm.


De vleugels hebben bouten gekregen en in de zijkant van het vliegtuig een paar gaten. Zo kan ik het model demontabel houden en toch stevig in elkaar zetten.


Achterkant ook voorzien van wat meer detail rond de APU. Voor de flashlight onder de APU ligt al een SMD LED 0603 klaar met lakdraad eraan. De gaatjes (0,4mm) voor doorvoer van de draad zitten ook al in de achterkant net boven het horizontale deel. De elektronica is er ook al ruimte voor gereserveerd. Maar het plaatsen daarvan doe ik pas als al het plamuur, schuur en verfwerk af is.


Runway turnoff lights toegevoegd aan het neuswiel. En alvast wat delen in de verf gezet zoals landingsgestel en de binnenzijde van de motoren. Helaas werkte de verf niet erg mee, het was zo dik als stroop en droogt slecht dus dat wordt een nieuw potje halen.


Om te zorgen dat het vliegtuig en de kap van de Plan T goed op elkaar aan gaan sluiten smeer ik de naad die er tussen beide zit zo veel als mogelijk dicht met putty. Door de Kap van de Plan T in boterhamzakjes in te pakken hecht de putty daar niet aan en blijft deze 'schoon'. Nadat de putty hard was kon de kap van de trein eraf. De putty heeft dan een afdruk van waar de kap gezeten heeft en zo kan ik de overtollig putty weg vijlen en schuren. Dit zelfde kunstje gaan we laten nogmaals herhalen bij de vleugels.

Dit was de laatste snelle update om de afgelopen maanden even in te halen
Vanaf nu zal het allemaal in een slakken tempo verder gaan.
Johan

Dijkhuizen

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Project Roco Plan T -> Plan Vliegtuig
« Reactie #12 Gepost op: 20 januari 2020, 17:57:10 »
Hulde voor dit bijzonder originele project!   (y)

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
Re: Project Roco Plan T -> Plan Vliegtuig
« Reactie #13 Gepost op: 20 januari 2020, 22:05:33 »
Gaaf die verlichting! Hoe heb je dat juiste “ritmische” knipperen voor elkaar gekregen?

Groeten,

Mark
Groet,

Mark

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 988
    • Windhoven
Re: Project Roco Plan T -> Plan Vliegtuig
« Reactie #14 Gepost op: 21 januari 2020, 08:20:25 »
Een Arduino Nano zorgt voor de aansturing van de verlichting. Het knipperen zit in het programma van de Arduino. Programma is later nog aangepast. Zo is de flits van de strobe lights nu enkel in plaats van dubbel. Ook beacon en strobe zijn nu wat betreft het knipperen afhankelijk van moment van inschakelen.
Johan