Doel:€250.00
Donaties:€118.00

Per saldo:€-132.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PB Models, ICR-rijtuigen door Forever Rocofan
Vandaag om 10:43:09
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door spoorijzer
Vandaag om 10:34:49
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door mass am see
Vandaag om 10:23:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:16:21
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 10:12:32
Oude metalen trafo's gebruiken....... door hervé
Vandaag om 10:11:58
De Hondsrugbaan door Wim Vink
Vandaag om 10:06:26
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:26:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 09:07:55
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
Baanplan Bührtal VI door nachbar
Vandaag om 08:23:15
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 07:52:31
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 06:38:51
25 jaar geleden door Willem1951
15 april 2024, 23:24:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Noordernet
15 april 2024, 22:50:08
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
15 april 2024, 22:23:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Tijdperk||
15 april 2024, 22:16:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 april 2024, 21:46:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
15 april 2024, 21:32:02
Station Roodeschool door Ronaldk
15 april 2024, 21:27:21
Nederland in Z door Mitchell
15 april 2024, 21:05:26
EifelBurgenBahn door Ferdinand Bogman
15 april 2024, 20:54:01
RhB H0m, Albulisch door Boertje
15 april 2024, 20:32:47
Tachowagon door Bert55
15 april 2024, 20:30:53
  

Auteur Topic: SMD-leds in serie schakelen, voor- en nadelen.  (gelezen 2183 keer)

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
SMD-leds in serie schakelen, voor- en nadelen.
« Gepost op: 14 januari 2020, 12:05:09 »
In verband met het in serie willen schakelen van smd leds met draden (die elk een - eigen - weerstand hebben van 1.5k) heb ik de volgende vragen bij het invullen van een weerstand calculator. Het gaat om drie gele frontseinen en twee rode sluitseinen die aan een functiedecoder komen te hangen.

De encyclopedie vermeldt het volgende met betrekking tot drempelspanning van leds: de vuistregel is ongeveer 2 volt voor (normale) rode, gele, oranje en groene leds en 3 volt voor (warm) witte, blauwe en high efficiency groene leds.
Door het verschil in drempelspanning kunt u geen witte led (3 volt) met een rode led (2 volt) in serie zetten. Gelden deze waarden ook voor smd leds?

Wat is de ledstroom van een smd led?

Knar46
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2020, 17:45:35 door Bert van Gelder »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25257
    • Pagina van klaas
Re: smd leds in serie schakelen
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2020, 12:50:17 »
Je kunt best rode en witte leds in serie zetten. Dat heeft niks met de drempelspanning te maken.
Het nadeel is dat door beide leds dezelfde stroom loopt en niet elke led geeft dan evenveel licht. Het kan zijn dat de witte veel helderder is dan de rode, of andersom. Je kunt dat verhelpen door parallel over de helderste een weerstand te zetten die een deel van zijn stroom "steelt".

Ik zou zeggen, probeer gewoon wat. En vergeet die weerstandcalculator. Begin b.v. met 1k, kijk wat het resultaat is en verander als je meer of minder licht wil.

gruspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: smd leds in serie schakelen
« Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2020, 12:57:54 »
Je verhaal klopt niet helemaal. Het wel of niet in serie kunnen zetten van led's heeft niets te maken met hun drempelspanning (V), maar met hun nominale stroom (mA). Als led's verschillende stroomwaardes nodig hebben moet je ze parallel aansluiten (met elk hun eigen weerstand) om ze beide voldoende stroom te kunnen geven. Als je led's met de zelfde stroom specificaties in serie zet maakt het verschil in drempelspanning niet uit, als je bij berekening van de weerstand maar uitgaat van hun gezamenlijke drempelspanning.
Led's die elk een eigen weerstand hebben kun je niet zomaar in serie zetten, dan zul je bij 1 de weerstand moeten verwijderen. (en misschien die tweede wel aanpassen al naar gelang de lichtopbrengst)

Wat betreft je vragen:
- Een SMD-led is gewoon een LED, alleen in een ander huisje.
- De benodigde ledstroom hangt af van merk en type en hangt niet af van de behuizing, dus uit je gegevens niet te bepalen.

Groetjes Gert

P.S. zie dat Klaas me voor een deel al voor was.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25257
    • Pagina van klaas
Re: smd leds in serie schakelen
« Reactie #3 Gepost op: 14 januari 2020, 13:01:48 »
De zinsnede dat je leds met verschillende drempelspanning niet in serie kan zetten kan ik in de encyclopedie niet terugvinden. Waar staat dat?

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
Re: smd leds in serie schakelen
« Reactie #4 Gepost op: 14 januari 2020, 14:00:00 »
Gert
"Je verhaal" is niet mijn verhaal maar een citaat uit de encyclopedie van Beneluxspoor.

Klaas
Het verhaal staat onder "aansluiten van leds" en direct in het begin "de drempelspanning van de led". Hieronder volgt de hele tekst:
"De drempelspanning van de led

De vuistregel is ongeveer 2 volt voor (normale) rode, gele, oranje en groene leds en 3 volt voor (warm) witte, blauwe en high efficiency groene leds. Google de datasheet voor de exacte waarden.

Door het verschil in drempelspanning mogen er geen witte led (3 volt) met een rode led (2 volt) in serie wordengeschakeld. Door beide kleuren leds loopt dan dezelfde stroom en dat kon nog wel eens een heel uiteenlopende helderheid opleveren. Sluit dus rode en witte leds altijd via een eigen voorschakelweerstand aan".
Jouw advies de "trial and error methode" maar te gebruiken zal ik opvolgen.

Ik laat dit onderwerp verder aan de deskundigen over. Van mijn middelbare schooltijd heb ik uit de natuurkundeles alleen maar de formule A=V/O overgehouden en de "Kepner and Tregoe" cursus uit mijn arbeidzame leven brengt mij ook niet verder op elektronica gebied.
Wat mij frappeert is het volgende. Als ik toch maar even de weerstand calculator (https://www.ledtuning.nl/nl/weerstand) gebruik kom ik bij 3 leds en 16V uit op 515 Ohm terwijl aan een smd led 0805 bedraad al een weerstand van 1.5k hangt.
Conclusie: ik zou kunnen uitproberen de 2 rode en 3 gele ledjes  iedere serie (gescheiden: dit moet toch al omdat het zowel sluit- als frontseinen betreft) aan één van weerstanden kunnen hangen (en 3 weerstanden verwijderen).
De elektronikawereld blijft voor mij een wondere wereld.

Groet
Theo

PS Boekhouden is toch simpeler: de debetzijde van het kasboek moet gelijk zijn aan de creditzijde. Is dat niet het geval dan maak je ze gelijk: debet boek je een kasoverschot, credit een kastekort  ;D
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2020, 14:07:30 door knar46 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25257
    • Pagina van klaas
Re: smd leds in serie schakelen
« Reactie #5 Gepost op: 14 januari 2020, 14:24:51 »
Wat mij frappeert is het volgende. Als ik toch maar even de weerstand calculator (https://www.ledtuning.nl/nl/weerstand) gebruik kom ik bij 3 leds en 16V uit op 515 Ohm terwijl aan een smd led 0805 bedraad al een weerstand van 1.5k hangt.
Ik heb die calculator niet geprobeerd, maar je moet daar als uitgangspositie toch ook de gewenste stroom invullen. Daar staat wellicht 10mA. Maar de meeste smd leds doen het al op 3mA of nog minder. Het is wat ik zei, vergeet die calculator en probeer gewoon wat.

Ik heb zelf een gevalletje aan de hand gehad met een loc waarvan ik de frontseinen veel te fel vond. Een beetje zoeken op het printje liet zien dat er 1k voor zat. Ik dacht: laat ik daar nog eens 1k bij doen. Nog te fel. Uiteindelijk kwam ik uit op 10k extra.
Bij een voedingsspanning van 15V betekent dat dat er maar net iets meer dan 1mA loopt.
Dus al die calculators kunnen me gestolen worden. Ik maak eerst een sommetje uit het hoofd en dan beoordeel ik op het zicht of het resultaat me aanstaat.

En wat boekhouden betreft, dat is ook wel wat meer dan alleen maar debet en credit. Als het zo eenvoudig was was ik misschien ook wel boekhouder geworden. 8)

Ronald1974

  • Gast
Re: smd leds in serie schakelen
« Reactie #6 Gepost op: 14 januari 2020, 15:42:37 »
Ik sluit me geheel aan bij wat Klaas zegt.
Hier als voorbeeld twee parallel smd 0402 leds aangesloten op 1 weerstand.
Ben begonnen met 1k5 ohm en uiteindelijk uitgekomen op 10k ohm.
Het laatste stukje dimmen doe ik met de decoder.



Mvg Ronald Hofmeester.
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2020, 19:15:44 door Ronald1974 »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6137
  • ***
Re: smd leds in serie schakelen
« Reactie #7 Gepost op: 14 januari 2020, 15:57:51 »
In zo'n geval zet ik de 2 rode in serie met een weerstandje. Ook de 2 witte in serie met een weerstandje.
Die twee zet ik dan parallel op de voeding ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25257
    • Pagina van klaas
Re: smd leds in serie schakelen
« Reactie #8 Gepost op: 14 januari 2020, 16:11:55 »
Dat lijkt mij ook de handigste aanpak. Je kan  ze wel allemaal in serie zetten, maar dan krijg je onvermijdelijk verschil in helderheid. En dat is ook de enige reden die de encyclopedie daarvoor aangeeft.